menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Voortuin verharden word herbekeken

Ga naar meest recente reactie

pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Ze denken er aan verharde voortuinen te verbieden. Zou goed zijn voor het grondwater, maar ze zouden meteen ook moeten verplichten regenwater in de tuin te laten lopen. Ik doe dit nu 1 jaar door splitsen rioleringengswerken. En denk zo lang het niet meer dan 10 a 15 mm regen per keer is het infiltreert, en kost bijna niets. Pa als het meer is loopt het via straat weg maar goedkope snelle fix om het grondwater te doen stijgen, gewoon hulpstukkje en oude afvoer toe maken.

https://www.hln.be/binnenland/volledig-betegelen-van-voortuinen-straks-verboden~a49945bf/
zondag 25 oktober 2020 - 07:05
minouke

Minouke

Zo doe ik het ook, al de regenpijpen lopen gewoon uit in de tuin.
zondag 25 oktober 2020 - 08:18
LT

LT

Hier gaat dat niet lukken...Lopen de kelders onder. Heb wel circa 1800 liter opvang in vaten. Daarna gewoon naar riool. In de voortuin is alleen de oprit en het pad naar de voordeur geklinkerd.
zondag 25 oktober 2020 - 09:19
pplakke

Pplakke

Als het in de kelder loopt is natuurlijk niet de bedoeling. Hier was het vrij spannend om te zien wat het ging geven. Maar na dat er eens 56 mm viel op 1 nacht en nog geen problemen gaf ben ik er gerust in. Is ondertussen ook al 1 jaar zo. Het ziet er soms wel eng uit omdat het natuurlijk veel water is. Maar op bepaald moment vind het de weg naar straat en worden de plassen niet dieper. Eens het stopt met regen zijn de plassen na minder dan 1 dag weg. Is ook wel zo dat we hier vrij hoog zitten.

Achteraan het huis staat het water bv echt op de klinker boord. Om dan om het huis naar straat te lopen vanaf bepaalde hoeveelheid. Maar de steen blijft er droog uit zien dus verwacht geen problemen. Uiteindelijk zit al de rest van het huis ook constant tegen natte leemgrond. Dus op de moment dat het regent zal dat beetje extra water het verschil niet maken. Het is ook niet zo dat het stijgt tot boven die verluchtingsgaatjes die de kruiruimte verluchten.

Tuinbabbel

zondag 25 oktober 2020 - 15:26
LT

LT

Dan ziet het er bij jullie beter uit dan hier. Wij liggen tamelijk laag. Anders deed ik het hier ook.
zondag 25 oktober 2020 - 17:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon