menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 3

Katten en steenmarters

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Ik was me aan het aanvragen of het toeval was dat ik sinds we geen katten meer hebben we nu veel last hebben van een steenmarter en ja er is een verband. Sindsdien heeft die al 2 maal ons kippen gedood.

Steenmarters en katten
Katten zijn net als steenmarters roofdieren. Gewoonlijk mijden roofdieren van eenzelfde grootte elkaar. Dat is ook zo met katten en steenmarters, maar dat sluit niet uit dat ze af en toe met elkaar geconfronteerd worden. Steenmarters kiezen echter liever het hazenpad in plaats van de confrontatie aan te gaan. Ze zullen zich enkel verdedigen wanneer ze zich in het nauw gedreven voelen. Je hoeft dus niet bang te zijn voor je kat.
http://steenmarter.be/984/?page_id=92#:~:text=Katten%20zijn%20net%20als%20steenmarters,de%20confrontatie%20aan%20te%20gaan.
vrijdag 16 oktober 2020 - 08:45
LT

LT

Het is jammer dat marters beschermd zijn. Ze hebben niets te zoeken in woonwijken. Zorgen alleen maar voor overlast. Het zijn prachtige dieren. Hier ploegden hun jongen de bloembakken om, spelenderwijs...Twee straten verder 8 auto's de kabels kapot...Spelende marters is een prachtig gezicht, maar dan wel in het bos...
vrijdag 16 oktober 2020 - 09:05
lentemode

Lentemode

Hallo Minouke,

Dan weet je nu wat je te doen staat ...
(Heerlijk toch, zo'n spinnende kat op schoot...)

Groetjes,
Mia
vrijdag 16 oktober 2020 - 17:03
minouke

Minouke

Ze zijn onweerstaanbaar hé Mia.
vrijdag 16 oktober 2020 - 19:20
leerling

Leerling

Een buur vertelde me een paar jaar geleden dat hun kat op een winterse avond lelijk was toegetakeld door een marter.
Meestal gaan die twee elkaar inderdaad uit de weg, maar een enkele keer gaat het wel mis.

Als die steenmarter zijn territorium al heeft vastgelegd, weet ik niet of nu nog een poes in huis halen gaat helpen. Poezen zijn soms ook angsthazen. Onze buitenpoes, nochtans een jager, mijdt zelfs plaatsen waar de egels langskomen. En heb je deze al gezien? https://www.youtube.com/watch?v=dDfaQ-NUeLM

Ik zou heel zeker zorgen dat er terug snorrende pootjes rondlopen in huis, al was het maar als eerbetoon aan je vorige poes/poezen.
Maar voor de kippen zou ik toch ook kiezen voor een degelijk nachthok.
vrijdag 16 oktober 2020 - 23:18
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Plezant filmpje
Ik heb altijd katten gehad en 1tje had ook schrik van ratten. Momenteel heb ik geen meer wel nog 1 hond omdat die mee kan op vakantie.
zaterdag 17 oktober 2020 - 06:02
LT
zaterdag 17 oktober 2020 - 10:03
Esem

Esem

Ratten lijken dan toch iets te groot te zijn voor deze kat.
en idd. wel een leuk filmpje.
Gr E
maandag 19 oktober 2020 - 14:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon