menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jakobskruiskruid

Ga naar meest recente reactie

Heike

Tekst aangepast

Heike

Naast onze tuin ligt een weiland. Het wordt begraasd door Shetlandertjes van de buren, maar eigenlijk kan je het nog amper een weiland noemen. Het wordt volledig overwoekerd door het giftige jakobskruiskruid en dat is zich nu ook in onze tuin aan het verspreiden. Aangezien dit kruid dodelijk is voor dieren, ben ik dan ook zeer verbaasd dat het enkele dagen oude veulen gewoon in dit weiland staat.
Vraag me af of ik de gemeente hierover mag inlichten, naar het schijnt dient het kruid echt bestreden te worden. Iemand ervaring ermee?


[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 6 juli 2008 - 20:10
kerstkind

Kerstkind

Heike,

ik zal je proberen gerust te stellen. Zover ik weet, gehoord en gelezen, is er geen
enkel dier dat hiervan zal eten. Het wordt pas gevaarlijk voor de dieren, indien het gras
inclusief het jakobskruiskruid gemaaid wordt en gedroogd. Dan gaat
namelijk de geur verloren.
Dan pas kunnen de dieren het niet meer onderscheiden en ruiken, en zullen ze ervan eten.

Maar zo vers, zal geen enke ldier zich hieraan wagen.

Laten we dus maar hopen dat alles goed gaat.

groetjes José
zondag 6 juli 2008 - 23:43
Heike

Heike

Naar het schijnt voelen dieren zoiets instinctief aan, ik zie het hier ook. Van de giftige planten (dewelke ik tot een minimum probeer te houden) blijven de varkentjes en het shetlandertje af. Desondanks vind ik het toch geen prettig idee, te weten dat dieren bij wijze van spreken met hun neus op die gevaarlijke plant worden gedrukt. De wei staat echt volledig vol!

Jaren geleden toen de oude boer van wie het weiland was, nog leefde, toen werd het jaarlijks gemaaid, stond het kruid er helemaal niet op. Maar nu zijn de kinderen eigenaar en vinden ze het makkelijk dat iemand hier in de buurt er zijn paardjes wil laten grazen. De zijkanten staan vol netels, die natuurlijk ook hun weg naar onze tuin vinden. Eigenlijk is het één groot onkruidveld aan het worden, waar maar héél weinig te grazen valt voor die paardjes, die dan ook nog nooit bijgevoerd worden. Het zou dus héél goed kunnen dat ze zich dan op een dag toch eens aan het jacobskruiskruid gaan wagen...
maandag 7 juli 2008 - 00:23
JovanDreumel

JovanDreumel

De paarden op de foto zien er goed uit. Paarden hebben een schrale wei nodig en zeker geen mals gras.
maandag 7 juli 2008 - 19:08
Heike

Heike

Ik zeg ook niet dat de paarden er slecht uitzien, enkel dat hun wei overwoekerd wordt door het dodelijke kruid. Het toeval wil dat de buurman vanmiddag met zijn bosmaaier is bezig geweest...
maandag 7 juli 2008 - 20:05
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hoi Heike,

Ik ben ook paardenbezitter en ben als de dood voor dit kruid. Zoals al eerder gezegd is het in verse toestand niet giftig, maar eens gemaaid en het komt in het hooi dan is dit funest voor de pony's die in dit landje staan. De Shetlanders, die (gelukkig) nog gezegend zijn met een goed instinct!
Als het mogelijk is waarschuw je de huidige eigenaren voor het maaisel zodat ze het verwijderen. En vertel ze vervolgens ook dat Jacobskruiskruid NIET voorkomt op goed bemeste gronden echter wel op gronden die verwaarloosd worden.
Enne.. als jezelf deze plant hebt staan.. haal hem eruit met handschoenen aan want het gif dringt door de huid naar binnen en dan het liefst de plant verbranden! Ook niet op de composthoop!

In Engeland is dit kruid aangifte plichtig en moet het bestreden worden. In Nederland helaas nog niet. Hoe het in Belgie zit weet ik niet.

groetjes,

Rita
maandag 7 juli 2008 - 20:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Maaien en afvoeren. voordat er zich zaad gevormd heeft is het beste. Geen hooi van maken. Het is rotspul, maar komt op veel plaatsen ook al in de bermen voor.
maandag 7 juli 2008 - 20:54
Rita1960

Rita1960

Hoi Jo,

Hier in Drenthe hebben ze het een paar jaar geleden met een soort grasmengsel uitgezaaid in "natuurgebieden" . Nu vinden we het overal. ... in de bermen langs de weg die dan steevast te laat gemaaid worden.. in te slecht bemeste weilanden en langs de sloot/kanaalranden. (terwijl ik daar vroeger mijn beste hooi vandaan kreeg met alle goede kruiden voor de paarden )

Maar ja.. we zullen maar hopen dat op een of ander moment dit kruid net zo aangifteplichtig wordt als bruinrot/ coloradokever enz..

groetjes,

Rita
maandag 7 juli 2008 - 21:06
JovanDreumel

JovanDreumel

Vroeger hadden we een distelverordening, die verplichtte je om distels in bermen te vernietigen. Paardenhouders in onze gemeente hebben getracht de gemeente te dwingen tot een verordening van het vernietigen van Jacobskruiskruid. Maar men heeft dat niet voor mekaar gekregen. Het geeft wel aan, dat de paardenhouders terecht bang zijn om hooi uit de bermen te gebruiken. Het vergif uit de plant schijnt zich op te hopen, totdat de fatale grens bereikt is.
maandag 7 juli 2008 - 21:42
Rita1960

Rita1960

Ja, je paarden krijgen het met de lever en verwelken net als een plant. Ze gaan iedere dag achteruit en je kan er verder niets tegen doen! ('t is een onomkeerbaar proces. ) en uiteindelijk gaan ze eraan. Niet alleen paarden ook koeien, en geiten. Schapen schijnen er nog het beste tegen te kunnen.

grt'n

Rita
maandag 7 juli 2008 - 22:12
willemveldman

Willemveldman

is dit ook giftig voor ganzen, want het groeit namelijk ook bij mijn ganzen in de wei. Voor ik snoeisel opstook, ongeveer vijf keer per jaar trek ik altijd wel zoveel mogelijk uit om het vervolgens te verbranden, maar je komt er bijna niet vanaf.

Verder heb ik ook gehoord dat Rijkswaterstaat het zaad van het kruid in grasmengsels gooit voor in de bermen...
Ik vind dus dat zij uiteindelijk verantwoordelijk zijn en het ook moeten bestrijden. Maar of zij dit doen weet ik natuurlijk niet 100 procent zeker..(iemand die het wel zeker weet?)
Ik woon een paar 100 meter van de nieuwe A73(nieuwe snelweg in Nederlands Limburg) En voor het eerst is het mij inderdaad opgevallen dat er veel van dit kruid in de velden om ons heen groeit. Niet goed dus...
gr willem
zondag 13 juli 2008 - 23:40
Rita1960

Rita1960

Goedenmorgen Willem,

Of het schadelijk is voor ganzen, weet ik niet.

RWS is gestopt met dit kruidenmengsel. Niemand is (nog) wettelijk verplicht om deze plant, daar waar die opkomt in hun terreinen, te bestrijden. Hierdoor blijft de plant zich vrolijk verspreiden

groetjes,

Rita
maandag 14 juli 2008 - 06:21
Merel

Tekst aangepast

Merel

zaterdag 19 juli 2008 - 20:54
Heike

Heike

Beste Merel,

Sint Janskruid is wel niet hetzelfde als Sint Jakobskruiskruid!!!!
zaterdag 19 juli 2008 - 21:02
Rita1960

Rita1960

Merel,

Zoals Heike als zei: Sint jans kruid en Jacobskruiskruid zijn twee heel verschillende kruiden. Ik heb Str Janskruid ook in mijn tuin. en deze is niet giftig.

Google maar eens op de foto's en je zult het verschil zien!

groetjes,

Rita
zaterdag 19 juli 2008 - 21:12
Merel

Merel

Ai Ai....... ik beken, heb onzorgvuldig gelezen en te vlug gereageerd
Heb mijne commentaar verwijderd en vijf minuten in den hoek gaan staan

Merel
zaterdag 19 juli 2008 - 23:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon