menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Graag tips voor onderhoud gazon

Ga naar meest recente reactie

Baileysker

Baileysker

Sinds gisteren heb ik dus een splinternieuw gazonnetje, en ik heb me voorgenomen het deze keer zo goed mogelijk te onderhouden.

Wat ik al weet is dat ik het nu zeker 2 weken goed moet besproeien, zal dit 3 keer per dag doen, 1 a2 uurtjes. Dat zal dan toch wel voldoende zijn.
Als de graszoden zijn vastgegroeid mag voor de eerste keer gemaaid worden.
Daarna 1 keer per week vermoedt ik.
Als ik 6 weken oud is mag ik bemesten.

Dan graag tips voor het verdere onderhoud.
Hoeveel keer per jaar bemesten? Welke meststof?
Hoeveel keer kalken? Welke kalk?
Zijn de produkten van 5 in 1, ook goed? Deze zouden verticuteren ook overbodig maken, is dit echt zo?

Moet er verder nog iets gebeuren om een mooi gazonnetje te behouden?
Alle tips en raadgevingen zijn welkom.
zaterdag 1 september 2007 - 17:37
minouke

Minouke

Sproeien : 3 /dag lijkt me veel maar ik zou toch de richtlijnen van de verkoper volgen
maaien : 1/week en in volle groeiseizoen 2x
Bemesten : nu zou ik speciale herfstbemesting geven, staat op de verpakking en is speciaal voor de winter. En verder vanaf maart om de maand gewoon bemesten maar niet in droge periodes ofwel begieten erna maar als er regen voorspeld word

kalk : alleen nodig bij zure grond, als er mos is mag er ook kalk gestrooid worden,(mos teken van zure grond )
verticuteren : persoonlijk vind ik dit beter dan anti-mos en zogezegd om niet te moeten verticuteren, sinds ik echt verticuteer heb ik minder mos en mooier gazon. Dit doe ik in de lente en de herfst op droge dagen en soms nog eens na een lange hittegolf in midzomer



zaterdag 1 september 2007 - 18:15
Baileysker

Baileysker

Ze zeiden dat ge niet teveel water kunt geven, eerder wel te weinig.
Vanaf maart elke maand bemesten, wist niet dat dit zoveel mocht, ik dacht 2 à 3 keer per jaar.

die bemesting, da is toch niet schadelijk voor katten en honden?
Als ik bemest dat het kwaad dat er wat gazonmest bij de planten terechtkomt?
Want heb zo een karreke, en da vliegt wel heel erg in het rond.
zaterdag 1 september 2007 - 18:27
minouke

Minouke

water geven is goed in het begin zodat de zoden hun vast zetten maar nadien is het eerder schadelijk.
De wortels moeten zelf water zoeken in de diepte en als je altijd water zou geven blijven ze aan de opp al resultaat bij de minste droogte is er water te kort dus droog gras.

Echt waar ... ik geef nooit water aan het gazon en met grote droogte bleef het gras groen, achteraan onder de bomen is het gras wat geler in de nazomer maar gras hersteld zich telkens opnieuw

Bemesten doe ik om de maand en zet het op het laagst mogelijk (nr op het karretje) hangt af van de dikte van de korrel

Kan geen kwaad voor andere dieren en ook niet voor de andere planten

het enige waar je moet opletten is met kalk, dat kalkvrezende planten geen krijgen bv rodendendron en kan ook op sommige tegels vlekken maken
zaterdag 1 september 2007 - 18:46
hildavw

Hildavw

Als je een schoteltje of bijv. een sardienenblikje (dat is de juiste hoogte) plaatst op je gazon als je sproeit, moet je stoppen als dat schoteltje vol is.
Dan heeft je gras voor die keer voldoende water.
Zo heb ik het vroeger toch verschillende malen gehoord en gelezen.
groetjes
Hilda
zaterdag 1 september 2007 - 19:05
Baileysker

Baileysker

Dus tot ik de matten niet meer kan opheffen mag ik overvloedig water geven (is ongeveer 2 weken denk ik)
en daarna, 1 keer per dag? nog een weekje of zo, en dan stoppen met het begieten?

In die droogte van april, 35 dagen geen regen, heb je dan ook niks gegeven aan het gazon, want dat was toch extreem lang?


zaterdag 1 september 2007 - 19:08
minouke

Tekst aangepast

Minouke

neen, nooit en het is groen gebleven ; echt waar ! ik geef alleen water aan de borders

vroeger was het zanderiger (andere tuin) en toen gaf ik bij grote droogte eens water maar nu op leem nooit
zaterdag 1 september 2007 - 19:20
hildavw

Hildavw

Wij sproeien ons gazon(netje) ook bijna nooit, zelfs dit jaar in april niet.
En meestal is hij groener dan de gazons in de buurt die regelmatig (een beetje) water krijgen.
Ook de vaste planten geef ik bijna nooit water.
Ik ondervind dat alles zo veel sterker wordt.
Hilda
zaterdag 1 september 2007 - 19:51
Baileysker

Baileysker

Dat van het sardienenschoteltje ga ik ook eens uittesten.
zaterdag 1 september 2007 - 20:13
Baileysker

Baileysker

Nu heb ik eigenlijk nog een vraagje over de grasmachine.
Ik lees dat de messen van de machine 1 keer per jaar moeten geslepen worden.
Heb dat eigenlijk nog nooit gedaan.
Doen jullie dat zelf en met wat, of laten jullie dat doen?
zaterdag 1 september 2007 - 20:21
minouke

Minouke

mijne man doet dat maar wanneer nodig dat zie je aan de grassprietjes, als ze bv gerafeld zijn is het hoog tijd
zaterdag 1 september 2007 - 21:03
minouke

Minouke

Vraag eens aan de tuinman/verkoper van de graszoden wanneer je pas moogt verticuteren, want hiet op het forum is daar al sprake over geweest met een net die onderaan zit en zou kunnen los getrokken worden

Ik heb hier gezaaid gazon
zondag 2 september 2007 - 07:39
tuinaanleg

Tuinaanleg

Ja, dat sproeien 3uur per dag is toch veel te veel volgens mij.
dinsdag 4 september 2007 - 21:28
Baileysker

Baileysker

Maar heb horen zeggen dat ge in het begin beter teveel dan te weinig water geeft, uitdrogen is veel erger.
Vooral als de zon wat schijnt droogt dat wel redelijk rap op hoor.


Heb het geprobeerd met het sardienenbakje, na 2 uur sproeien is slechts 1 cm water in da bakje.
woensdag 5 september 2007 - 02:24
Baileysker

Baileysker

Is het normaal dat het gras hier en daar wat bruine vlekken vertoont?
Ook aan de randen zie je zowat hetzelfde.
Het is niet zo veel, maar vraag toch liever jullie mening.

Binnen 5 weken ga ik dus bemesten met DCM najaarsmest.
Deze mag toch wel gebruikt worden op nieuwe gazons? Want heb gezien dat sommige mesten daar niet mogen gebruikt worden op jonge gazons.
1 keer bemesten, en moet ik dan wachten tot maart voor de 2de bemesting?

Groetjes

woensdag 5 september 2007 - 13:07
erik1

Erik1

ja het is normaal dat je hier en daar wat bruine vlekken krijgt, is een teken dat de zoden daar niet goed aanpakken, best nog een stevig aanrollen, en water sproeien op die plaatsen,
met bemesten zou ik op letten met een nieuwe gazon, is geen jonge gazon.
ik zou nu enkel wat gewone landbouw kalk strooien.
je kan ook in de meeste grote tuin centrums een staal grond binnen brengen om te laten ontleden dan weet je dadelijk wat, en hoeveel je moet bij mesten
vrijdag 7 september 2007 - 21:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon