menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon afboorden

Ga naar meest recente reactie

yscube

Yscube

Hallo,

ik heb eind vorig jaar mijn gras volledig laten afgraven omdat een groot gedeelte geklinkerd werd en omdat er een tuinhuis kwam.

Nu heb ik een 6 meter op 8 meter "braak gelaten" voor gras te zaaien.
Ik heb hier vorige week met klinkers een boord rond gemaakt, maar hoe hoog kan ik dit stuk nu het beste aanvullen.
Zou ik ongeveer 1 cm onder het klinkerniveau blijven of beter gelijk houden?

Alvast bedankt

Groeten YScube
maandag 14 april 2008 - 21:17
deHaan

DeHaan

Beter iets er boven.
maandag 14 april 2008 - 21:51
cornelia

Cornelia

Als je er onder blijft krijg je straks zeker problemen met maaien. Ga je er iets boven dan kun je de randen ook maaien, je moet dan alleen af en toe je kanten eens strak af snijden maar dat is het werk niet.

groeten, cornelia
maandag 14 april 2008 - 22:27
LauraK

LauraK

Als je erboven blijft, is het met maaien zeer gemakkelijk om de wielen van de maaimachine op
de stenen te laten rijden, zodat je al het gras in één keer afmaait, aan de zijkant. Als je lager zou
blijven, bestaat het risico dat de messen van je maaimachine beschadigen door de boord.

Groeten van Laura.
dinsdag 15 april 2008 - 10:36
yscube

Yscube

Ja, ik dacht beter iets onder het klinkerniveau te blijven.
Kan ik evenzeer met de wielen van mijn grasmachine over de boord rijden.
Ik dacht als ik de grond even hoog als mijn boord ga doen, gaat bij regenweer misschien mijn grond wegspoelen. ( zolang dat mijn gras nog niet is uitgekomen )

Ik twijfel trouwens nog altijd tussen grasmatten en zaaien.


Groeten Yves
dinsdag 15 april 2008 - 10:53
LauraK

LauraK

Hallo Yves,

De twijfel tussen grasmatten en zaaien ken ik ook uit eigen ervaring: twee jaar geleden heb ik in de
voortuin graszoden gelegd, en in de achtertuin gras ingezaaid. Het gaat er maar om hoe snel je het
gras weer wil kunnen belasten. Bij graszoden is dat al na twee weken, bij inzaaien gaat daar minimaal
zes weken overheen. Als je kleine kinderen hebt, zijn die grasmatten wel ideaal.

Groeten van Laura.
dinsdag 15 april 2008 - 11:21
yscube

Yscube

Hallo Laura,

ja ik heb een tweeling van bijna 2 jaar.
Dus: beter grasmatten leggen.

Maarja, een 6-tal weken zegt ge, als ik deze week nog inzaai, kunnen ze eigenlijk eind Mei al op het gras spelen. Met het wisselvallig weer van hier, is het toch nog niet veel soeps geweest hé.

Groetjes

dinsdag 15 april 2008 - 16:52
tuinenfre

Tuinenfre

Hoi yscube,

In de soms weinige tijd die me rest kijk ik soms naar dit forum en indienmogelijk help ik mensen met raad. Wat we hier soms moeten lezen is nogal ver van hoe het eigenlijk moet volgens de regels van de kunst


Mag ik u toch enigzins met lichte druk aandringen om de oppervlakte ongeveer 1/2 cm LAGER te leggen dan u boord. Het slepen van messen is allemaal ...., gras vormt met de jaren een dikke zode, als je de aarde effen legt met de boord of hoger dan is binnen een jaar of drie/vier de boord 1 cm hoger dan de boordsteen! dit is ZEER slordig en opdenduur gaat op die manier u mes gaan slepen om dat u wiel dus lager loopt op u boord.

allerlij Forums zijn zeer goed om gedachten op te doen, maar ondanks dat velen het goed bedoelen, aub elkieder heeft zijn vak. Als er informatie wordt gegeven doe het dan liefst goed.
Ik val niemand aan, maar eerlijk duurt het langst.

succes.
Fré
woensdag 23 april 2008 - 09:38
yscube

Yscube

Bedankt voor uw advies, maar ik heb mijn grasmatten al liggen.
Ik heb vorige week donderdag de grond aangevuld tot ongeveer 2 cm onder klinker niveau.
De grasmatten hebben een dikte van 1,5 cm, dus dit zit wel goed denk ik.

Toch bedankt voor de reactie.


Groeten Yscube
woensdag 23 april 2008 - 20:12
deHaan

DeHaan

tuinenfre, inderdaad ieder zijn mening.
Wij verschillen dus van mening.
donderdag 24 april 2008 - 21:32
yscube

Yscube

Hoezo verschillen we dan van mening?

Volgens U moet ik 0,5 cm onder het klinkerniveau blijven.
Ik ben met de grond er ongeveer 2 cm onder gebleven en de grasmatten zijn 1,5 cm dik.
Conclusie: ik zit ongeveer 0,5 cm onder het klinkerniveau.

zaterdag 26 april 2008 - 21:11
deHaan

DeHaan

Ik ben van mening dat je iets er boven moet blijven.
zondag 27 april 2008 - 13:38
yscube

Yscube

Dan hebt ge U verkeerd uitgedrukt in uw eerste bericht denk ik:

Mag ik u toch enigzins met lichte druk aandringen om de oppervlakte ongeveer 1/2 cm LAGER te leggen dan u boord. Het slepen van messen is allemaal ...., gras vormt met de jaren een dikke zode, als je de aarde effen legt met de boord of hoger dan is binnen een jaar of drie/vier de boord 1 cm hoger dan de boordsteen! dit is ZEER slordig en opdenduur gaat op die manier u mes gaan slepen om dat u wiel dus lager loopt op u boord.


Daar staat duidelijk: de oppervlakte ongeveer 1/2 cm LAGER te leggen dan uw boord.
Als je de aarde effen legt met de boord of hoger, dan is binnen een jaar of 3/4 de boord 1 cm hoger dan de boordsteen!!!!! Dus; mijn boordsteen ligt net iets hoger dan mijn grasmatten.


maandag 28 april 2008 - 17:18
tuinenfre

Tuinenfre

@ yscube,


Ge zijt goe bezig man ! houden zo !
Doe alleen JUIST & KWALITATIEF werk. Proficiat
maandag 28 april 2008 - 22:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon