menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Enquête turfvrije potgrond

gerben977

Gerben977

Potgrond zonder veen of kokos!

Beste,

Nadat wij (Matthijs, Gerben en Leanne) met Plantastic Startup weekend Groningen hebben gewonnen, zijn wij nu bezig met de vervolgstappen om potgrond zonder turf of kokos te creëren. Middels deze enquête willen wij ophalen hoe jij over potgrond denkt. Hierdoor help jij ons met ons marktonderzoek!

Bij voorbaat dank voor het invullen! https://docs.google.com/forms/d/1andOEzEGB43t54aD_rLbeGwZCK2C0SyJSDkmM_uX6-w/viewform?edit_requested=true
maandag 23 mei 2022 - 18:27
leerling

Leerling

Wat mij ontbreekt aan informatie is hoe jullie turf en kokos willen elimineren

Misschien vind ik een bepaald bedrag acceptabel als ik weet wat de samenstelling is van jullie alternatief en begrijp wat de productiekost is.
In de enquête lopen de voorgestelde prijzen wel heel ver uiteen.
dinsdag 24 mei 2022 - 01:52
Tuinprins

Tuinprins

Wat mij aan de discussie over turfvrije potgrond een beetje stoort is dat er gedaan wordt alsof alle planten goed zouden groeien in een turfvrije compost. Zie regelmatig filmpjes voorbij komen waarin het resultaat wordt getoond van planten die groeien in turfvrije compost. En welke planten waren gebruikt? Simpele vaste planten zoals de onkruidachtige Smeerwortel (Symphytum).

Laat ze ook maar eens resultaten tonen van planten met gevoelige wortels zoals Rhododendron, Azalea, Pieris etc.

Ik ken een kweker die een aantal jaren geleden werd overgehaald om een alternatief potgrondsubstraat te kiezen waarin flink wat rijstkaf zat i.p.v. turf. Hij had nog nooit zoveel uitval in zijn planten gehad. Jaar erop meteen weer terug naar zijn vertrouwde substraat met turf.

Ik gebruik voor mijn zaailingen nog steeds professionele potgrond met turf (witveen). Resultaat is goed tot zeer goed. Het gaat hier overigens niet om zaailingen van simpele eenjarigen maar om zaailingen van Rhododendrons, Azalea's Oxydendron, Acer, Trochodendron etc. Veel potgrond die je in het tuincentrum koopt heeft een verkeerde verhouding tussen waterbufferend vermogen en drainage. Gevolg: slemperige potgrond. Dit mag makkelijk zijn voor eenjarig zomergoed (je hoeft dan minder vaak water te geven) maar totaal ongeschikt voor planten die gevoelig zijn op de wortel.

Ik zag gisteren op de BBC bij een uitzending over de Chelsea Flower Show dat tuincentrumketen Dobies de prijs 'Sustainable Garden Product of the Year' heeft gewonnen voor hun turfvrije potgrond.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 24 mei 2022 - 11:10
WiPe

WiPe

Tuinprins, de soorten die je noemt als soorten met gevoelige wortels, zijn soorten die een zure bodem vragen. De wortels van die soorten zijn niet gevoeliger dan die van andere soorten.
Voor zuurminnende soorten is het minder evident om een turfvrije potgrond te ontwikkelen die geschikt is. Maar aan de andere kant moeten we niet blind zijn voor de verstrekkende ecologische impact van turfontginning. En die impact gaat veel verder dan de directe impact op de locale natuur. De koolstofuitstoot van turfontginning is gigantisch.
donderdag 26 mei 2022 - 12:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon