menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prijzen tuinonderhoud

Ga naar meest recente reactie

stompinne

Stompinne

Weet iemand wat zo de laagste, hoogste en gemiddelde prijzen zijn voor een professionele tuinman te laten komen?
maandag 21 april 2008 - 17:46
Plantadvies

Plantadvies

Een erkend bedrijf rekent gemiddeld 45 euro per uur.
maandag 21 april 2008 - 20:53
tuinenfre

Tuinenfre

Hallo,

Mijn uurloon is er 10 € af.

geldende barema's

** Tuin onderhoud ca 28/30 €
** Tuinaanleg 35/38 €

Machine kost is appart te rekenen

Laat u NIET oplichten
grt

Fré
woensdag 23 april 2008 - 09:22
stompinne

Stompinne

Hoe zit dat eigenlijk wettelijk, zijn er een soort van minimumlonen waar zelfstandige tuinmannen zich moeten aan houden, of is dit volledig vrij?
woensdag 23 april 2008 - 10:08
tuinenfre

Tuinenfre

Eigenlijk is iedereen vrij van kiezen wat uurloon , gebruiksmateriaal en machines kosten.
Natuurlijk moet dit toch ergens binnen de grenzen liggen hé.

aannemers die juist onderhoud doen (scheren hagen, maaien gazon, opkuis tuin, plaatsen van beplanting) zitten met het goedkoperuurloon. aannemers die afsluitingen plaatsen, leggen van terrassen en opritten, hebben veel meer en duurder materiaal en zijn de duurdere.

Het is ook zo dat de duurdere aannemers meestal tuinbouw geschoold zijn en ook tuinbouw geschoold personeel hebben.
Deze mensen kunnen dan ook vakmensen genoemd worden.

Ik opteer voornamelijk om een juist vertrouwen te hebben in de klant en omgekeerd, steeds kwalitatief werk leveren is een must. Vraag referentie's en oordeel of u zelf kan akkoord gaan met de uitvoeringszorg.


grt. Frederik
woensdag 23 april 2008 - 18:38
stompinne

Stompinne

Hoe zit dit eigenlijk met de aangerekende btw...welke percentage mag men aanrekenen, is dit 16%, 21% of zo? Ik had eens gehoord dat er een tariefverschil zou zijn, naargelang de activiteiten, bv het aankopen van planten via de tuinaanlegger zou maar 6% bedragen, klopt dat?
maandag 28 april 2008 - 09:38
the666bbq

The666bbq

@Fré : dat is wel een verwarrend verhaal, enerzijds vermeld je "geldende barema's", en anderzijds zeg je dat de prijzen vrij zijn ??

Ik denk ook dat de prijzen vrij zijn, en dat je een beetje zal moeten evalueren of de persoon die je het werk laat verrichten zijn prijs waard is. Ik heb firma's snoeiwerken zien uitvoeren die je eerder knotten of verminken kan noemen, zo iemand zou ik nog niet in mijn tuin toelaten al was het om gratis stage te komen doen.

Het verschil tussen kundig snoeien en zomaar 'inkorten' is iets wat je lang zal zien aan de plant en wat zeker kan renderen om het door de juiste te laten doen. Helaas heb ik al veel kaf tussen het koren gezien en niet alleen tussen de tuinaannemers hoor, ik ben zelf nog 'in opleiding' en heb voldoende voorbeelden gezien hoe het niet moet.
maandag 28 april 2008 - 12:23
tuinenfre

Tuinenfre

the666bbq,

De prijsopvolging kan u zeer zeker doen naar de manier van werken en uitvoering, Ik weet maar al te goed dat er veel "prutsers" tussen zitten, deze maken de goede namen kapot, dit is overgens in meerdere sectoren hoor.

wat betreft de BTW.

In belgie toch , in nederland weet ik niet hoe dat zit.


alles in de tuin is normaal 21 %; er zijn uitzonderingen.


nl;

** Leveren van materialen (beplanting, afsluiting, verharding) is aan 6% dan kan enkel iets bijgerekend worden voor vervoer of transport door deren. Er mag dus geen werk aan gedaan worden.
Vanals er werk wordt gedaan is het 21 %.

** aan een woning ouder dan 15 jaar en minimum 5 jaar bewoond als PRIVE door de klant zelf heerst 6 % BTW voor de aanleg van oprit en terras. Oprit is afstand van de openbareweg tot aan de garage, Een parkeerplaats valt onder 21 %. paden in de tuin =21 % pad van huis naat tuinhuis = 21 %

** Als planten worden geplaatst daar de aannemer ( = 21 %) dan is er NORMAAL 1 groeijaar garantie bij normaal afsterven. Als beplanting alleen wordt geleverd (= 6%) dan vervalt de garantie !


In de hoop u hiermee genoeg te hebben geinformeerd,..



grt
Frederik

maandag 28 april 2008 - 22:43
Tuinkreatie

Tuinkreatie

the666bbq,

De prijsopvolging kan u zeer zeker doen naar de manier van werken en uitvoering, Ik weet maar al te goed dat er veel "prutsers" tussen zitten, deze maken de goede namen kapot, dit is overgens in meerdere sectoren hoor.

wat betreft de BTW.

In belgie toch , in nederland weet ik niet hoe dat zit.


alles in de tuin is normaal 21 %; er zijn uitzonderingen.


nl;

** Leveren van materialen (beplanting, afsluiting, verharding) is aan 6% dan kan enkel iets bijgerekend worden voor vervoer of transport door deren. Er mag dus geen werk aan gedaan worden.
Vanals er werk wordt gedaan is het 21 %.

** aan een woning ouder dan 15 jaar en minimum 5 jaar bewoond als PRIVE door de klant zelf heerst 6 % BTW voor de aanleg van oprit en terras. Oprit is afstand van de openbareweg tot aan de garage, Een parkeerplaats valt onder 21 %. paden in de tuin =21 % pad van huis naat tuinhuis = 21 %

** Als planten worden geplaatst daar de aannemer ( = 21 %) dan is er NORMAAL 1 groeijaar garantie bij normaal afsterven. Als beplanting alleen wordt geleverd (= 6%) dan vervalt de garantie !


In de hoop u hiermee genoeg te hebben geinformeerd,..



grt
Frederik

Kunt u me zeggen waar u deze informatie gehaald hebt ivm 21 en 6% alvast bedankt
dinsdag 1 juli 2008 - 23:31
willemveldman

Willemveldman

Ik ben 15 en werk bij een ex collega van mijn vader en mijn oom. Ik doe alles wat er wordt gevraagd, meestal gewoon onderhoud zoals; gras maaien, schoffelen, terras (stoep) schoon houden, heg scheren etc. Ik vraag maar 5 euro per uur. Ik doe thuis alles als hobby sinds een jaar of 7/8. Ben dus best ervaren. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je geen erkend hoveniersbedrijf hoeft in te huren voor het gras te maaien,
dus vraag eens neefjes, kennissen etc.

gr Willem
zaterdag 5 juli 2008 - 19:14
Tuinmansvm

Tuinmansvm

De prijzen die ik hier zo lees is echt overdreven.

Erkend bedrijf 45 euro excl btw?

Zelf ben ik namelijk zelfstandig tuinman en het uurtarief is vastgesteld op 23 euro excl btw. machinekost en groenafval natuurlijk apart te rekenen.

laat je niet oplichten mensen door bedrijven die extreem hoge bedragen vragen.

groeten
dinsdag 10 december 2013 - 15:09
Tuinprins

Tuinprins

Ik zoek nog een gediplomeerd tuinman maar wil maar € 5,00 per uur kwijt zijn ... personen zonder 10 jaar ervaring gelieve niet te reageren


Je kunt geen appelen met peren vergelijken. Het is belangrijk te beseffen wat voor soort werk er moet worden gedaan. Simpele tuinwerkzaamheden zoals gras maaien en schoffelen zijn niet te vergelijken met het plaatsen van een keermuur of de aanleg van een designvijver. Aan deze zaken hangt nu eenmaal een ander prijskaartje.


Gegroet, de tuinprins



dinsdag 10 december 2013 - 21:25
Tuinmansvm

Tuinmansvm

Dat is waar je kunt geen appelen met peren vergelijken

maar ik bedoelde natuurlijk voor het algemeen tuinonderhoud zijn er nog vele bedrijven die in de 32 euro vragen + btw natuurlijk. dit vind ik persoonlijk veel te veel voor de investering dat ze maar moeten doen. begrijpelijk natuurlijk de aannemers die een aanleg doen meer vragen natuurlijk ook omdat de investering des te groter is.

daarom dat ik gewoon eens wilde waarschuwen, vergelijk de prijzen in u buurt, er kan een groot verschil zijn.

groeten
woensdag 11 december 2013 - 14:02
Tuinman65

Tuinman65

Vandaag las ik in het reclameblad "Elite reklaam" (mensen rond antwerpen kennen dat wel) een advertentie van een tuinaannemer.
Wanneer je voor 31 december een tuinonderhoud besteld voor volgend jaar dan betaal je 17,5 euro inclusief BTW per uur het ganse jaar 2014.
Hoeveel addertjes zouden hier onder het gras zitten???
Leo
donderdag 12 december 2013 - 23:38
Tuinmansvm

Tuinmansvm

De kosten zullen dan extreem hoog zijn "denk ik" maar dit weet je natuurlijk niet vooraleer er mensen onderhoud hebben gehad van deze aannemer.

maar een voordeel voor de kleine zelfstandigen is dat er hoogst waarschijnlijk een btw vrijstelling komt van 25 000 euro, dus aan een particulier hoeft er geen btw meer aangerekend worden als je naar dit statuut gaat.

vanaf januari 2014 normaal gezien

groeten
maandag 16 december 2013 - 13:59
minouke

Minouke

Misschien dat dit jullie kan helpen
http://www.livios.be/nl/bouwfasen/ruwbouw/na-isolatie/voor-welke-renovatiewerken-betaal-je-6-btw/

Meer onderaan spreken ze van tuinaanleg... 21%

gr
Chantal
maandag 16 december 2013 - 19:22
iecee

Iecee

de loodgieter en de garagist en de vloerenleggers en de kapper en de kinesist vragen allemaal rond de 40 euro per uur dus zo vreemd is dat niet en dan komen ze nog aan huis met een camionet vol machines;
en het is ook regiogebonden.
het rare is dat als je als tuinarbeider voor een baas bijna het slechtste uurloon krijgt van heel belgie.

je kan ook in plaats van een uurloon een jaarcontract vragen voor een vastgestelde prijs

dinsdag 17 december 2013 - 11:04
Tuinmansvm

Tuinmansvm

van loonbarremma's ken ik namelijk niets want ik werk alleen en dit wil ik zo houden. het is inderdaad regio gebonden, en overal zitten er natuurlijk uitschieters.

wij werken inderdaad ook veel met een jaarcontracten, en zelf met 3jarenplan omdat dit nog goedkoper wordt dan.


groeten
dinsdag 17 december 2013 - 14:09
Tuinman65

Tuinman65

Ik denk dat ik hier enkele "cowboys" in ons vak heb gehoord.
Leo
donderdag 19 december 2013 - 23:52
Tuinmansvm

Tuinmansvm

wat bedoel je hier nu mee :0058

groeten
vrijdag 27 december 2013 - 15:25
Tuinman65

Tuinman65

Om maar een voorbeeld te noemen :
Hoe kan je met een 3-jarenplan goedkoper werken terwijl alles ieder jaar duurder wordt?
En welke nieuwe klant gaat zo'n contract ondertekenen?

Leo
vrijdag 27 december 2013 - 23:19
Tuinmansvm

Tuinmansvm

Vind ik grappig, heb namelijk heel wat klanten die een 3jaren contract hebben.

ik ben zeker van werk, en de klant van ieder jaar iets goedkoper. natuurlijk iets minder winst maar who cares!!

maar ieder zijn zaak he
dinsdag 31 december 2013 - 14:21
Tuinman65

Tuinman65

Je doet maar Tuinmansvm.
Ik heb wel mijn bedenkingen bij het statuut van die 25.000 euro.
Dat is dus het maximum dat er mag gefaktureerd worden aan de klanten.
Welke aannemer in hoofdberoep kan zich dat permitteren?
Het komt neer op een uurloon tussen 13 en 14 euro per uur bruto.
Trek daar vanaf :
- de belasting
- de sociale kas
- de verzekeringen
- de vervoerskosten
- de machinekosten
- de leveringen (planten, meststoffen enz...)
- onwerkbare dagen (vorst, sneeuw...)
- enz...
En vermits je niet BTW-plichtig bent kan je die ook niet terug krijgen wanneer je iets aankoopt.
Wat hou je dan nog over?
Zoiets is goed voor aannemingen in bijberoep maar in hoofdberoep kan niemand dat zich veroorloven zonder een flink pak in het zwart te doen.
Iets in die aard bestond ook vroeger.
Toen was er ook een statuut dat je niet meer dan 300 Belgische franken per uur mocht vragen en dan hoefde BTW ook niet.
Dat werd dan omzeild door niet per uur te werken maar volgens een vaste afgesproken prijs.
Ik heb misbruiken gezien die echt de pan uit rezen.
Wie dit wel een goed statuut vindt mag me altijd uitleggen waarom en ook hoe men misbruiken gaat controleren.
Leo
donderdag 2 januari 2014 - 23:30
SpelEnTuin

SpelEnTuin

In België is het opgetrokken tot 15000 euro/jaar dat je vrijgesteld bent van BTW, maar gelijk je zegt is dit enkel maar mogelijk als je bijberoep hebt.

Iedereen denkt, als je 30 euro/uur vraagt en 15 euro/uur machinekost vraagt, dat dit allemaal voor je eigen zak is. Maar daar komt veel meer bij kijken;

Nu vraag je je af hoe komt de machinekost zo hoog. Jaja, de machine heeft ook onderhoud nodig, als je over een heggenschaar spreekt, deze moet toch paar keer geslepen worden. Af en toe de messen eens vervangen. Je hebt daarvoor ook ontharser nodig, die je na iedere scheerbeurt nodig hebt. Opgelet bij het scherven van coniferen mag je deze zelfs om de 15 minuten wel eens een beurt geven. Meestal draait die ook nog op benzine, waarvan de prijs ook niet van de goedkoopste is. Dan nog gezwegen over de verzekeringen die we allemaal betalen.
Vergeet ook de kost niet dat de machine ergens moet opgeslagen worden. Met een gewone garage heeft een tuinaannemer niet genoeg.
zondag 12 oktober 2014 - 20:23
RdB

RdB

Voor klussen die ik niet zelf kan huur ik een lokale hovenier, een met goede naam die hier al meermaals gewerkt heeft dus ik weet dat het geen kluns is die zeg maar een haag scheert met een kettingzaag maar die goed en netjes werk oplevert. Die rekent mij zo'n €45 incl. btw en apparaten (meestal hoogwerker etc.). Daar heeft hij er bij natuurlijk ook best veel bij nodig, anders deed ik de klus zelf wel. Ja, ook hier kan ik goedkopere vinden maar die fout maak in niet gauw een tweede keer

Ruud

Ps: Nadenkertje: U kunt altijd een goedkopere leverancier vinden, maar kunt u zich dat wel veroorloven?
zondag 12 oktober 2014 - 22:24
Ginkgo

Ginkgo

@Tuinmansvm: jij bent zelfstandig en werkt aan €23 exclusief ? Dat vind ik toch zeer weinig hoor. Ik denk dat het ook wat af hangt van streek tot streek maar 23 ?.

En die vrijstelling staat op 15000 euro, dit kan niet anders dan voor zelfstandigen in bijberoep. Anders kom je denk ik niet rond .

Ik zit nu op 32 exclusief... Jullie mogen het gerust weten : sociale kas betaal ik iets van een €700 per kwartaal.

Dan heb je nog verzekering auto, Beroepsaansprakelijkheidsverzekering, Provinciale kosten voor uw bedrijfsterrein, verzekering aanhangwagen, verzekering andere machines,onderhoudskosten machines, schade aan machines, boekhouder...

Belastingen op je Loon kan je wel sturen door te proberen op het eind van het boekjaar op 0 uit te komen door middel van je afschrijvingen e.d. maar dat is maar een schamele troost als je al de rest ziet

Waarom het verschil van uurprijs in onderhoud en aanleg ? Dat begrijp ik niet goed... Bij aanleg kan je wat meer verdienen door uw percent die je krijgt op uw artikelen door te rekenen maar dat is het ook.. als je een verschillend uurtarief gaat toepassen kan je toch op jaarbasis nooit geen deftelijke balans voorleggen die in lijn loopt met de vorige jaren ?

greetz,
Karel

Grappige uitspraak ook ' iets minder winst, who cares' --> en je afschrijvingen die in evenwicht moeten blijven ? =-). No hard feelings maar ik geef liever niet teveel af aan vadertje staat !

Alle werken in de tuin zijn aan 21%, enkel levering van planten (bvb. eigen opkweek die je verkoopt aan particulieren)
dinsdag 14 oktober 2014 - 20:48
Tuinman65

Tuinman65

Terrassen die grenzen aan de woning vallen ook onder de regel van 6%.
En de 21% op planten kan je perfect op een legale manier omzeilen zodat de klant maar 6% betaalt.
Zelfs al worden die geplant door de tuinaannemer.
Leo
zondag 19 oktober 2014 - 22:37
77Grace77

77Grace77

Wellicht wat vijgen na Pasen, maar ik wilde toch graag een ervaring delen.

Anderhalf jaar geleden ging ik op zoek naar een tuinhulp om mijn echtgenoot bij te staan bij het tuinieren en om mijn ouders en echtgenoot van zwaar tuinwerk te ontlasten.
Ikzelf ben nagenoeg blind en chronisch pijnpatiënt, dus ik kan hen niet fysiek helpen.

Ik ging dus te rade bij een nabij gelegen atelier voor tuinonderhoud.
Ik had de leidinggevende een rondleiding gegeven in onze tuin en aangegeven wat mijn wensen waren.
Een offerte bleef in eerste instantie uit, ondertussen was april al begonnen.
Na wat aandringen kreeg ik dan toch een mondelinge offerte te horen.

Plots werd de gevraagde tuinhulp omgevormd tot een drietal niet-geschoolde werkkrachten aangevoerd door de leidinggevende en werd het aanleggen van 1 enkele border van 10 bij 2 m, een borderrand, het aanplanten van zelfgekochte beplanting en wat wiedwerk een werk van maar liefst 2 volle dagen!

Omdat ik 'zo dichtbij woonde' en ze geen vervoer nodig hadden om hun materiaal (lees: enkele schoppen, een riek, een kruiwagen en wat klein materiaal) ter plaatse te brengen, kreeg ik 'korting'. Ik moest 'maar' 1000 euro betalen.

Ik zal jullie beschrijven wat ik wilde laten doen:
- 1 border graven van 10 bij 2 m
- Turf en meststof aanbrengen (zelfgekocht en aanwezig)
- 23 Rhododendrons planten (idem)
- Borderrand aanleggen (idem)
- 15 klinkers voor een oude border leggen bij wijze van pad en border (idem)
- Wiedwerk in 3 borders
- Moestuintje (8 bij 3 m) opschonen en compost aanbrengen (idem)

Nu wil ik graag ongeschoolde mensen die geen job hebben een kans geven om goed werk te verrichten tegen een eerlijke prijs, maar dit was er voor mij toch echt wel over.

Mijn vader en echtgenoot hebben de border dan maar zelf gegraven, turf verdeeld, bemest en aangeplant (max. 2 uur werk met de helft werkkrachten), op't gemakje de rand gelegd en een kennis is dit jaar een tweede border komen graven.
Het is goed op je familie en vrienden te kunnen rekenen.

Nu hebben we een PWA-tuinhulp die 2 uurtjes per week komt helpen aan 9,5 euro per uur.
Deze man is ook geen geschoold tuinier, maar verricht prima onderhoudswerk en heeft mijn echtgenoot geholpen bij het aanleggen van de andere borderranden.

Vele offertes opvragen lijkt me een goed idee voor groot tuinwerk en een PWA-tuinhulp voor het wekelijkse of veertiendaagse onderhoud.

Mocht de beslissing nog niet gevallen zijn, veel succes, en anders, geniet van het mooie resultaat .

Warme herfstgroet & God bless
Ellen
dinsdag 4 november 2014 - 16:14
Ginkgo

Ginkgo

Jawadde,

Dat is inderdaad iemand dat goed door rekent !
dinsdag 4 november 2014 - 17:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon