menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker op steenpuin

Ga naar meest recente reactie

witchqueen

Witchqueen

Hallo,

Ben nieuw hier en ik weet niet juist waar ik mijn vraag moet zetten.
Door omstandigheden lag er achter mijn huis een grote hoop steenpuin.
Mijn zoon heeft deze platgesmeten, met de bedoeling een 'verhoog' te maken, met boordsteen rondom en bovenop terrastegels.
Op die manier ga ik echter wel heel veel terras hebben en niks van groen (met risico op wateroverlast bij felle regen).
Dus dacht ik van die boordstenen wel te (laten) zetten, maar op het steenpuin een bodembedekker te planten. Bestaat er iets wat daarop zou groeien ? Toen het nog een hoop was, tierde het onkruid daar wel welig op. Er groeide zelfs een boom !
De vraag is dus : wat kan ik daarop zetten ??
Ik neem aan dat er een laag(je) aarde op zal moeten. Hoe dik ? En welke aarde ? Teelaarde of gewone ?
Ik wil graag iets dat de bodem mooi bedekt (en dus het onkruid verhindert van te woekeren), maar ook niet teveel onderhoud vraagt. Ik heb geen tijd om iedere maand te gaan bijknippen.
Een keer in het jaar lijkt me desnoods wel te doen.
Ik ken er niks van hoor, dus wijs me gerust terecht als dit een illusie blijkt te zijn
maandag 28 juli 2008 - 22:02
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

Hallo witchqueen,

HARTELIJK WELKOM op dit zeer interessante en leerrijke tuinforum!!
Wèl oppassen voor de onvermijdelijke verslaving!!

Zelf heb ik twee puinhopen in de tuin die nu mooie groene duinen vormen.
Eerst alle puin op een hoop, dan een karrevracht gewone grond (bv. van een bouwwerf) erover (een paar cm. dik maar) en dan duw je daar overal allerlei soorten laagblijvende (5 à 10cm) bodembedekkertjes in. Vraagt helemaal géén onderhoud, en als je de eerste paar jaar de paar sprieten onkruid regelmatig uittrekt, heb je er later geen last meer van! Eenmaal goed aangegroeid verstikken de bodembedekkertjes alle onkruid.
Er is een enorme keus in de tuincentra en met een paar potjes vul je al vlug een heel
oppervlak. Let wel dat je groenblijvende kiest, dan blijft je heuvel mooi fris in de winter en krijg
je in de zomer een prachtige schakering van kleurvlekken! Héél mooi!
Laat je eventuele vragen maar komen hoor!

Vriendelijke groetjes,
Matabish.
maandag 28 juli 2008 - 23:55
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hey witchqueen, toch niet .........of New Orleans

Van mij ook heel hartelijk welkom op tuinadvies.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik vind dat Matabish jou hééééééél goede raad heeft gegeven, ik kan er géén gebruik van maken maar het is zeker een mooi en tof idee.


dinsdag 29 juli 2008 - 10:34
witchqueen

Witchqueen

Alvast bedankt
Nog iemand tips voor de soort plantjes ?

dinsdag 29 juli 2008 - 23:05
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Ik heb grintpaadjes en daar groeien overal lage sedumplantjes in, ook Verbena bonariensis en Verbena hastata zaaien zich ertussen.
Nochtans is er amper of bijna geen aarde tussen de stenen.

Ga ook hier eens kijken http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?b15=83&actie=advanced2
dan vind je een lijstje met planten voor stenige bodem
donderdag 31 juli 2008 - 22:00
noeka

Noeka

Hallootjes.

Floxjes zijn ook zeer mooie bodembedekkers en er komen mooie bloemetjes op in de lente ook.
Vetplantjes ( voor buiten )zijn ook te doen en kunnen ook roos verkleuren .

Groetjes


[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 2 augustus 2008 - 15:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon