menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag van ligustrum en beuk laten aanplanten maar....

Ga naar meest recente reactie

Nimue007

Nimue007

Hallo,
wij hebben een haag laten aanplanten, een gedeelte beuk, een gedeelte ligustrum.
Nu merk ik dat de beuk wel goed stevig in grond staat (is ook maar een 60cm) maar de ligustrum niet echt... moet dit zo? of moeten we die zelf toch nog wat aanduwen? die ligustrum is wel al 120 cm en staat daar wat te waaien...
En moet die haag niet ondersteund worden? (met houten paaltjes en draad) Ze staat wat scheef maar die man die ze plantte zei dat dat wel in orde komt... is dit zo?
Enne, domme vraag maar hoe houden jullie die rand van gazon naar haag netjes? afsteken met spade? een soort van grachtje maken ofzo?
bedankt!
dinsdag 27 november 2007 - 11:34
ines

Ines

Hagen die los geplant staan kunnen nooit genoeg vast inwortelen en zeker nu deze tijd dat het flink kan waaien tot nu toe gaat het nog maar het kan slechter worden.
Ik raad aan om de hagen toch met vooraan en achteraan de rij: een paal te zetten daar 2 of 3 draden aan te spannen en de haagjes een voor een vast te maken aan de draad.
De liguster zal wel niet zo'n probleem zijn die wortelen zelfs bovenop de grond maar toch is het beter die ergens vaster te maken anders groeien ze scheef verder, alleen voor het uitzicht al is het beter.

Rechte randen worden hier met een machine afgeboord en gebogen randen met een kantstekker (een half maantje).
dinsdag 27 november 2007 - 11:52
lentemode

Lentemode

Zo werkt dat, Ines !
En vinden jullie een rij boordstenen niet handig om het gras binnen de perken te houden ?
Eén wiel van de grasmaaier kan dan over deze stenen rijden zodat het laatste boordje gras kortgewiekt wordt. Jaarlijks moeten ook deze kanten dan weer bijgestoken worden, natuurlijk ! Zo blijven we bezig ...

Groetjes,
Mia
dinsdag 27 november 2007 - 19:00
ines

Ines

Hier heb ik alleen boordstenen rond de vijver en vooraan vanaf het huis tot de poort, ik heb niet graag alles uniform maar het is inderdaad heel gemakkellijk. Ik vind dat boordstenen niet overal passend zijn bv :een deel van de tuin die een boshoek of bloemenweide moet afbakenen in de tuin daar zou ik nooit boordstenen bij gebruiken.
dinsdag 27 november 2007 - 21:32
Nimue007

Nimue007

bedankt voor jullie antwoorden!

Toch problemen met de ligustrum hier met dat stormweer.
De ligustrum is vrij hoog, een 120cm en vangt veel wind.
Morgenvroeg, voor de erge storm die ze voor morgennamiddag aankondigen, dacht ik nog eens alles goed aan te duwen. Dit kan hopelijk toch geen kwaad voor de wortels ofzo?
De beuk blijft dan weer wel goed stevig in de grond maar die is wel maar een 60cm hoog.
Toch overwegen om palen in de grond te kloppen en draden te spannen?

Misschien een rare vraag maar span je dan één draad aan voorkant van de haag en één aan de achterkant? Kunnen ze hierdoor dan ook niet breken? en wat als de haag binnen een paar jaren dikker wordt, haal je die draden dan gewoon weg?

bedankt!
zaterdag 1 december 2007 - 22:56
Kwest

Kwest

Hallo,

Het hangt ervan af hoe lang je haag is. De draad tussen twee palen moet je wat strak kunnen aanspannen, is de afstand tussen de palen te groot dan gaat dit niet lukken. Je kunt draadspanners gebruiken, maar dan loop je de kans dat de palen scheef trekken. Over een langere lengte is het aangewezen meerdere palen te gebruiken. Om de (houten) palen stevig in de grond te zetten, gebruik je best een grondboor.
Eèn draad is genoeg, je met een touwtje of een plantring de hoofdtak vastbinden, zodat de plantjes niet scheefgroeien.
Na een paar jaar kan je idd alles weghalen, dan zal de haag stevig staan.

Succes,

Kwest
zondag 2 december 2007 - 13:06
Nimue007

Nimue007

euh, nog een vraagje, om de hoeveel meter plaats ik die palen dan best?
Ik las ergens om de 1.5m maar dit lijkt me wel heel kort op mekaar of ben ik daar mis in?
En hoe hoog moeten die palen dan zijn? en hoe diep in de grond?
Die moeten toch niet in beton gegoten worden of wel?
En welke palen zijn dat? zo van die gewone houten plantagepalen?
Sorry, zijn weer veel vragen ipv van eentje
woensdag 5 december 2007 - 11:22
Esem

Tekst aangepast

Esem

Nimue007,
ik heb ook onlangs een haag aangeplant van beuk.
Ik heb gebruik gemaakt van palen van 180 lang en 10 dik.
Deze staan op een afstand van 3 mt. en dit is ruim voldoende om steun te geven aan de jonge aanplant.
Alle palen zijn verbonden met 2 touwen telkens op een afstand van 50 cm beginnend van onderaan te meten.Eerst eentje helemaal onderaan en dan 50 cm. tussengelaten.
Ik stuur een foto mee van de aanplant.
Gr Eddy,


[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 5 december 2007 - 12:15
Kwest

Kwest

Dat ziet er stevig uit Eddy!
En 007, de palen moet je niet betonneren. Met een grondboor ongeveer 40 cm diep en de palen zullen stevig genoeg staan.
Eenmaal als je haag stevig in de grond is geworteld, mogen de palen weg.

Groeten,

Kwest
woensdag 5 december 2007 - 13:09
Nimue007

Nimue007

Wow Eddy, ziet er inderdaad heel goed uit! en heel duidelijk! bedankt voor de foto's!
Dus om de 3 meter is voldoende en als ik goed zie dan span je een draad voor de haag en eentje achter de haag. Dus jij maakt geen gebruik van zo'n ringetjes die je kan kopen om de haag aan de draad vast te maken?
woensdag 5 december 2007 - 13:27
Esem

Esem

Nu waar je de draad spant is niet zo belangrijk of je nu voor of achter de haag spant is je eigen keuze.
De ringentjes doe ik er in het voorjaar aan nadat de grond en de jonge aanplant goed vast staan en niet meer kunnen aanzakken of wegzaken.
En ja om de 3 m. is ruim voldoende.
En zoals al vermeld is, gewoon een grondboor is voeldoende om de palen vast te zetten.
Boor een gat net de zelfde diameter als je palen dik zijn en
40 à 50 cm diep zetten is al voeldoende,dan heb je nog 1,30 mt.boven de grond ,wat meer dan voldoende is om je haag mooi recht te laten groeien.
Gr Eddy,



GRAAG GEDAAN NIMUE007



woensdag 5 december 2007 - 22:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon