menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eikel

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

[afbeelding verwijderd niet-https]


weet iemand of de eikel hier op het dak een symbool is van iets. Want je ziet ze wat overal en waarom juist een eikel of is het gewoon omdat het mooi is.

groetjes
donderdag 14 juni 2007 - 15:09
Helianthus

Helianthus

Hallo minouke,

Volgens mij is het gewoon voor de sierwaarde...
Ik moet wel zeggen, de titel van je topic "eikel" doet een mens wel nieuwsgierig worden naar de inhoud ervan
Kwestie van de juiste titelkeuze en je hebt alvast geïntereseerde lezers, misschien zitten er wel anderen tussen die wel iets weten over symboolwaarde.

groetejs, Gert
donderdag 14 juni 2007 - 15:26
ulanka

Ulanka

Ha Helianthus, jij was er dus toch ook ingelopen uit nieuwsgierigsheid !

Ulanka
donderdag 14 juni 2007 - 15:52
corrielat

Corrielat

Ik was ook nieuwschierig, wie stuurt zijn ( eikel ) het dak op?? ik dacht bij mezelf, wie heeft er weer langs het potje gepiest?? komt in de beste familie's voor, haha, ik zie het al voor me, ga jij maar het dak op eikel
donderdag 14 juni 2007 - 15:59
minouke

Minouke

ha ha ha , ik begin de truc te kennen hoor, kwestie van uw artikel interessant voor te stellen hé

donderdag 14 juni 2007 - 16:00
minouke

Minouke

maar nu ben ik nog niet verder hé ......
donderdag 14 juni 2007 - 16:02
an

An

ja ik dacht ga ook eens kijken ,volgens mij is het meer sier waarde of je moet een zoeken op google
misschien betekent het toch wel wat
waar heb je die foto genomen
gr an
donderdag 14 juni 2007 - 16:08
minouke

Minouke

ik ben juist gaan kijken An , effectief het gaat over iets anders.

En die foto is van mijne eikel op het prieeltje in de tuin, ik zelf gekozen zonder bijbedoelingen


groetjes
donderdag 14 juni 2007 - 16:13
an

An

nu ik goed kijk heb je hem op een tuin huis je staan of schuurtje en dan zo naar boven gegraveerd.
gr an
donderdag 14 juni 2007 - 16:27
minouke

Minouke

Ik was ook nieuwschierig, wie stuurt zijn ( eikel ) het dak op?? ik dacht bij mezelf, wie heeft er weer langs het potje gepiest?? komt in de beste familie's voor, haha, ik zie het al voor me, ga jij maar het dak op eikel


corrielat, ik zit al een hele tijd te lachen met die uitdrukking ( van dat potje) hier in belgie kennen we die niet (ik toch niet) invoeren dus....

gr chantal
donderdag 14 juni 2007 - 18:15
Jeannette1

Jeannette1

ik ben juist gaan kijken An , effectief het gaat over iets anders.

En die foto is van mijne eikel op het prieeltje in de tuin, ik zelf gekozen zonder bijbedoelingen


groetjes


Ja Minouke, dat zeggen ze allemaal!
De titel is in dit geval zeker een trekpleister!
Nu ben ik NOOIT nieuwsgierig, maar wil alleen graag ALLES weten!

Ger heeft wel veel boekjes over dit soort artikelen, (NEE CORRIELAT,GEEN SEXBOEKJES)!dus hij gaat na de lunch wel even voor je zoeken.
Hopelijk vindt hij het, anders hoop ik dat iemand anders je kan helpen.

Groetjes, Jeannette (helaas zie ik geen eikeltjesicoontje)
donderdag 14 juni 2007 - 19:57
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

maar Jeanette, hoe kom je erbij om bij sex al meteen aan mij te dinken, ik leef al een paar jaar als een non in een heel streng klooster, vroeger wel, maar dat is abrupt afgebroken, hoe dat kan??? ben je nu nieuwsgierig ??? of wil je het graag weten!!!!
donderdag 14 juni 2007 - 20:28
Esem

Esem

Toch wel minouke, hier wordt de uitdrukking ook gebruikt hoor.
Maast het potje pissen.
Iets doen wat niet mag.
Althans zo zegt men toch.
Gr Esem
donderdag 14 juni 2007 - 20:29
an

An

naast het potje pissen is toch het zelfde als
de hond in de ketel vinden of zo iets
dat je er net naast zit.
dat is bv als je een boek wil hebben dat het toch net weg is of bv een koekje en dat die net op is?
gr an
donderdag 14 juni 2007 - 20:42
Jeannette1

Jeannette1

maar Jeanette, hoe kom je erbij om bij sex al meteen aan mij te dinken, ik leef al een paar jaar als een non in een heel streng klooster, vroeger wel, maar dat is abrupt afgebroken, hoe dat kan??? ben je nu nieuwsgierig ??? of wil je het graag weten!!!!


Ach Corrielat, zoals je gelezen hebt ben ik nooit nieuwsgierig, maar wil alleen alles weten.
Helaas heb je mij nog nooit in dat klooster gezien, dus kon je niet weten dat ik daar zeker GEEN belangstelling meer voor heb!

Een aai over den bol, en wat liefdelijke woordjes is voor zo'n lief vrouwke als ik ben al genoeg.
Een kinderhand is toch snel gevuld?

TIP: Mischien kun je er een boekwerkje van maken???
Zo kun je dan ook nog iets extra's verdienen, kun je weer wat plantjes bij kopen .

Dag lieve Corrielat, (asgemoarleuthet)!!!
Groetjes, Jeannette
donderdag 14 juni 2007 - 21:09
minouke

Minouke

heel erg bedankt hoor jeanette dat je wilt zoeken voor mij, een tijdje geleden heb ik het geweten dat er een betekenis was maar toen had ik nog geen eikel en heb ik toen niet veel aandacht aan geschonken
zou het kunnen vruchtbaarheid ?

't is maar een vraag hoor maar toch .....

groetjes



























donderdag 14 juni 2007 - 22:00
Bowie

Bowie

Naast de pot pissen wordt hier gebruikt als er enen van een koppel vreemd gaat.
donderdag 14 juni 2007 - 23:35
Adrienne

Adrienne

Juist Tania hier ook is het zelfde als " een scheve schaats rijden"
vrijdag 15 juni 2007 - 02:59
minouke

Minouke

wel hier , vl.brabant niemand en "scheve schaats rijden" wel of ook een leuke "onder zijn duiven schieten " word ook gezegd

vrijdag 15 juni 2007 - 04:17
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Poeh poeh,
Hier kun je merken als iemand van het onderwerp afdwaald, (in dit geval ikzelf) dat het totaal een andere kant op gaat, en weet je wat het erge is????????????? het is mij in het echt overkomen!!!! beetje raar gevoel, ik zal in het vervolg maar beter bij het onderwerp blijven ik heb alweer iets geleerd,
vrijdag 15 juni 2007 - 05:34
minouke

Minouke

ja niet vergeten een eikel is een boomvrucht niewaar maar ik heb toch iets bijgeleerd hé corrielat - naast het potje pissen- vind ik echt de max
vrijdag 15 juni 2007 - 15:16
Bowie

Bowie

Ik denk dat het toch te maken heeft met een of ander bijgeloof. In Duitsland zie je ook in veel dorpen figuurtjes op de daken staan.
vrijdag 15 juni 2007 - 16:44
an

An

ik ben nog nooit in duitseland geweest dus ik weet het niet en ook in belgie niet mijn moeder is wel in belgie geweest kennen jullie dat nog
van de plattelands vrouwen.

al hoewel ik wel voor ouder gehad moet hebben in belgie want in ons boom stam of hoe dat ook heet moeten wij een kasteel in belgie hebben gehad met ons eigen wapen er op.(had mijn broer uitlaten zoeken)

gr an
vrijdag 15 juni 2007 - 17:06
Jeannette1

Jeannette1

Hai Minouke, ik ben voor je op zoek gegaan om achter de betekenis van je eikel te komen.
Nu vind ik ook dat diegene, die mij het antwoord gegeven heeft met paard en naam genoemd mag worden nietwaar?
Het volgende kreeg ik per email toegestuurd!

Geachte mevrouw Groeneweg,

Zoals u ook kunt lezen op mijn site, kan ik de betekenis van het eikeltje
i.v.m. het schuurtje enkel linken aan 'vruchtbaarheid'.

Met vriendelijke groeten,

MARICHAEL & MAERSCHALCK
Antique Garden Ornament

Bart Marichael
Viooltjesdreef 3
B-9031 Baarle-aan-de-Leie
Belgium
tel 0032 9 282 20 97
mobile 0032 475 53 41 63
fax 0032 9 282 91 75
[email protected]
[email protected]
www.antieke-tuinornamenten.be

Hopelijk ben je met dit antwood tevreden!

Groetjes, Jeannette
zaterdag 16 juni 2007 - 19:08
minouke

Minouke

heel lief van jullie om het voor mij opgezochr te hebben.

Dus weze gewaarschuwd wie onder de eikel gaat staan....

groetjes ,chantal
zaterdag 16 juni 2007 - 19:26
Jeannette1

Jeannette1

Hai lieverd, met mijn 72 kan het geen kwaad meer, dat weet je wel.
Maar voor jezelf??????????????????


Groetjes, Jeannette

p.s., zijn er nog mensen die even een bezoekje aan die mijnheer zijn website brengen?
Dank je wel!
zaterdag 16 juni 2007 - 20:05
minouke

Minouke

ook uitverkocht
zaterdag 16 juni 2007 - 20:07
Jeannette1
zaterdag 16 juni 2007 - 21:17
Lungsey

Lungsey

Okee, ik heb deze topic ook eindelijk maar eens geopend. Ik dacht steeds dat het over mijn vader zou gaan.... maar gelukkig niet [afbeelding verwijderd niet-https]

In een Engels boek over (keltische) symbolen heb ik ooit eens gelezen dat het symbool van de eikel zou staan voor vruchtbaarheid, kracht en overleving. Het idee erachter zou ten eerste zijn dat een eikel zo klein en onbetekend lijkt, maar zie wat een krachtige boom eruit voort komt. Ten tweede werd vroeger gedacht dat de Eik de enige boom is die niet verwoest kan worden door bliksem. Keltische rituelen werden vaker onder Eikenbomen uitgevoerd, omdat daar de oerkracht van het leven sterk aanwezig zou zijn. Het zou ook de reden zijn van het plaatsen van stenen eikels op boerderij-daken, bij wijze van bescherming. Ander bijgeloof was dat in moeilijke tijden men een zakje met eikels bij zich hield; hier kon men kracht uit putten.

Nou kun je zo'n beetje alle kanten uit met de hoeveelheid boeken over Engelse mythe en legenden. Wat ik altijd heb gedaan is wat ik interessant vind (en wat zo heerlijk voor het grabbelen ligt in van die volgepakte oude tweedehands winkeltjes in Engeland - onder de zware geur van oude boeken komen de mooiste juweeltjes voor nog geen 2 pond per vondst! te voorschijn) koop ik en blader ik door. Wat me aanspreekt onthou ik (zoals dit verhaal over eikels) en de waarheid laat ik lekker waar ie hoort: in het midden
zondag 17 juni 2007 - 01:26
Jeannette1

Jeannette1

Hai Lungsey,

Bedankt voor deze uitleg, Ger (mijn man) kon het boekje waar al dit soort dingen instaan, niet zo snel vinden (zeker weer uitgeleend).
Vandaar dat ik te raden ging bij iemand die zoiets verkoopt (een goede wel te verstaan).

In het kort, is dit ook wel zo ongeveer wat in het boekje stond.

Nogmaals bedankt en waar jij de waarheid laat, hoort het ornamentje toch ook in het midden.

Groetjes, Jeannette
zondag 17 juni 2007 - 01:42
minouke

Minouke

Héééél Blij ben ik nu.

Dus het is een engels symbool, ik ben een beetje verzot op al wat engels is , 't is nu weer een tijdje terug maar we gingen alle jaren in de zomer naar Wales , zoooooo mooi . Cornwall enz

LOVELY

groetjes en nog 'n dikke merçi aan iedereen die mij geholpen hebben, ook aan de dubbelzinnigheden , geef toe plezant hé vooral naast het potje pissen moet ik onthouden

groetjes, chantal
zondag 17 juni 2007 - 01:46
an

An

ik ben ver zot op schot land lees er heel veel over lees ook hisstoriche boeken ,(onderandere romanetjes),ben op zoek gegaan op internet en een hle boel kon je terug vinden op internet de boekjes hebben wel iets van echt heid.)
en dat gaat heel veel over keltich enzo,lijkt me enig om er ooit eens naar toe te gaan.
mijn broer is naar wales geweest en naar die grote tuin parken ,ik heb foto's gezien van bloemen en landschap maar mooi ook van de mist die daaar anders is als hier en wat een uitzicht,
gr an
maandag 18 juni 2007 - 16:23
minouke

Minouke

Wel An ik ben van nature 'n babbelaar, wel daar zwijg ik .... kortom ik word er stil van ; zo mooi dat het daar is , ge wandelt precies in een sprookjesboek. En die huisjes met hun strodakje

schotland ben ik nog niet geweest, maar ik weet dat Wales meer bebloemd is

gr chantal
maandag 18 juni 2007 - 16:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon