menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voorbereiden voor tegelen

Ga naar meest recente reactie

Frans31

Frans31

Dag allen, een vraag van een tuin-newby, wij willen onze begroeide tuin leeghalen en daaroverheen tegelen, in verband met onze kinderen die dan meer speelruimte hebben. De vraag is hoe wij moeten voorbereiden voor het tegelen. Dat alles eruit moet snap ik, maar hoe zitten we met wortels en hoe voorkomen wij dat er toch weer begroeing tussen de tegels door gaat komen? Halen we gewoon de toplaag weg en storten we er zand overheen of zijn er makkelijkere oplossingen?
Alvast dank voor jullie reactie!

mvrgr Franks Langakker
zaterdag 22 maart 2008 - 14:34
printemps

Printemps

hallo

toen we ons huis gekocht hebben,heb in het 1-jaar de tuin laten afgraven
terras moest 15cm diep afgegraven zijn,en heb er dan van dat groen tapijt opgelegd
dit tapijt ligt er nu 3jaar maar nu moet het wel vervangen worden
heb nu prijs laten maken voor aanleg van terras met tegels
we hebben rijhuis dus alles moet door gang,gaat +-2600euro kosten alles inc.
voor +-20m² met goten en aansluitingen en boordstenen inc.

maar voor de aanleg moet je zeker iemand prof inschakelen
want als daarop bespaard dan ga je later spijt hebben
want gaat dan zeker scheef liggen en verzakken

mvg
an
PS als iets zelf wil doen zou ik beton laten storten en daarop bankirai
maar let op als het nat is schuif je uit
je bespaart dan wel wat op werkuren maar het materiaal is even duur dan tegels
en tegels gaan volgens mij langer mee

zaterdag 22 maart 2008 - 15:14
LauraK

LauraK

Hallo Frans,

Allereerst hartelijk welkom op dit leuke en en informatieve forum! Hopelijk vind je er een antwoord op
al je tuinvragen, en ga je het net zo gezellig vinden als iedereen hier.

In tegenstelling tot An heb ik wel goede ervaringen met het zelf aanleggen van een terras. Inderdaad
moet je een toplaag van minimaal 15 cm grond afgraven, en dat vervangen door zgn. bestratingszand.
Het beste tril je dat aan met zo'n speciale trilmachine (te huur bij bouwmarkten en gereedschaps-
verhuurbedrijven), maar ook met een brede plank en wat geduld kom je zelf al een eind.

Het zand moet niet helemaal waterpas liggen: één centimeter afschot per meter zorgt ervoor dat er
geen regenwater op je terras blijft staan. Het afschot moet uiteraard juist weg lopen van je huis, omdat
je niet wil dat het water precies die richting opgaat.

Wat ik zelf bij de aanleg van mijn terras gedaan heb met de boomwortels die ik tegenkwam: ik heb
ze zoveel mogelijk doorgestoken en uitgegraven, maar er zal ongetwijfeld wel iets zijn blijven zitten.
Het laatste laagje zand onder de tegels heb ik met cement gemengd (zonder water), zodat er na het
leggen van de tegels een keiharde laag onder ontstond, door regenwater. Onkruid komt daar dan echt
niet meer doorheen. De precieze verhouding zand/cement weet ik niet meer, maar dat is ongetwijfeld
wel ergens op internet te vinden.

Zo, het is een heel verhaal geworden, maar hopelijk heb je er iets aan.

Groeten van Laura.
zaterdag 22 maart 2008 - 17:18
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Welkom Frans, op dit gezellige en leerzame forum!

Ik moet zeggen dat ik Laura gelijk moet geven wat betreft een terras zelf aanleggen.
Ook wij hebben (zover mogelijk) alle wortels en zo verwijdert, ongeveer 10cm afgegraven en dan 15-20 cm zand erop. Goed aantrillen is wel belangrijk hoor. Als het niet goed vast is aangetrilt heb je grote kans dat het terras na verloop van tijd gaat verzakken.
Wel had ik 2 heren geregeld (na de tijd, dus goedkoper!) die verstand van zaken hadden en ons vertelden waar wij op moesten letten.
Op de foto die 2 heren en onze jongste dochter die altijd heeeeel graag meehelpt!

[afbeelding verwijderd niet-https]


De cobblestones heb ik gratis gekregen via marktplaats.nl, dus die hebben al eens niets gekost!
Ons terras is ongeveer 30m2 en heeft niet meer gekost dan het zand, enkele randen, en de kleine steentjes om in te vegen. Ja, en natuurlijk ook iets voor die 2 heren.
En dit is (een gedeelte van) het resultaat:

[afbeelding verwijderd niet-https]


Let inderdaad ook op het afschot, en dat het de goede kant op loopt, want anders krijg je problemen!

Veel succes,
Groetjes Rialle
zaterdag 22 maart 2008 - 20:00
LauraK

LauraK

Als ik zo brutaal mag zijn om hier in Frans' topic iets over jouw terras te zeggen, Rialle:
wat een heerlijk ruim en gezellig terras is het geworden! Fijn om van die zomerse foto's met
bloeiende planten te zien, dat geeft de burger weer moed!

En Frans: je ziet dat je helemaal niet duur uit hoeft te zijn en toch zo'n fantastisch resultaat kan
bereiken. Veel succes met de aanleg van jullie terras! Wat mij betreft mag de lente nu écht beginnen!

Groeten van Laura.
zaterdag 22 maart 2008 - 20:24
an

An

wat een ontzettend mooie tuin heb jij rialle,die pioenrozen doen het ook mooi echt een hele mooie tuin
echt heel gezellig
zaterdag 22 maart 2008 - 23:21
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Dank jullie dames voor de complimenten! Het heeft ook heel wat jaartjes geduurt voor het zover was. Ook al door het kostenplaatje want ik heb niet zomaar een paar duizend euro liggen om het even te laten aanleggen. Dus............zelf doen! Ik heb ook heel erg geluk gehad met deze cobblestones. Meestal worden alleen stoeptegels of grindtegels gratis aangeboden, en daar zou ik ook blij mee zijn geweest. Maar ik was wel erg opgetogen toen er ineens 2 km hier vandaan deze gratis cobblestones werden aangeboden. Ik vind dit toch een andere sfeer geven. Door dit nieuwe terras ben ik dus ook besmet geraakt met het tuinvirus, want ja, dan wil je de rest ook mooi hebben toch?

Frans, we zijn nu bijna een jaar verder dan op de 2e foto, en ik moet zeggen, wij hebben geen last gehad van planten die van onderop tussen de tegels doorgroeien. Als er wat tussen groeit dan is dat van boven gekomen (zaden die tussen de spleetjes terechtkomen).
Het invegen hebben we niet met zand gedaan, maar met hele fijne split. Daardoor zouden de zaden van bovenaf niet zo snel blijven zitten als dat het met zand gebeurt. En ik moet zeggen ik ben heel tevreden met het resultaat.

Succes Frans!

Groetjes Rialle
zondag 23 maart 2008 - 09:01
Frans31

Frans31

Hallo allemaal, hartelijk dank voor de reacties alvast, ik ga eerst maar eens beginnen met de toplaag verwijderen, dan kunnen we de komende week even voort
Nogmaals dank voor de snelle reacties!
zondag 23 maart 2008 - 15:46
sylvain

Sylvain

Beste frans het uithalen moet je zo altijd doen om dat ge er toch iets stabiel gaat op leggenen dan moet je uw ondergrond goed aan werken met chape znd dat i 200kg cement en 800 kg rijnzand en al je dan de chapezand op 10cm dik legt dan gaat je naar 10 vierkante meters per cubieke meter zand en cement en dan gaat er niets weg gaan of zakken als je er met de auto over moet dan zou ik ze aandrillen maar anders een cm boven de pas lijn legen en met een zachte hamer ze juist kloppen en dat kun je gemakelijk zelf als je het pas kunt leggen groetjes en dag zo is mijn inrit van mijn garage en daar rijden we elke dag over en die zakt niet is nu toch vier jaar gelegd

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 26 maart 2008 - 01:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon