menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wild gras in gazon

Ga naar meest recente reactie

Matthias1

Matthias1

Hallo,

Sinds vorig jaar is onze tuin aangelegd met grasmatten. Tot voor kort was het een droom van een gazon maar helaas komen er nu steeds meer wild gras tevoorschijn. Het gaat om sprietjes met zaadjes aan. We hebben reeds gesproeid met "Bofix" maar deze sprieten overleven het en steken weer de kop op. Wat kunnen jullie ons aanraden? Alvast bedankt
vrijdag 30 mei 2008 - 21:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Te spuiten valt dat niet omdat wild gras ook gras en ook eenzaadlobbig is. Zijn het hele plekken, dan kun je die uitsteken en nieuw gras transplanteren en anders de sprietjes zoveel mogelijk weg blijven trekken. Selectief spuiten kun je alleen als er tweezaadlobbig onkruid staat, zoals paardebloem, muur madeliefjes, kruipende boterbloem (geen grassen dus)
vrijdag 30 mei 2008 - 22:33
Matthias1

Matthias1

Dus enkel uitsteken zal helpen? Wat wil je zeggen met gras transplanteren? Want gras bijzaaien zie ik niet echt zitten, daar ik het grasmengsel van die grasrollen niet heb, en het bijgezaaide gras dus altijd een ander kleur zal hebben.
zaterdag 31 mei 2008 - 06:44
JovanDreumel

JovanDreumel

Je kunt kleine plukjes van 4x4 cm op plekken weghalen en die op de plekken waar je wild gras hebt weer inplanten en danflink water geven (als het niet regent).
zaterdag 31 mei 2008 - 08:46
Matthias1

Matthias1

Ik ga me er moeten bij neerleggen dat er zoveel wild gras in het gazon zit, het zijn er echt veel te veel om uit te trekken en ze staan ook niet echt gegropeerd maar verspreid.
zondag 15 juni 2008 - 07:48
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb er nog eens wat meer over nagedacht en als dat wilde gras straatjes gras is , dan moet je geen of weinig fosfaat(P), maar wel stikstof (N) in je meststof hebben zitten, want straatjes gras wil snel bloeien en nieuw zaad vormen. Hoe herken je straatjes gras? Dat wilde gras heeft op bepaalde plekken golfjes op zijn blaadje. En misschien dat dat niet zo goed tegen maaien kan. Dan zou je het op de duur zo kwijt kunnen worden. Maar je erbij neerleggen kan ook. Als het toevallig kweekgras is dan helpt het wel als over een langere periode kort maait.
zondag 15 juni 2008 - 09:31
Matthias1

Matthias1

Over straatgras vind ik op internet geen foto, en weet niet wat het precies is, misschien bestaat er een andere benaming voor? Er zit zeker wel kweekgras tussen, heb deze soort met foto op wikipedia gevonden.
Ga alvast beginnen met het gazon goed kort te houden en ik moet toch nog eens bemesten en zal daarvoor rekening houden met je tips.
zondag 15 juni 2008 - 12:42
Rita1960

Rita1960

Hallo Matthias,

Google eens op "tuintjesgras" Daar vind je meer informatie over dit gras, dat ook wel opvulgras wordt genoemd.

groetjes,

Rita
zondag 15 juni 2008 - 12:49
JovanDreumel

JovanDreumel

Waarschijnlijk noemt men het in België tuintjesgras en in het nederlands straatjes gras.
zondag 15 juni 2008 - 12:51
JovanDreumel
zondag 15 juni 2008 - 12:55
Matthias1

Matthias1

Dat straatjesgras zit er ook in, dus weet ik wat me te doen staat: veel maaien en bemesten met een meststof met veel stikstof in.
Bedankt voor de hulp Jo!
zondag 15 juni 2008 - 17:34
suzuki605

Suzuki605

Ik heb juist het zelfde 2 jaar lang geen wildgras in mijn tuin tot nu .Ik sproei ook met bofix maar dat is juist voor onkruid niet voor wildgras . In mij tuin groei er meer grassprieten grasstengels plat in het gras ik denk dat het Poaceae noemt .Wat ik moet doen is ook nog een vraag . Wie kan er hier meer uitleg over geven om deze wildgras te bestijden .Dank u

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 8 juni 2009 - 22:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon