menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasmaaisel wat ermee aanvangen

Ga naar meest recente reactie

krist

Tekst aangepast

Krist

ik heb nogal een groot gazon en bij het afrijden ervan heb ik in totaal zo 7 tot 8 volle kruiwagens. Momenteel kieper ik die in het kippenhok, maar stilaan begint het zich daar op te hopen0

Grasmaaisel kan op de composthoop, maar die heb ik niet0

Ik kan ermee naar het containerpark, maar daar heb ik niet veel zin in (misschien ben ik iets te gemakzuchtig)
Iemand voorstellen of ideeën ?

Ik heb wel een gracht ... kan ik het daar aan de rand deponeren om onkruidgroei te onderdrukken ?
donderdag 3 augustus 2006 - 10:05
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Hey Krist,

Zelf had ik in m'n vorige tuin ook dat probleem , ik was de (weliswaar gelukkige) eigenaar van een grote tuin met een gazon dat in verhouding was tot de rest van het perceel maar met het nadeel dat ik er ook een hoop maaisel van had ...

Rondom mijn eigendom was een gracht met aan de binnenkant een nogal brede berm die eigenlijk te weinig onderhouden werd door de jongens van de gemeentelijke groendienst (buitenkant langs de straat werd wel twee maal per jaar gemaaid maar de binnenkant weinig of niet) met resultaat dat het ieder jaar in zaad schoot.

Bij wijze van proef ben ik er gazonmaaisel beginnen over strooien , wel in niet al te dikke lagen om rotting te voorkomen met als resultaat dat het gras langs die gracht minder ging groeien en , wat voor mij belangrijker was , niet meer tot zaadvorming kwam (de zaden vlogen voorheen mijn tuin in met het nodige wied- en schoffelwerk tengevolge...).

Tweede mogelijkheid;
Een oom van mij heeft een grote boomgaard , met een gzaon tussen de bomen maar met rondom iedere boom een cirkel van zo'n goeie anderhalvemeter doormeter waar geen gras groeit.

Nu wat doet hij , het afgemaaide gazon van die boomgaard wordt stelselmatig rond die fruitbomen gestrooid wat voor een mulchlaag zorgt die rustig verteerd en waar wekelijks of tweewekelijks (afhankelijk van de frequentie van de maaibeurten) een nieuw laagje wordt aan toegevoegd.

Resultaat ; géén grasmaaisel dat de composthoop verstikt omdat het simpelweg teveel is of dat naar het containerpark dient afgevoerd te worden...

Je ziet maar of dergelijke werkwijze voor jou een oplossing kan zijn hé .

Groetjes , Gert.
donderdag 3 augustus 2006 - 11:05
Plantadvies

Plantadvies

Door vaker te maaien, kunt u het maaisel laten liggen op het gras. Dit vormt een voedingsbodem voor het gras.
donderdag 3 augustus 2006 - 16:49
marc

Marc

Ik wil niet pissig doen maar het moet even van mijn hart. Deze vraagstelling is een de meest voorkomende vraag die compostmeesters te horen krijgen. Er zijn tal van oplossingen maar die vragen wel een investering en dat willen de meeste mensen niet. Het goedkoopst is een composthoop maken. Maar ik lees dat je er geen hebt. Dat kan ik niet goed volgen. Je bouwt toch ook geen huis zonder een toilet erin. Das toch het meest normale.
Een andere oplossing is je gazon kleiner maken en zoden vervangen door bodembedekkers enzo.
Andere oplossingen wil ik je ook geven indien je er open voor staat maar als een afvalpark ook al teveel moeite is denk ik niet dat die zullen aanslaan.
Nogmaals excuus voor mijn uitlating.
marc
donderdag 3 augustus 2006 - 19:57
hofknoeier

Hofknoeier

Compostvatje of twee drie kopen kost geen moeite,alles erin kieperen ook groente en ander tuinafval,en als dat nog te veel moeite is awel dan doe je maar zoals Sam Gooris LAAT HET GRAS MAAR GROEIEN!
donderdag 3 augustus 2006 - 20:23
kurt

Tekst aangepast

Kurt

Indien je 7 tot 8 kruiwagens per maaibeurt hebt, lijkt me een compostvat niet echt het meest geschikt. Grasmaaisel moet je tussen je compost kunnen mengen om te voorkomen dat dikke lagen gras gaan liggen gisten, broeien en stinken. Dus een grote composthoop waar je het gemaaide gras kunt in dunne lagen leggen is prima.

Als je zoveel kruiwagens vol hebt kun je dat ook gebruiken tussen de heesters en bomen achteraan in uw borders als een mulchlaag. Die moet je ook niet te dik leggen. ± 10 cm is al ruim voldoende om onkruid tegen te gaan, vocht in de bodem te houden en als het verteerd is het nog goed voor de bodem.
Je kunt het uiteraard ook gebruiken om langs uw grachtkant het kruid en gras te onderdrukken en dat wou U toch dacht ik.

Mvg,
Kurt
donderdag 3 augustus 2006 - 21:35
Kwest

Kwest

Zoals Plantadvies voorstelt afgemaaide gras laten liggen. Beste oplossing is een grasmachine (of tractor in jouw geval) met een mulching kit . Werkt bij mij prima, voorwaarde is wel regelmatig maaien, zodat de afgemaaide laag niet te dik wordt.
donderdag 3 augustus 2006 - 23:50
nientje

Nientje

ik gebruik een deel van het afgemaaide gras om zoals kurt zegt tussen mijn planten en struiken te gooien om onkruid tegen te gaan, af en toe een deeltje in het compostvat en de rest gaat in een hoekje op het eind van mijn tuin, waar niemand het ziet en tegen de volgende zomer is dit grotendeels weggeteerd
nientje
vrijdag 4 augustus 2006 - 11:05
marc

Marc

Das inderdaad waar maar dan moet je zien dat je onkruidvrij gras hebt. Ik heb het ook eens gestrooid tussen mijn groenten en even later stond alles vol madeliefjes. Dan heb je weer extra werk.
Marc.
vrijdag 4 augustus 2006 - 20:00
nientje

Nientje

dat is ook weer waar marc
nientje
zaterdag 5 augustus 2006 - 11:03
sugar

Sugar

Alle gras uitdoen en vervangen door verharding is ook een goed paardemiddel

sugar
zaterdag 5 augustus 2006 - 14:26
nientje

Nientje

of misschien een groot groen tapijt
nientje
zaterdag 5 augustus 2006 - 14:30
krist

Krist

bedankt voor de ideën en de discussie.

Voorlopig zal ik het maaisel gebruiken voor de zijkant van gracht en zien wat het effect ervan is. Als mijn grasmaaier versleten is (is reeds 15 jr oud), zou ik wel overwegen om zo'n mulchmaaier aan te schaffen.

Ter info :

afval uit mijn moestuin gaat ofwel in het kippenhok, bij de pony of de dwergkonijnen en het keukenafval is ook voor de kipjes. Bijgevolg heb ik weinig of geen keuken- of groenafval om te composteren.

een mulchlaag onder bomen en struiken is niet nodig, want via mijn overbuur (een boomsnoeier en -hakker) beschik ik over meer dan voldoende gemalen schors.

zaterdag 5 augustus 2006 - 21:43
corrielat

Corrielat

idd. grasmaaisel tussen de bloemen in de borders geeft extra onkruid tenminste dat is mijn ervaring , en bij ons is aanleveren bij de gemeente is harstikke duur!!!!! is dat in belgie ook????
groetjes corrielat

stiekum in het bos storten, pas op voor de politie!!! dan zal je meer betalen hahaha
zondag 6 augustus 2006 - 12:46
krist

Tekst aangepast

Krist

ik had eraan gedacht om het maaisel van de laatste afrijbeurten te kieperen op de lege percelen van mijn moestuin om zo het onkruid wat te tegen te gaan en in het voorjaar alles in te freezen. Blijkbaar zou dit volgens voorgaand bericht niet zo'n goed idee zijn (nog meer onkruid).
woensdag 11 oktober 2006 - 09:20
Wendy

Wendy

Schaf u een paar geiten aan ...
woensdag 11 oktober 2006 - 13:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon