menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Voorstellen

Ga naar meest recente reactie

Autist

Tekst aangepast

Autist

Hoi, ik ben een autist dus vandaar mijn nickname.

Zo, nu hebben we direct het ergste gehad en weten we dat allemaal alvast, dus soms is mijn redenering niet logisch en vaak begrijp ik dingen verkeerd of kom ik verkeerd over. Ik moet even kijken of ik het ook in een ondertitel kan zetten als dat mogelijk is.

Ik ben hier gekomen omdat de laatste jaren ik wel eens een poging heb gedaan op forums over diverse dingen zoals kippen en een moestuin, maar meestal kwam er niet veel zinnigs uit omdat ik nog te gestresst was met heftig fiepen (pre-occupatie) waardoor de communicatie zwak was. Veelal dacht men dan ook dat ik allemaal dromen had die niet haalbaar zouden zijn, maar het tegendeel is waar.

Inmiddels heb ik een mooie grote ren met leuk onderkomen voor de kippen (leghorn toompje). Ik heb in het begin 1dags kuikens gekocht en lekker in huis onder de lamp en daarna geleidelijk naar buiten en ondertussen alles gemaakt. Van de 12 zijn er dus 6 over gebleven, de rest heb ik opgegeten omdat het haantje's waren. Dit jaar moet ik nog kleine aanpassingen doen, waaronder aanplanting en speeltoestellen voor mijn vriendinnen en een extra leghok aan het pad kant zodat het makkelijker is.

Mijn moestuin is begonnen in potten en baken, elk kiertje die ik had in de tuin opvullen en vervolgens een stukje van iets meer dan 20m2 met wat lekkers wat totaal mislukt is door witte vlieg. Halverwege de zomer is alles de container in gegaan en heb er dan ook niets aan gehad. Dit jaar doe ik alleen weer de kruiden en aardbijen. De druiven, bramen en frambozen doen het goed en de druiven groeien straks door de hele tuin heen over "pergola's".

Vorig jaar nog een leuke bloemenzee gehad, maar het was wel erg veel werk met allemaal petunia's, het was dan ook elke dag maar plukken en watergeuzen op den duur maar het was dan wel heel mooi en een bonte verzameling. Verder heb ik nog een plastic kastje waarin ik bloemen en diverse heb opgekweekt en daar staan nu de minder winterharde boompje's in en wat tuinspullen.

Mijn vaste kleurstelling is altijd rood/blauw/paars, dit vind ik prettige kleuren en wil dat ook overal terug laten komen en moet dan ook behoorlijk wat dingen veranderen om alles mooi te krijgen. Maar ik merk dat ik erg veel moeite heb met verhoudingen, structuren en matchende soorten. Ook het hele grond gebeuren moet dit jaar beter want merk dat bepaalde mooie planten die ik in de voortuin heb staan, het erg zwaar hebben door verkeerde omstandigheden. Zelf neig ik sterk naar grassen en Japanse esdoorns, ook rotstuinen spreken mij erg aan en in de loop van mijn nog prille leven (37 jaren jong) zijn mijn tuinen dan ook altijd in deze trant geweest.

Al met al heb ik nog wel een beetje te doen en hoop hier wat hulp te kunnen krijgen bij het maken van keuzes, de beste optie's en nieuwe inspiratie.




















Ik heb dus nog veel te doen om alles echt netje's te maken en wil het goed opvullen allemaal. Ik zou het leuk vinden als men mij hier kan helpen en wil ook graag een beetje delen waar ik mee bezig ben, want ik ben geïsoleerd gaan leven in de afgelopen 8 jaar en vereenzaamd daardoor. Dus alles wat ik doe kan ik met vrijwel niemand delen, behalve mijn buren naast mij. Verder heb ik mijn moeder nog, maar die komt hier niet. Dus ja, ik vind het ook leuk om eens te delen aan de wereld waar ik mee bezig ben en het lijkt mij leuk om hier gezellig mee te praten en mijn avonturen te delen.

Verder wil ik graag nog met verlichting aan de slag en met een element betreffende water. Ook vind ik interessante technieken van waterzuivering intersant of het kweken van vis om op te eten als ik daar ruimte voor kan vinden. Ook wil ik graag nog kwartels hebben, maar die zijn ook bedoelt om dan op te eten. Mijn rookton project moet ik dit jaar ook mee aan de slag en kwam er vorig jaar niet meer aan toe. Mijn kruidentuin die ik aan een muur wil maken moet ik zo creëren dat de bewatering goed loopt en het makkelijker is. De voortuin wil ik aanpassen dat daar toch eetbare planten in komen of groenten die ook voor sier kunnen dienen.

Wanneer het lukt wil ik op het dak van mij schuurtje ook nog een project beginnen, maar dat is voor astronomie (ook een hobby van mij) waar ik mee bezig ben. Ik wil daar een kleine koepel op bouwen met een telescoop (lekker goedkoop en veel zelfbouw). Wil het graag voor film en ccd camera en gewoon voor de grap, ben meer van de theorie en niet echt van observeren. Wat ik dan ook leuk vind is om te weten welke planten specifiek op de nacht reageren, welke bloemen gaan in de nacht bijvoorbeeld open bij volle maan en etc. Heb er ooit 1 gehad waarvan ik echt niet weet welke het is en hoop die ooit weer te kunnen vinden.

En ik zou dolgraag nog iets met zonne energie willen doen als ik panelen voor de juiste prijs kan bestellen (denk dan aan 12 volt verlichting voor in de tuin).

Ook wil ik nog een wateropvang maken maar dan in de grond, ik heb wat dingen bedacht die goedkoop zijn. En ook daar met een klein pompje om te kunnen bewateren van muuropstellingen.


Vriendelijke groet,
De Autist.


zaterdag 29 februari 2020 - 21:12
leerling

Leerling

Welkom, Autist.

Je mag dan wel ook autist zijn, maar zo te lezen ben je net zo goed heel gepassioneerd bezig met je tuin.
Ik kijk ernaar uit om te leren van jouw ervaringen.

Zelf heb ik weinig ervaring met mensen met autisme-spectrum-stoornis, maar met wat wederzijds begrip - en eventueel wederzijds vragen om verduidelijking - moet het m.i. hier wel lukken.
Er zijn hier geen ondertitels, maar misschien kan je veel van wat je hier schreef herhalen in de de omschrijving van je tuin? (Op je naam klikken, dan op 'Toon mijn tuin')

Zelf vind ik het altijd fijn als ik merk dat mensen ook interesse hebben in astronomie.
Bij mij is dat wat grappig gegaan. Ik ben dikwijls laat in de tuin bezig. Op een bepaald moment wordt het dan te donker om ongewenste van gewenste plantjes te onderscheiden. Als ik dan naar boven kijk om te zien waar de zon naartoe is, zie ik daar een heel andere 'tuin', waar ik weinig vanaf wist en meer over wilde weten.
Helaas neemt lichtvervuiling nog altijd toe en zie ik almaar minder sterren/planeten/meteoren... Gemeentes vervangen de bestaande straatverlichting door LED-lampen en omdat die minder verbruiken, vinden ze dat ze er meer kunnen plaatsen en ze die ook nog eens de hele nacht door kunnen laten branden. Al te dikwijls gebeurt dat hier in de omgeving ook nog eens met van die veel te felle, veel te witte lampen, die een ramp zijn voor het milieu.
Ik weet niet wat je met verlichting in je tuin wil doen, maar hou je er wel rekening mee dat nachtelijke duisternis niet alleen belangrijk is voor astronomen?

Een waterpartij in de tuin hoeft helemaal niet ingewikkeld/duur/groot te zijn. Ik heb hier een paar minivijvertjes ingegraven. Vissen kan je in zo'n minivijvertjes niet houden, maar ze trekken wel heel wat dieren aan:
- als je zorgt voor wat hogere planten leggen libellen er hun eitjes in (hun larven eten muggenlarven op)
- vogels komen er drinken en badderen - een steen in het midden van het vijvertje, 2cm onder het wateroppervlak, zorgt voor een veilige badderplaats
- katten en egels zien we er ook regelmatig hun dorst komen lessen
- af en toe hoor ik een plons als ik langs ga - het blijken kikkers te zijn
- in ons kruidentuintje, zo'n 10 meter verder, vond ik huisjes van poelslakken, waarschijnlijk uit die vijvertjes gevist door merels of lijsters (en nee, ik had die slakken daar niet 'geplant').
Als zo'n minivijvertjes je ook wel wat lijkt, zorgen dan zeker dat ze tijdens de warmste momenten van de dag schaduw krijgen, anders woekeren algen te hard.
zondag 1 maart 2020 - 00:16
minouke

Minouke

Welkom Autist op dit forum
Naar wat ik lees ben je toch een handige harry en met succes. Zoals Leerling al schreef zullen wij ook nog veel kunnen leren van jou.


zondag 1 maart 2020 - 07:56
Louisa S

Louisa S

Welkom bij de tuinvrienden !
zondag 1 maart 2020 - 08:52
LT

LT

Welkom op deze site
Op de "foto met poes" : Daar vooraan in de pot is dat een brugmansia?
zondag 1 maart 2020 - 09:06
Louisa S

Louisa S

Lou , ben niet heel zeker .... het lijken wel citroentjes die er aan hangen
zondag 1 maart 2020 - 09:50
LT

LT

Ja Louisa, volgens mij staan er twee planten in één pot...
zondag 1 maart 2020 - 10:27
Autist

Autist

Hallo allemaal, bedankt voor het welkom iedereen en de tips @Leerling.
@LT , Het betreft hier een citroenboompje in de voorste pot.
--

Gisteren nog een aantal uurtjes (de hele dag en nacht), bezig geweest met zonne-energie en hoe deze in de tuin te verwerken. Ik heb meerdere doelen gevonden maar ging helemaal op in het zelf ontwerpen van een kleine centrale. Tot mijn grootste verbazing en schrik kwam ik er achter dat dit zo extreem veel goedkoper is dan wat men via bedrijven aanbiedt..... Ik kan zelf binnen 3 jaar tijd mijn panelen en centrale terugverdienen, dat is wel totaal anders dan wat men hier verteld (de bedrijven) en aanbiedt met belachelijke prijzen.

3 panelen 260wp, omvormers, mini wind turbine, stekkers en wat kabels. Zo het plat dak op met 35graden hoek en stekkers in het stopcontact. Dan kan ik vervolgens nog een heel stap goedkoper, maar dan moet ik zelf glas regelen en heb ik celpapieren die ik moet beschermen tegen de weer's elementen en nog meer knutselen, maar dan zou ik absurt ver kunnen gaan en zelfs delen van mijn ramen kunnen gebruiken voor zonne-energie. Afijn, dit gaat een leuk project worden dit jaar.

De gedachte hierachter is dat ik veel meer stroom kan gaan verbruiken in de tuin, dus mooie tuinverlichting, pompen voor water en verwarming voor hydrotonics en aquaponics, voor de kwartels een verwarmt nachthok (afhankelijk van mijn soort keuze) en eventueel verwarming en verlichting bij de kippen ivm kuikens of vorst mbt waterbakken.

Vorig jaar ben ik echt intensief begonnen met water hergebruik door emmers onder de kraan te plaatsen of een teiltje bij de wasbak gebruiken, dit jaar wil ik dat concept wat groter maken omdat ik toch nog een beetje leidingwerk moet doen en dit dan direct kan aanpakken. De gedachte is een simpele voetpedaal die omschakelt tussen riool en opvang. Dus voor zeep water het riool en gewoon vuilwater de opvang met planten filter of voor gefilterd door een micron filter.

Afijn, het techniek gedeelte gaat mij wel goed af en heb daar dan ook wel een "beetje" verstand van, maar mbt planten en kweken ben ik echt flink hulp nodig en zal binnenkort eens een onderwerp aanmaken om gedachten te wisselen en specifieke hulp te vragen.

Al met al de ideeën komen lekker op gang en berekeningen laten een positief beeld zien van alles, veel goedkope oplossingen gevonden en alles binnen redelijke kosten.

Ik zeg, tijd om eens wat vragen te gaan stellen op het forum mbt tot planten, bodem, voeding, kweken en etc.
maandag 2 maart 2020 - 18:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon