menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brandnetels

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Opeens komen er overal grote plakken brandnetels voor. Bestaat er een snelle en efficiente manier om deze te verwijderen? Ik ben al bezig geweest om te spitten..........
zondag 9 maart 2008 - 23:51
Esem

Esem

Verwijder ze met de hand,ze wortelen zeer oppervlakkig.
Snel en doeltreffend.
Draag desnoods hanschoenen.
gr Eddy
maandag 10 maart 2008 - 00:36
LauraK

LauraK

Desnoods handschoenen dragen?? Ik zou het zéker doen, want anders staan je vingers binnen
no time zo krom dat het lijkt als of je reuma hebt...

Mijn vader spitte brandnetels altijd los met een greep (je weet wel zo'n grote 'vork') en trok ze
dan met de hand uit -met handschoenen aan, Eddy! Inderdaad bleven ze dan weg, want zo verwijder
je het hele wortelgestel.

Groeten van Laura.
maandag 10 maart 2008 - 08:24
Mandy

Mandy

Goed, dan ga ik door met spitten en natuurlijk gebruik ik handschoenen, want ze prikken,,... niet mooi meer, zelfs die hele kleintjes. Ik hoopte eigenlijk dat ik er iets op kon gooien om ze kwijt te raken, maar ik zal aan het werk moeten..... want ze staan niet mooi allemaal op een open stukje, nee hoor ze staan lekker dicht bij de andere struikendus het is lastig werken....
maandag 10 maart 2008 - 10:03
koenh

Koenh

best is inderdaad verwijderen, en zorgen dat je alle wortels meekrijgt. Dat gaat vrij gemakkelijk als je de grond wat losmaakt (spitvork gaat gemakkelijkst, maar spade gaat ook, probeer dan de wortels niet te veel door te snijden, want dan blijft er misschien een deel zitten);
maandag 10 maart 2008 - 10:49
hildavw

Hildavw

soep van maken !

Brandnetelsoep

Zeer gezonde soep die je enkel kunt maken in het voorjaar als de brandnetels heel jong zijn. Die moet je dan ook zoeken op plaatsen die zuiver zijn en enkel de jonge blaadjes nemen (vergeet de handschoenen niet).

Bereiding voor 4 personen:

500 gr jonge brandnetels - 400 gr geschilde aardappelen - 2 bosjes waterkers - 2 wortelen - 1 bosje lente-uitjes - 1,5 liter water - 4 koffielepels room – 1 eetlepel solo - peper en zout – enkele radijsblaadjes (volgens goesting).

Bereiding:

Spoel de brandnetels in warm water.
Stoof ze samen met het waterkers en eventueel de radijsblaadjes gedurende 5 minuten in de solo.
Doe er de aardappelen, de wortelen, de lente-uitjes en het water bij.
Kruid met peper en zout (je kan er eventueel ook een paar bouillonblokjes bij doen).
Dek af en laat 20 minuten op een zacht vuurtje koken.
Mix de soep en verdeel over 4 borden.
Schep in het midden van elk bord een koffielepel room.

Smakelijk!

Hilda

maandag 10 maart 2008 - 12:00
cornelia

Cornelia

Mocht er nog wat achter blijven dan dit ook weer met de hand uittrekken. Soms is het een zaak van "de aanhouder wint". Door ze constant te storen put je de brandnetels uiteindelijk ook uit (heeft een evt. achtergebleven wortelstuk geen kracht meer zich te ontwikkelen)

Je kunt ze ook in water laten trekken en later met dit water je plantjes bemesten (net als met smeerwortel overigens) Ik zal v.a. het recept even opzoeken.

Je kunt ze ook goed op de compostberg leggen en een beetje er door scheppen (is compost versneller)

Ik heb wel vaker van die dwaze dingen maar brandnetel uittrekken en op mijn knieen me met een sikkel een weg banen door het hoge gras en onkruid, ik vond dat geweldige karweitjes.

Brandnetelprikkels zou trouwens goed zijn bij reumatische klachten en een teken dat je gezonde grond in je tuin hebt.

enfin, eigenlijk toch een geweldige plant ook al komt hij ons niet altijd zo goed uit.


groeten, cornelia
maandag 10 maart 2008 - 12:43
Mandy

Mandy

Gelukkig heb ik geen reumatische klachten, Cornelia, en alle planten vind ik best wel mooi, maar ik moet in dat bos daar achterin mij wel kunnen bewegen en ik ben bang als ik niet er bovenop blijf zitten dat het binnen no time een rimboe zal zijn en dat wil ik niet, dus ik moet snijden en het begaanbaar houden..... dus een gedeelte in de compostbak en een gedeelte in de soeppan
maandag 10 maart 2008 - 17:41
cornelia

Cornelia

En een gedeelte voor vloeibare mest;

1kg brandnetel op 10 liter water. Emmer of bak afsluiten en 2 wkn laten staan, af en toe even omschudden. Na 2 wkn de bladeren verwijderen of afgieten. (bladeren op de compost) Gebruiken in een verdunning van 1 liter vloeibare mest op 10 liter schoon water. Hier je potplantjes 1 x pw water mee geven.

Tip; ruik nooit aan de emmer met de onverdunde mest.

groeten, cornelia
maandag 10 maart 2008 - 20:06
Cavati

Cavati

ik heb het vorige herfst ook gedaan.
brandnetel vormt echt matten van wortels
zodat er niks anders kan groeien
het is belangrijk ze allemaal mee te hebben
en toch proberen twee a drie keer te herhalen
want er blijft altijd wel ergens een stuk achter?
donderdag 13 maart 2008 - 13:32
kruidje

Kruidje

stinkt die vloeibare mest dan zo erg ?
zondag 27 april 2008 - 21:28
cornelia

Cornelia

Als of je met iemand praat die 6 weken zijn/haar tanden niet heeft gepoetst.

Maar in verdunde vorm gebruiken, en in de avond gieten als je toch niet meer buiten wil zitten, dan heb je geen stank overlast of zo vanuit je bloempotten hoor.

cornelia
zondag 27 april 2008 - 22:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon