menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Takkenwal

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Hallo

Ik zette deze topic op een verkeerde plaats, dus probeer ik het nog maar eens .

Ik wil graag een takkenwal maken in de tuin, kwestie van allerlei vogeltjes en andere diertjes van een schuilplaats te voorzien.
Ik ben echter wel beperkt in ruimte, met name in breedte (of is het diepte?)
Ook kan ik geen gebruik maken van gewone palen als steunpalen want die nemen op zich al veel te veel plaats in.

Hoe los ik dit op?
Wie geeft mij tips voor het aanleggen van een smalle takkenwal.

Bedankt!
zaterdag 3 november 2007 - 16:53
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Maar hoe wil je die takkenwand rechthouden zonder steunpalen???

greetz Damy
zaterdag 3 november 2007 - 17:29
Esem

Esem

Hoe groot is de oppervlakte dat je kan gebruiken, hoe groot of hoe klein het ook is.
Graag even een reactie van jou.

Want om dieren te lokken heb je echt niet veel plaats nodig.

Gr Eddy,
zaterdag 3 november 2007 - 19:16
kollebloem

Kollebloem

Ha,

Ik heb niet geschreven dat ik geen steunpalen wil gebruiken, je kan moeilijk een takkenwal maken zonder. Ik kan alleen geen klassieke houten palen gebruiken omdat die te dik zijn. Ze nemen op zichzelf al teveel plaats in en ik moet 2 rijen zetten als ik het goed voor heb.

de ruimte : eigenlijk is het een brede strook tegen de muur van een garage. Ik tracht er al jaren lang bloemen te planten maar er komt niet zo veel zon dus groeit er niet veel. Er staat een lariks en een vuurdoorn tegen de muur, die zorgen natuurlijk ook voor veel schaduw. De lariks is al oud, ik wil die houden en de vuurdoorn zorgt elk jaar voor massa's bessen waar de vogels dol op zijn, die wil ik ook houden. Ik zou dus een lange smalle takkenwal zetten zodat de strook smaller wordt en daartegen, vooraan, zou ik oostindische kers planten of iets anders, want daar komt de zon meer. De strook zelf is slechts 1,5 meter, echt smal.
dus, tips?
Groetjes
Martine



zaterdag 3 november 2007 - 22:36
Esem

Esem

Met een meter kom je er al.
Ik zou de muur zelf niet gebruiken als steun voor de takkenwal (indringend vocht)
maar blijf er een 20 cm vandaan.
Slaag om de 50 cm een tak die je onderaan hebt aangescherp.slaag hem 50 à 60 cm in de grond en zorg ervoor dat er nog ongeveer en metertje uitsteekt.
Vlecht eventueel aan de buitenkanten er takken doorheen zodat alles nog wat steviger wordt en vul de ruimte op met alle resten van het hout, en ook de stengels van zo mogelijk verdorde planteresten.
En prima schuilplaats voor Egels en vogels en allerhande insecten.

Gr Eddy,
zaterdag 3 november 2007 - 23:55
kollebloem

Kollebloem

Dag Eddy

Ik zal het proberen. Ik las ergens dat een kamperfoelie ertegen of een andere klimmer heel interessant is om af te sluiten, ook omdat de bessen voedsel zijn.

Het is echt wel de bedoeling om voor een schuilplaats voor allerlei klein grut te zorgen.

Ik kreeg ook van jou de uitleg over het snoeien van een Blauwe regen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog niet aan ben begonnen. Ik stel het nu uit tot het voorjaar dan kan ik zonder de bladeren er op heel goed het verschil zien tussen bloemknoppen en bladknoppen. Ik zie het niet echt zitten maar volgend jaar moèt hij gewoon gesnoeid worden.

Het komt in ieder geval wel goed...... denk ik.....


Groetjes en bedankt
Martine
zondag 4 november 2007 - 13:34
Esem

Esem

Veel sux6 met je houtwal en alle bezoekers van klein wild.
Gr Eddy,
zondag 4 november 2007 - 15:18
Catgarden

Catgarden

Ik heb een mini takkenwal in mijn tuin, is maar 50 cm breed en 1 meter hoog maar wel 5 meter lang.
Het is namelijk zo : wij wonen op een heuvel en de tuin is aan het einde 1,5 meter lager dan aan het huis en de meeste borders waren al in terras aangelegd buiten 1 grote border.
Die border heb ik zelf opgehoogd met grond van mijn schoonbroer want die was net grond aan het uitgraven om een terras aan te leggen. Om die grond tegen te houden heb ik dus geen keermuur geplaatst maar een takkenwal.

De takkenwal is dan wel niet hoog en breed genoeg zodat vogels erin zouden kunnen nesten maar egels, padden, kikkers, salamanders en allerlei insecten zulllen wel hun schuilplaatsje vinden erin.
Aan de rand van die border staan Essen die we elk jaar knotten en dan moet ik ook niet ver lopen met de takken die te dik zijn om te hakselen, gewoon de takkenwal op.
Voor mij was het een ideale oplossing... vanop het tuinpad heb ik nu een min of meer rechte border (hij loopt nog een beetje af naar beneden maar niet zoveel) zodat ik de planten achterin de border nu ook zie staan vanop het pad.
En als ik langs de haag rond de border loop waan ik me nu in een stukje bos met die takkenwal aan de achterkant van de border en die Essen die schaduw geven. Wel een mini-bosje hoor LOL... een padje van 1 meter breed en 10 meter lang rond die border, maar ja in een kleine tuin moet je een beetje fantasie hebben hé dus in mijn fantasie is dat mijn stukje bos
maandag 5 november 2007 - 12:06
Esem

Tekst aangepast

Esem

Ja je staat er versteld van hoeveel soorten er zich op houden in zo een takkenwal(muur).
Je kan het bijna niet bedenken of het komt voor in de wal,zelf allerhande zwammen vind je hier terug.
En de egels vinden er stevast een overwinterinds rustplaats .
In een woord voor hen die plaats hebben en houden van al dat klein gerut in de tuin een echte MUST om in je tuin te hebben.
Misschien een beetje ontrokken acter een haag of iets dergelijks.
Als je dan een beetje verdekt opgesteld staat ,kan je veel leven waarnemen in de wa,l zoals kleine vogeltjes ,een witerkoningke een roodborstje een bosmuis en een spitsmuis,ezv een echte belevenis,een mini dierentuintje in het wild.
Ik zou zeggen geniet ervan .
GR Eddy,
maandag 5 november 2007 - 12:19
kollebloem

Kollebloem

Het is precies daarom dat ik zo'n houtwal wil, om het klein grut plaats te geven.
Ik heb een grote tuin maar het is, volgens mijn buren, een slecht onderhouden tuin. Ik heb inderdaad meer mos dan gras maar het is ook groen en ik heb onkruid staan dat in de zomer bloeit in geel en wit en met daartussen wilde viooltjes. Ik wacht zo lang mogelijk om gras af te rijden en dan nog is het met tegenzin. Er komt hier geen sproeimiddel binnen. Mijn tuin zit vol met insecten en bijen en vogeltjes. Er hangen enorme spinnenwebben met reuzekruisspinnen maar ik haal die nooit weg want is er iets mooier dan de dauw op een web 's morgens vroeg? Ik heb heel veel slakken die mijn bloemen opeten maar ik heb ook heel veel kikkers en padden en egels en daarom laat ik ook de slakken met rust. Tussen het brandhout zat vorig jaar een nest hommels en dat was prachtig om die te zien aan en af vliegen, wij lieten het nest met rust, zij lieten oins met rust
Niks gaat hier dood, en allerminst de larve van de meikever. Vreselijk hoe mijn buurman zijn ganse tuin liet omkeren en heraanleggen omdat hij dacht dat er engerlingen zaten.
Deze zomer heeft een koppeltje Turkse tortels 4 nesten uitgebroed op het halogeenlicht boven de terrasdeur net boven de plaats waar wij zaten, het was gewoon prachtig.
Daarom wil ik zo'n takkenwal....om nog meer bezoekers in de tuin te hebben en nog meer te kunnen genieten.
Iedereen, heel erg bedankt voor de tips!
Martine

maandag 5 november 2007 - 20:27
Esem

Esem

Ik kan je best begrijpen hoor,ook ik hou van de natuur,van de zomer zat er achter de tuin een nest van wespen,eerst wist ik het natuurlijk niet op ik op de nest stapte met als gevolg 7 wespen steken.

Eigen schuld dikke bult,maar de wespen moeten van mij niet weg ik moet maar kijken waar ik loop.
Dagen daarna had ik nog eens prijs weer 4 steken.

Dan ben ik enkele dagen later terug gaan kijken naar de nest maar nu bewust op een afstand van ongeveer 1.5 mt heb ik de beestjes geopserveerd, en het is echt de moeite waard om er even bij stil te blijven staan, met de nadruk op stil

Ik heb ze meer dan een half uur gevolgd en zonder een enkele steek.
Moraal van dit verhaal,laat de diertjes ongemoeit en ze zullen ook jou niet aanvallen.
Ik hou met heel mijn lichaam van de natuur ook al moet je al eens een tegeslag incaseren.
Gr Eddy,
maandag 5 november 2007 - 21:27
kollebloem

Kollebloem

Ja, wespen zijn wel niet zo vriendelijk als hommels. Ik betreed liefst niet hun terrein. Wespensteken zijn ook zo pijnlijk dus laat ze inderdaad met rust. Hommels zijn iets zachtaardiger. Ik hou ook van het observeren van het leven in mijn tuin. De natuur is een wonder.
Ik heb een wilg en daarop zitten bladluizen. Je weet allicht ook dat die zoetstof afscheiden waar onder andere mieren dol op zijn, maar ook wespen. Ze bepotelen (of moet ik zeggen besprietelen) de luizen met hun voelsprieten.
Mijn buren belden de brandweer omdat ze dachten dat er een wespennest in zat. Dus de brandweer in de tuin. Die hebben dan enkele takken waar heel veel bladluizen op zaten weggeknipt omdat ze de wespen niet mochten doodspuiten van mij. Minder bladluizen, minder wespen en zo was iedereen tevreden.
Het is inderdaad juist dat wij meestal op het territorium van de dieren zitten en niet omgekeerd. Ik woon in een deelgemeente van Gent. Ik zie de groene stukken zo snel verdwijnen en er komt beton in de plaats. Dat is op zich wel jammer maar dan gaat iemand op die verkaveling wonen en al wat leeft moet plaats ruimen voor een steriele tuin. Geen onkruid, geen bladluizen, geen spinnen, geen rupsen, geen slakken, keurig afgelijnd gazonnetje. En dan vinden ze het zo jammer dat er geen vlinders meer zijn. Heel veel mensen zijn alleen "groen" in gedachten. Gelukkig zijn er ook zoals jij.
Je verdient een pluim!
Groetjes en hou het zo!
Martine



dinsdag 6 november 2007 - 20:31
Esem

Esem

Zeker weten Martine,de natuur boven alles.
Als er zo maar veel meer mensen ronden liepen die onze gedachtegang volgde.
Gr Eddy,
dinsdag 6 november 2007 - 23:03
kollebloem

Kollebloem

Gefeliciteerd met jullie site, die is heel mooi en duidelijk.

Maar de tuin, prachtig gewoon! Het moet heerlijk zijn om daarin rond te wandelen.
Zal wel voor behoorlijk wat werk zorgen.

'Avondrood' zit bij mijn favorieten, daar keer ik zeker regelmatig eens naar terug.
Echt heel, heel erg mooi.


Groetjes
Martine





woensdag 7 november 2007 - 21:10
Esem

Esem

Bedankt kollebloen voor je schouderklopje.
En werke kan ik het niet echt noemen,het is een passie en het is echt bezig zijn in de tuin genieten van de natuur.
Ik kan me ook soms even op de bank zetten en genieten ve het gefluit van de vogeltjes en het stillentjes zoemen van de insecten.
Een zijn met de omgeving een zijn met de natuur.
Gr eddy,
woensdag 7 november 2007 - 23:16
kollebloem

Kollebloem

Nu ik zie welk een prachtige tuin je hebt zal ik maar al mijn vragen afvuren.

Ik heb geprobeerd om Lupines en Digitalis en stokrozen te laten groeien deze zomer maar de slakken zijn er mee weg. De plantjes hadden de grootste moeite om boven de grond te komen en van zodra een blad verscheen vraten mijn glijdende vriendjes dat op.
Ik wil geen gif gebruiken want ik heb een egel in de tuin en ik heb een hond en ik gebruik sowieso nooit gif.
Ooit heb ik eens potjes gezet met zoetstof in maar die slakken verzuipen daar dan in en ik vind dat zo vreselijk.

Hoe los ik dat op zodat ik volgend voorjaar terug die prachtige blauwe bloemen krijg en kan houden?

Groetjes
Martine
donderdag 8 november 2007 - 13:17
Esem

Esem

kollebloem,
Ik hoor deze hulpkreet wel meer.
Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik nauwelijks slakken zie in de tuin laat staan dat er slakken vraat zie.
De rede volgens mij!!
Onze tuin ligt is een stukje bebost gebied,en hier zorgen vele lijsters merels en egels voor het op ruimen van de slakken.
Regelmatig zie ik er eentje zijn maaltje verorberen in de vorm van een slak.

Vele toepassingen worden gebruik om slakken te verwijderen maar weinige helpen efectief.
Wat wel help en ik geef je hier drie doeltreffende middelen.
1) in de avond even rond gaan in de tuin met de zaklamp aan,je zal er van versteldstaan hoeveel slakken je tegenkomt,oprapen in een bakje doen en enkele honderden meters of km hier of daar in een wei of braak liggend stukje grond weer vrij laten.

2) zoals je zelf al aangeven hebt een bierval,maar ik vind het zelf ook maar niets.

3) Neem een halve pel van een sienaasappel en leg deze met de holte op de grond,je zal zien dals je s'morgens de schillen licht,er verschillende slakken zullen onder zitten.
De rest is net het zelfde verzamelen en loslaten op een plaats ver genoeg van de tuin.

Ik hoop je zo een beetje verlost te hebben van de kleine boosdoenders.

gr Eddy
donderdag 8 november 2007 - 19:20
hildavw

Hildavw

Kollebloem,

Jij zit daar vermoedelijk in een klein paradijsje, net zoals Eddy.
Kan je eens een foto plaatsen, zodat we mee kunnen genieten ?

succes met je tuin !

Hilda
vrijdag 9 november 2007 - 19:44
kollebloem

Kollebloem

Dag Hilda

Geen vergelijk met de tuin van Eddy. Mijn tuin is heel gewoon. Ik heb slechts een beperkt budget om te tuinieren en ik moet het ook allemaal alleen doen.
Ik ben wel erg kieskeurig in wat ik doe in deze kleine wildernis. Ik gebruik geen sproeistoffen en ik laat de zomerbloempjes tussen het gras en het mos gewoon groeien omdat ik daarvan geniet. Ik plant bloemen en planten waarvan ik weet dat ze vlinders en bijen aantrekken, ik hang nestkastjes, ik laat de paddestoelen staan, ik vecht hopeloos tegen onkruid omdat ik er eigenlijk wel van hou, ik laat op bepaalde plaatsen zelfs brandnetels staan, er hangen spinnenwebben en ga zo maar door.
Mijn buren vinden mijn tuin absoluut niet interessant maar daar trek ik mij niks van aan.
Dat beperkt budget speelt in mijn nadeel dat kan ik wel zeggen. En ook het feit dat ik als vrouw niet echt alles kàn doen. Zo zijn mijn sparren die de tuin afsluiten allemaal meer dan 25 jaar oud, slecht gesnoeid geweest en dus aan het kapot gaan. Ik zie het niet zitten om die er allemaal uit te halen laat staan dat ik een nieuwe haag zou kunnen planten. Ik heb 3 fruitbomen en die zouden al jàren eens moeten gesnoeid worden maar weet je wel hoeveel een tuinier daarvoor vraagt? Ik kan het niet zelf en ik weet ook geen weg met al die takken erna.
Ik heb stokrozen en ridderspoor geplant maar daar zijn de slakken mee weggelopen deze zomer. Daar heeft Eddy nu ook tips voor gegeven. Nu zou ik de takkenwal willen, dat is mijn volgend project. Daarna moet ik het aandurven mijn Blauweregen te snoeien.
Het gaat hier zeer traag maar het gaat en als ik iets wil weten dat vraag ik het via dit tuinforum.
Eigenlijk is het inderdaad een klein paradijsje maar voor de diertjes en dat is mijn bedoeling.
In ieder geval bedankt voor je aanmoediging Hilda.
Tot lees!
Martine


vrijdag 9 november 2007 - 20:51
hildavw

Hildavw

Hé Martine,

Dat is nu net wat ik bedoelde met een paradijsje.

Jij je zin en de diertjes ook, ook al apprecieren de buren dat niet.

Zelf heb ik ook nog altijd geen "mooi" aangelegde tuin, ik zet zomaar wat ik graag zie, en laat nu en dan afgebroken takjes van struikjes in plantsoenen in mijn handen vallen (als je begrijpt wat ik bedoel) en die probeer ik dan op te kweken en meestal lukt dat dat ook nog wel (weigelia, hypericum, forsythia).
En zaadjes kan je ook wel eens links of rechts vinden, zelfs via het forum, maar voor dit jaar zal dat wel te laat zijn !
Zo heb ik vorige week nog zaadjes kunnen schudden uit een akelei, maar nu afwachten of die zwitserse het ook hier zullen doen !

groetjes

Hilda
zaterdag 10 november 2007 - 15:25
kollebloem

Kollebloem

Ik ben ook nog niet zo lang echt bezig met mijn tuin. Nu ik niet meer op vakantie ga probeer ik er meer in te werken.
Ik heb een full-time job en alles moet natuurlijk tussendoor gebeuren, maar ik kom er wel, langzaam maar zeker
Ik ben van plan om planten te zoeken die door slakken niet zo begeerd worden, dat is al een stapje vooruit. En mijn takkenwal, die moet er ook nog komen en mijn bomen snoeien. Dat zijn de eerstvolgende stappen.

Je hebt blijkbaar wel groene vingers Hilda. Stekjes hier en daar die aanslaan is toch altijd mooi meegenomen. Akelei is heel mooi maar ook nogal teer. Ik hoop dat het lukt.
Hou me op de hoogte hé.

Groetjes
Martine
zaterdag 10 november 2007 - 20:34
Esem

Esem

hildavw,
Akelei zou toch moeten lukken om van zaad op te kweken tot plant ,is een vrij makkelijke plant daarvoor.
Alleen van het zaad weet je nooit welke kleuren van Akelei je zal verkrijgen,maar laat dat maar een verrassing zijn.

En kollebloem de makkelijkste manier en de goed koopste manier is om vaste planten op te kweken uit zaad of er stekjes van te nemen.
En het stekken leer je al doende,weet je niet wanneer je het best een stek neemt ven een bepaalde plant? Geen nood probeer het op verschillende tijdstippen van het jaar en je zal zien dat er altijd wel stekken bij zijn die aanslagen.
En je kan ook nog steeds de vraag hier op het forum stellen, en er zullen altijd wel antwoorden op komen.
Er zijn altijd wel kenners die je daarbij kunnen en willen helpen.
Gr Eddy,
zondag 11 november 2007 - 13:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon