menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afwatering gazon

Ga naar meest recente reactie

spqr

Tekst aangepast

Spqr

Mijn tuintje van ocharme 5*5 staat bij een regenbui zichtbaar onder water.Het is dus duidelijk dat er iets mankeert met de afwatering.Nochtans liggen we hoger dan de buren.

Wat zou je aanraden om te doen? ik had 2 opties in gedachten:
- een goot (mag ik die dan gewoon via mijn regenpijp ondergronds aansluiten?)
- een put graven die dienst doet als wateropvang
woensdag 12 maart 2008 - 12:58
LauraK

LauraK

Hallo spqr,

Waar ik ook wel eens van gehoord heb voor de afwatering van gazons is het volgende: men boort
gaten in de grond met een grondboor (dezelfde waarmee je gaten maakt voor palen) tot op een
bepaalde diepte, stort daar kiezelsteen in, dan een laag(je) zand om het op te vullen, en daar het
gazon overheen. Het water zou dan via die gaten wegzakken in de grond. Over diepte en het aantal
gaten per m² kan ik niets zinnigs zeggen. Ik heb het dus niet uit eigen ervaring, dus hopelijk kunnen
anderen je daar meer over vertellen.

Groeten van Laura.
woensdag 12 maart 2008 - 13:55
LauraK

LauraK

En nog een keertje: op Google vond ik meteen dit stukje al, dat weer wat meer duidelijkheid geeft
over die 'grindgaten'. Hoe ze werkelijk genoemd worden weet ik niet meer, het was iets als 'grindput'
of zo.


"Wanneer er na een flinke regenbui plassen ontstaan, in de border of het gazon is er op die plaats iets mis met de structuur van de bodem. Planten hebben onder die omstandigheden, vooral in de winter, moeite met overleven. Pak dit probleem aan met een grondboor en wat grind:
Steek met een handschopje een ronde pol gras uit het gazon. Gooi deze toplaag niet weg. Haal daarna met een grondboor (te huur bij doe- het-zelfzaak of gereedschapsverhuurbedrijf) ongeveer 30 cm grond naar boven.

Het kleine buisvormige gat nu volgooien met het grind, tot op enkele centimeters onder de rand. Stop als laatste de bewaarde graspol weer terug in
het gat. Druk hem met de voet stevig aan. Hetzelfde kun je ook in de border doen."

Groeten van Laura.

woensdag 12 maart 2008 - 14:10
spqr

Spqr

zo'n grondboor bestaat toch ook in gewone uitvoering,maw niet gemotoriseerd?
zondag 16 maart 2008 - 11:22
spqr

Spqr

ik vind nergens een boek waarin ik meer informatie vind over draineren of afwateren? ik ben de wanhoop nabij.De hoden hebben enkele putten gegraven van 40 cm diep,en het water blijft daar nu al enkele dagen gewoon instaan en trekt zeer langzaam weg.

Hoe zou ik dit probleem het best oplossen en waar kan ik voldoende informatie vinden?

Mijn tuin is dus 5*5m... kan ik het gazon wat beter laten afhellen en dan op het laagste punt een goot leggen en het water afvoeren via de dakgoot die daar ongronds doorloopt of is dat niet aan te raden?
zondag 23 maart 2008 - 10:32
LauraK

LauraK

Hallo spqr,

Nog geen week na jouw vraag werd dezelfde vraag nogmaals gesteld:
http://www.forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=15102
Misschien dat je hier nog wat aanvullende informatie kan vinden.

Inderdaad zijn er gewoon handgrondboren te huur en te koop, en daar doelde ik eigenlijk
ook op met mijn antwoord. Ik hoop echt voor je dat je dit probleem snel kan verhelpen!

Groeten van Laura.
zondag 23 maart 2008 - 16:09
topke

Topke

Hallo,

Ik ben hier nieuw en had een vraag ivm ons gazon.
Wij hebben een zeer drassig gazon omdat we achter onze tuin een weide hebben.
Bij zware regenval staat ons gazon her en der onder water en het loopt moeilijk weg.
Nochtans weten we dat de grond is gedraineerd geweest is.
Wat raden jullie mij aan te doen.

Ikzelf hoorde al van om de meter een flexibele buis te steken met daarom ARGEX-korrels, raden jullie met dit ook aan of niet?
maandag 24 maart 2008 - 19:28
tuinenfre

Tuinenfre

Hoi,


Water is één van de moelijkste dingen op te voorkomen of om op te lossen zowel binnen als buitenshuis.
U zegt dat u grond is gedraineerd ? Op welke diepte, opwelke manier, welke hellingsgraad, waar is het afvoerpunt ? welke buizen ?
Ziet u alles heeft zo zijn eiegen werking en systemen.
7 % van de bevolking vind zeker het buitengedeelte " GEWOON" maar er komt o zo veel bijkijken. Een tuin is meer dan zomaar wat wortels in de grond steken en wat graszaad gooien en vlug nog een afsluiting zetten.

Je zou eerst de samenstelling van de grond moeten kennen tot op een diepte van min 1 meter.
goed kijken waar je afwateringspunten hebt en diepte (helling). de struktuur van de grond aanpakken. vb als het klei of blauwe grond is, rijnzand + lavagruis in hoge dosis in werken op een serieze diepte.
Ook moet gelet worden op: u afsluiting; heeft deze betonplaten ; zo ja daar bellemert u al een heel stuk bovengrondse afvloeining mee.


Is er plaats voor de aanmaak van een keiput ?
welk budget heeft u voor deze werken (rekeing houden dat deze werken DE hoofzaak zijn naar het latere bestaan en onderhoud van de tuin.
Zie je, er zijn zoveel factoren die echt een rolspelen. Laat u zeker genoeg informeren door degelijke instanties.
van waar ergens bent u afkomstig ?



grt Fré
dinsdag 25 maart 2008 - 12:51
topke

Tekst aangepast

Topke

Hoi,


Water is één van de moelijkste dingen op te voorkomen of om op te lossen zowel binnen als buitenshuis.
U zegt dat u grond is gedraineerd ? Op welke diepte, opwelke manier, welke hellingsgraad, waar is het afvoerpunt ? welke buizen ?
Ziet u alles heeft zo zijn eiegen werking en systemen.
7 % van de bevolking vind zeker het buitengedeelte " GEWOON" maar er komt o zo veel bijkijken. Een tuin is meer dan zomaar wat wortels in de grond steken en wat graszaad gooien en vlug nog een afsluiting zetten.

Je zou eerst de samenstelling van de grond moeten kennen tot op een diepte van min 1 meter.
goed kijken waar je afwateringspunten hebt en diepte (helling). de struktuur van de grond aanpakken. vb als het klei of blauwe grond is, rijnzand + lavagruis in hoge dosis in werken op een serieze diepte.
Ook moet gelet worden op: u afsluiting; heeft deze betonplaten ; zo ja daar bellemert u al een heel stuk bovengrondse afvloeining mee.


Is er plaats voor de aanmaak van een keiput ?
welk budget heeft u voor deze werken (rekeing houden dat deze werken DE hoofzaak zijn naar het latere bestaan en onderhoud van de tuin.
Zie je, er zijn zoveel factoren die echt een rolspelen. Laat u zeker genoeg informeren door degelijke instanties.
van waar ergens bent u afkomstig ?



grt Fré

Ik ben van West-Vlaanderen, van al die vragen die je stelde ken ik weinig antwoorden want wij hebben dit huis gekocht en ik heb gehoord van een buur dat die zich nog kon herinneren dat deze grond gedraineerd was. Ik weet wel dat het kleigrond is. De samenstelling ervan weet ik niet. Mijn buren hebben er ook van, van die wateroverlast.
Langs beide katen van onze tuin , links en rechts staat er een afsluitingen met betonplaten, achteraan de tuin ligt de weide. Daarvan kom het meeste water denk ik, maar over enkele weken kom daar ook een afsluiting met betonplaat dus hopelijk houd het daar een deel van het water tegen. Ik zie wel dat het meeste water zich een weg naar vooraan ons huis baant via een zijdelings liggende grasstrook!
Ik heb al in een andere topic gezien dat men mij aanraad van als bodembedekker kruipend zenegroen te nemen.

Nu, over een maand zetten wij een groot tuinhuis achteraan de tuin, zijde van de weide. Daar ligt nu de plateau. Wij gaan daar nadat men het tuinhuis gezet heeft een geul graven, daarin vijverfolie leggen en dan kiezelstenen erin om dit ook wat op te vangen.

En voor in de tuin zelf had ik gedacht aan flexi-buizen met daarin Argex. Wat denkt u?

Alle tips zijn welkom

dinsdag 25 maart 2008 - 13:59
tuinenfre

Tuinenfre

Hoi,

Natuurlijk is het voor mij moeilijk om van op afstand u situatie te zien en te beoordelen. Mijn inziens zijn flexie buizen zeker niet de oplossing maar ligt de oorzak in de grond en de grondsoort. Deze dient dan ook aangepast / behandeld te worden. Hoogstens de plassen zal u kunnen wegwerken en dan nog op lange termijn met de verticale drainering. Ik zie niet goed het nut in van u geul met folie. Deze moet veel dieper liggen he om water op te vangen, legt u dan niet beter drainage ? en dan ziet u deze ook niet.
Het is wel belangrijk dat u niet alleen het stagnerend (bovenstaand) regenwater wegwerkt, maar ook een deel vanuit de grond zelf, daar bewortelingn van planten en gzaon met de duur gaat afsterven door zuurstofgebrek en zo ziekten zal veroorzaken in de tuin/grond, verzuring !

Zennegroen (Ajuga reptans) moet wel na een paar jaar goed bijgehouden worden (vlugge kruiper)

Indien u het wenst wil ik even bij u langskomen om u eventueel verder te informeren. Dit geheel vrijblijvend en gratis.



grt.

Tuinen Frederik
Heirweg 119 B
8800 Roeselare

gsm 0475/ 94 37 47
tel 051/ 58 87 37

[email protected]

http://users.skynet.be/tuinenfrederik

dinsdag 25 maart 2008 - 14:26
spqr

Spqr

Zou ook het plaatsen van enkele planten een gunstige invloed hebben op de waterovervloed in de tuin? Welke planten komen in aanmerking?

ik dacht enkele buskussen aan te planten.Hebben deze een positieve invloed en kunnen ze makkelijk overleven in natte grond
woensdag 26 maart 2008 - 13:47
tuinenfre

Tuinenfre

Hallo spqr,



amaai wat een weer wat een weer hebben wij.
Voor omstandigheden als deze zijn de juist grondwerken uiterst belangrijk.

Het plaatsen van beplanting zal eigenlijk geen noemenswaardig verschil maken als u bedoeld om axtra water op te nemen. Ervan uitgaand dat een plant eigenlijk is verzadigd . Het is niet dat planten een buffer hebben. Wat wel is dat bepaalde beplanting goed gedijd in natte grond, de meeste planten zullen zeer slecht groeien, wortels sterven af door O² (zuurstof) gebrek in de grond en de plant sterft uiteindelijk af. andere soorten hebben als het ware een natte grond nodig om goed te gedijen.

Het voorstel om buxus te plaatsen is totaal NIET goed. Buxus vraagt een normale, doorlaatbare grond.

Enkele planten die goed gedijen op natte grond:
Aucuba / Clethra / Kalmia / Salix / Cornus / Hydrangea / Sambucus / Sorbia / Ilex / Viburnum / Tamarix /


er zijn er nog hoor, maar dit zijn de eerste die in mijn gedachten opkomen. Het zijn weliswaar allemaal heesters. Deze zijn dan ook veel sterker dan vaste planten en kan u indien gewenst ook klein houden.



Grt. Fré
donderdag 27 maart 2008 - 18:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon