menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bemesting siertuin

Ga naar meest recente reactie

wdbenschop

Wdbenschop

Beste forumleden,

Ik heb als nieuweling enkele vragen over bemesten van mijn voortuintje in de nieuwbouw.
Ik heb niet echt de mogelijkheid om mijn tuin met koemest van de boer te bemesten, maar wat moet ik dan wel gebruiken.

Er staan in mijn tuin allerlei soorten planten en heesters, o.a. een pluimhortensia en een klimroos (hiervoor zag ik bij de intratuin speciale mest)
Ik zag ook snelwerkende en langzaamwerkende korrels. Verder zag ik diverse soorten kalkkorrels, maar ook universele korrels.

Sommige planten, zoals de kamperfoeli, de iris en de rode valeriaan verlangen een enigszins kalkhoudende grond. Andere blijkbaar niet.
Wat moet ik eigenlijk gebruiken en wanneer? Kan ik alles gewoon af doen met een zakje langzaamwerkende korrels, die ik in het voorjaar onderhark?
Of is het verstandig om specifieke mestkorrels te gebruiken voor bijvoorbeeld de rozen en hortensia's

En wanneer weet ik of de planten wel of geen kalk nodig hebben?

Bij voorbaat dank.
dinsdag 4 september 2007 - 12:41
VTO

VTO

Geachte,

bij een nieuwbouw kan uw bodem door kranen zijn dichtgereden. Eerst moet er nagegaan worden of dit het geval is en indien zo, diepgronden.

Is er voldoende humus in uw grond ? Champignionmest, Koemest, compost is een goede humusleverancier. Het kleihumuscomplex moet op peil zijn. Zonder humus geen goede groei, geen goede opname van meststoffen (spoelen gewoon door) U kunt uw bodem voor zowel de voor als achteruin laten ontleden bij Bodemkundige Dienst van België vzw, Willem de Croylaan 48, 3001 Leuven-Heverlee.

Dan weet u waarmee hoeveel u moet bemesten.

dinsdag 4 september 2007 - 14:44
deHaan

DeHaan

Hou het simpel en gooi er elk jaar gedroogde koemest op.
Gebruik staat op de verpakking.
dinsdag 4 september 2007 - 18:37
Esem

Esem

wdbenschop ,
Ik kan je alleen maar aanraden dat wat ik doe in de tuin ,en dit al bijna 20 jaar.
Al verschillende leden van het forum hebben de tuin bezocht, en zij kunnen het bevestigen.
Mijn vaste planten krijgen geen extra meststoffen behalve de rozen en clematissen,die krijgen beide de zelfde meststoffen en dit is rozenmeststof.De buxus krijgt dan weer zijn eigen meststof.
De borders krijgen alleen maar compost,en dit 2 x per jaar.
De eerste keer in maart en een tweede keer gebeurd dit in eind oktober begin november.
En de struiken en vaste planten staan er steeds groot en fris bij.
Telkens een dikte van 3 à 4 cm.(zelf gemaakte compost)
Voor meer kijk even op mijn site : (zie onderaan deze mail)
Inwerken kan je doen als je dit voor de eerste maal doet,daarna zal de natuur er zelf wel voor zorgen met o.a. de regenwormen dit het voor jou doen,om de compost onder de aarde te verwerken.
Gr Esem,
dinsdag 4 september 2007 - 20:43
wdbenschop

Wdbenschop

Wat betreft de bodem. Enkele jaren geleden is de tuin opnieuw aangelegd. Daarbij is een gedeelte afgegraven en nieuwe tuinaarde aangebracht. Wat dat betreft zit het denk ik wel goed.

Wat betreft de koemest. Die kun je dus ook kopen? U spreekt namelijk over een verpakking.

Kun je compost ook kopen? Of moet je dat zelf maken?

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties.

Groet,

Dick-Wim


woensdag 5 september 2007 - 08:55
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat is gewoon te koop. De verpakkingen verschillen in grootten.
woensdag 5 september 2007 - 09:01
hildavw

Hildavw

Bij mij krijgt ook enkel de buxus mest.
En de hangpotten.

groetjes

Hilda
donderdag 6 september 2007 - 20:53
Esem

Esem

Compost is in vele gemeenten te koop , los af te halen in aanhanger of met een grote hoeveelheid aan huis geleverd, mits bijbetalen.
Koemest (en ik praat hier alleen maar wat ik zelf heb ondervonden)durft soms al eens zaden te bevatten van onkruiden.

Gr Eddy
vrijdag 7 september 2007 - 00:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon