menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tips bij aankoop zitmaaier

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Ons terrein is in constructie wat betreft onze tuin. Daarmee ik op zoek ben naar een zitmaaier. Het terrein is zo'n 2000m² groot dus met een 'gewoon' grasmaaier'tje kom ik er niet vrees ik, ofwel moet ik 4 dagen verlof nemen

Als er mensen zijn die ook één hebben en hun opmerkingen willen geven, doe maar. Ik ben aan het tijfelen tussen een mulching of 1 met een opvangbak. Wat zijn de grote voordelen van deze?

Wat van moteur (6pk, 10pk, 12pk,...) en van maaibreedte?

Ik had gedacht om een muur te maken van het afgereden gras en om te composteren want dat is wel behoorlijk wat.
vrijdag 6 juni 2008 - 20:50
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Wat bedoel je met een muur maken met afgereden gras?
Want als je gewoon gras op een hoop gaat leggen dan zal het verzuren om dit te verkomen moet er bruin matriaal tussen gemangd worden zoals kleine takjes en dergelijke.

greetz Damy
vrijdag 6 juni 2008 - 21:11
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Met mulchen breng je terug wat je weg haalt en houd je het gras gezond en mooi. Wij zijn er heel tevreden mee. Bovendien hoef je niets af te voeren en dat is wel makkelijk. Wij gebruiken een meststof met middelen die het bodemleven activeren, zodat het afgemaaide gras heel snel verteert en je geen gras onder je schoenen hebt zitten na een wandeling.
vrijdag 6 juni 2008 - 21:29
Limoncello

Limoncello

Wat bedoel je met een muur maken met afgereden gras?
Want als je gewoon gras op een hoop gaat leggen dan zal het verzuren om dit te verkomen moet er bruin matriaal tussen gemangd worden zoals kleine takjes en dergelijke.

greetz Damy


Ik dacht aan een natuurlijk 'muur' te maken, zo'n soort wand dat ze nu ook maken in coco of wilg of iets anders. Maar zoals je zegt, het zal verzuren dus moet ik het mengen met bruin materiaal en ik weet niet of het op termijn zo'n mooi uitzicht zal bieden.

Met mulchen breng je terug wat je weg haalt en houd je het gras gezond en mooi. Wij zijn er heel tevreden mee. Bovendien hoef je niets af te voeren en dat is wel makkelijk. Wij gebruiken een meststof met middelen die het bodemleven activeren, zodat het afgemaaide gras heel snel verteert en je geen gras onder je schoenen hebt zitten na een wandeling.


Wat voor soort gazon heb je gezaaid? Sportgazon? Ik dacht aan traaggroeiend gras. Heb je een bodemverbeteraar gebruikt voor je het gazon hebt aangelegd of niet? Hoeveel keer per maand doe je dan het gras af als je 'mulcht'? Ik veronderstel veel want anders is het gras te lang en verteerd het minder snel.
vrijdag 6 juni 2008 - 23:29
Deef1337

Deef1337

Als je over mulchen praat praat je niet over enkele keren per maand maaien maar over een minimum van 1-2x per week

voordelen

-Geen afval
-Meststof voor het gras ( buiten stikstof want deze verdampt onder de vorm van amoniak
-Veel mooier maairesultaat als met een cirkelmaaier

Nadelen

-Duurder in aankoop
-Messen kunnen niet zelf gelepen worden ( prijs ongeveer 50 euro per mes/per kooi)
-Goed bodemleven is verreist==>anders vorming van mos/viltlaag

waar je op moet letten als je een maaier koopt

-Capaciteit ( de verkoper helpt je wel)
-soort aandrijving ( riem slechtste,hydraulisch beste ( ook wel duurste )
-Lagers ( kogellagers is slechter als naaldlagers )

Eventueel mocht je beslissen om een cilindermaaier te kopen moet je zeker letten op het aantal golven/m²

Een cirkelmaaier snijdt constant maar een cilindermaaier snijdt maar 1x ( als er 1 mes op staat) per omwenteling van de kooi. Dit heeft wel als gevolg dat bepaalde grassprieten niet gesneden gaan zijn. Dit kan een golvend grastapijt veroorzaken. Om dit te verkomen hoef je trager te rijden of meerdere kooien achter elkaar hebben of meerdere messen op 1 kooi staan hebben. Hoe kleiner de"hapgrootte" hoe minder golven iin het gazon

Ten slot enkele merken van maaiers waarvan ik een zeer positief gebruik mee heb ondervonden

-Toro
-Iseki
-Husqvarna
zaterdag 5 juli 2008 - 17:44
Limoncello

Limoncello

Thanks voor de uitgebreide info
Ik ben aan het uitkijken voor een Toro of een Husqvarna of misschien een Stiga frontmaaier maar heb gelezen dat deze laatste niet op en top was.

Iseki is buiten het budget
zaterdag 5 juli 2008 - 21:04
Limoncello

Limoncello

Heeft er iemand ervaring met de automower? Of een kennis die dat heeft?

http://www.mulchmaaier.be/

Zit er bijzonder handig uit. Alles volledig elektrisch dus geen olie, benzine, diesel,... Wel nog de onderhoudsbeurt en dit allemaal vanuit je terras te bewonderen

Kost ongeveer hetzelfde dan een zitmaaier maar je moet je terrein gaan afbakenen anders doe je misschien het gras af van je buur
zondag 20 juli 2008 - 13:58
Deef1337

Deef1337

Heeft er iemand ervaring met de automower? Of een kennis die dat heeft?

http://www.mulchmaaier.be/

Zit er bijzonder handig uit. Alles volledig elektrisch dus geen olie, benzine, diesel,... Wel nog de onderhoudsbeurt en dit allemaal vanuit je terras te bewonderen

Kost ongeveer hetzelfde dan een zitmaaier maar je moet je terrein gaan afbakenen anders doe je misschien het gras af van je buur



Ik ben "verkoper" geweest van automower in een plantencentrum en heb er tevens een mooi eindwerk van gemaakt Dit is wel een document van 22 mb dus als u msn heeft wil ik u dit wel doorsturen


of ==> http://fl.automower.be/ als u het handboek download gaat u al enorm veel weten

er is maar 1 automatische maaier beter als de automower en dit is de big mow
Prijskaartje is dan wel direct 8000-12000 euro

extra : Automower is er nu ook op zonneenergie! ( solarmower)

Voor extra informatie kan u me natuurlijk altijd mailen!

Davy
maandag 21 juli 2008 - 12:09
Deef1337

Deef1337

Thanks voor de uitgebreide info
Ik ben aan het uitkijken voor een Toro of een Husqvarna of misschien een Stiga frontmaaier maar heb gelezen dat deze laatste niet op en top was.

Iseki is buiten het budget



ALs u iets budget vriendelijker wil gaan raad ik u een castelgarden aan zeker en vast geen stiga!
maandag 21 juli 2008 - 12:10
deGroot

DeGroot

Voor het voorjaar wil ik graag een grasmaaier of zitmaaier kopen voor mijn gazon (circa 1200m2). Ik heb al een nuttige website gevonden waar veel informatie over de grasmaaier en zitmaaier te vinden is: http://grasmaaiers.net/zitmaaiers.html

Echter hecht ik ook erg aan de mening van mensen die ervaring hebben met specifieke merken. Hebben duurdere zitmaaiers/ grasmaaiers ook een langere levensduur of is het enkel het comfort waarvoor betaald dient te worden?

Duurzaamheid van de gras en zitmaaier vind ik belangrijk, maar ik ben nog jong en vitaal waardoor het comfort voor mij niet erg belangrijk is.

Adviezen hierover kan appreciëren!
woensdag 29 december 2010 - 13:37
Jens

Jens

Hallo ,

Als tuinaannemer is naar mijn mening de Simplicity (Met een briggs & straton 20PK)
een goede keus en ruim voldoende voor 1200m². Daar wij deze zelf gebruiken voor onze semi-gazons . deze heeft voldoende rijcomfort maar is specifieker in de uitvoering van zijn doel . http://www.simplicitymfg.com/products/lawn-tractors/broadmoor/

Voor grotere oppervlaktes bent u beter met de Iseki SxG 19 of SxG22 (afhankelijk opp. ) Deze kostprijs ligt aanzienlijk hoger , maar bewijst zijn kunnen bij hellende en/of ongelijke terreinen . http://www.iseki.co.jp/english/products/prod-10.html

Met vriendelijke groeten ,

Team Tuinen Blondiau

http://www.blondiaubvba.be
zondag 2 januari 2011 - 17:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon