menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin Aanleggen

Ga naar meest recente reactie

Tuinleek

Tuinleek

Dag Allemaal,

Ik zou graag even jullie advies willen.

Wij zouden graag onze tuin willen laten aanleggen, d.w.z. alle voorbereidende grondwerken zodat wij enkel nog het zaaien moeten doen. Bijkomend probleem is dat de grond ondoordringbaar is omdat het volledig dichtgereden is door de machines. De grond (kleigrond) zou dus zeker minstens met 0,50 meter met een kraan omgewoeld moeten worden.

Kunnen jullie mij zeggen welke stappen er moeten worden ondernomen vooraleer er kan gezaaid worden? Wij zitten met een hele drassige grond (dus er zal misschien een grondboring of drainage moeten aan te passen komen).

Er is bij ons een "landschapsarchitect" langsgekomen. Hij sprak over 500 EURO. Uiteindelijk kregen wij zijn offerte (1700 EURO excl. BTW). Hier is zelfs geen sprake van grondboring of drainage. Ik voel mij serieus opgelegd. Indien jullie goede vakmensen kennen in de buurt van Heusden, laat maar weten.

Alvast bedankt voor de info!!!!

P.S. Indien de grond met een kraan wordt omgewoeld, is het dan nog nodig om te frezen????
donderdag 20 maart 2008 - 13:46
Spuddy

Spuddy

Hoe groot is de tuin?
donderdag 20 maart 2008 - 15:42
Tuinleek

Tuinleek

Ongeveer 200 vierkante meter
Grootste stuk achteraan is 12 meter breed en 18 meter lang en zijstuk is 16 meter lang en 4,55 meter breed
donderdag 20 maart 2008 - 15:48
Spuddy

Spuddy

Da is inderdaad nie echt goedkoop. Ik ken mensen die 5000€ betaald hebben om hun tuin te laten aanleggen maar dat was dan ook een tuin van 4000m³. Daarvoor hadden ze wel een natuurlijke zwemvijver en een 50tal heesters, vooral rhododendrons.

Ik stel voor dat je een offerte laat maken door verschillende aannemers en daar dan een keuze uit maakt prijs/kwaliteit.
vrijdag 21 maart 2008 - 22:27
sugar

Sugar

Da is inderdaad nie echt goedkoop. Ik ken mensen die 5000€ betaald hebben om hun tuin te laten aanleggen maar dat was dan ook een tuin van 4000m³. Daarvoor hadden ze wel een natuurlijke zwemvijver en een 50tal heesters, vooral rhododendrons.

Ik stel voor dat je een offerte laat maken door verschillende aannemers en daar dan een keuze uit maakt prijs/kwaliteit.


Hangt ervan af wat je de aannemer vraagt. Ik heb meer dan 10000 EUR betaald voor een tuin van nog geen 75m², dat was exclusief de planten.

Maar een aantal offertes maken is zeker een optie. Of vraag eens bij je vrienden en kennissen of ze geen goede tuinaannemer kennen.

zondag 23 maart 2008 - 23:51
rombaft

Rombaft

CITAAT:
">#666666;'>
Da is inderdaad nie echt goedkoop. Ik ken mensen die 5000€ betaald hebben om hun tuin te laten aanleggen maar dat was dan ook een tuin van 4000m³. Daarvoor hadden ze wel een natuurlijke zwemvijver en een 50tal heesters, vooral rhododendrons.

Ik stel voor dat je een offerte laat maken door verschillende aannemers en daar dan een keuze uit maakt prijs/kwaliteit.


Hangt ervan af wat je de aannemer vraagt. Ik heb meer dan 10000 EUR betaald voor een tuin van nog geen 75m², dat was exclusief de planten.

Maar een aantal offertes maken is zeker een optie. Of vraag eens bij je vrienden en kennissen of ze geen goede tuinaannemer kennen.



inderdaad, voor het zelfde geld was die 5000 euro voor 4000 vierkante meter zelfs teveel want rhododendendrons kosten niet veel en eens een vijver uitscheppen is nog geen middag werk, maar ja wat is de afwerking, wat zijn de omstandigheden enz....
hoe dan ook grondwerken kosten geld.

aan de topicstarter, voor 500 euro gaat er bij wijze van spreken nog gene grondwerker uit zijn bedde komen, kraanuren kosten reeds 45-60 euro (excl) , dan is je tuin nog maar net omgespit, grond afvoeren kost tussen de 125(supergoedkoop) tot 250(duur) euro per camion en grond opvoeren van't zelfde (ik spreek wel over goede grond, geen kleimengeling waar veel grondwerkers mee rondrijden om te dumpen) .

dan moet je zelf nog gras zaaien en aanplanten, wel ik nu wel zelf zou doen.

zelf zat ik ook met zware kleigrond en veel water, wij hebben een harde noot doorgebeten en besloten en de gehele rommel te laten afvoeren, overal ongeveer tussen de 45en75cm laten afgraven en terug opvoeren met goede grond, dit in combinatie met een 25m drainagebuis en een gracht achteraan en we zijn de enigen in de buurt met een droge lap grond, bij mijn buur als het geregend heeft komen de vogels zich wassen in de plassen in zijn tuin
maandag 24 maart 2008 - 07:58
sugar

Sugar



aan de topicstarter, voor 500 euro gaat er bij wijze van spreken nog gene grondwerker uit zijn bedde komen, kraanuren kosten reeds 45-60 euro (excl) , dan is je tuin nog maar net omgespit, grond afvoeren kost tussen de 125(supergoedkoop) tot 250(duur) euro per camion en grond opvoeren van't zelfde (ik spreek wel over goede grond, geen kleimengeling waar veel grondwerkers mee rondrijden om te dumpen) .

dan moet je zelf nog gras zaaien en aanplanten, wel ik nu wel zelf zou doen.

zelf zat ik ook met zware kleigrond en veel water, wij hebben een harde noot doorgebeten en besloten en de gehele rommel te laten afvoeren, overal ongeveer tussen de 45en75cm laten afgraven en terug opvoeren met goede grond, dit in combinatie met een 25m drainagebuis en een gracht achteraan en we zijn de enigen in de buurt met een droge lap grond, bij mijn buur als het geregend heeft komen de vogels zich wassen in de plassen in zijn tuin


Voila, dat is het hem juist. De start moet je juist doen, zoniet ga je er achteraf veelm spijt van hebben. Zo'n zware kleigrond moet je lichter maken, en dat vraagt wel wat werk en inspanningen
maandag 24 maart 2008 - 08:44
Tuinleek

Tuinleek

Hé,

Bedankt voor jullie advies!

Ik heb zonet bericht gekregen van een andere tuinaanlegger dat mijn huis staat op het vroegere moerasgebied Ik zit dus opgescheept met leemgrond. Hij raadt aan om de grond met een kraan (diepte 80 cm à 100 cm) om te woelen en om te beginnen 1 drainagebuis in het midden van mijn tuin te steken. Deze buis zou hij dan aansluiten op onze beerput. Daarna zou hij de grond nog eens frezen en dan nivelleren. Voor de verdere beplanting (gras zaaien) sta ik dan zelf in.

Vraagske: is frezen nog nodig nadat het met een kraan werd omgewoeld????

Is het wel veilig om een drainagbuis op de beerput aan te sluiten??? Enig idee hoeveel hij eigenlijk zou mogen vragen voor de drainagebuis? Lengte zou ongeveer 10 meter zijn. We zouden zelf de gleuf graven.

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!!
dinsdag 25 maart 2008 - 14:28
tuinenfre

Tuinenfre

Hallo,


** grond omwoelen is zeer goed, maar ik zou er toch bepaalde materialen in werken op die diepte.
0.80 - 1.00 tot 1.40 meter zou geen probleem mogen zijn !
Als u omwoeld is de grondlaag gebroken, ja, maar na 2 jaar is deze opnieuw verdicht en zeker als het waar is dat het zo'n grond is. Meerdere materialen mogelijk om in te mengen.

** drainagebuis aansluiten op beerput ???? dat heb ik nog nooit gehoord en zou ikzelf NOOIT doen !!
Deze zit normaal ook niet diep genoeg ! een drainage moet zeker 60 cm diep zitten om iets van werking te geven, zoniet is het nutteloos !!!

** drainage is in veel maniere te steken , doek - keien - keien en doek - naakte buis- ....

een drainage buis opzichzelf kost per meter tussen 1.90 à 2.40 € volgens soort.

** als grond is omgewoeld is het onderdaad beter om de bovenlaag te verkruimelen met behulp van een frees en terzelfde tijd een laag compost inwerken.

***** Mag ik u aanraden om u tuin na deze werken minimum een maand of 2 / 3 te laten liggen zodat de bodem zichzelf opnieuw kan zetten. dit zal u veel verzakkingen voorkomen in het gazon.


Succes.
genoeg informeren !!!


Fré
dinsdag 25 maart 2008 - 23:12
Matthias1

Matthias1

Ik zou me toch behoeden van je gond op teveel manieren te laten bewerken. Eens de boel laten omwoelen en wat teelaarde in de toplaag ondermengen is voor een gazon wel voldoende. Ik woon ook in zo een oud moerasgebied en bij buren die de tuin gedraineerd hebben wordt het gras in de zomer snel bruin. Die tuinaanlegger steekt een drainage normaal gezien niet te diep. Misschien ook eens prijs vragen aan een grond-loonwerker, die zijn soms stukken goedkoper.
woensdag 26 maart 2008 - 06:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon