menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten op terras

Ga naar meest recente reactie

Audrey

Tekst aangepast

Audrey

Ik woon op een appartement met een groot terras, 2 jaar geleden heb ik dit terras laten aanleggen en ze hebben dat heel mooi gedaan met oa ipé-hout. Er staan ook 3 bloembakken van ongeveer elk 1meter op 2 meter. In de ene staan buxus-boompjes en in de andere een andere soort vaste plant maar ik ken de naam niet. De 3de bak hebben ze beplant met lavendelplantjes maar die groeien echt niet goed en er komen bijna geen bloempjes op. Ik denk er nu aan om deze planten te vervangen door iets anders maar ik weet niet goed door wat. Heeft er iemand tips? Ik moet er wel bijzeggen dat ze in de zomer een hele dag in de volle zon staan (als die hier al schijnt in ons belgenlandje) en dat het wel serieus kan waaien op het terras.

Alvast hartelijk bedankt voor de eventuele tips.
Audrey
dinsdag 26 augustus 2008 - 17:04
Plantadvies

Plantadvies

Planten in een bak hebben toch wel extra aandacht nodig. Het wordt ten eerste al snel te heet op het balkon, dus dienen de bakken elke dag water te hebben en soms wel twee keer op een dag.
Tevens dienen er onderin de bakken afvoergaten te zitten, anders rotten de wortels weg. Ten derde de juiste voeding en ten vierde de juiste standplaats.
dinsdag 26 augustus 2008 - 17:45
monique251

Monique251

Hallo Audrey,
Wat zou je willen met die derde plantenbak? Moet er iets bloeiends in wat 's winters afsterft; of wil je iets wat groenblijft in de winter? Zoals plantadvies al zegt: planten in een bak vragen extra aandacht. Maar er zijn diverse methoden om het jezelf gemakkelijker te maken: drupslangen die constant water afgeven, pluggen die over een lange periode mest stoffen afgeven enz.
Maar first things first: wat wil je zien op je dakterras?
Groet, Monique
dinsdag 26 augustus 2008 - 19:00
Audrey

Audrey

dag Monique,

Ik geef de bakken dagelijks water op warme dagen en er is voldoende rekening gehouden om te voorkomen dat het teveel aan water in de bak blijft staan.
Wat wil ik, tja, eigenlijk wel iets bloeiends want in de andere bakken staan al groenblijvende planten en dat zou het geheel wel wat breken. Ik weet dat er een enorm aantal mogelijkheden is maar misschien weet jij welke soort bloeiende planten voldoende sterk is om in die bakken te overleven.

groetjes,
Audrey
dinsdag 26 augustus 2008 - 20:44
monique251

Monique251

Dag Audrey,
Als je behoefte hebt aan kleur dan zou ik de bak vullen met eenjarigen, er is geen vaste plant die daar qua bloeitijd tegen op kan. Voor de winter/voorjaar kun je kiezen voor bijvoorbeeld een laag met bloembollen (bijvoorbeeld kleinbloemige narcissen tête à tête) met daarbovenop kleinbloemige winterviolen met een kleinbladige klimop. Kleinbloemig in verband met de wind, grootbloemige violen lopen het risico te scheuren als de wind er stevig overheen blaast. En voor de zomer ruim je bak dan leeg (de bloembollen kun je uiteraard bewaren voor de volgende lente) en vul je de bak met eenjarige perkplanten (bijvoorbeeld scaevola die heeft stevige stengels) en heb je een zomerlang kleur op je terras! Het kost je wat meer geld en tijd om de bakken te vullen en gevuld te houden maar een vaste plant die 6 weken achtereen bloeit is al bijna een uitzondering en eenjarigen houden het gemakkelijk drie maanden vol. En je kunt ieder jaar voor een andere combinatie gaan. Een goede kweker of tuincentrum kan je precies uitleggen welke planten stevig genoeg zijn om de zon en de wind op je terras te doorstaan.
Veel plezier! Monique
woensdag 27 augustus 2008 - 08:33
Karintje

Karintje

Hoi Audrey,

Al eens aan grassen gedacht zoals bijv. Pennisetum? Ik heb dat onlangs ergens gezien in een grote bloembak en was er helemaal weg van

Grtz,
Karin
woensdag 27 augustus 2008 - 10:15
LOBU

LOBU

ook verschillende Stipa's (ook grassen) zijn zeer mooi in bakken bv Stipa tenuissima 'Ponytails' en die verdragen ook wel eens vergeten te worden bij het gieten. Bij het minste zuchtje wind bewegen de aren mee en hoe meer zon, hoe meer vreugd
Ook Calamagrostis brachytricha is zeer mooi.
woensdag 27 augustus 2008 - 18:16
Audrey

Audrey

bedankt voor de leuke ideeën. Ik twijfel tussen de éénjarigen of de grassen maar ik heb nog efkes tijd vooraleer ik moet beslissen. Ik had ook al gedacht aan een soort gras maar ik wist niet of die wel in een bloembakken overleefden, blijkbaar is dat dus geen probleem.
donderdag 28 augustus 2008 - 11:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon