menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beplantingsplan

Ga naar meest recente reactie

Nirak81

Nirak81

Hallo,

Ik ben een beetje aan het stoeien met het aanleggen van ons tuintje voor het huis. Het gaat maar om een tuin van ongeveer 12 - 14 m2 en deze ligt bijna volledig in de schaduw (op het noorden). Heel vroeg in de ochtend en laat in de avond wil er nog wel eens een straaltje zon komen.

Onderstaand heb ik al een klein schetsje gemaakt van wat ik al weet wat ik erin wil hebben. Als het goed is allemaal planten die goed gedijen in de schaduw. Ik zou graag een mooie volle tuin willen waarin je over een tijdje geen zand meer ziet als de tuin volop in leven is. Ik zou ook graag met lagen werken, dus aan de straatzijde laag en aan de raamzijde wat hoger. Maar uiteraard niet te hoog, vandaar dat ik voor de hortensia heb gekozen als de hoogste plant. De Japanse es is overigens wel een boompje.

Hebben jullie nog tips voor planten die hierbij passen? Ik heb naast de buxus nog niets wat wintergroen is.. nog niets kunnen vinden naar mijn smaak helaas..

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 16 februari 2008 - 20:59
Lysianthus

Lysianthus

Dag Nirak 81, hartelijk welkom hier op ons forum.

Op onderestaande link ga je zeker iets vinden naar je gading.
Gebruik de zoekbobot maar , die kan je instellen naar keus

http://catalog.verstraeten-putte.be/plants/catalog

Veel suces en tot nog eens................
zaterdag 16 februari 2008 - 22:10
annis

Annis

Groenblijvers oa. Pachysandra, Asarum europaeum, Epimedium pinnatum, Zenegroen, Anemoon blanda, Cyclamen dit zijn bodembedekkers. Rododendrons kunnen ook schaduw verdragen. Als de grond wat vochtig is kunnen Astilbe's, Filipendula(moerasspirea) Wederik, Schijnpapaver( Meconopsis cambrica deze bloeit tamelijk lang geel van kleur). Anemone zijn ook mooi er zijn diverse soorten voor voorjaar en herfst. Er zijn best nog wel veel planten die je kunt gebruiken wel even kijken of het droge-of vochtige schaduwplekken zijn.
zondag 17 februari 2008 - 11:50
Nirak81

Nirak81

Bedankt voor het warme welkom

Het is een redelijk vochtige tuin, dus Astilbe's zijn ook nog een optie ja

Ik ga ook die website eens bekijken of daar wat van mijn gading bij staat
zondag 17 februari 2008 - 16:24
Nirak81

Nirak81

Dag Nirak 81, hartelijk welkom hier op ons forum.

Op onderestaande link ga je zeker iets vinden naar je gading.
Gebruik de zoekbobot maar , die kan je instellen naar keus

http://catalog.verstraeten-putte.be/plants/catalog

Veel suces en tot nog eens................


Ideale zoekmachine en inderdaad leuk resultaten! Heb je ervaring met bestellen via deze website? En zouden ze ook in Nederland leveren?
zondag 17 februari 2008 - 16:30
sugar

Sugar

Leuk ontwerp, zorg dat de plantenkeuze voldoende contrast oplevert.
Neem dus bijvoorbeeld een blauwe of een bonte hosta...
zaterdag 23 februari 2008 - 22:06
Nirak81

Tekst aangepast

Nirak81

Vandaag heb ik alvast de eerst stappen gezet in ons tuintje voor het huis. Het is natuurlijk een grote gok om nu planten uit de volle grond over te plaatsen, maar ik moest de gok nemen. De planten komen uit de tuin van ons vorige huis, de overdracht is over een week, dus dit was de laatste gelegenheid om nog iets mee te nemen.

Ik heb 3 jonge hortensia's overgeplaatst (pas in het najaar vorig jaar geplant, dus kwamen erg makkelijk uit de grond). En ik heb ook een oranje lelie mee overgeplaatst. Dit was een erg grote kluit dus heb op gescheurd in 5 stukken en rondom de hortensials geplaatst. Nu maar bidden dat ze het volhouden.

Omdat het jonge hortensia's zijn heb ik ze met drieen nu op een ruime vierkante meter geplaatst. Afhankelijk van hoe ze uitgroeien wilde ik ze eventueel in het najaar of volgend voor jaar wat meer ruimte geven. Mezelf een beetje kennende zal ik toch ieder jaar nog wel wat willen verplaatsen of herschikken.. Maar kan dat kwaad bij hortensia's?

Zijn er dingen die ik de komende maand kan doen om het de planten zo aangenaam mogelijk te maken?

Ik weet alleen nog niet of de oranje lelies niet te veel vloeken bij de hortensia's...
zondag 24 februari 2008 - 21:26
hildavw

Hildavw

Aan een van de randen zou je eventueel ook glansmispel kunnen plaatsen.

http://www.tuinadvies.be/glansmispel_photinia_fraseri.htm

groetjes

Hilda
vrijdag 7 maart 2008 - 19:41
Nirak81

Tekst aangepast

Nirak81

Ik ben vandaag lekker bezig geweest, m'n tuintje staat alweer heel wat voller

Bij een kweker heb ik een aantal groenblijvende varens, vrouwenmantel, verschillende soorten hosta's en lavendel. Had vorige week ook al wat maagdenpalm geplant die straks over de grond van de narcissen heen kan kruipen
Verder heb ik een aantal van dezelfde plant gekocht die wat weg heeft van vrouwenmantel, maar dan groenblijvend en met een rood blad. Ik heb de rode Japanse Es uit z'n grote pot gehaald en ook in de tuin gezet, met daaromheen dus een cirkel van lavendel.
Dan heb ik nog 2 planten waarvan ik de naam niet weet, maar ze wel ken.. Een is een groot vetplantachtig blad en de andere is roodachtig en ook wintergroen (inmiddels ben ik erachter dat dit een schoenlappersplant is).
En dan dus die groenblijvende rode plant die wat weg heeft van vrouwenmantel.
Iemand enig idee wat de namen van deze planten zijn? De kweker had nergens naamplaatjes op zitten, best lastig
maandag 24 maart 2008 - 20:51
annis

Tekst aangepast

Annis

Die zogenaamde vrouwemantel zou Heuchera( purperklokje) kunnen zijn. Deze Heuchera is er met groen en roodblad en bladhoudend in de winter.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Lijkt het blad op het blad van de foto.
woensdag 26 maart 2008 - 18:57
Nirak81

Nirak81

Dat lijkt er zeker op
Bedankt!
zondag 30 maart 2008 - 20:43
Sandy

Sandy

wat denk je dan van een rodendendron & azalea's, maagdenpalm en hortensia's. Prachtig gewoon als dat begint te bloeien en dat kan je ook over een hele lange tijd spreiden.
dinsdag 1 april 2008 - 20:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon