menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte waas over zwarte betontegels

Ga naar meest recente reactie

fammool

Fammool

Hallo,

Heeft hier iemand zwarte betontegels in zijn of haar tuin liggen ? Wij hebben voordat we ze kochten de tegels gezien, ze lagen buiten en waren dus nat. Zagen er in ieder geval mooi, zwart uit. Nu zijn ze gisteren geleverd en de bovenste tegels zijn opgedroogd in de zon en ze zien er vreselijk uit, er zit een hele witte laag op. Het lijkt of de cement door de zwarte laag is getrokken.

Dit is niet iets wat met een paar regenbuien over gaat, want ik heb er 1 steeds schoongemaakt, maar steeds als hij opdroogd slaat hij wit uit.
Is dit normaal ? Heeft iemand dit weleens aan de hand gehad ?

Ben bang om ze te gaan leggen, want als ze zo blijven, dan moeten ze er weer uit. De leverancier is pas maandag weer bereikbaar.

Alle reacties zijn welkom,

Met vriendelijke groet,
fammool
zaterdag 9 februari 2008 - 20:24
Spuddy

Spuddy

Fotootje misschien?
zaterdag 9 februari 2008 - 20:27
fammool

Fammool



Maar de vraag is toch duidelijk genoeg om zonder foto te kunnen beantwoorden ? Ik wil graag weten of het normaal is dat een zwarte betontegel, met een coating laagje, wit uitslaat. Op een foto zie je niet anders dat een hele witte tegel, alsof er talkpoeder overheen gestrooid is, zo wit. En zodra ik hem nat maak, wordt hij weer zwart. Voor mij is het abracadabra.

En als het normaal is, hoe gaat het dan over en hoe lang duurt dat ?

Jaja, een hoop vragen over onze stenen.
Groetjes, fammool
zaterdag 9 februari 2008 - 20:44
ABG

ABG

kan gebeuren,
volgens mijn mening is dan de coating niet goed gezet waar door je een cementsluier krijgt.
opties zijn de volgende:
ofwel vraag je na bij de leverancier hoe dit komt en zo verder
ofwel plaats je ze en ga je na met een cementsluier-verwijderaar
maar ik zou toch eerst eens de eerste optie overwegen
zaterdag 9 februari 2008 - 20:59
pk

Pk

Is het zo'n wit dat je soms ziet op pasgemetste muren? Dat noemen ze bloei, maar normaal gezien gaat dit met tijd vanzelf weg denk ik
zondag 10 februari 2008 - 11:38
Etienne45

Etienne45

Ik had hetzelfde met sommige "klinkers". Later bleek dat deze ondersteboven waren gelegd. Bij de productie door het drogen onstaat aan de onderzijde een witte waas. Indien de leggers onvoldoende aandacht schenken doe jij die vaststelling pas na een paar dagen. Of dit geldt in jou geval is mij niet echt bekend. Toch...
zondag 10 februari 2008 - 11:45
ABG

ABG

pk wat jij bedoeld is inderdaad uitbloeiing
als het gaat om uitbloeiing dan gaat dat inderdaad na hele lange tijd weg
maar je kan beter als het uitkomt eerst eens goed met de borstel ofzo
er vanaf vegen
nat spuiten heeft geen zin want als het opdroogt komt het toch weer tevoorschijn
zondag 10 februari 2008 - 12:17
fammool

Fammool

Bedankt voor alle reacties,

Ik denk dat het inderdaad een slecht aangebrachte coating is, waar de cementsluier doorheen komt.

Het is in ieder geval niet dat het de onderkant betreft, want die zijn gewoon grijs beton. Alleen de bovenkant is zwart gemaakt met die coating. Een paar tegels zijn vrij zwart, een paar tegels hebben witte strepen maar de meeste zijn vrij egaal wit van boven.

Ik heb 1 tegel nu 6 maal gepoetst met een borstel en water maar zodra hij opdroogt is hij weer geheel wit.

Morgen zal ik de leverancier bellen over wat zij mij kunnen vertellen. Zoals ze nu zijn laat ik ze niet leggen in de tuin, maar ik kan moeilijk 150 tegels van 60x40 cm een voor een gaan bewerken, voordat ze de tuin ingaan. Is dat ontsluieren erg lastig ?

Eerst morgen maar afwachten.
zondag 10 februari 2008 - 19:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon