menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alle tips zijn welkom

Ga naar meest recente reactie

Lilian

Tekst aangepast

Lilian

Achter in onze tuin staat een verhoging (nu nog met onkruid!) die ik binnenkort opnieuw wil aanplanten.

Achterkant is ongeveer 1 mtr hoog en aflopend aan de zijkanten en 22 mtr lang en ligt in een hoek van de tuin.
In het midden is de verhoging ongeveer 5 mtr diep.

Hier hebben we zandgrond en de zon komt op achter de bomen aan de linkerkant en gaat onder helemaal rechts.

Onze achterbuur heeft in het voorjaar de sparren gerooid (stormschade gehad) en nu is de inkijk toch wel storend als je dit niet gewend bent

Heeft iemand suggesties voor de nieuwe aanplant?
Eventjes erbij vermelden, ik heb aan de voorkant van de tuin dezelfde verhoging die heb ik laag gehouden zodat we zelf vrije uitkijk hebben in de tuin. Deze is helemaal dichtgegroeid met lavendel.

groetjes lilian

://img160.imageshack.us/img160/3892/dsc01026smalltn4.jpg[/img][/img]
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

de onderste foto is dus de linkerkant en uiteraard de rechtse foto de rechterkant van de verhoging.
woensdag 5 september 2007 - 20:32
fastmario

Fastmario

ik zou helemaal boven mooie rodendenderons zetten om zicht weg te nemen
woensdag 5 september 2007 - 21:32
VTO

Tekst aangepast

VTO

woensdag 5 september 2007 - 21:47
Lilian

Lilian

rododendrons had ik ook al aan gedacht omdat er achter in de bosbeplanting ook al verschillende zijn gezet vorig jaar om de open plekken tussen de bomen dicht te krijgen ...
Is dat niet te droog boven op zo'n verhoging omdat volgens mij het water naar beneden zakt of zie ik dat verkeerd?

groetjes lilian
woensdag 5 september 2007 - 21:59
VTO

Tekst aangepast

VTO

VORIG BERICHT NEGEREN; MAAK EEN SCHETS VAN UW TUIN OP SCHAAL; HET GEMAKKELIJKSTE IS 1/100 1CM =1 M. Teken een tuin met Lijnen, bogen, cirkels.... en dit hoe u liefst uw tuin zou zien formeel, strak of informeel, los. Hou rekening met de zichtassen vanuit uw woning. Teken en teken totdat u zelf tevreden bent over het resultaat. EEn vaste struktuur aanbrengen met hagen. Teken plantvakken. Eenmaal tevreden over de struktuur begin dan na te denken over de planten die u wenst in te vullen. Hou rekening met de stand van de zon. Breng groepen planten aan en vermijdt een plantenverzameling van verschillende planten de een na de andere. Een groep planten komt beter tot uiting. .
woensdag 5 september 2007 - 22:02
fastmario

Fastmario

rododendrons had ik ook al aan gedacht omdat er achter in de bosbeplanting ook al verschillende zijn gezet vorig jaar om de open plekken tussen de bomen dicht te krijgen ...
Is dat niet te droog boven op zo'n verhoging omdat volgens mij het water naar beneden zakt of zie ik dat verkeerd?

groetjes lilian

denk niet dat het veel kwaad kan mits in te droge periodes water geven
mag overal staan van mij als het te droog is geef ik ze water je kan zo ook met verschillende kleuren werken en eens ze goed geworteld zijn lijkt me dat geen enkel probleem
woensdag 5 september 2007 - 22:06
Eadwine

Eadwine

[afbeelding verwijderd niet-https]

Voila, Lilian, zoals aangevraagd.
een voorbeeldje hoe het eruit zou kunnen zien na een paar jaar.
Ik heb gekozen voor witte, gele tot roze rhododendrons om het een beetje rustig te houden.
daarvoor andere laagblijvende stuikachtigen en hier en daar en conifeertje.
Langs de voorkant van de border voornamelijk bolplanten en bodembedekkers.
Ik heb er ook nog een bankje bijgezet om een lichte engelse sfeer te brengen.
Het gras is ook heraangelegd.

Ik heb wel maar 1 foto bewerkt.
Je kan wel zelf inbeelden hoe de border verder zou eruitzien hé.
Deze foto was wel een beetje moeilijker om te bewerken maar dat maakt het plezanter.

Wa vindt ge ervan??


Groetjes,
Edwin
vrijdag 7 september 2007 - 13:51
Lilian

Lilian

Maar Edwin toch dat is knap gedaan!!!!
Zelfs mijn gazon hoeft niet meer opnieuw ingezaaid te worden
Het is meteen een ander zicht en engelse sfeer in de tuin daar ben ik wel voor te vinden, je hebt me op een idee gebracht met dat bankje hmmmm

In ieder geval bedankt voor de moeite ik denk dat ik mijn plannetje wel in orde ga krijgen

groetjes lilian
vrijdag 7 september 2007 - 14:06
Eadwine

Eadwine

Het is zeeeer graag gedaan en ik ben er zeker van dat het eindresultaat er prachtig uit zal zien.

groetjes,
Edwin.
vrijdag 7 september 2007 - 15:25
fastmario

Fastmario

[afbeelding verwijderd niet-https]

Voila, Lilian, zoals aangevraagd.
een voorbeeldje hoe het eruit zou kunnen zien na een paar jaar.
Ik heb gekozen voor witte, gele tot roze rhododendrons om het een beetje rustig te houden.
daarvoor andere laagblijvende stuikachtigen en hier en daar en conifeertje.
Langs de voorkant van de border voornamelijk bolplanten en bodembedekkers.
Ik heb er ook nog een bankje bijgezet om een lichte engelse sfeer te brengen.
Het gras is ook heraangelegd.

Ik heb wel maar 1 foto bewerkt.
Je kan wel zelf inbeelden hoe de border verder zou eruitzien hé.
Deze foto was wel een beetje moeilijker om te bewerken maar dat maakt het plezanter.

Wa vindt ge ervan??


Groetjes,
Edwin


dat is het wat ik bedoelde erg knap gedaan
vrijdag 7 september 2007 - 22:05
Eadwine

Eadwine

Merci, Fastmario
zaterdag 8 september 2007 - 11:38
minouke

Minouke

FORMIDABEL!!!!!! hoedje af
zaterdag 8 september 2007 - 12:41
Lysianthus

Lysianthus

Hey Edwin,

Hoe doe je dat toch?
Zelf heb ik problemen om de juiste beplanting te vinden voor mijn rode muur, kan jij me helpen?
Groetjes
Lysianthus
maandag 24 september 2007 - 17:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon