menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bordercombinaties

Ga naar meest recente reactie

beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Hallo
Wat denken jullie ervan als iedereen hier zijn geslaagde border combinaties zet + de benaming van de planten en eventueel wat uitleg ervan.
Zodanig dat iedereen hier wat iedeën kan opdoen voor een geslaagde border aan te leggen.

Ik ben benieuwd..
greetz Damy
zaterdag 29 maart 2008 - 19:39
Esem

Esem

Ik denk dat de leden beter eens langs komen tijdens een van de opentuindagen die we elk jaar weer terug inrichten.
Zo heb je een veel beter overzicht van hoe zich alles ontwikkeld ivm.grote en de tijd waarop ze bloeien.
Het zou ook veel te ver lijden om hier alles gaan neer te schrijven.

Honderde namen tientalle foto's ezm.

Gr Eddy,
zaterdag 29 maart 2008 - 22:13
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Maar niet iedereen heeft de mogelijkheid u tuin of andere te bezoeken.
En je moet daarvoor niet heel de tuin gaan neerpennen hier maar gewoon enkele combinaties waarvan jij denkt ...dat is nu om fier op te zijn...
Zo kan iedereen meegenieten

greetz Damy
zaterdag 29 maart 2008 - 22:22
Etienne45

Etienne45

Koop je een goede plantenencyclopedie. Bijv Atrium.
Hou rekening met de stand van de zon (zon-halfschaduw-schaduw)
Hou rekening met de zuurtegraad en aard van de grond.
Combineer planten met dezelfde nood aan, licht en grondsoort.
Start met een minimaal aantal planten. Binnen enkele jaren breng je er toch naar het containerpark.
Hoe er rekening mee dat je 3 tot 5 jaar nodig heb voor je een mooie border hebt.
Wat je zelf doet, doet je beter, Ik wens je veel inspiratie.
zondag 30 maart 2008 - 11:57
minouke

Minouke

op tuinbabbel kijken met 'zoeken' naar 'combinatieideeen' , daar staan er een paar of bij de Plantengids van tuinadvies staan bij sommige planten ook combinatietips
maandag 31 maart 2008 - 07:03
rombaft

Rombaft

ik vind het toch geen slecht idee, voor een leek als ik die nog wel eens een borderdtje of twee wil inplanten in de tuin zoui het wel leuk zijn moest er hier een centraal topic zijn met enkele overzichtelijke foto's van de mensen hun borders, niet dat die dan exact zouden gekopierd worden natuurlijk maar het kan een brond van inspiratie zijn, want zonder kennis of toch enige voorbeelden mag je nog zo inventief zijn je komt nergens, kijk maar eens hoeveel tuinliefhebbers grote open tuinen bezoeken om hun ogen (en brein) de kost te geven.
maandag 31 maart 2008 - 07:44
Lino

Lino

Ik ben ook nog maar aan het ontdekken,
maar wat ik wel al belangrijk vind is
dat bvb waar hosta's staan, je daar best wat voorjaarsbollen in de grond kan steken, dan wordt de kaalte in het voorjaar weelderig gevuld met narcissen of tulpen
in afwachting van de hosta's die pas daarna aan hun opmars beginnen.

Dat is dus mijn border-tip

lino
maandag 31 maart 2008 - 09:07
city

City

hoi

net als jullie ben ik ook een beginnende tuinierster , en ja dan breng je wel een paar uurtje achter je pc door om van alles te bekijken . zo ben ik op de site van intratuin terecht gekomen . hier heb je een speciale border-link op . deze beschrijft (foto en plan en naamsoort ) van heel veel verschillende tuinen door bv watertuin , romantische , tropische ect .

zo ik hoop dat ook ik je een beetje heb kunnen verder helpen .

mvg city
maandag 31 maart 2008 - 16:19
Sandy

Sandy

Ik had gedacht om een bordertje te maken met hosta en viburnum tinus, samen misschien met een beetje vingerhoedskruid ertussen. Wat denken jullie van die combinatie ?
maandag 31 maart 2008 - 21:20
Sandy

Sandy

hi City, wat een prachtige site... dat was een goede tip !!!
maandag 31 maart 2008 - 21:29
Lino

Lino

Ik had gedacht om een bordertje te maken met hosta en viburnum tinus, samen misschien met een beetje vingerhoedskruid ertussen. Wat denken jullie van die combinatie ?

als je maar weet dat viburnum tinus een forse struik wordt.
dinsdag 1 april 2008 - 08:18
minouke

Tekst aangepast

Minouke

geuren en kleuren .... je weet wel hé, maar persoonlijk zou ik vibernum tinus niet met hosta zetten maar zou het mooier vinden de Hosta met een combinatie van Hortensia Annabella, Alchemilla, varens

Vibernum tinus is wel mooi (naar mijn mening hoor ) met de Symphoricarpos albus

Kijkt hier ook eens naar, onderaan staan combinaties voor de Vibernum
http://www.crocus.co.uk/plants/_/shrubs/viburnum-tinus-eve-price/itemno.PL00080807/
dinsdag 1 april 2008 - 08:27
minouke

Minouke

Hierop vind je vb van borders http://www.crocus.co.uk/ linksonder staat 'Designing with plants' en dan kies je de kleur enz en krijg je plannen tezien
woensdag 2 april 2008 - 05:04
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Das echt een handige site bedankt

greetz Damy
woensdag 2 april 2008 - 12:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon