menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oxalis corniculata gehoornde klaverzuring

Ga naar meest recente reactie

Lino

Tekst aangepast

Lino

Oxalis corniculata, is een erg woekerend bordeau kleurig klavertje met geel bloempje. Het kruipt overal tussen. Wat doe ik eraan?
Ik trek het zoveel mogelijk uit en probeer het niet in bloei en zeker niet in zaad te laten komen, maar het blijft maar komen

[afbeelding verwijderd niet-https]

Op het terras heb ik uiteindelijk gesproeid, maar tussen de tijm en andere kruiden kan ik niet spuiten.

Wat zijn omstandigheden waar dit onkruid niet van houdt?
Als ik de leefomstandigheden wat kan aanpassen in ongunstige zin ...

Wie helpt me verder?

lino
donderdag 18 september 2008 - 15:36
Rita1960

Rita1960

Klaverzuring? volgens mij zou je dit met een beste lading kalk terug kunnen brengen.

probeer het eens!

groetjes,

Rita
donderdag 18 september 2008 - 20:51
annis

Annis

Ja, Lino het is echt een heel lastig plantje. Hij heeft kleine rode ondergrondse worteltjes en deze moeten eigenlijk allemaal uit de grond maar dit is een heel karwei. We hadden het in de voortuin maar alleen langs de rand van de tuin en hebben al gespoten met een onkruidverdelger dat helpt wel. Normaal houd ik niet van chemische middelen. Volgens mij groeit dit plantje in alle leefomstandigheden goed.
donderdag 18 september 2008 - 21:00
tonny76

Tonny76

Ik heb in mijn borders enkele jaren terug ant-worteldoek gelegd en daarbovenop kiezelsteentjes.
Hier en daar is onze dikke vriend de klaverzuring zonder de minste moeite erin geslaagd om zich door de worteldoek te wringen. Op zich heeft het wel iets... de kleine gele bloempjes op die kiezeltjes...maar als ik (zoals gisterenmiddag) even wat wou opruimen moet ik al ferm veel kracht gebruiken om de rode wortels door de worteldoek te trekken. Het is een zeer venijnig plantje om te verwijderen.
Het "leuke" aan de zaaddozen is dat ze openspringen in alle richtingen wanneer je er lichtjes tegenkomt.

Gohja... laat het mij zo stellen: ik laat ze groeien maar gecontroleerd.

Groetjes

Tonny
vrijdag 19 september 2008 - 07:37
Lino

Lino

ik zou idd. kalk kunnen strooien. Maar gaan mijn kruiden daar wel tegen kunnen?

Eigenlijk is het best wel een mooi plantje. Als ik het nu gewoon zijn gang liet gaan. Wat zou er gebeuren? Zou het andere planten onderdrukken? Waarschijnlijk wel he
vrijdag 19 september 2008 - 07:55
tonny76

Tonny76

Dag Lino

Ik doe het zo... laat het een tijdje z'n gang gaan en dan haal ik het tot 3/4 terug kestie van het niet te extreem te laten woekeren. Het is een leuk alternatief als bodembedekker

Ge ziet maar...

Groetjes

Tonny
vrijdag 19 september 2008 - 08:00
Rita1960

Rita1960

Hoi Lino,

Nee, idd tegen kalk kunnen sommige kruiden -helemaal- niet Dus een afweging maken wat je het liefst hebt.

De oplossing van Tonny is dus ook zo gek nog niet.

groetjes,

Rita
vrijdag 19 september 2008 - 21:11
hakjes

Tekst aangepast

Hakjes

Gevonden op internet:
Dit is geen echte klaver, maar gehoornde klaverzuring (Oxalis corniculata). Oorspronkelijk was het een vrij zeldzaam akkeronkruid, maar het plantje is aan een intensieve opmars bezig in de meer stedelijke gebieden in met name het westen van het land. Het lijkt in eerste instantie een leuk plantje, maar het kan zich flink vermeerderen.
De eerste aanpak bestaat uit het voorkomen dat er zaaddozen ontstaan, en dat de plant zich via zaad kan verspreiden. De aanwezige planten zullen, er zit echt niets anders op, met penwortel, wortelknolletjes en al verwijderd moeten worden. Tenslotte groeit de plant graag op plekken met een laag stikstofgehalte. Bijmesten met een stikstofhoudende meststof zorgt er wellicht voor dat de groeiomstandigheden door de gehoornde klaverzuring minder gewaardeerd worden.

Ik ben er nu zelf ook aan begonnen, hopelijk werkt het! leuk plantje maar niet OVERAL...
vrijdag 3 oktober 2008 - 11:03
ecolo

Ecolo

Jullie klagen over teveel aan gehoornde klaverzuring: en ik zou dat zo graag willen hebben!!!

wil je me een lol doen? voor je het verdelgt, neem wat zaad en stuur het op naar Hadewijch Verhenne, Guldentop 15 in Werchter. Ik zal u zeer zeer dankbaar zijn! Want witte klaverzuring kopen is moeilijk, maar gehoornde klaverzuring vinden in een winkel, begin daar maar eens aan! Ik weet niet waar ik het kan kopen, of vinden, iemand raad?
Groetjes, Hadewijch
donderdag 2 augustus 2012 - 15:44
Tuinman65

Tuinman65

Je weet niet waar je aan begint meiske.
Binnen de kortste keren overwoekert het je ganse tuin tot in de potten, bloembakken enz...

Leo
donderdag 2 augustus 2012 - 23:51
minouke

Minouke

ja, zo is dat en het blijft niet in zijn potje zitten volgend jaar heb je ze in gans je tuin.
vrijdag 3 augustus 2012 - 07:21
satomi

Satomi

Kijk maar eens goed rond op kwekerijen waar het niet al te opgeruimd is; je zult in de potjes vaak wat van die troep vinden. Ik zou echter ook zeggen: bezint eer ge begint!!!!!
vrijdag 3 augustus 2012 - 13:51
iecee

Iecee

oei ik zal de mijne dan ook maar uittrekken
vrijdag 10 augustus 2012 - 23:27
Esem

Esem

Het is een onkruid,eens in je tuin nooit meer kwijt raakt,en je zal je nog vervloeken dat je het ooit in de tuin gebracht hebt.

Best zo vlug mogelijk verwijderen als je er later geen last van wil ondervinden.

E.
zaterdag 11 augustus 2012 - 00:10
NienkeJoe

NienkeJoe

Ik heb de plant zelf ook in de tuin. Eerlijk gezegd stoort het me niet.
Nu ben ik gezegend met een enorme tuin (150 m2) en een plantje met een hoogte van 10 cm valt niet zo op.
Ik laat het plantje op bepaalde plekken gewoon zijn gang gaan en op andere plekken schoffel ik ze weg. Met de schoffel gaat het erg makkelijk en je moet toch 2x per week een schoffel door je tuin halen. Als je de plant elke keer weer stuk schoffelt, zullen de wortels uiteindelijk uitgeput raken.

Ik woon in de provincie Groningen. We leven hier op zware zeeklei en een deel van mijn tuin bestaat ook echt uit pure, zware zeeklei. Ook daar groeit het plantje heel goed. Droge klei, daar doet het plantje het ook goed.
Kalk strooien is geen optie, want daar zit het plantje totaal niet mee.

Je kunt ze tussen de tegels bestrijden met schoonmaakazijn. De zuurgraad is 10% en niet geschikt om te consumeren. Het is niet schadelijk voor het milieu en de meeste dieren krijgen er niks van (weekdieren en amfibieën kunnen er minder goed tegen, net als vissen).
Het is een goed alternatief voor gif.

Wil je het toch met gif bestrijden, neem dan Round-Up. Dit zorgt ervoor dat de plant explosief gaat groeien en daarna doodgaat. De wortels zijn ook gelijk uitgeput en dood.
Round-Up werkt ook voor zevenblad (maar dat kun je beter eten, het is lekker), maar niet voor heermoes, helaas. Die gedijt er goed op, net als Geum.

Dus als je bereid bent om regelmatig je tuintje te schoffelen en zo af en toe eens wat azijn tussen de tegels te gieten, dan is het plantje een aanrader. Hij groeit niet in het gras, want dat wordt regelmatig gemaaid. Iets waar het plantje niet tegen kan.
Verder kun je het beste genieten van het plantje en er vrede mee sluiten.

Met onkruid moet je eigenlijk ook vrede sluiten. Vele soorten zijn eetbaar en zelfs geneeskrachtig. Hondsdraf is bijvoorbeeld heerlijk om over je huid te smeren als je geprikt bent door brandnetel. En die twee groeien altijd bij elkaar in de buurt.
Zevenblad is eetbaar (smaakt als spinazie en is ook zo te gebruiken) en heermoes kun je laten trekken in water en dan over je planten gieten. Deze worden sterker van dit treksel. Met name rozen zijn er blij mee.
zaterdag 25 augustus 2012 - 15:22
Tuinman65

Tuinman65

Je schrijft veel waarheid maar ik ben niet akkoord met je bewering dat Oxalis geen afrijden verdraagt in het gras.
Kruipende onkruiden ontsnappen aan de messen van de maaier en groeien lustig verder. Ze zaaien zich binnen de week terug uit en vaker wordt er meestal niet gemaaid.
Ereprijs en klaver zijn nog zo'n voorbeelden.
Je raakt ze alle 3 niet kwijt zonder chemisch ingrijpen, tenzij je een gazonneke hebt van enkele m² en een zee van tijd.





Leo
maandag 27 augustus 2012 - 23:04
Pauze

Pauze

Die gehoornde klaverzuring woekert volgens mij omdat de zaden meekomen met de denneschors mulch die meekomt van de AVEVE (in mijn geval) .
Die schors wordt ook als bedekking in potten enz gebruikt en daar is het dus ook terug te vinden .

enige remedie is om er een namiddag voor op je knieen te zitten en het te verwijderen met wortel en al . zeker voor de zaaddozen zichtbaar zijn .
Ik ga volgend jaar op de plaats van die gehoornde klaverzuring witte klaver inzaaien (vlinderbloemfamilie), wat een natuurlijke stikstofbemester is .

zaterdag 8 september 2012 - 05:12
SandraS

SandraS

Ik zal het in de gaten houden! Ik vind m best wel schattig en mooi
donderdag 18 mei 2017 - 15:51
13Lynn

13Lynn

Ik heb er staan in bakken op mijn terras. Ze komen ieder jaar terug. Ik vind ze mooi en ze zitten vol van vitamine c.
zondag 5 juli 2020 - 02:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon