menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

De trudo toren

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Wat vinden jullie van deze groene toren in Eindhoven in Nederland??
Het is wel een mooi initiatief om een stad groener te maken maar zullen deze bomen gezond blijven in de toekomst aangezien ze in een grote bak staan waarin ze eigenlijk hun ware grootte nooit kunnen bereiken...

https://www.trudo.nl/trudo-toren

https://www.youtube.com/watch?v=Ecd62sL6qvI
dinsdag 21 december 2021 - 17:52
LT

LT

Stel die vraag nog eens over circa 10 jaren....
dinsdag 21 december 2021 - 19:09
WiPe

WiPe

Dat is zo, de groei zal beperkt worden door het beperkte wortelvolume. Maar de vraag is of ze die platenkeuze daar aan aagepast hebben. Welke soroten hebben ze daar gebruikt?
woensdag 22 december 2021 - 07:02
Tuinprins

Tuinprins

In Milaan heb je twee van zulk soort torens ('Bosco Verticale') . Zijn volgens mij rond 2015 opgeleverd. Beplanting is aangepast aan de omstandigheden. Bewatering d.m.v. automatische systemen.

Vorig jaar een item over gezien bij Gardener's World en toen zag het er allemaal nog fatsoenlijk uit. Hoe het er op de lange termijn uit zal zijn blijft natuurlijk een vraagteken.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 22 december 2021 - 07:17
Roeli

Roeli

Tja, volgens mij zit niet iedereen te wachten op een (straks) volle boom voor zijn kamerraam.
woensdag 22 december 2021 - 15:52
WiPe

WiPe

De appartemente van Bosco verticale in Milaan waren in een oogenl verkocht, terwijl die erg duur waren. Er zijn dus kandidaten genoeg.
donderdag 23 december 2021 - 07:44
minouke

Minouke

Ik vind het buitengewoon prachtig
In Wenduine staat er 2 jaar een appartementsgebouw van 4 verdiepingen hoog , elk terras heeft ook zo een bak met struikjes. Maar de bewoners klagen.... ze moeten water geven, moet gesnoeid worden, trekt de duiven aan...enz. en 2 bakken staan al leeg.
Jammer is dat!
donderdag 23 december 2021 - 10:18
Tuinprins

Tuinprins

In de buurt van Tilburg langs de A58 heb je ook zo'n laag apartementencomplex met van die bakken. Zoals ik dat van een afstand kan beoordelen staan daar vooral Pinussen in. Hebben in de droge en hete zomers van 2018--2020 enorm afgezien.

Ik denk dat zo'n 'begroeide' woontoren alleen gaat werken als de verzorging van de planten NIET afhankelijk is van de bewoners maar dat een bedrijf daar zorg voor draagt (kosten hiervan een onderdeel van de 'servicekosten'). De mensen die zo'n luxueus appartement kunnen veroorloven zijn in de regel zeer kapitaalkrachtig en die hebben doorgaans 0,0% interesse om de balkonplanten water te geven. Verder is het nog maar de vraag of de kopers er ook echt gaan wonen: koopapartementen in het luxe segment worden steeds meer gezien als beleggingsobject, zeker in een tijd waarin het geld op de bank zetten niets oplevert en bij hoge bedragen zelfs geld kan kosten.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 december 2021 - 12:13
Patrikc

Patrikc

Hier zijn het sociale huurwoningen.

Ik zou zeggen, beter een boom in een bak tegen de muur van een torengebouw, dan geen boom.
donderdag 23 december 2021 - 15:06
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Filmpje van de tuiniers op Il Bosco Verticale in Milaan.
https://www.youtube.com/watch?v=kPVlKV9Nh2A
donderdag 23 december 2021 - 22:05
leerling

Leerling

Volgens de eerste link van Dries werden de planten speciaal geselecteerd, op voorhand alvast in kleinere bakken geplant, zullen ze automatisch van water en voeding worden voorzien en is er een professionele firma die het verdere nodige onderhoud (o.a. snoeiwerk) voor zijn rekening zal nemen.
't Project lijkt me alle kansen van slagen te hebben.
vrijdag 24 december 2021 - 14:56
leerling

Leerling

maar zullen deze bomen gezond blijven in de toekomst aangezien ze in een grote bak staan waarin ze eigenlijk hun ware grootte nooit kunnen bereiken...

Bonsai bomen kunnen honderden jaren oud worden.
vrijdag 24 december 2021 - 15:01
WiPe

WiPe

Het onderhoud van bpnsau vomen is erg intesief. Die worden ool om de paar jaar uit hun potten gehaald om de wortels onder handen te nemen.
Ik heb de bewuste bomen gezien toen ze op dr kwekerij stonden, jamer genoeg ben ik die foto's kwijt geraakt.
vrijdag 24 december 2021 - 22:49
Jeanine S

Jeanine S

Ik heb het in het echt gezien in Milaan en alles zag er heel goed uit, ik vind dit echt knap en ik denk dat het er heerlijk wonen is
maandag 27 december 2021 - 18:59
PeterC

PeterC

Begin november waren we in Turijn en daar kwamen we op een gegeven ogenblik dit gebouw tegen.

Tuinbabbel

woensdag 29 december 2021 - 17:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon