menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoud houten poort

Ga naar meest recente reactie

Tineke

Tineke

We willen aan onze oprit een poort, maar we twijfelen tussen een houten of een aluminium poort. We vinden hout het mooist maar we willen het zo onderhoudsvriendelijk mogelijk en vragen ons af of hout dan wel zo ideaal is. Dus wie raad kan geven, laat maar komen...
donderdag 7 augustus 2008 - 20:37
LOBU

LOBU

Wat voor soort poort wil je? Open of volledig dicht? Landelijk, statisch, modern? Geautomatiseerd of met de hand open en dicht te doen? Hoe breed ongeveer?
Toch allemaal factoren die de keuze kunnen beïnvloeden.
donderdag 7 augustus 2008 - 23:45
Esem

Esem

Hout vraagt natuurlijk meer onderhoud,maar het is moeilijk om voor een ander te zeggen wat het beste is.
Zowel duurzaam hout als alu is mooi.
vrijdag 8 augustus 2008 - 00:26
leeuwtje

Leeuwtje

Ik vind dat een beetje afhankelijk van je smaak en van je tuin. Bij de ene tuin staat een houten poort beter vind ik en bij de ander een metalen poort.
Je zegt hier aluminium. Bedoel je dat ook of bedoel je ijzer dat verzinkt en daarna gecoat is?
Van ijzer is wel heel veel te maken natuurlijk. Met allerlei mooie ornamenten. Je kunt het dan precies zo laten maken als je wilt.
En iedere poort valt wel te automatiseren. Zowel van hout als van metaal.
Wordt metaal verzonken en daarna gecoat dan heb je er eigenlijk geen onderhoud meer aan. Als je hout in een kleur wil hebben dan moet je natuurlijk schilderen en dit regelmatig herhalen.

Wij hebben zelf een hekwerkbedrijf dus als je nog meer vragen hebt mag je me ook wel een berichtje sturen of mailen.

Groetjes Jori
vrijdag 8 augustus 2008 - 01:21
Tineke

Tineke

We hebben een "hedendaags" huis en willen een geautomatiseerde, dubbele, rechte, gesloten poort, zonder tierlantijntjes. Ik heb al een hele zoektocht op internet achter de rug en zowel van hout als van aluminium (of is het nu ijzer, daar ken ik niks van ) al poorten gezien die bij ons huis passen. Als het een houten wordt, is het wel de bedoeling dat ze niet geverfd wordt. Sommige verdelers beweren dat bepaalde houtsoorten geen onderhoud vergen en toch levenslang mooi blijven. Is dat ook echt zo? Ik zou voor hout willen gaan omdat we aan die kant van het huis al houten afscheidingswanden hebben en dan vind ik het zachter als de poort ook van hout is. Maar mijn man denkt toch ook aan het praktische en heeft dus liever 'metaal'. (hij is waarschijnlijk degene die het werk mag opknappen, hé...)

De stijl van onze tuin...? Dat was eerst een eenvoudige afdragende grasvlakte vol bobbels en bulten en op dit moment ligt het hier vol zwarte grond. We gaan EINDELIJk de tuin min of meer gelijk maken (zodat o.a. aan beide kanten van het kinderbadje water staat...) en klinkers leggen. We kunnen dus nog alle kanten uit met onze tuin. Ik wil geen wilde tuin of supermoderne tuin, maar tja, gewoon een strakke, nog natuurlijke tuin met wat boompjes en plantjes. Dus in dat opzicht maakt de keuze van de poort niet zoveel uit, denk ik.

Alvast bedankt voor de snelle antwoorden!
vrijdag 8 augustus 2008 - 07:27
LOBU

LOBU

Bij een volledig dichte poort krijgt het hout het veel zwaarder te verduren. Een poort in hardhout weegt dan meteen meer dan 100Kg (per kant) en dat moet het dragende frame kunnen opvangen (+ bij hoge windsnelheden gaat de wind die druk nogmaals serieus opdrijven). Je kan dit opvangen door te bekleden met ceder of lork, die veel minder wegen dan pakweg padoek of afselia, maar die ook makkelijker beschadigingen zullen oplopen (krassen en putten). Een volle houten poort moet dan ook met hoogkwalitatief hout (niet alleen de soort moet correct zijn, maar de dragende elementen moeten ook uit eerste kwaliteit balken van die specifieke soort gemaakt worden) gemaakt worden en is dus zeker niet goedkoop.
Het onderhoud van klasse 1 houtsoorten is idd zeer beperkt, klasse 1 betekent dat het hout buiten zonder behandeling minstens 25 jaar ok blijft.
Een metalen poort blijft ook niet eeuwig goed en heeft misschien zelfs iets meer onderhoud nodig!
Een steun in het midden waar de 2 poorthelften samenkomen die je gebruikt wanneer de poort dicht is kan van alle poorten het scheefzakken voorkomen, zo wordt op het moment wanneer de poort gesloten is het kader van heel wat krachten ontlast! (is ook veiliger tegen ramkraken) Helaas betekent dit bij een geautomatiseerde poort dat je toch nog moet uitstappen.
vrijdag 8 augustus 2008 - 11:39
Tineke

Tineke

Amai, jij weet waarover je spreekt. Hadden we allemaal nog niet bij stilgestaan. Bedankt.
vrijdag 8 augustus 2008 - 13:30
printemps

Printemps

hallo

mijn ouders hebben afselia deuren en ramen en inderdaad het is duur(zaam) hout
maar dat je het niet moet behandelen zou ik niet durven zegggen
mijn moeder heeft uit pure luiheid de deuren en ook de ramen al gedurende meer dan 20jaar NIET behandeld en het is echt niet mooi meer
waar de regen komt is het hout poreuzer en lichter van kleur geworden
waar de regen niet komt is het hout heel donker geworden
als men dat nog goed wil krijgen moet je er waarschijnlijk 1cm afschuren
mooi is toch iets anders

mvg
an
vrijdag 8 augustus 2008 - 17:55
LOBU

LOBU

Dat zal inderdaad kloppen, ramen zijn trouwens een geval apart, hier is de kans op rotting van de waterlat nog vele malen groter, van een poort kan het water onderaan afdruipen (mag de grond nooit raken).
Dé ideale houtsoort is eerste keus teak (Moulmein teak en dan nog 'kernhout'), dit gebruiken ze ook op boten omdat dit hout zeer goed de verschillen in temperatuur en vochtigheid kan verdragen, andere houtsoorten zoals bv azobé zijn ook klasse 1, verdragen perfect constant natte condities (zelfs onder water voor sluisdeuren,...) maar gaan bij zeer warm, droog weer dan weer behoorlijk openscheuren en deze scheuren verdwijnen pas terug wanneer het weer vochtig wordt. Moulmein teak is echter vrijwel onbetaalbaar geworden, dus worden houtsoorten gebruikt die iets minder zijn qua kwaliteit om de prijs binnen de perken te houden.
Hout zal zowiezo in de loop der jaren slechter worden onder invloed van water, UV-straling, wind,... alleen gaat dit proces bij sommige houtsoorten snel en bij andere veel trager. Binnen dezelfde houtsoort speelt dan nog de grond waarop de boom gegroeid is en de groeisnelheid een grote rol in de kwaliteit. Zo is noors grenen beter dan grenen van bij ons omdat de bomen in Noorwegen trager groeien, de jaarringen dunner zijn en het hout daardoor compacter van structuur en dus duurzamer is.
Als je aan een doorwinterde schrijnwerker vraagt om de ideale poort te maken zal hij voor verschillende onderdelen verschillende houtsoorten gebruiken, het frame wat de trekkrachten moet opvangen moet in een houtsoort die elastischer is zodat het niet te snel scheurt of breekt terwijl de panelen steenhard mogen zijn om minder te slijten.
vrijdag 8 augustus 2008 - 22:07
lucky7

Lucky7

hey,

hier hangt een poort die we zelf gemaakt hebben. deze is van ijzer dat behandeld werdt en dan gelakt in de zelfde kleur als de ramen. maar wij hebben de binnenkant beklaad met ceder planken. als je dat vraagt lassen ze je hier latten achter waar je je plank kan inschroeven. wel inox schroeven gebruiken deze roesten niet.
het ceder wordt niet lelijk maar elk onbehandeld hout verkleurd. de cerde die kleurt mooi egaal grijs uit.
als je het kleur dan bereikt hebt kan je olieën met neutraal of je kan olieën in een aangekleurde olie.
je kan het niet zo gek bedenken of je kan het combineren.
vrijdag 8 augustus 2008 - 22:33
Tineke

Tineke

Ja wadde... Een houten poort blijkt dan toch niet zo simpel te zijn als ik dacht... Nu hebben we wel iets gevonden dat mss als alternatief kan dienen. Het is een aluminium of ijzeren poort die lijkt (van ver) op een houten poort, al is het dan geen naturel houtskleur...

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]

Nu, we hebben antracietgrijze ramen en dat vind ik persoonlijk veel te donker voor zo'n gesloten poort. Zou een andere lichtgrijze ralkleur passen bij de ramen of wordt dat niet gedaan?
woensdag 13 augustus 2008 - 22:01
LOBU

LOBU

Het is altijd mooier van ofwel in dezelfde kleur te blijven of van een andere kleur te nemen die voldoende afwijkt (of zelfs zeer fel contrasteert). Als je dus voor een andere grijstint opteert, neem er dan één die voldoende afwijkt van het antraciet, zodat het niet lijkt alsof je een bijpassende poort hebt gezocht, maar toch niet identiek dezelfde kleur kon vinden!
donderdag 14 augustus 2008 - 23:41
Evlyn

Evlyn

Hallo

Ik werk in een houthandel en hou heel veel van houten poorten, vooral dan in de padouk. Dit is ook een houtsoort van klasse I (eerst rood, dan bruin en dan grijs) en vraagt inderdaad geen onderhoud. Maar dan moet je natuurlijk van de grijze kleur houden. Wel duur!!!! Kijk maar eens op de www.collstrop.be.

Groeten
zaterdag 23 augustus 2008 - 22:27
Tineke

Tineke

Bedankt allemaal voor de tips en advies. Ook voor het aanbod om eens naar de poort te komen kijken. (Er was iets mis met mijn mail en kon daarop niet terug reageren. Sorry)
In ieder geval... de poort hier is maandag besteld. Geen hout, maar een metalen poort in de ral-kleur van onze ramen. Ze llijkt in de verste verte niet op de foto die ik toen gepost heb

Groetjes
donderdag 11 september 2008 - 06:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon