menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe kan ik zien of mijn tuin bemest moet worden

Ga naar meest recente reactie

an

An

hoe kan ik zien of mijn tuin bemest moet worden want mijn sering doet het slecht en mijnhibiscus groeit de pan uit
woensdag 14 juni 2006 - 18:59
hugo

Hugo

Mest moet worden aangebracht op het moment dat de plant er behoefte aan heeft. In de moestuin, waar een groot deel van het jaar gewassen worden geoogst, zullen de voedingsstoffen een aantal malen per jaar moeten worden aangevuld. In de siertuin geldt: bemest op maat, vooral in het voorjaar zullen planten behoefte hebben aan extra voedingsstoffen (algemene bemesting in het voorjaar), als je ziet dat bepaalde planten meer nodig hebben kan je dit altijd nog aanvullen;; ikzelf strooi voor en tijdens de winter een laag compost ( 5à10 cm) in de borders en onder de struiken (en tot hiertoe volstaat dit) aangevuld met de afgevallen bladeren die ik er bij onder veeg en heb nog steeds gezonde planten en struiken

groetjes
woensdag 14 juni 2006 - 20:56
Esem

Esem

An,
uit eigen ondervinding,
Ik geef alleen mijn rozen, buxus, clematis en het gazon de daarvoor voorziene meststoffen
voor de rest krijgen ze alleen maar zelfgemaken copmpost.
Compost is voor vele nog onbekend,maar is wel degelijk het zwarte goud in de tuin.
Ik strooi elk jaar tweemaal compost op de borders.
Zelfs in het najaar strooi ik compost over het gazon.
een maal in maart en eenmal is september/oktober.en mijn planten staan ierder jaar weer fris te pronken.
Voor meer over compost kijk even op onze site
http://home.versateladsl.be/schrijvers
gr esem,
donderdag 15 juni 2006 - 09:15
Bowie

Bowie

Esem

Ik ben net gaan zien op jouw website (prachtig hoor)

Ik heb 2 vragen.

] rabarberblad
Je schrijft dat je die bladeren moet koken, afkoelen en verdunnen om te gebruiken.
- Mix je die dan nog of gebruik je enkel het kookwater? Om te verdunnen doe je daar dan regenwater bij? Kan je dat dan laten staan of moet je dat direct opgebruiken? Hoe zit dat met de geur, want ik moet ook aan buren denken.

Composthoop
Mag mest van honden daar ook bij?
Bij de foto's staat dat je die dan 'omzet'. Bedoel je dan dat je die helemaal overhoop haalt - zowel hetgeen dat al vergaan is mengen met het nieuwe - of enkel het vergane deel? Is dat voor verluchting?

Alvast bedankt
donderdag 15 juni 2006 - 10:08
Esem

Esem

Bowie,
alleen het kookvocht gebruiken de rest kan je dan weer terug op de composthoop gooien.
Verdunnen doe je met regenwater of leiding water,ik gebruik regenwater .
Je verdunt 1 op 20 dus een liter sap op 20 liter water.+/-
Je buren zullen er echt geen last van ondervinden hoor.
Je kan het wel enkele weken bewaren in een goed afgesloten pot.
De verduning is groot genoeg om de geur te beperken.

Mest van honden en katten niet op de composthoop.
Alleen mest van planteneters zoals konijn kip e.d. is geen enkel probleem.

Ja Bowie, met het omzetten bedoel ik de ganse hoop omzetten om er meer zuurstof in te brengen.
zuurstof zorg voor een vluggere vertering van het materiaal.
Het best is dat wanneer je de compost omzet er geen vers groen meer bij doet.
Start terug een nieuwe bak of hoop als je daartoe de mogelijkheden hebt en dan bedoel ik 'de plaats'.
En zet je compost om de drie à vier maand om.
Na een jaartje ongeveer heb je prima materiaal om te gebruiken in je moes en suirtuin.
Je kan dan ook je compost ziften om zeer fijne compost te verkrijgen.
Zoals ik al het geschreven ,HET ZWARTE GOUD VAN DE TUIN.
gr Esem
ps nog vragen laat maar weten.
donderdag 15 juni 2006 - 17:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon