menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortels klimop doden met roundup

Ga naar meest recente reactie

dvandyck

Dvandyck

Hallo,

we hebben net in onze voortuin een totaal uit de hand gelopen klimop verwijderd die er vermoedelijk al 20 jaar of zo stond. Hij heeft dan ook een uitgebreid wortelnetwerk uitgebouwd met verscheidene dikke wortels van 5 tot 10 cm doormeter.

Ik vrees dat elke deeltje wortel uitgraven niet haalbaar is en overweeg om hem te doden met roundup. Probleem is dat er nog andere planten in de voortuin staan die ik niet wil doden: ligusterhaag, enkele buxussen, een conifeer, wat lavendel.... De klimop zat op een muurtje en alle grote wortels kwamen uit de grond tegen het muurtje aan. De conifeer staat tegen het muurtje en de ligusterhaag ongeveer 1 meter van het muurtje.

Hoe ver moet ik van de confieer, ligusterhaag blijven met roundup om die niet te beschadigen?

De bedoeling is dat er nadien worteldoek komt met houtmulch er bovenop. Geraakt een klimop door de worteldoek of kan hij zich eronder wringen om dan weer tegen het muurtje te kruipen?

Volstaat het misschien om enkel 20cm tegen de muur te spuiten wetende dat er toch worteldoek bovenop de grond komt?

Dank voor alle info.

groeten

Dries.
dinsdag 29 juli 2008 - 19:48
deHaan

DeHaan

Een Hedera loopt niet uit op de wortels, dus als je alle bovengrondse delen weghaalt loopt hij nooit uit.
Dus roundup is totaal overbodig
dinsdag 29 juli 2008 - 20:44
jdcoster

Jdcoster

Roundup is allen werkzaam via de groene delen van een plant en die zijn al verwijderd neem ik aan.Best ook niet al te lichtzinnig met dergelijke  producten om gaan. Het zal ons nageslacht zijn die de gevolgen van onze gemakzucht zal ontdekken en zal dragen.
dinsdag 29 juli 2008 - 22:53
LauraK

LauraK

Ook ik had een klimop tegen een muur staan: ik had er een rozenboog mee laten begroeien bij wijze
van prieeltje. Toen de rozenboog het begaf -door ouderdom en roest- besloot ik de klimop, die aan
beide kanten in de grond stond, te verwijderen. Ik heb alle bovengrondse delen weggeknipt, en een
deel van de wortels weggegraven. De angst dat de klimop vanuit de wortels, die nog in de aarde zaten,
zou uitlopen, bleek gelukkig ongegrond. Blijkbaar is de rest gewoon weggerot of zo, want ik heb er
nooit meer iets van teruggezien, en het is nu al ruim twee jaar geleden dat ik dat gedaan heb.
Je hoeft dus niet met die vieze troep te werken...

Groeten van Laura.
woensdag 30 juli 2008 - 07:59
dvandyck

Dvandyck

Hallo allen,

jullie ervaring is een hele geruststelling: iedereen in mijn omgeving beweerde dat je een klimop tot de laatste wortel moet uitgraven of hij komt terug... gelukkig zijn er fora zoals deze die je kan raadplegen voor je een hele namiddag steekt in een volstrekt onzinnig werk

Ik ga er dus vanuit dat de worteldoek de klimop tegen houdt en dat ik dus enkel de wortels moet verwijderen tot zeg 10 cm van de muur omdat daar de klimop mogelijk de spleet vind tussen muur en worteldoek. Geen roundup dus; een hele geruststelling: ik houd er echt niet van om 'chemisch' te tuinieren, zeker niet omdat er ook een zoontje van 1,5j rond loopt.

Allen bedankt voor de informatie; jullie hebben me veel werk en de natuur een hoop chemicalien bespaart!

groeten

Dries.
woensdag 30 juli 2008 - 09:50
LOBU

LOBU

Voor de volledigheid, Roundup werkt amper tegen klimop.
Ik heb een kennis die de akkerwinde in zijn klimophaag zo beu was dat hij dan maar het hele zootje ging doodspuiten met Roundup. Resultaat akkerwinde weg en klimop bleef gezond doorgroeien!
woensdag 30 juli 2008 - 13:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon