menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afrastering met buren

Ga naar meest recente reactie

barremaecker

Barremaecker

Een oude, kapotte houten afrastering is nu de scheiding tussen mijn tuin en die van de buren. Ik zou deze willen vervangen door een draad, van dezelfde hoogte en ben zelfs bereid om de volledige kost hiervoor zelf te betalen, alleen weigeren mijn buren de afbraak van de oude houten afrastering! Kan ik die toch zomaar afbreken of krijg ik hier problemen mee...? Iemand ervaring?
vrijdag 28 maart 2008 - 22:29
linderic

Linderic

Hallo ,

Ik heb hier weinig of geen ervaring mee maar volgens mij moet je gewoon nagaan op welke grond de afrastering staat en wie ze gezet heeft en als (of hoe) dit doorgegeven is bij de notaris, ik weet nog dat vele jaren geleden mijn buurman een afsluiting met betonplaten gezet heeft tussen onze tuinen en hiervoor heeft hij onze schriftelijke toestemming gevraagd ,dan heeft hij in drie of viervoud een document opgemaakt waarin hij omschreef wat er van afsluiting kwam, dat die op zijn kosten en dus van hem is en wij onze toestemming geven ,dit is naar verschillende instanties gestuurd en ook een voor ons,heb het nog steeds in bezit ...........om een lang verhaal kort maken , doe eens navraag bij de gemeente waarschijnlijk weten die meer.
Succes Linda
vrijdag 28 maart 2008 - 22:53
printemps

Printemps

hallo

plaats langs uwe kant een draad en laat de andere gewoon staan
wat is de leeftijd van uw buren?
bij ons ook probleem met (buurvrouw 73jaar)hare muur
hoe ouder ze zijn hoe meer last
want bij haar is er geen probleem
want het zijn mijn planken die leven en zo de betonnen dekstenen omhoog duwen
verzakken van hare betonmuur zonder fundatie dat kan volgens haar niet
dus ik moet oppassen met dit weer,want mijn planken zijn aan het groeien

mvg
an
vrijdag 28 maart 2008 - 23:39
piet1

Piet1

Er is een verschil tussen op de scheiding en tegen de scheiding. Opletten hiermee. Misschien bij de gemeente eens informeren, want voor sommige afsluitiingen heb je een stedenbouwkundige vergunning nodig, woon je in een verkaveling dan moet je nagaan in de voorschriften of je die omheining wel mag plaatsen enz. Wil je heel zeker zijn, dan een juridisch advies inwinnen. Via dit forum moet ik heel algemeen antwoorden, kan ik niet ingaan op specifieke situaties.
zondag 30 maart 2008 - 12:49
Rita1960

Rita1960

Beste dames en heren,

Het likt Nederland wel! Dezelfde problemen m.b.t. de afscheidingen.
Veel succes!
en laat u informeren!

groet,

Rita
zondag 30 maart 2008 - 22:11
barremaecker

Barremaecker

De houten schutting staat op de scheidingslijn tussen de twee percelen en is in de tijd door elke de helft betaald. Maar de schutting is wel stukgegaan doordat de buren klimop hebben laten groeien tegen deze schutting, wat volgens mij wettelijk niet mag: "aanplanting moet op minimum 50cm van de scheidingslijn worden geplaatst" of vergis ik mij hierin?
maandag 31 maart 2008 - 17:30
Sunplant

Sunplant

Dag Barremaecker,

Zeker laten staan!!
Als de schutting door beide partijen werd betaald en op de scheidingslijn werd gezet, dan spreken we over een 'gemeenschappelijke' afsluiting. Geen van beide partijen mag de staat van dergelijke afsluiting veranderen zonder de goedkeuring van de andere.
Als er overeen gekomen wordt om ze te herstellen dan gebeurt dat ook op gezamelijke kosten. Als jouw buurman echter bij zijn standpunt blijft, dan kun je eventueel naar de vrederechter gaan. Als die vindt dat de afsluiting er inderdaad erbarmelijk aan toe is, dan kan hij toestaan dat er een nieuwe mag geplaatst worden; mits dat jij de volledige afsluiting betaalt.

Voor hagen, struiken en bomen bestaan er inderdaad wel afstandsregels, maar of die ook bestaan voor perkplanten of klimop betwijfel ik. In wezen heeft dit trouwens niet met de afsluiting te maken. Voor een rechtbank kun je dat wel laten ontvallen, maar de tegenpartij zal opwerpen dat de slechte staat alleen veroorzaakt werd door veroudering of dat je zelf die klimop jarenlang hebt gedoogd.
donderdag 3 april 2008 - 22:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon