menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Engelse tuin

Ga naar meest recente reactie

bonsaiken

Bonsaiken

heeft er iemand ervaring met engelse tuinen aanleg,wat me intresseert is het strakkevan de taxus vormen en hagen,hoe neem je de beslissing van hoe en wat
groetjes
vrijdag 9 november 2007 - 17:48
hildavw

Hildavw

Luke,

Eerst en vooral welkom op dit forum.
Naar mijn mening, maar wie ben ik ?, zijn strakke hagen meer iets voor de franse tuin, alhoewel in grote parken in Engeland ook met taxus gewerkt wordt.
De meer specifieke engelse tuin is meer een gemengde border, althans toch diegene die wij bezocht hebben in de Cotswolds.
Met de zoekfunctie op dit forum kom je nog wel een en ander te weten, denk ik.

veel succes

Hilda
vrijdag 9 november 2007 - 19:30
kerstkind

Kerstkind

Hallo Luke,

ook een hartelijk welkom van mij op dit leerzame en gezellige tuinforum.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Met deze vraag kan ik je helaas niet helpen, maar er zullen zich beslist "deskundigen"
melden die je wel van dienst kunnen zijn.

Veel plezier en succes!!
groetjes José
vrijdag 9 november 2007 - 20:27
annis

Annis

Luke welkom op dit forum.
De klassieke Engelse tuinen hebben ook haagjes die in bepaalde vormen worden gezet. Deze zie je meestal bij de grote parken en landhuizen. De Cottagetuin is een bloemrijke tuin met veel wintervaste planten en veel gemengde borders zoals Hilda al aangaf. Bij de Cottagetuin is de hoofdbloei in de zomer en in de winter zijn de borders leeg. het beste is om een combinatie van beide te maken zodat je toch structuur in de tuin blijft behouden.
vrijdag 9 november 2007 - 20:56
Esem

Esem

bonsaiken,
eerst welkom hier op het tuinforum waar wel iedereen aan zijn trekken komt en bijna alle zoniet alle vragen een oplossing vinden.

Om nu te antwoorden op jou vraag,niet makkelijk maar ik ga proberen om een en ander te verduidelijken.
De strakke tuinen horen niet thuis in Engeland maar wel in franse tuinen,wat niet wil zeggen dat je in Engeland geen strakke hagen zal vinden.

De naam cottagetuin is onstaan in vroegere jaren toe de tuin uitsluitend gebruikt werd om groenten te telen en tussen de groente ging men bloemen planten omdat men toch nog wat meer zou hebben in de tuin dan alleen groenten.
Toen bestond de siertuin zoals wij ze nu kennen nog niet.
De mensen waren arm en konden zich niet veroorloven om alleen maar bloemen te gaan planten, deze vorm van tuinieren is pas veel later aan't bod gekomen.
Men moest toen wel groenten telen voor de behoefte.
Geen groente ook geen eten.

Als ik me niet vergis was Het in 1891 dat men voor de eerste maal sprak over de siertuin,en deze waren alleen voor de rijke der aarde.
Nu de vraag hoe neem je deze beslissing?
En dan denk ik dat je bedoeld hoe je een Engelse tuin aanlegt.
Wel dat zijn eigenlijk de groene vingers,het gevoel van.....

Een goed gevoel hebben bij het plaatsen van de hagen.
Het is moeilijk over te bregen via een mailtje,maar je moet je eigenlijk kunnen inleven in de huid van een tuinarcitect.
En waar je ook veel van kan opsteken is veel tuinen gaan bezoeken en je ogen gebruiken als een werk instrument.
Ik hoor ook dikwijls zeggen, je hebt het of je hebt het niet.
En dan wordt er bedoelt groene vingers.
Maar van tuinen kijken kan je zeer veel opsteken.
Het snoeien van de hagen zelf kan je leren.
Gr Eddy,
zaterdag 10 november 2007 - 00:13
bonsaiken

Bonsaiken

hey,
alvast bedankt,een vriend van mij heeft een pastorijwoning en hij zou willen dat ik werk met die strakke lijnen van hagen,taxus in zen vierkant van groot naar klein,mijn idee kwam dus ook uit die engelse tuinen met veel taxus in verwerkt,en dan die vormen met buxus,maar aangezien ik nog nooit een engelse tuin heb aangelegd lijkt me dit wel een uitdaging.
groetjes
zaterdag 10 november 2007 - 19:48
Esem

Esem

Je kan natuurlijk mooie resultaten bekomen met de tuin onder te verdelen in tuinkamers met als taxus en beuk als uitgangspunt voor de hagen, buxus bollen en punten her en der verspreid in de tuin.

Ik haal hier nu deze twee soorten aan omdat ik persoonlijk zelf vind dat deze twee het makkelijkst te trimmen zijn.

Hier mee kan je de mooie strakken hagen bekomen die thuishoren in zulke tuin.
Laurier bv is te grof van structuur en bij het snoeien zit je al vlug enkele weken met bruine doorgeknipte bladeren.


Veel sux6 bij het aanleggen van je tuin.

Gr Eddy,
zondag 11 november 2007 - 13:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon