menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sagina na de winter

Ga naar meest recente reactie

Maclu

Maclu

Ik heb reeds enkele jaren verschillende heuveltjes in mijn tuin beplant met Sagina Subulata. Erg mooi in de zomer. In de winter kleurt deze bruin en dor, maar in de vroege lente alweer snel groen Op dit moment begint het op plaatsen reeds opnieuw groen te worden.


De oude bruine begroeing vormt nogal een dikke laag die de vormgeving geen goed doet. ( 5-10 cm dikke"kussens" die je met grote plukken zou kunnen verwijderen).
Als ik deze zou "kaalplukken" krijg ik dan nieuwe groei vanuit de grond ? Dus het volledigen dorre loof van de vorige jaren verwijderen....



Is dit een optie of is dit fataal voor de planten ? Het zou de vormgeving zeker ten goede komen,

Mvg, Ludo
dinsdag 1 april 2008 - 21:51
deHaan

DeHaan

Rooien de handel.
Ga de planten dan scheuren.
Bemest de grond.
Zet ze terug.
Loop er af en toe eens over, dan blijven ze platter
dinsdag 1 april 2008 - 22:20
annis

Annis

Hier blijft de Sagina Subulata eigenlijk wel de hele winter groen. Alleen de vogels trekken vaak slierten groen eruit.
woensdag 2 april 2008 - 08:47
Maclu

Maclu

Bedankt voor de reactie.

Ik heb alle het dorre eraf "geplukt". Ben er echter wel nogal fel tegenaan gegaan. Daarna de grond met een PVC buis gelijk gerold en aangedrukt.

De heuvels hebben nu terug een afgeronde vorm ...

Ziet er nu nog wel erg kaal uit , maar ik hoop dat dit zich snel herpakt als het zonnetje eraan komt...

Om alles terug uit te graven en de delen leek me drastisch op dit moment.... hier ga ik nog een paar jaartjes mee wachten denk ik...

maandag 7 april 2008 - 22:51
Piere

Piere

Reactie dikke 10jaar later, maar ik zit met hetzelfde probleem met mijn sagina subulata en vroeg me af of de aanpak hierboven het gewenste resultaat opgeleverd had?

bij mij is er wél opvallend veel verdorring rond de stapstenen en is het bruin worden pas een 4tal jaar na aanplanten gebeurd, en dan nog heel specifiek na een late vorstperiode dit voorjaar.

hebben de stapstenen met de late vorst de sagina een soort "frostbite" bezorgd?

kan sagina subulata bemest worden? en zo ja welke NPK verhouding is aangewezen?
ik las reeds ergens absoluut geen kalk in de buurt te strooien...

alvast bedankt!
vrijdag 20 april 2018 - 14:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon