menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke heester in een blomenborder

Ga naar meest recente reactie

Meander

Meander

Hallo, ik ben nieuw hier en val meteen maar met de deur in huis. Ik ben bezig om een border te ontwerpen die ik binnenkort in een stuk tuin wil aanleggen. Nu houdt ik zelf eigenlijk niet zo van heesters, maar meer van vaste bloeiende planten. Tòch lijkt het mij wel mooi om er een paar groenblijvende -en liefst bloeiende- heesters tussen te zetten. Wie kan mij hiervoor helpen aan tips?

Mijn border wordt pastelgetint (wit, lila, roze, geel), en varieert van 1,5 - 2 m achterin de border, tot ca. 70 cm voorin de border. De heesters wil ik liever niet groter dan ca. 1 m.

Ik hoop niet dat ik nu teveel vraag, maar van heesters heb ik echt geen verstand en op het internet en in mijn boeken zie ik vaak door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt!

Meander
dinsdag 26 augustus 2008 - 08:26
LauraK

LauraK

Hallo Meander,

Allereerst van harte welkom op dit leerzame en gezellige tuinforum! Ik hoop dat je net als alle andere
forumleden hier zowel informatie als gezelligheid zal vinden!

Ook ik heb niet zoveel verstand van heesters, maar maak daarom vaak gebruik van de plantengids
van het forum. Je kan daarin je voorkeuren aangeven (heester/struik, wintergroen, bloemkleur etc.)
en dan krijg je een selectie te zien. Je klikt dan gewoon één van de namen aan voor meer informatie
over de plant. En mocht er onverhoopt geen foto bij staan, dan kopieer ik zelf altijd de Latijnse naam
en zoek die bij afbeeldingen op Google. Hier is de aanklikbare link:
http://www.tuinadvies.be/plantengids.php
Hopelijk heb je er iets aan!

Groeten van Laura.
dinsdag 26 augustus 2008 - 08:35
monique251

Monique251

Goedemorgen Meander,
Welkom op dit forum. Om je vraag te kunnen beantwoorden is er iets meer informatie nodig;
ligt de border in de volle zon (meer dan 5 uur zon per dag), in de halfschaduw (tussen 3 en 5 uur zon per dag) of in de schaduw (minder dan 3 uur zon per dag). Is de border droog, goed doorlatend of misschien vochtig? Op wat voor grond tuinier je? Weet je iets over de zuurgraad van de grond? (staan er bij je in de buurt bijvoorbeeld veel rhodondendrons dan tuinier je waarschijnlijk op zure grond).
Als je deze vragen weet te beantwoorden dan kan ik je waarschijnlijk wel verder op weg helpen of anders iemand anders op het forum wel.
Groet, Monique
dinsdag 26 augustus 2008 - 08:40
an

An

hoi Meander
Welkom op het forum,
als je niet van heesters houd ,waarom geen border van hortencia's, die worden niet super hoog en je kan ze snoeien,als ze te hoog worden .
je hebt je bloemen wat je wilt in verschillende kleuren kan je kiezen wat bij jou tuin het beste past en je hebt verschillende soorten.
ze zet dan in een rij waar jij ze hebben wilt bv 1 per halve meter (hangt er ook vanaf hoe groot je ze koopt)
dan heb je een haag met bloemen zomers ,is echt moooi om te zien.

bij ons hier heeft iemand op de dijk zijn oprijpad aan bijde zijden een haag egemaakt met hortencia's
echt super mooi.
dus ik hoop dat je hier iets aan hebt , je wilt graag bloemen maar ook een heg en niet hoger dan 1 meter ,nou dan is dit de oplossing.(en dan heb je geen heesters wat je niet wilt)
dinsdag 26 augustus 2008 - 09:33
an

An

oeps ,je wou geen heg even verkeerd gelezen ,
een hortencia is dan wel niet groenblijvend maar wel super mooi om er in te zetten
en je kan hem houden zoals jij wilt (met snoeien)
en als je echt een heester wilt die groen blijft en bloeit moet je maar even kijken bij planten gids online wat Laura zei.

succes
dinsdag 26 augustus 2008 - 09:38
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

[afbeelding verwijderd niet-https] Meander, hartelijk [afbeelding verwijderd niet-https]

Zoals, Monique zegt heb je wel wat meer info nodig om een plant te zoeken, dat kan je allemaal selecteren in onze plantengids online zoals Laura aangaf.
Veel succes op je zoektocht en laat ons weten wat het gaat worden hé

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 26 augustus 2008 - 11:23
Meander

Tekst aangepast

Meander

Dank jullie wel voor het warme welkom. Ik was inderdaad een beetje kort van stof, dus ik zal het even proberen uit te leggen. Dit was eerst het stukje waar nu mijn nieuwe border strakjes moet komen:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Vorig jaar hebben wij alle planten naar de voortuin verhuisd omdat we hier eigenlijk 2 extra parkeerplaatsen van wilden maken. Toen dat op het laatst niet doorging besloot ik om het volgend voorjaar (dus nu afgelopen voorjaar) toch weer een border te maken dan.

Toen werd mijn moeder in februari ernstig ziek en zij is 10 mei jl. overleden. Daardoor heb ik dit jaar de tuin behoorlijk laten verslonzen Zie hier het resultaat:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Maar hier moet dus nu de border komen waar ik mijn vraag over stelde. Hij ligt in de halfschaduw, en mijn borderontwerp ziet er ongeveer zo uit:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb dus op mijn ontwerp nog wat ruimte over, maar wanneer ik er groenblijvende heesters tussen zet, dan spreid zich dat natuurlijk vanzelf wel uit.

Ik hoop dat jullie het zo een beetje begrijpen.

(en dat mijn plaatjes het straks doen )

Edit: ieder hokje staat op het ontwerp ook voor 1 plant, dus het zal in werkelijkheid zowiezo iets gaan verschillen. De Astrantia wil ik nog wisselen voor nog een zachtgele plant, en nr. 13 is een van de vele struikjes die ik uit mijn moeders tuin heb gekregen, en dat is volgens mij een (mini) Rhododendron.
dinsdag 26 augustus 2008 - 11:59
monique251

Monique251

Hallo Meander,
Sorry te horen wat de reden voor je 'verslonsde' border is, kan me goed voorstellen dat je dan even geen tijd en of zin hebt om iets aan je tuin te doen. Sterkte!
Wat een leuk tekenprogramma heb je trouwens gebruikt om je border op te zetten, heb je die zelf bedacht of heb je gebruik gemaakt van een bestaand programma?
Wat dacht je van Kirengeshoma palmata in plaats van de astrantia? Kijk maar eens op google voor een plaatje. Bloeit later in het jaar, mooi blad en prachtige kleur geel die eigenlijk overal goed mee combineert.
Als groenblijvende heester zou je ook kunnen denken aan bijvoorbeeld Viburnum 'Eskimo' op stam. Neemt niet al te veel ruimte in, bloeit leuk met witte bloemschermen, is groenblijvend en doet het goed in de halfschaduw.
Groet, Monique
dinsdag 26 augustus 2008 - 16:52
Meander

Tekst aangepast

Meander

Hoi Monique, jammer dat ik dit niet eerder gelezen heb want dan had ik gistermiddag even kunnen kijken bij de kweker. Het is inderdaad een heel mooie plant met mooi gevormde stengels en blad. Ik heb nu in plaats voor de Astrantia een cephalantus occidentalis meegenomen ( http://www.esveld.nl/plantdias/78/78358.jpg ). Die is wel niet groenblijvend, maar ik vond het wel een grappige heester.

Verder heb ik gisteren alle planten gescoord die op mijn lijstje stonden. Ik heb alleen de Eupatorium laten vallen want in de voorbeeldborder van de kweker vond ik hem wel erg groot en grof voor mijn kleine stukje border. En helaas heb ik van de Campanula 'La Belle' en van de Delphinium 'Moerheimii' elk maar 3 stuks kunnen bemachtigen. Maar ik zaai zelf ook veel, dus zet ik daar eerst wel een paar eenjarigen tussen en dan kan ik van het zaad van beide planten het jaar daarop zelf wel bijzaaien.

Het borderontwerp heb ik gemaakt met Paint Shop. gewoon de border op schaal met 50 x 50 pixels aan hokjes die 50 x 50 cm moeten voorstellen. daarna de plaatjes van de planten van internet gehaald, 50 x 50 pixels gemaakt en in de hokjes op het ontwerp geplakt. Daarna met een dikke lijn om de verschillende plantgroepen getrokken . Maar ik zag later pas dat ik mijzelf vergist had, want de planten staan nu per 0,5 M2, terwijl dit natuurlijk planten per M2 moeten zijn (ik heb nu op mijn ontwerp bijv. 2 Crambes op 0,5 M2 staan) , dus dat moet ik nog even veranderen.

Tot slot vindt ik iets op stam ook een goede tip. Bedankt allemaal voor het meedenken , ik heb echt zin om ermee te beginnen!
woensdag 27 augustus 2008 - 08:19
annis

Tekst aangepast

Annis

Hallo Meander dit heb je leuk gedaan dat ontwerp. Zo kun je mooi al een beetje zien hoe de border er later uit gaat zien. Choisya ternata is ook een mooie groenblijver die bloeit met witte geurige bloemen in het voorjaar en het in het najaar het nog even dunnetjes overdoet. Eenjarige doen het eigenlijk ook altijd goed en die blijven vaak lang doorbloeien tot aan de eerste vorst. Aquilegia voor het voorjaar zijn ook altijd mooi en worden ook niet zo erg hoog voor vooraan bijvoorbeeld.

Ook nog een warm welkom toegewenst op dit fijne leerrijke forum.
woensdag 27 augustus 2008 - 09:04
monique251

Monique251

Hoi Meander,

Je hoeft niet te wachten tot de delphinium en de campanula zaad gevormd hebben.
Beide planten kunnen worden vermeerderd door het nemen van stekken in het voorjaar. Zodra ze uitlopen neem je potlood dikke scheuten weg bij de basis van de plant. Even in stekpoeder dopen en oppotten. De moederplant maakt gewoon weer nieuwe scheuten. De campanula kun je ook vermeerderen door de plant te delen in voor- of najaar. Voor beide planten geldt dat ze uit zaad niet soortecht weer terugkomen (de 'kinderen' zijn niet exact gelijk aan hun 'moeder').
Veel plezier met het inrichten van je nieuwe border en laat volgend zomer ons ook meegenieten met wat foto's. Groet, Monique
woensdag 27 augustus 2008 - 09:05
LOBU

LOBU

Dag meander,
wat denk je van een Choysia ternata 'Aztec Pearl'? ruikt nog overheerlijk bovendien!
woensdag 27 augustus 2008 - 18:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon