menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zware kleigrond

Ga naar meest recente reactie

Blackmore

Blackmore

Hallo,
misschien ken je kleigrond wel.
Een zeer vruchtbare grond maar als het nat is blijft het water staan en bij droge periodes krijg je geen spade in de grond. Ik heb momenteel een berg van 60 kubiek kleigrond staan.

DE VRAAG is: Wat moet ik met de grond doen? Zou ik best alles laten weghalen en nieuwe teelaarde aanvoeren? Of probeer ik de grond te verbeteren / bewerkbaarder te maken (Zoja, hoe pak ik het best aan?)?
woensdag 2 januari 2008 - 22:02
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Blackmore, hartelijk welkom op dit forum! Kleigrond is erg voedaam maar zwaar te bewerken en soms slecht doorlaatbaar. Als je het wegvoert, heb je het voordeel ook niet meer! Het verwerken van compost door de grond zal de grond op den duur minder dicht maken. Wij tuinieren op klei en mengen champignonmest door de grond. Dit bestaat voor een groot deel uit stro en maakt de grond wat ruller. Alle plantafval gaat ook rechtstreeks terug de borders in. Zoveel mogelijk organisch materiaal. Spit de grond liefts voor de winter, zodat de vorst de kluiten stuk kan vriezen. Vermijd kunstmest, dat maakt de structuur van de gornd eerder slechter dan beter.
Het is een kwestie van geduld want het duurt een paar jaar voordat deze maatregelen effect hebben. Maar dan....iedereen roemt hier de rozen. Wij hebben er meer dan 800 en ze doen het zo mooi!!

Pas ook je plantkeuze aan op de grond. Veel planten houden van een voedzame grond en dan zit je met klei heel goed!
Veel succes!
woensdag 2 januari 2008 - 22:11
Blackmore

Blackmore

Detuinenindemen, bedankt voor jouw antwoord/mening en jouw warme welkom!
Ik heb al allerlei adviezen van kennissen gehad dat ik soms niet weet wat ik best moet doen.
Ik wacht nog op meerdere bevestingen van de forumleden.

Dus stappenplan is:
1. grond verspreiden
2. champignonmest aanvoeren en verspreiden
3. (eventueel zand of gebluste kalk ook?)
4. alles goed infrezen

Graag uw meming of correcties aan de stappenplan, aub!
woensdag 2 januari 2008 - 22:24
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

hallo
Hier heb ik ook zo'n zware grond maar door deze door de jaren heen altijd maar te bewerken en gewoon compost toe te voegen verbeterd dit aanzienlijk.
Maar ja hiervoor moet je hem ook enkele jaren bewerken hé.
good luck

greetz Damy
woensdag 2 januari 2008 - 23:28
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Blackmore, WELKOM op dit forum

Wat je kleigrond betreft, veel compost mengen in de grond en na 2 à 3 jaar merk je al een verschil, ook zo vlug mogelijk beplanten helpt tegen het overtollig nat.

Op de natste plekken bv Hortensia's planten .... echte zuipertjes
Zoek eens op google naar andere planten voor natte grond, er zijn er nog veel meer , Lysimachia enz
donderdag 3 januari 2008 - 08:06
Esem

Esem

Wat ik hier niet lees en ook een goede doorlating van de klei zorgt is metserszand ook scherp zand of rijzand genoemt in ook zeer goed om een betere en lichtere grond te bekomen samen met de al erdere compost.
Na een Drietal jaar zal je merken dat je kleigrond veel beter te bewerken valt.
Ook elk jaar weer terug compost toevoegen is zeker geen overdreven luxe.
Gr Eddy,
donderdag 3 januari 2008 - 13:00
yeline

Yeline

Hallo,

Hier bij ons is het ook zeer zware kleigrond. Op de natste plaatsen waar ook niet veel zon kan schijnen heb ik verschillende hosta's geplant. Maar voor de rest is het zeer vruchtbare grond. In onze tuin mag je eigenlijk alles planten,alles groeit hier zeer goed. Ik voeg wel regelmatig compost toe aan de grond.

Grtjs Yeline
donderdag 3 januari 2008 - 14:14
Blackmore

Blackmore

Waar halen jullie de grote hoeveelheden compost?
Bij een lokale containerpark (waar ze groenafval hebben)?

Jahoor, ik ben ook van plan om waterminnende bomen/planten te zetten.

Dus stappenplan is:
1. grond verspreiden
2. champignonmest aanvoeren en verspreiden
3. eventueel rijnzand en/of gebluste kalk
4. alles goed infrezen
5. gras zaaien
6. bomen en planten zetten die van water houden!
donderdag 3 januari 2008 - 21:01
Blackmore

Blackmore

(off topic) Waauw, ESEM, zéér mooie natuurfoto's op je blog! Je hebt echt talent!
donderdag 3 januari 2008 - 21:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon