menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Droge ondergrond

Ga naar meest recente reactie

Anolis

Anolis

Hallo,

Ik heb hier een strook van ongeveer 1m op 10m, waar ik als beginnend tuinier sinds vorig jaar wat experimenteer met struiken, bloemen, enz. Al snel werd mij duidelijk dat dat stukje grond erg droog is. Zelfs na een fikse regenbui droogt het snel op, en onder de bovenste laag is het bijna altijd kurkdroog. Hoe dat komt weet ik niet, er staan in de directe omgeving wel een aantal bomen, en bij het tuinieren kwam ik dan ook voortdurend stevige wortels tegen van deze bomen. Die heb ik zoveel mogelijk verwijderd. Daarnaast heb ik in het voorjaar en najaar de grond met koemest bestrooid. En op de droge momenten heb ik altijd bijgesproeid.

Ondertussen zijn heel wat struiken en bloemen terug aan het uitkomen en ik heb ook een aantal nieuwe dingen toegevoegd. Maar dit jaar wil ik de droogte van het stuk grond op een andere manier proberen te bestrijden. Hoe weet ik niet goed, dus alle tips zijn welkom. Ik heb nog niet bemest met koemest ofzo, omdat er misschien dingen zijn die beter helpen?

Graag wat hulp want ik ben echt een beginner!

Groetjes
vrijdag 2 mei 2008 - 12:46
Mariani

Mariani

Dag Anolis,

Het kan zijn dat de bomen het water pompen, en misschien ook weinig klei.
Wij hebben een rijke kleigrond maar, de de lange zomer droogt die ook.
Ik bedek dan alles (bedoel, onder bomen, struiken en plantjes en ook in de moestuin) met gehakkeld hout, snoeitakken en degelijke. BFR genoemd.

Het verijkt de grond ook, al het het 1 jaar wat (azote ?) nemend, dus best in het najaar leggen in de moestuin.

Daarnaast helpen ander bodembedekkers ook zoals shors enzo.

Groetjes
vrijdag 2 mei 2008 - 13:12
Spuddy

Spuddy

Staat die strook tegen een muur of zo? Muren zuigen ook veel water op. En als het een zuidmuur is nog meer. Is de grond in die strook zandgrond?
vrijdag 2 mei 2008 - 16:20
Anolis

Anolis

De strook bevindt zich niet tegen een muur, en het gaat inderdaad om zandgrond.
vrijdag 2 mei 2008 - 18:41
Spuddy

Spuddy

Dan zou ik voorstellen om de grond te verbeteren met tuingrond of een ander medium dat water beter vasthoud. Daarna eventueel boomshors derop of cocosdoppen.
vrijdag 2 mei 2008 - 19:21
Rita1960

Rita1960

Hallo,

Ik heb hier een strook van ongeveer 1m op 10m, waar ik als beginnend tuinier sinds vorig jaar wat experimenteer met struiken, bloemen, enz. Al snel werd mij duidelijk dat dat stukje grond erg droog is. Zelfs na een fikse regenbui droogt het snel op, en onder de bovenste laag is het bijna altijd kurkdroog. Hoe dat komt weet ik niet, er staan in de directe omgeving wel een aantal bomen, en bij het tuinieren kwam ik dan ook voortdurend stevige wortels tegen van deze bomen. Die heb ik zoveel mogelijk verwijderd. Daarnaast heb ik in het voorjaar en najaar de grond met koemest bestrooid. En op de droge momenten heb ik altijd bijgesproeid.

Ondertussen zijn heel wat struiken en bloemen terug aan het uitkomen en ik heb ook een aantal nieuwe dingen toegevoegd. Maar dit jaar wil ik de droogte van het stuk grond op een andere manier proberen te bestrijden. Hoe weet ik niet goed, dus alle tips zijn welkom. Ik heb nog niet bemest met koemest ofzo, omdat er misschien dingen zijn die beter helpen?

Graag wat hulp want ik ben echt een beginner!

Groetjes


Hallo Anolis,

Hoe zit het met de ietwat diepere ondergrond? Ik heb een (sier-)tuin op hoge droge zandgrond. En ook bomen in de nabije omgeving waaronder berken en eiken. Van berken is bekend dat het grote waterslurpers zijn. Wortels houd je niet weg uit je tuin. (komen steeds terug )
Als de ietwat diepere ondergrond ( op plm 15-20 cm) toch iets vochtig is kom je een heel eind met je planten. Probeer eens een gecultiveerde soort van het duizendblad of een margriet, vingerhoedskruid, moederkruid of judaspenning, zenegroen, karmozijnbes of een papaversoort. Deze houden het vol op een droge (arme) zandgrond.( of te wel alle planten met een lange penwortel). Anders zijn er diverse kruiden die op deze grondsoort goed gedijen. bijv. Thym,(diverse soorten) rosemarijn, bonenkruid enz.

Ga niet vechten tegen de droge grond, op termijn verlies je het gevecht( ) maar ga voor soorten die hier tegen kunnen. Scheelt je ook in de knip Wil je een mooie struik? De japanse kweepeer (let wel uitlopers) kun je nemen of de echte boerenjasmijn.

groetjes,

Rita
vrijdag 2 mei 2008 - 22:36
Anolis

Anolis

Bedankt voor de tips. Ik ga morgen de diepere ondergrond eens bekijken.

De bomen vlakbij zijn trouwens bijna allemaal berken.

zaterdag 3 mei 2008 - 01:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon