menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoud bangkirai terras

Ga naar meest recente reactie

fredd

Fredd

Heeft er iemand een goede tip/advies om een terras in bangkirai te onderhouden. Het is nl zo dat onze terras glad en dus gevaarlijk is deze tijd van het jaar. Door mos vorming tussen de ribben.
mvg
maandag 26 november 2007 - 14:53
Plantadvies

Plantadvies

Boender, bezem en een emmer met sop. Verder wat zand strooien. Oplossingen voor in de toekomst kunnen zijn, lakken met wat zand in het emmertje lak. Of op de hoeken een spijkertje half in het houtwerk slaan, kippengaas spannen over de spijkertjes heen, en de spijkers half krom slaan. Meestal kunt u de spijkers weer wat terug draaien en het kippengaas in het voorjaar weer verwijderen.

Plantadies
maandag 26 november 2007 - 15:57
Lino

Tekst aangepast

Lino

http://www.groen.net/forum/index.php?topic=2075.0: Hier werd ook deze vraag gesteld
dinsdag 27 november 2007 - 10:58
Jeremy1978

Jeremy1978

Hallo beste mensen,

Elk jaar weer dezelfde problemen met het terras, al dan niet van hardhout, beton of natuursteen. Als verkoopmederwerker van een welbekende sierbestrater in Limburg, heb ik jarenlang allerlei vragen beantwoord op het gebied van reinigen en onderhoud van diverse terrassen. Allerlei methodes en producten zijn de revu gepasseerd en door de jaren heen heb ik daardoor kennis opgedaan die ik vanaf maart ga benutten. Vanaf maart zal mijn webshop www.huis-tuin-en-terras.nl de "lucht" in gaan. Naast het aanbieden van reinigings- en onderhoudsproducten, geef ik advies over het reinigen en onderhouden van diverse soorten terrassen. Volgens de filosofie dat het reinigen en onderhouden van het terras gemakkelijker, effectiever en relatief goedkoper kan, bied ik ook artikelen aan die niet alleen effectief, maar ook beter voor het millieu zijn. U kunt ook terrecht voor gratis advies en aanbevelingen over: het aanleggen van betonsierbestrating en natuursteen en het reinigen van uw terras.

Met vriendelijke groeten,
J. Westenberg http://www.huis-tuin-en-terras.nl
donderdag 29 november 2007 - 21:29
wiske

Wiske

he ik zit met hetzelfde probleem ,heb al van alles geprobeerd om dat terras te " ontvetten " , ben dit jaar al 2 keer uitgeschoven , ben er nu zo razend op dat ik besloten heb het gedeeltelijk eruit te gooien, en over te gaan naar de goeie ouwe straatsteen .
vrijdag 30 november 2007 - 11:29
fredd

Fredd

ik merk dat er vele mensen hetzelfde probleem hebben . het is mooi zo een terras maar niet geschikt voor ons klimaat, het is nl te lang en te vochtig. de klassieke tegels lijken mij nog het beste te zijn. wij denken er ook aan om die bangkirai eruit te gooien; het is inderdaad levensgevaarlijk;
mvg
vrijdag 30 november 2007 - 13:09
dmc

Dmc

hoe ik het doe: meng de helft water met de helft bleekwater en doe dit in een gieter. Sproei dit op de terras en laat dit een uurtje inwerken. Neem een harde borstel en schrob het groen los en daarna afspuiten met tuinslang of met hoge druk. Doe dit twee maal per jaar, een keer in november en een keer in maart en je terras zal nooit meer lang glad zijn.
het gaat makkelijkst als je dit doet als het geregend heeft en de terras al vochtig is.
maandag 3 december 2007 - 23:13
wiske

Wiske

ja dat weet ik , maar het probleem is dat de plantjes rond je terras worden vernietigd door het bleekwater, en dat is denk ik ook niet de bedoeling, bedankt alleszins voor de tip
dinsdag 4 december 2007 - 14:06
dmc

Dmc

als je het bleekwater aflengt met water en ervoor zorgt dat je niet te veel sproeit dan kan dat geen kwaad. Uiteindelijk moet je het alleen wat bevochtigen en geen volle emmers op gieten. Als je dan achteraf spoelt met veel water heb je geen probleem. Mijn gras komt tot tegen mijn terras en ook een aantal planten en ze overleven nog allemaal!
dinsdag 4 december 2007 - 14:27
wiske

Wiske

ja, zou kunnen, ik kan het altijd eens proberen voor ik hem uitbreek, want het is wel een mooi terras
dinsdag 4 december 2007 - 14:33
caroline1

Tekst aangepast

Caroline1

hallo

zelf heb ik al jaren een bangkirai terras
en wel een heel grote
dus ja, er is werk aan

ik zou die terras nooit meer kwijt willen
ze ligt hier al meer dan 10 jaar
voordeel is:
het is natuurlijk, onverslijtbaar, warm en droogt heel snel na een regenbui..

nadeel
alhoewel ik dit niet echt een nadeel vind, het is deel van de natuur..
maar oké , nadeel :
tijdens de winter: groen worden en dus glad...

wat ik er aan doe?
tijdens de winter niets
maar van zodra maart er aan komt reinig ik hem met bleekwater en nadien hoge druk...
resultaat: een prachtige zilver grijze terras...
echt waar
nadien, als hij droog is dan sop ik hem in, met een kleurloos produkt tegen mos , op mijn knieeen en met een grote borstel terwijl genietend van de natuur .....

en het loont hoor
tijdens de winter wordt hij minder snel groen en kan je er zo op lopen zonder uitglijden...

want wij hebben ook een trap in bangkirai die naar de tuin loopt alsook een soort hellend gedeelte zodat ik de grasmichine kan binnenbrengen voor onderhoud..

hou die bangkirai maar, te mooi om uit te smijten

maar ja, ieder zijn voorkeur hé en dat jaarlijks werk stoort me niet, het hoort erbij...

groetjes caroline
ps : hieronder foto van deel van terras ,maar heeft een mooi idee van de mooi grijze kleur
zondag 3 februari 2008 - 21:33
caroline1

Caroline1

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 3 februari 2008 - 22:11
caroline1

Caroline1

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 3 februari 2008 - 22:15
hildavw

Hildavw

Wij gebruiken ook een mengsel van water en bleekwater, net genoeg om het terras nat te maken.
Soms lossen we er ook nog een beetje zout in op.

Dit terras wordt op 2 kanten begrensd door gras, één kant door de border en aan de vierde kant staat het tuinhuisje.

We hebben nog nooit iets ondervonden van schade aan de planten of het gras, maar, zoals dus hiervoor gezegd, niet overvloedig gieten, maar juist genoeg sproeien.

groetjes

Hilda
maandag 4 februari 2008 - 14:31
caroline1

Tekst aangepast

Caroline1

ja... dat had ik vergeten te zeggen

ook hier staan er veel planten, onder het terras, rond de trap ... klimplanten
en als je goed spoelt gaan die planten inderdaad niet kapot , maar je doet het beter als er nog geen groei is, of jonge blaadjes zijn, vandaar dat ik dit steeds doe eind febr begin maart

groetjes caroline
maandag 4 februari 2008 - 16:52
semperfi

Semperfi

Raar, mijn Banquirai vlonder, rond en ongeveer een diameter van 3.5 meter met dito bruggetje wordt nooit groen in de winter en is ook niet speciaal glad.
Ik behandel wel het hout zo'n twee à drie keer per zomer met banquirai-olie .... is dat de reden ?
Grutjes,
Bob
donderdag 7 februari 2008 - 17:24
hildavw

Hildavw

Ons terras is in ipé gemaakt.
Het krijgt wel alleen de avondzon, daarom zal het natuurlijk gemakkelijker groen worden.
Maar dat is dan ook de reden dat we dat terras daar hebben laten leggen, omdat we dan 's avonds, als het ooit nog eens goed weer wordt, lekker van die avondzon kunnen genieten.

groetjes

Hilda
donderdag 7 februari 2008 - 19:34
rgbscape

Tekst aangepast

Rgbscape

Zeer gemakkelijke manier van onderhoud voor bangkirai vind je op
http://www.terrazzamc.be.

Hun methode gebruikt geen hogedruk en zal het hout dus niet aantasten.


Groetjes
vrijdag 5 december 2008 - 17:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon