menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boekje voor ziekten en plagen in huis en tuin gehad

Ga naar meest recente reactie

an

An

mijn dochter kwam gisteren thuis met een bewaargids van bayer gids voor ziekten en plagen in huis en tuin.
als je het in kijkt wat veel vieze ongedierte hebben we dan ze staan nog zo groot afgebeeld ook,
ik ben er wel blij mee want nu weet ik wat er op mijn kerseboompje in pot zit leek net op vogelepoep,
of een kloderdtje witte verf maar dan wel netjes ,
volgens mij zit er op mijn kerse plant wollige dop luis.
maar hier bestriden ze het met spullen van bayer, maar is er ook een vriendelijker huis /tuin keuken spul wat er ook tegen helpt.
er staat heel veel informatie in van bladluis tot insekten muisen ,groene aanslag, onkruid .
al zou je die spullen niet kopen je hebt er toch een mooi naslag werkje waar je even inkan kijken waar je plant last van heeft.
het is een folder in vorm van een boekje,misschien voor andere ook intresant misschien dat je dan in de winkel kan kijken waar ze bayer spullen verkopen bv tuincentra's want dat boekje is echt ideeaal
gr, an
donderdag 5 juli 2007 - 16:53
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Hallo An,

Zoals je zelf al aangaf, ik zou dat boekje in de eerste plaats gebruiken als "naslagwerkje" om insecten te identificeren.
Niet meteen alle raad opvolgen ivm sproeien , spuiten , strooien of wat weet ik nog meer van al hun vergif.....
Want dat is uiteraard de bedoeling van die gasten, dat je zoveel en zo vaak mogelijk hun producten gebruikt die toch oh-zo-milieuvriendelijk zijn...

Voor mij persoonlijk, en dan bedoel ik ook echt persoonlijk, ik wil hier niemand tegen de schene trappen, ik spuit NOOIT, en dan bedoel ik ook echt NOOIT !!
Als je begint met de basis, een gezonde tuin, ecologisch evenwicht probeert na te streven dan helpt de natuur zichzelf wel.
Als alles letterlijk "in evenwicht" is dan heb je zelden of nooit last van èchte plagen.
Het éne diertje ruimt het andere dan wel op als er van iets teveel is.

In de "vrije" natuur wordt toch ook niet gesproeid en daar zie je dan ook weinig of geen problemen (althans op die plekken waar de de natuur nog echt natuur mag zijn).
Nogmaals, wat mezelf betreft, ik heb zowel een moestuin als een siertuin plus wat fruit.
Wel nu, als er één of ander gewas het niet goed doet of compleet de mist in gaat, wel dan IS dat maar zo.
Hebben we dit jaar geen boontjes, pech, dan zullen het wat vaker worteltjes of sla worden op ons bord...
Ik probeer zoveel mogelijk met de natuur MEE te werken en haar niet TEGEN te werken.
Ieder zijn keuze natuurlijk, maar als ik hoor van spuiten, sproeien, strooien enz, dan keert m'n maag telkens om...

Ann, dit is echt niet op jou van toepassing hoor, ik maak uit jou berichtje wel op dat jij ook niet iemand bent die meteen naar de gifspuit grijpt...
Maar 'k wilde hier in het licht van dit onderwerp toch even m'n mening zeggen...

Groetjes, Gert
donderdag 5 juli 2007 - 17:31
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Gert, ik zou dat ook willen een tuin die zich zelf regelt maar dat lukt mij niet

vb luizen op de rozen : harde waterstraal, geen rozen meer maar die beesten blijven ZITTEN
nu op de bladjes sterreroet , in de lente kan ik ze nog afplukken maar nu is het teveel dus nu (gefluisterd) spuit ik

MAAR alléén op de rozen hoor

en alle lievenheersbeestjes die ik vind zet ik op de rozen bij de luizen maar ze keren hun om als ze die luizen zien
donderdag 5 juli 2007 - 17:41
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Gert
Ik vind het helemaal goed wat je schrijft, laat de natuur zijn gang maar gaan, ikzelf word wel eens moedeloos als er iets aan een ziekte lijdt, en denk dan, HIER MET DIE GIFSPUIT,maar dat gaat snel over als ik bedenk dat ik dan niet alleen de ziekte of insecten weg krijgt, maar ook het millieu gaat er dan aan, en nee, dat mag niet alles wat je spuit komt via de lucht in je eigen en het lichaam van de ander terecht,
Ban de gifspuit!!!!!
En wat smaakt het fruit lekker ook al heeft er al een vogel of wormpje een beetje voorgeknabbeld,
donderdag 5 juli 2007 - 17:42
Helianthus

Helianthus

Nogmaals, het is niet aan mij om te oordelen over een ander, en Chantal, alle begrip voor jou probleem, alleen, bij mij komt er geen gif binnen...
donderdag 5 juli 2007 - 17:45
Helianthus

Helianthus

Misschien nog een kleine bedenking; sedert wanneer hebben we de beschikking over chemisch spul ?
Nog maar sedert de tweede wereldoorlog schat ik zo ?
Om eventjes verder te redeneren op jou rozen Chantal... hoe deden ze dat dan voor de periode van de chemische bestrijding ?
Ik vraag het me af, wellicht samen met jullie, maar ik vermoed dat het probleem van luizen en dergelijke toen evenzeer bestond als nu, alleen hadden de tuiniers van destijds wellicht andere (betere ?) middeltjes om hun "plagen" te bestrijden...
Misschien iets om over na te denken.

Groetjes, Gert
donderdag 5 juli 2007 - 17:50
corrielat

Corrielat

Natuurlijk is het niet de bedoeling om te oordelen of te veroordelen, ieder mag doen wat zijn of haar keuze is, maar als ik de buurt iemand zie die met zo'n grote gifspuit rondzwiert heb ik toch moeite om mijn mond te houden, en ja, die tuin zal echt onkruid e/o insectenvrij zijn, ik weet niet wat het beste is, ieder doet hoe ze het zelf willen, en ik geloof niet dat het voor langere tijd helpt, anders hoefde je maar EEN keer te spuiten,
Maar dit is mijn mening, en ik wil de wereld niet verbeteren,
donderdag 5 juli 2007 - 17:53
an

An

ik heb het boekje alleen als na slagwerk
zo kan dat ongedierte herkenen het had net zo goed een dik boek kunnen zijn.

maar zo kan ik wel herkennen wie bv mijn aardbeidjes oppeuselt al staat deze er net niet in.
het gaat mij niet om die reclame die ze er voor maken maar meer de foto's uit het boekje

wie het wel wil gebruiken die gif spuiten moet hij of zij zelf weten

gr an
donderdag 5 juli 2007 - 20:42
Jeannette1

Jeannette1

Hai ALLEMAAL, ik kan hier maar één ding op zeggen!!!

Ger zijn woorden, namelijk: ik spuit jou toch ook niet met een gifspuit omdat je iets mankeert!!!

Een nadenkertje???

Groetjes, Jeannette
vrijdag 6 juli 2007 - 00:15
corrielat

Corrielat

Daar heeft jou Ger helemaal gelijk in, stel je voor dat je voor de mens ook zo geldt, hoewel???ook eeen nadenkertje maar alle gekheid op een stokkie, het is zo snel gebeurt met de gifspuit rond te zwaaien, en af en toe denk ik er ook wel eens aan, let wel (denk ik eraan) maar het is toch maar van korte duur, dus als een plant van mij te veel ziektebeelden vertoondt gooi ik hem liever weg, planten genoeg, en op schone lucht moeten we zuinig zijn, en als je denkt ,och dat beetje van mij, (maar alle beetjes helpt) en wie weet??goed voorbeeld doet MISSCHIEN goed volgen
vrijdag 6 juli 2007 - 01:22
Jeannette1

Jeannette1

Hoewel.........., ik zat te dollen onder het eten, toen zei Ger toch maar: DENK EROM, WANT IK PAK ZO DE GIFSPUIT!!!

Noem je dat goed voorbeeld doet goed volgen???

Op deze manier blijven er toch geen mensen meer over om tuintjes te onderhouden

Groetjes, Jeannette
vrijdag 6 juli 2007 - 02:16
hugo

Hugo

hierna een pp van de tuin en bos van 2jaar terug,, daarna een stukje film van enkele weken geleden en als laatste de moestuin verleden jaar;;
het enige wat hier de laatste 20 jaar is aangevoerd: compost, verteerde koemest (ge ik bij de boer halen) en kalk, en de afgevallen bladeren en gazonmaaisel dat onder de struiken wordt gebruikt

mijn tuin- en bosbewoners zorgen er wel voor dat het evenwicht bewaard wordt zonder 'giftige' ingrepen van mijnentwege

http://www.accordeongirl.com/bostuin.pps

http://www.accordeongirl.com/bos.wmv

http://forum.tuinadvies.be/14_362_stukje_moestuin.htm

groetjes

vrijdag 6 juli 2007 - 15:15
Jeannette1

Jeannette1

Beste Hugo, dit was wel weer genieten en heb de URL's nadat ik ze aangeklikt had opgeslagen!

Maar..... voor Ger zijn dit soort dingen niet zo goed!!!

Toen hij namelijk de 1e beelden zag wilde hij direct de picknickmand inpakken hahahaha


(Wat de natuur en hetgeen je doet, lijkt veel op hetgeen Ger doet) ook een natuurmens!

Nogmaals bedankt voor ALLES!!!

Groetjes, Jeannette
vrijdag 6 juli 2007 - 20:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon