menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag planten 4 of 5 planten de lopende meter

Ga naar meest recente reactie

Nimue007

Nimue007

Héhé, we zijn er eindelijk uit..
we gaan een beukenhaag en ligustrumhaag planten maar we verschillende offertes gekregen en we geraken nu dààr weer nie uit..
Sommigen rekenen 4 planten de lopende meter, anderen 5 planten... en sommigen stellen planten voor van 60-80 cm, anderen 80-100 cm...
Wie weet raad?
bedankt!!!
vrijdag 2 november 2007 - 09:31
Plantadvies

Plantadvies

Hoe hoger dus ook breder de planten, des te minder heeft u nodig. U kunt zelf kiezen voor een hogere of wat lagere haag. Hoe groter hoe meer u moet betalen.
vrijdag 2 november 2007 - 12:54
fastmario

Fastmario

zou ze niet te hoog nemen kost enkel meer geld en bij die twee soorten zou ik ook maar
4 op een meter zetten je zal zien groeit vlug toe
enkel oppassen met beukenhaag die durft wel eens moeilijk doen
ligustrum niet
vrijdag 2 november 2007 - 13:50
Esem

Esem

Héhé, we zijn er eindelijk uit..
we gaan een beukenhaag en ligustrumhaag planten maar we verschillende offertes gekregen en we geraken nu dààr weer nie uit..
Sommigen rekenen 4 planten de lopende meter, anderen 5 planten... en sommigen stellen planten voor van 60-80 cm, anderen 80-100 cm...
Wie weet raad?
bedankt!!!


Nimue007
Ik het zojuist haagbeuk aangekocht 80/100 cm en plant ze 5 per lopende meter.
Op enkele plantjes meer zal het wel niet aankomen.

Ik heb gekozen voor een combinatie van rode en groene beuk onder elkaar te mixen.
Dan weer eens een half metertje rood dan weer groen nu eens 1,5O rood en dan weer groen verschillende lengtes van en rode en dan weer de groene beuk.

Ik heb nu de beuk in gegraven en gaan volgende week aan de slag.
Om de wortels zoveel als mogelijk te beschermen tegen uitdroging.

Nu eerst om de 3 m. een palen slagen ,draad bevestigen en dan de haag planten.
In span 2 draden op een afstand van 50 cm,dus eentje op 50 van de grond gemeten en eentje Op een 100 cm om zo een mooie rechte haag te verkrijgen.
Gr Eddy en ik ga er aan beginnen.
vrijdag 2 november 2007 - 14:23
Helianthus

Helianthus

Hallo Nimue007,

Bij ons op't werk (ik werk bij een tuinaannemer) geldt het principe "de klant krijgt wat de klant wil", wat bedoel ik daarmee; als mensen bereid zijn om wat meer centen uit te geven om een haag te laten aanplanten die meteen "op hoogte" is dan zullen wij desnoods beukenhagen van meteen 2m tot zelfs 2.4m hoogte aanplanten.
Als mensen liever wat bezuinigen en het geduld kunnen opbrengen wat langer te wachten voordat hun haag "dicht" is dan nemen we kleiner plantgoed.
Waarmee ik eigenlijk wil zeggen, ook kleinere plantjes worden groot en zijn bij aanschaf veel goedkoper.
Het voordeel is dat je (zeker bij beuk en/of haagbeuk) kleinere plantjes dichter op elkaar kan planten (tot 7 à 8 per lopende meter is geen probleem bij haagbeuk).
Als er dan al eens ééntje uitvalt dan heb je toch niet meteen een groot gat omdat de andere plantjes het gat snel zullen opvullen.
Kleiner plantgoed kan je ook vlotter "op blote wortel" kopen, wat nog eens een stuk in de prijs scheelt, terwijl groter plantgoed meestal nog enkel in pot, als zogenaamde "containerplanten" kunnen geleverd worden en die zijn echt wel veel duurder.
Verder zou ik je ook aanraden zoals Eddy al aangaf om palen te slaan en draad te spannen om je haag recht te leiden.
Tenminste voor de beuk, bij de ligustum is dat niet nodig.

Even nog een kleine opmerking aan Eddy; je spreekt over "haagbeuk" die je in groen en rood afwisselt, dan betreft het geen haagbeuk (Carpinus betulus) maar wel beuk (Fagus sylvatica).
't Zijn twee verschillende soorten die vaak verward worden of van naam verwisseld worden.
Dat wilde ik eventjes verduidelijken.

Groetjes en succes !
Gert.
vrijdag 2 november 2007 - 15:47
Esem

Esem

Klopt Helianhtus,
maar met vlug te zijn,(want het is idd. Fagus sylvatica je kan het ook zien aan het blad.)maak je als eens een foutje bij het schrijven.

Beuk heeft een gaafrandig en een glad blad, haagbeuk daarentegen heeft een ruw blad met opvallende diepe nerven.
En het zijn trouwens twee verschillende famillie's.
haagbeuk behoort tot de famillie van de berken en de andere is van de beukenfamillie.

Maar ja ,als je vlug wat wil schrijven, mis je soms wel eens.
Toch bedankt hoor.

Gr Eddy,
vrijdag 2 november 2007 - 17:35
Helianthus

Helianthus

Graag gedaan, en missen is menselijk hé
vrijdag 2 november 2007 - 19:16
Esem

Esem

Een foto van de palen die ik daarstraks heb geplaatst en een greppel gegraven voor het planten van de beuk(bladhoudend) wel te verstaan verdort blad.

Nog draden plaatsen grondverbeteraar doorwerken(Compost) goed inwateren en de haag kan gaan groeien volgend seizoen.
Gr Eddy

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 2 november 2007 - 20:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon