menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon verwijderen

Ga naar meest recente reactie

zigzag

Zigzag

Onze tuin bestaat grotendeels uit gazon. Graag wil ik omschakelen naar een ander type tuin met meer planten (bomen, heesters, vaste planten en bodembedekkers).

Hoe kan ik zo efficient mogelijk grote stukken gazon verwijderen?
Graag had ik jullie advies gekregen.

Bij voorbaat reeds hartelijk dank!
woensdag 30 augustus 2006 - 20:09
hugo

Hugo

gewoon het gras twee spaden diep onsteken (kan dienen als humus), compost en meststoffen doorfreezen en je kan beginnen planten

groetjes
woensdag 30 augustus 2006 - 20:51
zigzag

Zigzag

Heel erg bedankt!

Gebruik je dan een gehuurde freesmachine? Het lijkt me nogal duur om je daarvoor zo'n apparaat aan te schaffen.

Heeft nog iemand een praktisch idee om een mooie rechthoek af te bakenen in het gazon? (die dan omgespit kan worden zoadt ik een mooie rechthoek bekom als plantvak)
vrijdag 1 september 2006 - 22:07
Kwest

Kwest

Bij het afbakenen van de borders heb ik een lange tuinslang gebruikt. Die kan je perfect recht leggen en vervolgens afmeten. Hoewel ik ondervonden heb dat het visuele aspect belangrijker is dan het metrische. M.a.w. een 'mooie' rechthoek, was minder geschikt dan een 'onregelmatige' vorm. Maar dat hangt natuurlijk af van je tuin en je eigen smaak.

Als je twee spaden diep kan spitten, heb je geen freesmachine nodig. Eens flink met de hark erover en de klus is dan geklaard. Hangt een beetje af van de te bewerken oppervlakte natuurlijk.
zaterdag 2 september 2006 - 00:57
hofknoeier

Hofknoeier

gewoon het gras twee spaden diep onsteken (kan dienen als humus), compost en meststoffen doorfreezen en je kan beginnen planten

groetjes


Twee spaden diep spitten?

Amai veel ellebogen-olie nodig dan!


Freesmachines zijn te huur maar ken de kostprijs niet,houd in alle geval rekening met een serieuze

waarborg die je zal moetten betalen eer je ze meekrijgt.

Grts,

Eddy
zaterdag 2 september 2006 - 20:59
hugo

Tekst aangepast

Hugo

tja, voor wat, hoort wat....hé hofknoeier?

maar met een frees(hoe zwaar ook) je gazon onderfreezen zal niet lukken,, het is spitten of ploegen

groetjes
zaterdag 2 september 2006 - 21:07
koen

Koen

Hallo

Hier heb ik gewoon eerst afgebakend, met klinkers een afboording gemaakt (in stabilisé),
en dan het gras verwijderd met schop.

Grtz, Koen
zondag 3 september 2006 - 22:57
deHaan

DeHaan

Ik Frees regelmatig grasveldjes om.
Ploegen is al beter, maar als het stuk niet al te groot is, dan is 2 steek diep spitten het beste.
donderdag 7 september 2006 - 21:46
Adrienne

Adrienne

Ja, volkomen mee eens !!!
Twee steken diep zegt mijne man
En wat mijn man zegt .....

gtjs adrienne
donderdag 7 september 2006 - 23:45
bvoutryve

Tekst aangepast

Bvoutryve

Ik Frees regelmatig grasveldjes om.
Ploegen is al beter, maar als het stuk niet al te groot is, dan is 2 steek diep spitten het beste.


Kunnen jullie me verder helpen aub? Ik heb geen twee linkerhanden, maar de tuin is nog ongekend terrein voor me. Een groentje dus

Wij hebben net een woning gezet, maar de tuin is nog in de toestand de grond er vroeger bij stond: weide. Onze tuin is achteraan 12 op 12m, dan nog aan de zijkant 10 op 3,5m en vooraan een plukje van een 20-tal m².

Ik heb zaterdag en zondag het hoge weidegras + de bijhorende distels met een bosmaaier aangepakt en besproeid met 'allesdoder' (round'up). ik begin al resultaat te zien: het resterende gras is aan het afsterven.

Nu had ik graag ons gazon zelf aangelegd, gezien de kostprijs die daar anders aan vasthangt. Ik viel haast achterover van wat ik hiervoor zou moeten betalen. Handen uit de zakken en mouwen oprollen is dus wat ik zal doen!

Wat doe ik? Alles 2 spaden diep gaan omspitten lijkt me haast onbegonnen werk, tenzij ik natuurlijk de helft van de wijk uitnodig. Ik ben daarom hiervoor bereid van een machine te huren. Huur ik een ploeg, een frees, ... ? -> noem mij een machine aub, ik ken er niks van. Anderzijds zal ik wel iemand in de buurt vinden die mij zoiets kan verhuren en ik zal er wel weg mee geraken, zolang ik de naam van de machine ken. Ik heb jullie advies nodig! Is een kleine gemotoriseerde ploeg hiervoor aangewezen of is een frees beter? Zijn er nog andere toestellen?

Wat daarna? Stel dat ik een ploeg heb gebruikt of iets anders... Ik zal de grond moeten nivelleren. Bestaan hiervoor machines?

Wat daarna? Een rol om de grond plat te krijgen of zal de machine die de grond nivelleert dit ook al doen?

Alvast bedankt voor de hulp!

B.
donderdag 14 september 2006 - 15:32
hugo

Hugo

ijk eerst hier al eens, dan ben je al een eind verder;; daarna kan je altijd nog bijkomende vragen stellen,, worden met plezier beantwoord

http://www.tuinadvies.be/Tuinaanleg_gras_zaaien.htm

groetjes
donderdag 14 september 2006 - 16:52
bvoutryve

Bvoutryve

ijk eerst hier al eens, dan ben je al een eind verder;; daarna kan je altijd nog bijkomende vragen stellen,, worden met plezier beantwoord

http://www.tuinadvies.be/Tuinaanleg_gras_zaaien.htm

groetjes


Hugo

Bedankt voor jouw antwoord, maar ik vind nog geen antwoord op mijn vraag mbt 'het eerste werk'.
In het artikel doet men alles met een spade. Gezien het aantal m² zou ik dit willen voorkomen. Gebruik daarvoor een ploeg, rol ik dan alles en ga ik dan aan het werk met een frees?

alvast bedankt

B.
donderdag 14 september 2006 - 17:33
hugo

Hugo

als je alles geploegd hebt ga je verder waar men in het artikel begint met meststoffen strooien,, als je zware grond hebt kan ook nog een hoeveelheid compost mee onderfreezen (een laag van 10 cmdik bv.)

een ploeg kan je wel huren bij aveve of brico denk ik, of bij een bedrijf dat machines verhuurt (gouden gids even raadplegen) kostprijs weet ik niet

groetjes
donderdag 14 september 2006 - 20:17
wdm

Wdm

Ik heb nog even een vraagje over het originele topic:
De gazon 1 steek omspitten (hier en daar steekt er dan een gras-dot boven), en daarna met een frees doorgaan, zal dit goed komen? Of zo het gras opnieuw beginnen kiemen???

Bedankt!!!
woensdag 9 januari 2008 - 23:46
koenh

Koenh

Ik heb stukken van mijn gazon 1 steek diep gespit, en dan enkele weken later gefreesd. Dat was eigenlijk geen probleem, zo nu en dan kwam er nog eens gras uit het eerste jaar na spitten, maar het lijkt me gemakkelijker om dat te wieden, dan om 2 steken diep te spitten. 't was wel mooi gespit, het gras goed diep in de voor.
Maar eigenlijk kwam er meer onkruid uit, dan gras.
donderdag 10 januari 2008 - 11:21
koenh

Koenh

je kunt trouwens ook een machine huren om het gazon te verwijderen, dan zou je gewoon het gras losmaken, en kan je de matten oprollen en verwijderen of elders gebruiken. Als je daarna spit, heb je normaal geen last meer van opkomend gras.
donderdag 10 januari 2008 - 11:23
wdm

Wdm

Prima, dan ga ik dat ook zo doen, denk ik.
Dus het is niet nodig van het gras kapot te spuiten...
Bedankt!
donderdag 10 januari 2008 - 22:44
koenh

Koenh

het is misschien gemakkelijker om het eerst dood te spuiten, maar ik ben daar geen voorstander van. Liever een keer meer wieden (valt al bij al wel mee, er kwam meer ander onkruid op dan gras bij mij) dan vergif in mijn tuin.
vrijdag 11 januari 2008 - 09:38
kees16

Kees16

Als ik dit zo allemaal lees ben je nog behoorlijk onervaren en als je de tuin helemaal wilt omvormen naaar een ander type tuin is dan is mijn advies om eerst een goed tuinplan te maken en dan te beginnen met een klein stukje daarvan te realiseren, zo kun je zelf ervaring opdoen en blijft het werk beheersbaar, je hebt er niets aan om nu groot te beginnen en later alles onder het onkruid te laten groeien
Kees
vrijdag 11 januari 2008 - 22:00
sunjet

Sunjet

eerst het oude gras met totaal onkruid verdelger spuiten
als dat gras dood is omploegen daarna frezen
en voor het mooi gelijk te krijgen bestaat er ook een rotereg als u een mooi gazon wilt

ps.er zijn mischien mensen in de buurt die u daar kunnen bij helpen
met een kleine vergoeding moet dat wel lukken
zaterdag 12 januari 2008 - 16:16
LaDolceFrisia

LaDolceFrisia

Goedemorgen! Net dit forum gevonden, en ook ik heb een vraag met betrekking tot het verwijderen van gras.

we hebben sinds kort een pand overgenomen met een redelijk stukje land erbij, en een deel van dat land zou ik willen gaan gebruiken als parkeerplaat voor mijn gasten. (we hebben en b&b in Workum) Er is dus een stukje land wat ooit al verhard is met granulaat/puin, echter is hier in de loop der jaren een laag grond en gras overheen gegroeid. Het is eigenlijk best (te)veel om dit met de hand eruit te gaan scheppen (ong. 10x20m), maar ik denk dat het met een graszodenfrees lastig wordt ivm de onderlaag, die varieert van 3 tot 8 centimeter diepte. heeft iemand hier een idee hoe ik het gras kan verwijderen, zodat de auto's niet vast komen te staan in het gras?
donderdag 28 april 2016 - 11:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon