menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin onder water

Ga naar meest recente reactie

rialle

Tekst aangepast

Rialle

Na de overmatige regen van gisteren staat mijn tuin gedeeltelijk vol water.
Dit is altijd zo na zware of langdurige regenval. De foto is vanmorgen gemaakt maar gisteren was het nog hoger.
Het is vervelend voor de kids want ze moeten dan wachten met schommelen tot het water gezakt is. Je kan er natuurlijk met rubber laarzen doorheen banjeren, maar dan heb je binnen de kortste keren een modderpoel.
Ook wil ik daar -als de schommel overbodig wordt- groentetuin van maken. Maar als die iedere keer onder water staat lijkt me dat niet bevorderlijk voor de groenten die er staan.

Kan ik hier zelf iets aan doen, bijvoorbeeld door ophoging? Of helpt ophogen niet en heb ik hier professionals voor nodig?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Langs de schutting komen de tomaten. Ik was zaterdag begonnen met de groenbemester onder te werken (pffff!!) en ook het stuk bij de achterschutting moet nog helemaal omgegraven worden, maar het weer zit niet mee!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes Rialle

maandag 17 maart 2008 - 12:49
LauraK

LauraK

Hallo Rialle,

Een nogal vervelend probleem, maar m.i. zeker niet onoplosbaar. Vorige week vroeg er ook al iemand
naar de oplossing van dit probleem, en aangezien ik er wel eerder iets over gelezen heb, ben ik toen
even aan het zoeken geslagen. Dit is wat ik er op internet over vond:

"Wanneer er na een flinke regenbui plassen ontstaan, in de border of het gazon is er op die plaats
iets mis met de structuur van de bodem. Planten hebben onder die omstandigheden, vooral in de winter, moeite met overleven. Pak dit probleem aan met een grondboor en wat grind:
Steek met een handschopje een ronde pol gras uit het gazon. Gooi deze toplaag niet weg. Haal
daarna met een grondboor (te huur bij doe- het-zelfzaak of gereedschapsverhuurbedrijf) ongeveer
30 cm grond naar boven.

Het kleine buisvormige gat nu volgooien met het grind, tot op enkele centimeters onder de rand.
Stop als laatste de bewaarde graspol weer terug in het gat. Druk hem met de voet stevig aan.
Hetzelfde kun je ook in de border doen."

Ik zou er zelf voor kiezen om die gaten wat dieper te maken, zodat er meer water in weg kan zakken.
Om de hoeveel meter je die gaten moet maken weet ik niet. Een kwestie van uitproberen, lijkt me,
en een vrij eenvoudige en goedkope oplossing van het probleem.

Groeten van Laura.
maandag 17 maart 2008 - 12:57
LauraK

LauraK

Nog even een kleine toevoeging: een grondboor ziet er zo uit:

[afbeelding verwijderd niet-https]
(Sorry voor het kleine formaat!) Huren kan je 'm al voor € 2,50, maar zelf kopen is ook een optie;
ze zijn absoluut niet duur, en zelfs te koop bij bouwmarkten.

Groeten van Laura.
maandag 17 maart 2008 - 13:17
hildavw

Hildavw

We hebben dat probleem ook in de gazon gehad.
Maar onze put moest wel bijna 80 cm diep zijn, vooraleer we door de harde grond waren.
Dan hebben de put opgevuld met keitjes en daarna terug een beetje aarde en het uitgestoken gras.

Zie dus zeker dat je diep genoeg zit, of alle moeite is voor niets.

Wat je ook kan doen, als er ergens een afwateringsputje is, is een gracht graven en daar draineringsbuis in leggen, die afvloeit naar dat putje.

groetjes

Hilda
maandag 17 maart 2008 - 16:14
an

An

maar hilda dat kan toch niet met gras?

en dat met dat grint ,dan moet je een heel erf opvullen toch als ik het goed begrijp want onder en naast de schommels ligt overal water.

ik wou dat ik zo'n tuin had,
mijn is maar een gedeelte er van het ziet er zo lekker landelijk uit en zo vrij ik hou daar wel van
maandag 17 maart 2008 - 19:18
rialle

Rialle

Dank je Laura en Hilde voor de antwoorden. Hier kan ik wel iets mee!
Wat een eenvoudige oplossing eigenlijk. Ik ga dus op zoek naar een grondboor en wat kiezelstenen.
EN diep genoeg boren.
Oké dames, staat genoteerd, en wordt binnenkort uitgevoerd.
Ik zal jullie het resultaat laten weten als het zover is.

Groetjes Rialle
maandag 17 maart 2008 - 19:24
an

An

jammer dat je niet dicht bij woont ,anders kon je mijn grondt boor lenen
ik heb er een maar daar heb je nu niks aan
ooit eens gevonden bij grofvuil toen we zelf grofvuil neerlegden,
zonde he om dat weg te gooien
maandag 17 maart 2008 - 19:31
ABG

ABG

toch misschien even een opmerking
zie dat je niet dieper of gelijk komt met je grondwaterpeil
want anders staat je boorgat constant vol water en heft het weinig nut om dit te doen
dan is volgens mij de enigste oplossing een horizontale drainage
maandag 17 maart 2008 - 20:16
JovanDreumel

JovanDreumel

Een tip, denk bij boren ook aan eventuele elektriciteits en waterleiding, telefoon en de kabel voor de tv.
Je gaat wel tot 1,20 diep en de leidingen liggen hoger.
maandag 17 maart 2008 - 21:27
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Ja Ann, wat mensen allemaal weggooien hè? Goed dat je hem hebt meegenomen.

ABG, hoe weet ik dan waar mijn grondwaterpeil is?

Jo, bedankt voor de tip om aan leidingen en zo te denken. Daar zou ik inderdaad niet zo bij hebben stilgestaan.

Aan het begin van de topic was de diepte om te boren 30 cm. Daarna werd het 80 cm. En nu heb jij het over 1.20m. Als ik te diep boor staat het gat altijd vol water wordt er geschreven.
Of zal ik iedere keer een stukje verder boren en ieder keer kijken of ik al water zie?
Maar wanneer moet ik dan stoppen met boren? Wanneer is het diep genoeg?

Groetjes Rialle
maandag 17 maart 2008 - 23:28
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Je kunt rustig boren tot 1.20m. Dat is de lengte van de boor+steel. Daarna kun je kiezen of je sort het volg grint of je duwt er een drainage slang in en snijdt die af net onder de bouwvoor (ca.30cm) en dekt die af met een deksel of plastik zak. Dat zoe je om de 3 of 4 m en het water kan altijd weg, tenzij de slootwaterstand in de buurt ook zo hoog is. In de zomer zakt het grondwater, maar het teveel aan water kan dan weg. Ik kreeg hier altijd water in de kelder, omdat er een leemlaag zit op 70 cm diepte. En dan krijg je een schijngrondwaterstand. Nu heb ik rondom huis die laag doorboort en drainslangen erin geduwd. Nooit meer last.
dinsdag 18 maart 2008 - 09:13
ines

Ines

Even vermelden dat hier een vertikale drainage geen oplossing bracht wel een horizontale. Er hangt wel een ander prijskaartje aan.
dinsdag 18 maart 2008 - 14:57
Victor44

Victor44

Volgens mij is de enige oplossing een drainage leggen om de 3 à 4 meter van elkaar en zeker minstens een halve meter diep.Eerst de geul uitspitten op gewenste diepte vervolgens een laag grind in doen dan de drainagedarm erin ,en terug met grind opvullen rond de drainage buis .Dan de gleuf terug dicht doen.Dit is denk ik de enige goede oplossing.
grtjs. Victor
dinsdag 18 maart 2008 - 18:51
ABG

ABG

horizontale drainage is inderdaad beter als verticale drainage
maar horizontaal is een stuk duurder en iets meer werk
je hele tuin ligt dan ook overhoop
horizontaal kan je best eerst een waterdoorlatende doek inleggen
vervolgens wat kiezel, je buis en opvullen met kiezel
hierna plooi je de doek om de kiezel heen en vul de rest aan met grond
aanvullen met grond is het best met zwarte grond
dinsdag 18 maart 2008 - 18:58
annis

Annis

Een horizontale drainage is over het algemeen doeltreffender dan grindputjes. Dit is in prijs wel duurder. Maar het water uit deze drainagebuizen moeten toch ook een afvoerpunt hebben of niet?
dinsdag 18 maart 2008 - 19:49
LauraK

LauraK

Oei oei oei, Rialle, het wordt steeds meer werk...
Zelf zou ik het eerst met de makkelijkste en goedkoopste oplossing proberen (verticaal, met de
grondboor dus), en als dat niet werkt, kan er altijd nog overgegaan worden tot de hardere aanpak.
Ik zou gewoon gaten boren waar de ergste plassen staan, en dan maar eens afwachten wat er gebeurt
bij de volgende regenperiode. Maar goed, dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening...

Groeten van Laura.
dinsdag 18 maart 2008 - 19:51
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Allereerst dank jullie allemaal voor het meedenken!

Maar sjonge jonge! Laura, je neemt me de woorden uit mijn toetsenbord , het wordt steeds meer werk .
Ik denk dat ik inderdaad de makkelijkste methode eerst probeer. Ook al gezien de kosten. En zou het niet helpen.......dan ben ik toch genoodzaakt om voor horizontale drainage te kiezen vrees ik.
Nou ja, dat is voor later. Eerst een grondboor regelen en kiezel, en dan kan "Sjeng aan de geng"

Het zijn eigenlijk geen verschillende plassen Laura, het is een grote plas. Doordat op sommige plaatsen het gras hoger is, lijkt het alsof daar geen water staat. Maar het is eigenlijk een stuk van pakweg 5x8m dat helemaal onder staat. Dus ik zal maar heel veel gaten maken!
Dat hele stuk ligt ook wat lager dan de rest van de tuin. Daarom dacht ikzelf aan ophogen tot het gelijk ligt met de rest.

Annis, wat jij zegt vind ik ook interessant: waar moet het water uit de drainagebuizen heen? Dit voor het geval dat het toch zover zou komen.

Iedereen bedankt voor de ideeen en de goede uitleg, en wie weet zal ik het allemaal nog nodig hebben. Ik hoop het niet want ik hoop dat de verticale methode afdoende zal zijn!

Groetjes Rialle

dinsdag 18 maart 2008 - 21:11
tuinenfre

Tuinenfre

Hallo Rialle,


Mag ik toch zo vrij zijn u te melden dat er o zoveel meer komt kijken bij natte gronden dan zomaar grindkanalen te boren en de oppervlakte op te hogen. U moet maken dat u er geen spijt van zult krijgen. Ik raad u aan alles zeer goed te overwgen en u voldoende te laten informeren.
zomaar grindkanalen boren is mijn inziens zeker NIET de oplossing. Er zijn veel meer ingrijpende werken nodig. Grondwerk kost geld, tijd en energie; maar het is dan ook HET belangrijkste in de levensduur van u tuin en de bapaling van vele factoren.



succes

Fré
dinsdag 25 maart 2008 - 13:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon