menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leibomen als scheidingsmuur

Ga naar meest recente reactie

veke

Veke

weet iemand wat de wettelijke afstand is waarop ik een hooge leiboom mag plaatsen??
ik heb een zeer onbeleefde buur die steeds over de bestaande schutting kijkt naar ons.
soms gaat ze zelfs boven staa zodat ze een kijk heeft over de hele tuin.
ik had dus graag, om prive te zitten, enkele leibomen geplaatst langs de zijscheiding met mijn buur.
momenteel staat er een betonnen schutting.
ik heb al verschillende wetteksten uitgepluisd en niets hierover gevonden.
hopelijk kan iemand me helpen.
veke
zondag 19 augustus 2007 - 21:59
kurt

Kurt

Dat is sterk afhankelijk van de interpretatie van het veldwetboek.
Een wetgeving die dateert van 1886. Als je weet dat er toen nog geen leilindes bestonden...

Welke afstand moet gerespecteerd worden ten opzichte van de nabuur wanneer men beplantingen aanbrengt? Mag men bomen aanplanten op minder dan 2 meter van de grens van de naburen?

In praktijk is het vaak niet evident om de oude wetten toe te passen of te interpreteren. Neem nu inderdaad die aanplanting van leilindes langsheen de perceelsgrens. Indien leilindes worden beschouwd als hoogstambomen, dan moeten ze op 2 m afstand aangeplant worden zoals alle hoogstambomen? Kunnen ze beschouwd worden als 'andere bomen en levende hagen' en mogen ze op een halve meter van de grensscheiding aangeplant worden?

Voor mij zijn lei lindes geen hoogstammen. Het zijn bomen die op geregeld sterk gesnoeid en onderhouden worden op een manier die vergelijkbaar is met het onderhouden van hagen. Functioneel hebben ze een grotere verwantschap met hagen dan met hoogstammige bomen.
Omdat er voorlopig geen jurisprudentie bestaat over de plantafstand van leilindes tov de perceelsgrens, is het best daarvoor contact op te nemen met uw gemeentebestuur. Zij kunnen dan kunnen antwoorden uit ervaring van inwoners die reeds met dezelfde vraag afkwamen of anders gaan zij jou wellicht na wat opzoekingswerk opnieuw contacteren met hun besluit. Bij hun opzoekwerk zullen zij wellicht buurgemeentes, politie en het veldwetboek raadplegen.

Het kan zelfs zijn dat er in uw streek regionale plaatselijke reglementen gelden. Bijvoorbeeld voor het grootste gedeelte van de Vlaamse Ardennen worden eigen maten en gebruiken aangewend bij de aanplanting van hoogstammen, laagstammen en hagen. Deze maten stammen oorspronkelijk van het Oude Land van Aalst. Door het aloude karakter van deze gebruiken hebben zij na verloop van tijd een reglementair statuut gekregen.

Indien er geen plaatselijke gebruiken gelden in de streek, dan is het Veldwetboek van toepassing. De wettelijke plantafstanden staan vermeld in artikel 35. Een levende haag die als omheining dient en geen gemeenschappelijke eigendom is, moet minstens op een halve meter van de scheidingslijn staan. Hoogstammige bomen moeten op minimum twee meter van de scheidingslijn worden geplant. Staan de bomen of hagen op de scheidingslijn, dan worden zij verondersteld gemeenschappelijke eigendom te zijn. Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen, aan elke kant van de muur tussen twee erven, geplant worden zonder een afstand in acht te nemen. Is de muur niet gemeen, dan heeft alleen de eigenaar van de muur het recht hem als steun voor zijn leibomen te gebruiken.

Mits akkoord van beide eigenaars mogen hagen ook op de perceelsgrens worden geplant.

Opgelet: een draadafsluiting die met klimop of een andere klimplant wordt begroeid wordt als een levende haag beschouwd en kan dus slechts op een halve meter van de perceelsgrens, tenzij mits akkoord van beide eigenaars.

Hetgeen ik hier nu heb geschreven is wel van toepassing voor Vlaanderen en voor Nederland gelden er uiteraard andere normen. Aangezien in uw profiel geen woonplaats is aangegeven... geef ik hierbij enkele nuttige links:

Voor Vlaanderen: http://www.ruimtelijkeordening.be/
Voor Nederland: http://www.vrom.nl/

Laat eens iets weten wat de gemeente heeft besloten en hoe het is afgelopen.

Mvg,
Kurt Vossaert
zondag 19 augustus 2007 - 22:53
veke

Veke

dank u voor uw antwoord.
ik zal dus zoals verwacht een afspraak bij de vrederechter moeten maken.
vermits mijn buurvrouw al sinds 1980 de buurt hier terroriseerd doet de gemeente geen uitspraak over zulke dingen.
als je aan de gemeente vraagt; wat is een boom? spreken die van 1 stam met een dikke doorsne.
de politie; dat hangt van de beslissing van een vrederechter af..
ik heb een wilgenstruik, met zeker 7 aftakkingen vanuit de grond; gemeente: struik, politie:boom.
de wet is zo dubbieus dat ik er gek van word.
er staat ook nergens gescheven wat de maximum hoogte is van een leiboom, of zo'n fruitleiboom.
mijn gemeente is Boortmeerbeek.
maandag 20 augustus 2007 - 10:19
krissie

Krissie

Veke,
wij hebben ook zo'n lastige buur,
op de scheidingslijn staan betonnen platen (1m20 hoog) daarvoor stonden coniferen
tot de laatste 7meter niet omdat die het licht wegnamen in de hobbyserre.
Onze buur sprong daar gewoon over ,om een kijkje te nemen ,of om een overgeworpen
bal terug te nemen.
Op de coniferen had hij ook altijd opmerkingen , ze werden te hoog , of ze werden te breed
en hingen dan wat over de betonnen platen ,zodat hij ertegen liep (z'n padje liep er juist naast)
We werden dat zo moe ,dat we de coniferen hebben uitgedaan.gaf dan nog extra ruimte
we hebben dan houten schutsels gezet ,(2meter hoog)en over de ganse lengte v/d tuin , zodat hij er niet meer over kan.
de latten v/d schutsels zijn horizotaal, en overlappen elkaar zodat er geen inkijk is.
De betonnen platen deden dienst als extra houvast om de schutsels op vast te maken,
en zijn nu door het hout weggewerkt (Langs onze kant)
voordeel :
het plaatsen v/d schutsels gaf geen plaatsverlies v/d tuin,
het was direct afgesloten ,
nadeel :
de prijs , maar dat hadden we er graag voor over.
met de planten en struiken ervoor ,ook wat klimplanten ervoor is dit best ok
groetjes
Krissie
maandag 20 augustus 2007 - 16:23
kurt

Tekst aangepast

Kurt

Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen, aan elke kant van de muur tussen twee erven, geplant worden zonder een afstand in acht te nemen. Is de muur niet gemeen, dan heeft alleen de eigenaar van de muur het recht hem als steun voor zijn leibomen te gebruiken.


Lees ook volgende tekst eens:
http://www.landmeter-expertvastgoed.be/meerplantafstand.html

Misschien kan dit een oplossing zijn.

Mvg,
Kurt
maandag 20 augustus 2007 - 21:52
veke

Veke

het doet mij deugd dat er nog mensen zijn die me raad kunnen geven.
het is niet fijn zo'n buur te hebben, maar ik ben blijkbaar niet alleen met zo'n probleem.
eind september wordt de houten omheining geplaatst door een erkende verdeler (dan moet ze daar maar tegen procederen als er iets mis is)
als ik ergens te weten kom hoever gewone leibomen moeten staan, zal ik dit zeker melden on dit forum.
als ik geen specifieke afmetingen kan vinden, zullen het hoge fruitleibomen worden (als die bestaan..)
ik heb het geluk dat de zon aan onze kant van de schutting staat.
Veke
woensdag 22 augustus 2007 - 22:02
Franc

Franc

leibomen mogen volgens 'Vlam.be' geplant worden op 0.5 m. van de scheiding.
Ikzelf heb al mijn vaste afsluitingen geplaatst op 5 cm. van de scheiding zodat buren er nooit iets mogen aan vasthechten.
zie ook bijgaande link


http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=2786
zaterdag 1 maart 2008 - 09:27
printemps

Printemps

Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen, aan elke kant van de muur tussen twee erven, geplant worden zonder een afstand in acht te nemen. Is de muur niet gemeen, dan heeft alleen de eigenaar van de muur het recht hem als steun voor zijn leibomen te gebruiken.


even een vraagje
wordt hier bedoeld dat lei-fruit zo gewoon tegen de muur geplant mag worden
of versta ik het niet juist

ook nog even een ander vraagje
langs onze kant staat er een planke muur
de buurvrouw heeft er nadien een beton-stenen muur tegen gezet
zonder fundatie(dus zo los op de grond)
de dekstenen leggen dus ook over onze muur
nu heb ik pas geleden gezien dat de betonmuur verzakt en dus de dekstenen blijven hangen op de plankmuur,dus deksteen komt los
na melding aan haar zegt ze,dat er aan haar muur niets aan is en dat kan niet want zo een stevige muur dat kan niet verzakken?
maar hout dat leeft hé,dat is het probleem
ze is er van overtuigd dat de planken nog groeien of zo
maar nadien zit ik wel met de last als de panelen los komen,breken of in de grond worden gedrukt
ze heefd ook geen affaires met andermans tuin zegt ze,maar heb wel voor haar mijne kiwi uitgedaan
omdat er anders blajes in haar waterton vielen en dan het kraantje verstopt raakte

dus zal nadien wel eens wa maatregelkes pakken
me ne mooie wisteria





zaterdag 1 maart 2008 - 13:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon