menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestrijdingsmiddelen

Ga naar meest recente reactie

bertneveux

Bertneveux

Onkruid en mos in gazon en borders....
onkruid tussen verhardingen......
vlekjes hier en daar op planten.......
mollen,rupsen,.......

Dit alles maakt juist deel uit van een tuin!!!! waarom dit alles kapotmaken?????

Kijk maar eens naar de zogenoemde tuinprogramma's gesponserd door fabrikanten van bestrijdingsmiddelen en meststoffen....
Hoe meer gebruik van meststoffen hoe meer vatbaar voor ziekte's en plagen,hoe meer bestrijdingsmiddelen, hoe meer resistentie....

Hou het mss bij bekalken, daar kom je al een heel eind mee... en gebruik die kompost uit het kompostvat, dat geeft meer dan genoeg voeding!!!
Zet planten op hun juiste bodem (plaats), dit voorkomt een hoop problemen....
Doe aan mechanise onkruidbestrijding, schoffelen, hakken.....hetgene ook heel gezond is voor je eigen lichaam, buiten staan en actief zijn... het hoeft niet steeds sport te zijn....

Of is dit onderwerp niet nodig op dit forum?

Laat de natuur toch een beetje z'n gang gaan niet?
vrijdag 2 november 2007 - 11:21
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Helemaal juist
vrijdag 2 november 2007 - 12:26
fastmario

Fastmario

hier kan je nu uren over discusieren
wel of niet grote tuin of kleine tuin
de ene is de andere niet
vrijdag 2 november 2007 - 12:46
rombaft

Rombaft

ik begrijp de topicstarter volleig , maar ik ben meer voor een gulden middenweg,

bv oprit, wandelpad liggen in siergrind, als er daar teveel onkruid begint tussen te groeien, dan kun je toch wel eens even sproeien zeker ?

in het gras kun je moeilijk je compost gaan dumpen he, bovendien zijn natuurlijke meststoffen te algemaan en dus ook meststof voor alles (incl onkruid) , terwijl de meststoffen in de winkel meer specifiet voor gras zijn, dus enkel je gras sterk maken en de rest niet.

nu ja, je moet als tuinier eerlijk toegeven dat een tuin nu eenmaal niet natuurlijk is, kijk maar eens naar een braakliggend stukje hoe dat eruit ziet , een tuin is natuur die we onder controle proberen te houden, zoveel mogelijk zonder producten en soms ja met producten.

vrijdag 2 november 2007 - 13:49
jdcoster

Jdcoster

Inderdaad, onkruidverdelgers zijn gemaakt voor luie tuiniers en boeren die alleen aan geld en aan hun gemak denken en niet aan de generaties die na ons komen. De beste onkruidbestrijdingsmiddelen staan afgebeeld op de avatar van bertneveux.
Hoe zit het? Zijn we weer vertrokken voor een rondje kibbelen?
vrijdag 2 november 2007 - 17:46
Esem

Esem

Niet alleen dat jd, maar ook in de avantar van rombaft ,al kun je deze niet altijd en oveal inzetten.
Maar idd.ik ben het volledig eens ?gif is gif en hoort niet thuis en sier en moestuin of waar dan ook.
Zoals ik al zo veel en dikwijls geschreven heb denk aan onze kinderen kleinkinderen en achterkleinkinderen,
zij hebben ook het recht op een gezond leven.
Zijn er al geen kanker genoeg ,of hebben jullie daar nog nooit bij stil gestaan?
Het is aan ons om het milieu te vrijwaren van alles wat er niet in thuishoort.
vgr Eddy ,en voor de komende dagen een prettig verlengt weekend.
vrijdag 2 november 2007 - 18:16
Helianthus

Helianthus

Dit is nog eens een discussie naar mijn hart.
Diegenen die mij kennen weten dat ik een nul-tolerantie hanteer tegen alles wat pesti-, herbi- fungi- of anderen -ciden betreft.
Eeuwen en eeuwen lang wisten onze voorouders planten en groenten te kweken zonder al die rotzooi.
Ze bekwamen door selectie honderden groenten- en fruitrassen, aangepast aan de streek waar ze dienden te groeien.
Vandaag de dag moet en zal alles overal groeien met als resultaat plagen en ziekten die dan maar gemakshalve worden bestreden met chemisch spul.
Resultaat; steeds zwakkere planten die op den duur niet meer zonder deze chemische "hulp" kunnen en een teloorgang van de oh zo belangrijke biodiversiteit.
Waar gaat het naartoe...
De opwarming van de aarde en de verloedering van ons leefmilieu, iedereen heeft het erover en iedereen met een beetje gezond verstand weet dat we er wat moeten aan doen maar met je gloeilampen te vervangen door spaarlampen en een spaardouchekop te installeren in je badkamer alleen komen we er niet.
Laat ons, tuiniers, beginnen bij het begin en het kleine stukje aarde dat we ter beschikking hebben gezond houden.
't Is misschien maar een druppel op een hete plaat maar als iedereen zo redeneert gebeurt er niets.
Nooit waren er zoveel kangergevallen, zoals Eddy net al schreef, en dat heeft zonder de minste twijfel grotendeels zijn oorsprong in het overmatig en onbezonnen gebruik van al dat gif dat sedert de jaren '50 en '60 overal zit, in de grond, in de lucht, in het water....
Als je weet dat DDT al tientallen jaren verboden is maar dat er tot op vandaag toch nog sporen van gevonden worden in landbouwgewassen, dat stemt ons toch tot nadenken, niet ?
En al willen de multinationals en chemiereuzen ons dan laten geloven dat het vandaag de dag allemaal "veiliger" is ... ik geloof en NIETS van !
Ook de redenering van sommigen "het zal mijn tijd wel duren", om grijs haar van te krijgen !
Enfin, ik heb m'n hart weer eens kunnen luchten en hopelijk stemt deze topic nogmaals mensen tot nadenken...
Nog een boodschap voor de topicstarter; er zijn al meerdere topics aan dit onderwerp gewijd hoor, maar hou je asjeblief niet in, 't kan niet vaak genoeg herhaald worden !

Groetjes, Gert.
vrijdag 2 november 2007 - 20:56
Helianthus
vrijdag 2 november 2007 - 20:58
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

om alles weer niet te hoeven uittikken heb ik mijn antwoord van deze bewuste topic gecopieerd

ik blijf bij mijn mening, en ik denk nog steeds...goed voorbeeld zal goed doen volgen, hoop ik toch

Bericht gepost op 16/05/2007 om 15:51 door corrielat
Bericht gewijzigd op 16/05/2007 om 15:51

Je kan het bijna niet geloven dat er nog tuinliefhebbers zijn die snel naar de spuitfles grijpen, mijn advies om biologisch of zoals ik doe, met de vingers bladluizen verwijderen ook te doen word afgedaan met de woorden (jij met je millieu) het zal mijn tijd wel duren, die vind ik dom en egoistisch, maar ja, wat doe je tegen deze domheid? blijven hopen op beterschap.

Ik denk als ik weer een klein half uurtje mijn rozen of zoals dit jaar, heeeeel erg mijn hibiscussen, luisvrij heb gemaakt, alle beetjes helpen, en heeeeeeeeeeeeeeeel misschien dat goed voorbeeld, goed doet volgen,
laten we het goede voorbeeld blijven geven.


groetjes corrielat

als je niet kan genieten van het kleine der aarde!!!!!
heeft je leven niet veel waarde
vrijdag 2 november 2007 - 22:42
erik1

Erik1

allemaal goed en wel.
maar vertel mij dan eens hoe ik een domein van 22 ha proper hou
of hoe ik als beide full time werken ouders met een tuin van 20 are proper houd zonder ook nog wat van je tijd te hebben om rustig in je tuin te kunnen genieten en niet steeds te hoeven te schoffelen en wieden.
ik geniet ook van werken in mijn tuin maar zit ook eens graag s'avonds op mijn teras met een glasje wijn zonder er aan te hoeven denken dat ik morgen weer eesns moet beginngen te schoffelen
zondag 4 november 2007 - 23:56
sugar

Sugar

allemaal goed en wel.
maar vertel mij dan eens hoe ik een domein van 22 ha proper hou
of hoe ik als beide full time werken ouders met een tuin van 20 are proper houd zonder ook nog wat van je tijd te hebben om rustig in je tuin te kunnen genieten en niet steeds te hoeven te schoffelen en wieden.
ik geniet ook van werken in mijn tuin maar zit ook eens graag s'avonds op mijn teras met een glasje wijn zonder er aan te hoeven denken dat ik morgen weer eesns moet beginngen te schoffelen


Een stukje tuin laten overnemen door de natuur en er minder op ingrijpen? Of mulchen in de borders?
Dat glasje wijn op het terras zal een pak gezonder zijn.

Vertel me eens waarom de maatschappij moet accepteren dat jij pesticiden en herbiciden in je tuin gebruikt die in het grondwater terecht komen en het beetje natuur dat we nog over hebben verknoeien?

maandag 5 november 2007 - 07:51
Esem

Esem

Gebruik daarvoor een bosmaaier of een grasmaschiene om alles binnen de perken te houden.
Steek de handen uit de mouwen ipv gif te gebruiken,en ,beweging is goed voor je gezondheid.
Wat is nu 22are ? Een uurtje met de grasmaaier er over en de klus is geklaart.
Je mag ook niet verwachten dat alles van zelf gaat.
En gif is ook maar tijdelijk, en je verontreinigd de bodem en de natuur,daar al eens aangedacht,en je kinderen en kleinkinderen hebben die dan geen recht op een gezond bestaan???
Allemaal vragen waar je eens moet bij stil blijven staan ,alvoorens je naar gif grijpt.
MVG eddy
maandag 5 november 2007 - 11:49
Catgarden

Catgarden

Ik gebruik dus ook nooit verdelgers en pesticiden en ik weiger eigenlijk ook te kijken naar "Groen Vingers" omdat ze daar promotie maken voor al die schadelijke produkten en ze in het programma ook gebruiken om te tonen hoe het werkt, bah !

Ik kijk liever naar "Gardners World" op BBC waar ze milieuvriendelijk tuinieren promoten en herhaaldelijk over composteren spreken of naar "Jardins & Loisirs" op La Une waar ook nooit wordt gesproken over schadelijke produkten gebruiken.

In het 2e antwoord op deze topic zei iemand dat ze spoot op de oprit en paadjes in grind. Dat is de makkelijke oplossing... mijn oprit ligt in dolomit en er staat daar ook onkruid op van zaadjes die er door de wind terecht kwamen en kiemden en ik doe het op de ouderwetse manier... met een emmer en een mesje het onkruid weghalen.
Natuurlijk heb je dan nooit geen 100% propere oprit want er is altijd wel iets die achterblijft, maar 'so what', daar lig ik echt niet wakker van hoor.

En Sugar vraagt hoe mensen met een domein van 20 are moeten onderhouden als ze beiden fulltime werken... als je geen zo'n grote tuin kan onderhouden met twee of met behulp van tuinieren erbij moeten die mensen er dan niet aan denken om een huis met kleinere tuin te nemen ?
Als ze dan zo'n grote tuin willen enkel en alleen om een heel groot gazon te hebben voor de kinderen dan moet je ook niet zoveel schoffelen en wieden hé, gewoon gras afrijden en staat er hier en daar onkruid tussen is dat niet zo erg.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom de mensen tegenwoordig persé zo'n onkruidvrij gazon willen.
Toen ik klein was, was ons gazon zo mooi en kleurrijk met die bloeiende klavertjes en madeliefjes, waar zie je dat nu nog ? Ik heb wel geen gazon in de tuin maar hier rond de wijk loopt een strook met gras en vermits onze gemeente al 3 jaar geen verdelgers meer gebruikt is dat een veldje met madeliefjes en dat is gewoon prachtig. Je zou moeten zien hoeveel kinderen daar gaan spelen om madeliefjes te kunnen plukken want die vinden ze niet in hun eigen tuin.
maandag 5 november 2007 - 11:50
Esem

Esem

Ja Catgarden wat moet ik hier nog aan toevoegen je hebt alles al gezegt,maar toch ,voor hen de het programma nog nooit gezien zouden hebben,denk er eens aan om je tv op vrijdag avond af te stemmen op BBC II Om 21u30 onze tijd.
Persoonlijk heb ik daar al veel van op gestoken,misschien is de Engelse taal een probleem ,maar toch is het de moeite waard om naar te kijken.

En idd. daar heb ik nog nooit gehoort dat ze gif gebruiken, en bekijk de tuinen in England maar eens,
echte juweeltjes ligger er bij.

Dus ,nee tegen gif.

Gr Eddy,
maandag 5 november 2007 - 12:11
erik1

Erik1

als hij 22 are op een DEGELIJKE FANTOENSLIJKE manier kunt maaien op 1 uur mag je dat eens voor doen, als je dat lukt krijg je van mijn onmiddelijke een vast contract en een firma wagen en mag je komen werken en een heel moei en proper domein van 22 ha groot, let wel op dat je geen zitmaaier gebreuk want voor 22are is da toch te gek he, en kunt je toch je boorden niet degelijk afwerken op zo een klein stuk
maandag 5 november 2007 - 22:21
erik1

Erik1

omdat ik ook heel wat dingen moet verdragen van de maatschapij waar ik niet mee akkoort bent.

en als je op een verandwoordelijke manier met sproeistoffen om springt kan iedereen na ons ook nog leven.

maandag 5 november 2007 - 22:36
Esem

Esem

Met gifstoffen kan je niet verantwoordelijk omspringen Gif is en blijft gif
draai en keer het zoals je wil.
Dat is het laatste ,dat ik er hier over schrijf.
Gr Eddy,
dinsdag 6 november 2007 - 00:56
tuinierke07

Tekst aangepast

Tuinierke07

Je kan ook verantwoord bestrijden.
Er zijn talloze natuurproducten verkrijgbaar die niet giftig zijn.
Kijk maar eens op http://www.ecostyle.be
Ik gebruik deze al 10 jaar. Ben er tevreden over, en ze zijn echt niet giftig.
Ze bestaan uit natuurlijke stoffen. Trouwens de bio-boeren in Nederland maken er veel gebruik van.

Trouwens ik hoop dat de overtuigde niet-gif gebruikers ook geen import groenten en fruit eten.
Je moest eens weten wat ze in de Zuiderse landen gebruiken. En wij maar zure appeltjes eten ! Of importtomaten.
woensdag 7 november 2007 - 16:19
Esem

Esem

Klopt tuinderke,
maar dan praaten we niet meer over gif maar wel over biologische bestrijdingsmiddelen,en is iets geheel anders dan dat giftig spul.
Gr Eddy,
woensdag 7 november 2007 - 19:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon