menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zout tegen smeltend asfalt

Ga naar meest recente reactie

pplakke

Pplakke

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/absurd-maar-efficient-in-nederland-bestrijden-ze-de-hitte-met-strooiwagens~a03429ee/





in nederland word er gewoon zout en pekelwater op smeltend asfalt gegooid.ik heb dit in belgie precies nog nooit gezien of dit werk geen idee.maar ik vind het eigenlijk wel schandalig in de zomer.in de winter is het dan voor de veiligheid maar nu lijkt het me nutteloos.leg dan asfalt zo als in belgie de onze kan zonder zout in de zomer.



om onkruid te bestrijden is het trouwens verboden zeggen ze zelf.omdat de effecten op het milieu niet gekend zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bestrijdingsmiddelen/vraag-en-antwoord/kan-ik-azijn-zout-of-chloor-gebruiken-tegen-onkruid
woensdag 25 juli 2018 - 15:19
Tuinprins

Tuinprins

Ja, strooizout schijnt te helpen tegen smeltend asfalt. Zout onttrekt water aan de lucht en door dit water zou het asfalt iets afkoelen. Asfalt in de brandende zon kan 50--60 graden heet worden. Het werkt echter maar een paar dagen, dan moet er opnieuw gestrooid worden. Als je het Nederlandse wegennet in zijn totaliteit bekijkt, is de oppervlakte die momenteel gestrooid wordt te verwaarlozen.

Strooizout kan niet vergeleken worden met het gebruik van zout als onkruidbestrijder.

Tip: bij temperaturen van 32 graden of meer is het verstandig om je zo min mogelijk op te winden.



Gegroet, de tuinprins
woensdag 25 juli 2018 - 16:50
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Tip: bij temperaturen van 32 graden of meer is het verstandig om je zo min mogelijk op te winden.

Tuinprins
woensdag 25 juli 2018 - 18:39
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

ik wind mij er niet in op maar telkens ik dat soort dingen lees.dan denk ik zou ik ook niet terug beginnen met azijn op de klinkers.het is nu gelukkig niet in belgie .maar iedereen die zo lang extra werk steekt om verharding gif vrij te onderhouden. en blijkbaar moet er om de paar dagen gestrooid en gaat het over enorme hoeveelheden.dan vraag ik mij af waarom ik niet gewoon terug mee doe.hier in de buurt spuiten ze nog allemaal vergif .en de 60+die gebruiken pure javel al heel hun leven.door als overheid dit soort dingen te doen stel je je boven het volk vind ik.en natuurlijk kan je dan zeggen dat het om die reden wel mag en voor onkruid niet.maar dan zou ik ook kunnen zeggen dat de azijn tegen de verzakingen van mieren is.in plaats van het onkruid en dan mag het plots wel ?
woensdag 25 juli 2018 - 20:19
Carib

Carib

Een groot voordeel van de huidige droogte: er groeit nauwelijks onkruid in onze beklinkerde oprit en terrassen en paden. Hoeven we ons daar niet druk over te maken
woensdag 25 juli 2018 - 22:43
leerling

Leerling

@Pplakke
Stel, de Nederlanders doen niets en laten de wegen kapot gaan. Achteraf zitten ze dan met de herstellingen. Wat zijn daar de milieukosten van?

Soms is het kiezen tussen de pest en de cholera.

Ja, zo te lezen zijn jouw buren minder ecologisch ingesteld dan jij.
Mentaliteitswijzigingen beginnen klein.
Als je al die artikelen waar je de links van doorgeeft echt gelezen hebt, dan begrijp je waarom je geen zout, azijn, chloor... gebruikt.
Ik begrijp niet waarom je elke keer opnieuw de vraag stelt.
donderdag 26 juli 2018 - 00:45
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

deze keer omdat ik dit echt nog nooit gehoord had.eerder het omgekeerde op een nieuwe weg heb ik al borden gezien verboden dooizouten.maar als ik dit opzoek gaat dit eerder over nieuwe beton dat hier niet tegen kan.

https://www.gemeentemol.be/nieuwsdetail/1369/strooien-niet-mogelijk-in-aantal-recent-vernieuwde-straten




in elk geval staat op hun onkruid verbod site dat de effecten niet bekend zijn.maar dat is toch niet waar het onkruid verandert in zee zilte bestanden onkruiden.op de site van natuurpunt staat dat het de voortplantingsbiotopen van amfibieën negatief beïnvloedt.
https://www.natuurpunt.be/nieuws/strooizouteffecten-nu-zichtbaar-20130424




er staat ook dat er in america wel testen zijn gedaan.en als ik daar op zoek kom ik al tegen dat het tot 500 meter van de weg waterlopen aantast.er komen dode zones zonder zuurstof waar niets meer leeft.als je weet hoe een dicht wegennet we hier hebben.dan is word bijna gans onze natuur erdoor beïnvloed en kunnen we dus niet meer zien hoe het echt was.

https://theconversation.com/road-salt-is-bad-for-the-environment-so-why-do-we-keep-using-it-87860
donderdag 26 juli 2018 - 05:15
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Ga nu niet op alle slakken zout leggen, Pplakke. Wanneer ik zo de reacties van mensen om me heen hoor ,dan wordt in Nederland heel wat beter voor het wegennet gezorgd dan in België. Ze zullen echt wel weten wat ze doen.
donderdag 26 juli 2018 - 07:00
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Ga nu niet op alle slakken zout leggen, Pplakke
toepasselijke woordspeling Roeli

Ik snap niet dat je jezelf zo kan opwinden en altijd maar klagen. Ik bemerk een heel sterk Calimero effect bij sommigen op het forum: 'Zij mogen/doen het wel, en ik mag het niet'. Behoorlijk vermoeiend lijkt me als je zo in het leven moet staan. Ik denk dat verschillende forumleden al op een gepaste manier dit hebben proberen aan te geven, maar als de dove niet horen wil....

In plaats van het forum hier vol te plempen met negatieve gevoelens: ga buiten de tuin in en geniet er van. Is alles perfect? Doen je buren alles perfect? Waarschijnlijk niet, maar stop alsjeblieft met altijd maar te klagen en sta open voor andere meningen. Probeer het gemeenschappelijk draagvlak te vinden van meningen van andere forumleden. Kan erg verfrissend werken als je met deze temperaturen eens uit de ivoren toren komt.

Fijne tropendag gewenst met of zonder strooizout.
donderdag 26 juli 2018 - 07:55
pplakke

Pplakke

zal dit soort linken dan maar niet meer posten in het vervolg.of toch proberen want ik weet niet of het gaat lukken.maar uiteindelijk niemand hoeft ze te lezen.ik zie gewoon altijd dat zout en gif in mijn verbeelding hangen in het grondwater.en als ik dan dit soort artikels lees zie ik het gehalte stijgen.een beetje zo als de plastic soup in de zee maar dan in het grondwater.maar ik zal proberen niet meer te zagen er over.(terwijl ik toch weer bezig ben)
donderdag 26 juli 2018 - 15:18
c j de k

C j de k

Heel erg goed van jou Roeli , Ik zou ook zo snel niet weten waar er in België fatsoenlijke wegen zijn
Niet dat ik Jou daar voor aansprakelijk stel hoor Pplakke maar idd bekijk de wereld eens door een andere LEES vrolijker bril
donderdag 26 juli 2018 - 22:24
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Pplakke
Ik heb geen bezwaar tegen de linken die je post.
Zoals je aangeeft: niemand is verplicht ze te lezen en wie wel geïnteresseerd is, wordt er wijzer van.

Ik begrijp alleen niet waarom je bij zo'n berichten elke keer opnieuw de vraag stelt of ecologisch tuinieren wel zin heeft en bijna toestemming vraagt om toch azijn of ander spul te mogen gebruiken, terwijl je heel goed weet wat de gevolgen zijn.

De politie heeft andere prioriteiten dan spuiters van Roundup en co. te beboeten.

Voor mij zijn zo'n regels in de eerste plaats een uitnodiging om je gezond verstand te gebruiken en wat verder te kijken dan de bovenste laag van je eigen tuin.
Dat doe jij ook.

En dat doen gelukkig meer een meer mensen.

Ja, het gaat traag, maar het gaat gestaag.

Vergelijk het met de anti-rook campagne. In het begin was het: 'je moet toch tolerant zijn'. Nu is er een rookverbod in bedrijven (inclusief bedrijfsvoertuigen), publieke plaatsen en zijn er nog weinig rokers die hun kinderen rechtstreeks in contact brengen met tabaksrook).
Daar zijn decennia over heen gegaan.
En zolang jongeren nog altijd hun weg vinden naar de sigaret, of de tabaksindustrie nieuwe markten aanboort in Afrika, Azie of Zuid-Amerika is er nog werk aan de winkel.

Je bent goed bezig in je tuin.
Je moet alleen volhouden en nog wat geduld hebben met de rest van de mensheid.
donderdag 26 juli 2018 - 23:27
pplakke

Pplakke

maar uiteindelijk blijven ze wel roken minder hinderlijk voor de medemens dat wel.net zo als hun voorraad gif op gaat zijn. ze op alternatieven gaan over gaan die even slecht of nog slechter zijn.het gaat gewoon nooit stoppen en daarom denk ik steeds waarom al dat extra werk.het milieu word toch steeds meer vervuilt of ik nu mee doe of niet.maar ik had gezegd er wat minder over te proberen posten en zal dat dan ook doen.
vrijdag 27 juli 2018 - 05:21
babsieNancy

BabsieNancy

Oei ik heb hier blijkbaar tijdens mijn verlof heel wat gemist
Ik wil hier gn brand veroorzaken ,want ik hou liever het water voor mijn tuin en bloemen.
Zelfs dat mag niet.
Het enige wat wij hier mogen doen is ademen en sterven en leven met de dag die komt en als je s avonds in bed kruipt zeggen,weer een dag voorbij en het was een mooie.En zo begin je aan een rustige nacht en zo wordt je met veel optimisme wakker om de nieuwe dag te beginnen en wat je er van maakt begint meestal bij uzelf.Opnieuw gezond worden of gezond mogen blijven dat is wat telt .Gelukkig zijn
woensdag 1 augustus 2018 - 20:38
c j de k

C j de k

Babsie
woensdag 1 augustus 2018 - 22:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon