menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Glyfosaat word even verboden voor particulier

Ga naar meest recente reactie

pplakke

Pplakke

door die gelekte emails van monsanto .
zou er voor particulier nu toch plots een (voorlopig tijdelijk) verbod komen .
dit is goed nieuws ik vraag me af hoe snel het uit de rekken gaat verdwijnen.

als dit spul weg is gaat die rage van split en verharding .
aanleggen puur omdat dit geen onderhoud kost met gif ook verdwijnen .
daar gaan de insecten meteen een heel pak onkruid extra vinden bij de particulier.
wel spijtig dat de boer weer buiten schot blijft voorlopig.
maar waarschijnlijk wil men hen meer tijd gunnen.
want naar bio omschakelen is toch wel meer werk .



http://www.hln.be/hln/nl/2624/Planet/article/detail/3143107/2017/04/26/Schauvliege-wil-particulier-gebruik-van-Monsanto-onkruidverdelger-even-aan-banden-leggen.dhtml
woensdag 26 april 2017 - 20:59
leerling

Leerling

Als ik het me goed herinner heeft de WHO (World Health Organisation) glyfosaat een paar jaar geleden als 'waarschijnlijk kankerverwekkend' bestempeld nadat ze alle studies opzij had geschoven die waarschijnlijk door belanghebbenden waren beïnvloed en ze alleen de resultaten bekeek van de overige studies.

De Europese Unie heeft dat bij zijn recentste (tijdelijke) goedkeuring helaas niet gedaan. Ook toen was daar vanuit de groene hoek veel kriktiek op.

Waarom dit nu plots wel groot nieuws is, is me duister.

Het milieu kan er maar wel bij varen.

Overigens, voor wie een milieuvriendelijkere manier zoekt om tegels mos-/onkruidvrij te houden: vrij recent vertelden een aantal mensen me dat ze hun aardappelen en spaghetti afgieten op hun steentjes om ze 'proper' te houden en dat dat goed werkt.
Ik vermoed dat dat een gelijkaardig effect heeft als onkruidbranders.
De beestjes die mee een lading heet water over zich heen krijgen zullen het niet overleven, maar de schade zal heel lokaal zijn.

Zoals al eerder meegegeven: laat ruime voegen tussen je bestrating, zaai er desnoods zelf gras in, en ga er gewoon met een grasmachine over.
donderdag 27 april 2017 - 01:27
pplakke

Pplakke

mijn klinkers heb ik tot nu toe met azijn gedaan.
was voorlopig een tussen oplossing omdat ik anders het nooit de baas kon.
nu het verbod er komt ga ik er met de zitmaaier over rijden.

bij de rest gaan de grote verhardingen nu ook verwilderen .
tenzij ze natuurlijk gaan glyfosaat hamsteren want dan kunnen ze nog jaren spuiten.
en ook mag een tuinaannemer het nog wel komen spuiten bij een particulier?

verder heb ik die berm split strook gaat ook over 60 m² ingezaaid.
maar dit was al op 11 maart nu heeft het sinds dien erg droog geweest.
en het gras is wel gekiemd maar wil niet echt groeien .
ook ziet het erg ros van kleur misschien geraakt het niet in de versteende grond.

maar hoe dan ook vanaf nu alles laten groeien en een paar keer met de trimmer er over.
en niemand kan iets zeggen daar droom ik al jaren van .
maar wat als het verbod er is en de buur spuit nog steeds en ook weer door de draad.
gaat dit dan strafbaar worden want aan een kant grenst mijn tuin aan 50 m oprit.
en zonder glyfosaat gaat hoog gras door de draad groeien en is het onmogelijk te maaien.
ik geloof dat er een hoop mensen zot gaan worden.
als hun tuin plots zeer veel werk gaat kosten en ze zullen moeten inzien.
dat er niets ander opzit dan eens kort maaien als onderhoud.
donderdag 27 april 2017 - 05:38
Wannus

Wannus

Welke valse beloftes , dat de boeren later zullen aangepakt worden , terwijl iedereen weet dat het zonder chemische hulpmiddelen in de voedselproductie niet haalbaar is . Sedert een aantal producten uit de handel genomen zijn , lopen de mensen hier naar de boeren om een litertje . Mijn besluit : Glyfosaat mag niet meer op mijn oprit , maar wel nog op mijn bord .
vrijdag 28 april 2017 - 15:29
leerling

Leerling

@Pplakke
mag een tuinaannemer het nog wel komen spuiten bij een particulier?

Ik had de indruk dat het enkel nog gebruikt gaat mogen worden door landbouwers tot er meer duidelijkheid is over de impact op de besluitvorming van de door Monsanto gesponserde studies. Maar zolang er alleen nog maar een verbod dreigt, zullen mensen inderdaad gaan hamsteren.

@Wannes
Ik begrijp de vragen waarom wel een verbod voor partikulieren en niet voor landbouwers. Maar zoals de boer op http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/terzake/2.49647?video=1.2964004 zegt: hij gebruikt 3 liter voor 10.000 m² en respecteert de bufferzones. Een particulier gebruikt al gauw vele veelvouden en dat zijn gifspuit ook de planten van de buren raken laat velen siberisch.

Ondertussen wordt er, zoals het filmpje laat zien, wel degelijk gezocht naar alternatieven: hitteverdelgers, mechanische gps-systemen...
Biologische landbouw wijst de weg. En ja: momenteel is dat nog duurder.

Maar misschien is dat alleen maar duurder omdat we de maatschappelijke kost van de chemische bestrijding van onkruiden en ongedierte niet zichtbaar maken: aantasting van het bodemleven, invloed op waterdieren, waterzuivering, kankerbehandelingen, vroegtijdige overlijdens...

@Pplakke
verder heb ik die berm split strook gaat ook over 60 m² ingezaaid.
maar dit was al op 11 maart nu heeft het sinds dien erg droog geweest.
en het gras is wel gekiemd maar wil niet echt groeien .
ook ziet het erg ros van kleur misschien geraakt het niet in de versteende grond.

Heb je een laagje aarde tussen/over dat split gestrooid? Anders gaat het waarschijnlijk niet lukken.
zaterdag 29 april 2017 - 01:25
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

ik heb geen laagje aarde gestrooid maar het gras is wel uitgekomen.
dit split is een jaar of 5 geleden een gasbuis onder gestoken.
vanaf toen is het onkruid er enorm erg geworden.
er is dus eigenlijk vanzelf veel aarde onder gemengd toen.

maar het is ook zo dat men hier 400 m verder een gescheiden riolering aan het maken is.
en de straat is hier mee enorm vuil geweest .
straatgoot lag tot boven met aarde gevuld.
en elke auto die op het split berm parkeerde heeft dus die aarde er op gebracht.
men spreekt hier al jaren van en daarom is er aan dit split nooit extra kosten gedaan.

normaal zou je denken dat men heel de straat doet.
maar men is gestopt aan een doodlopend straatje en die overige 800m is onbekend.
dus men gaat hier alles opbreken weet enkel niet wanneer .
onbekend is heel vaag duurt het 5 of 20 jaar geen idee.

maar is dus de reden dat ik er niet veel extra wil aan doen.
ik heb een zitmaaier maar de split vliegt er in dus wekelijks maaien gaat ook niet lukken.
ik laat het gewoon groeien en doe het een paar keer met de trimmer.
al hoop ik dat het gras met de tijd het split kan vast wortelen .
compost kost niet veel misschien dat ik dat nog eens probeer er over te doen.

nu heb ik gezien dat men in het gedeelte dat al af is men daar.
de bermen opnieuw met split heeft bedekt bij de mensen waar dit vroeger ook al was.
het ligt wel vrij dik maar gaat over zeer brede stroken ik snap dit toch niet goed.
men had hier beter gras van gemaakt .
eens men ooit hier begint dan wil ik gras en rijd ik het op een minuut af met 85 cm maaibreedte .
zaterdag 29 april 2017 - 05:03
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

.
vrijdag 5 mei 2017 - 22:34
Dunya

Dunya

Hier op de buiten hebben ze al een oplossing. Ze kennen allemaal wel ergens een boer en gaan er gewoon een paar liter gaan afkopen.
Gevolg nog meer en sterker spul in de siertuinen en opritten want dat van de boer en de tuinier is straffer spul dan het product dat ze aan de particulier verkopen.
Ofwel ban je het volledig ofwel zoek je goeie alternatieven maar halfslachtige maatregelen deugen niet.
zaterdag 6 mei 2017 - 09:13
Boerke

Boerke

Volledig met je eens Dunya. Als het moet, verban het dan volledig. Maar let er op . Als je het gaat halen bij de boer en ze betrappen je er op dat je er mee spuit heb je ook een boete. Want ze hebben dit geval aangehaald in het nieuws.
zaterdag 6 mei 2017 - 09:35
deHaan

DeHaan

In Nederland is het zo geregeld dat de beroepssector een spuitlicentie moet hebben.
Degene met een spuitlicentie mag het kopen.
Maar hij moet alles registreren waar/wat en hoeveel hij gebruikt, het verschil met wat hij ingekocht heeft en wat in de kast staat moet kloppen.
Daar komt nog bij, de beroepssector spuit alleen als het nodig is, want bestrijdingsmiddelen kosten tienduizenden € per jaar, dus hij spuit zo zuinig mogelijk, niet teveel en niet te weinig.

zaterdag 6 mei 2017 - 12:30
sugar

Sugar

In Vlaanderen verliest een boer die sproeistoffen verkoopt aan een niet-licentiehouder zijn phyto-licentie. Dat is de nieuwe regel , en is hen allen duidelijk uitgelegd tijdens de nieuwe opleiding.
Dat risico gaan weinig landbouwers nemen.

En boerke: een boer volgt absoluut de instructies. Die is daar voor opgeleid. En wanneer je enkele ha moet besproeien, dan kijk je echt wel toe dat je de juiste concentratie gebruikt. Vooral ook omdat producten op de veilig worden getest op residu's (vooral bij export van belang)
zaterdag 6 mei 2017 - 17:38
Boerke

Boerke

Allé,
zaterdag 6 mei 2017 - 19:50
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

ik denk ook niet dat de boer die het doorverkoopt het grote probleem gaat zijn.
de mensen die willen blijven spuiten.
gaan al uitgerekend hebben hoeveel ze moeten inslaan .
om tot hun dood toe te komen en zullen het nu gekocht hebben .

je mag ook niet vergeten dat er nog altijd landen zijn waar het wel te koop blijft.
ook in de eu dus even naar duitsland of misschien zelfs internet en je geraakt er aan.
in duitsland verkoopt men zelfs nog iets als Bayer Permaclean .
dit kan men ook via internet verkrijgen en blokkeert 6 maanden de kieming.
dat soort van dingen was hier voor particulier al een aantal jaar verboden.

het gaat allemaal van de controle afhangen vrees ik.
en veel stelde dit nooit voor hier in de buurt .
want tot vorig jaar spoot mijn buurman nog rustig.
elk jaar de straat beek dood voor zijn deur (15 tal m).
nochtans moet je een buffer van denk 1m afstand houden van waterlopen .

ik denk zelfs dat dit soort van toestanden tot een particulier verbod heeft geleid.
omdat ze weten dat niet iedereen op de hoogte is van de regels.
of erger nog zich er gewoon niet aan houd.
en dat staat dan maanden ros vlak naast de weg als je zelfs dan nog geen controle riskeert.


nu zijn we weer in mei en staat de beek weer vol onkruid .
dit is normaal de tijd van het jaar dat de spuit normaal bovenkomt.
ik ben eens benieuwd om te zien of hij dit jaar nog durft.

zaterdag 6 mei 2017 - 20:18
sugar

Sugar

En Boerke, 'zo weinig mogelijk spuitmiddelen', dat zijn volgens mij nog altijd geen spuitmiddelen.
Ik onderhoud op mijn eentje 2100m² zonder ooit de gifspuit nodig te hebben.

En op dit moment mag je zoveel glyfosaat kopen als je wil, je mag het niet gebruiken. Kijk maar naar wat er vorige week in Sint-Truiden is gebeurd. https://www.tvl.be/nieuws/sint-truiden-15-speeltuintjes-afgegraven-na-pesticidegebruik-43842
zondag 7 mei 2017 - 00:45
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

gemeenten mogen het al een aantal jaar niet meer gebruiken .
straf dat ze het dan zelfs juist op een speeltuin wel durven.
nu hier in de straat hebben ze het rusthuis ook nog gebruikt dit voorjaar.
en daar mag het ook niet meer denk ik maar hangt dus allemaal af of er een klacht komt.

particulier word het verboden maar hoe het nu op de moment is.
weet ik toch niet zeker op het artikel in hln staat :
Gisteren besliste Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) al dat het gebruik voor particulieren in Vlaanderen verboden zal worden, net zoals in Brussel en in Wallonië.

dus ik denk dat beslist is dat het verboden word voor particulier.
maar er moet nog een datum gezet worden denk ik in wallonie is dit 1 juni 2017.
weet niet hoe snel men dit kan beslissen .
maar dit groei seizoen zal waarschijnlijk al grotendeels gepasseerd zijn vermoed ik.
zondag 7 mei 2017 - 05:13
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

.
zondag 7 mei 2017 - 08:35
Dunya

Tekst aangepast

Dunya

Ja waar gaan we naartoe. Straks geen moestuintje meer. Je moet nu al een internetverbinding hebben om een huis te mogen verbouwen. Wat komt er nogal uit de bus.
Dat wil zeggen dat ze de hippies aan het uitroeien zijn eens en voor altijd.
zondag 7 mei 2017 - 08:57
sugar

Sugar

Omdat een aantal boeren zo'n onzin vertellen. Mannen, jullie panikeren veel te hard.

Ik vraag me trouwens af welke ziektes van een particuliere moestuin naar het veld zou kunnen overwaaien?

Particulieren mogen nu nog altijd fruitbomen planten, ook al kunnen ze belangrijke virussen als perenvuur niet altijd goed erkennen, laat staan bestrijden.

zondag 7 mei 2017 - 09:41
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

Sugar, dit is geen onzin. Als je mijn vorige tekst goed leest dan kun je een belletje horen rinkelen. Ik heb het er speciaal bijgezet om eens na te denken.
Iets helemaal anders. Toen de electrische fiets op kwam had ik ook gezegd ;Als iedereen er één heeft zullen we er moeten op betalen en het is al zo. Iedereen boven de 25/uur heeft het al zitten. Toen had ik dit ook gezegd omdat er iemand gezegd had dat ze ermee bezig zijn om te belasten. Had ik ook uit goede bron vernomen.
Zo zit alles in elkaar. Moet ik nog verder gaan?
Heb je de krant HLN. Uit tests is nu gebleken dat sommige benzine-motoren meer fijn stof produceren dan diesels. Grote titels als:" De groene auto bestaat niet" en " Diesels ;te vroeg verketterd". Als je deze artikels leest dan denk ik :alles draait om de comerce. Door de negatieve reacties op de diesels hebben al velen een benzine gekocht en ja, nu moeten ze weer iets afkeuren om de mensen weer anders te laten denken om toch misschien weer een diesel te kopen. En dan......ja en zo draait het altijd maar door. Dat is al een tijd zo bezig.
Maar nu is dit voor mij afgesloten,amen.
zondag 7 mei 2017 - 10:04
sugar

Sugar

Sinds wanneer moet je betalen voor een electrische fiets? Ik heb een speed-pedelec, daar betaal je GEEN belasting voor. We 43 EUR bij inschrijving van het voertuig (nummerplaat + verzending)
zondag 7 mei 2017 - 10:42
Boerke

Boerke

Sugar , wie spreekt hier over Belasting? Belasten slaagt niet enkel op belasting. Zal van streek tot streek afhangen zeker,de woordspeling. Dit wou ik er nog even aan toevoegen.
zondag 7 mei 2017 - 10:57
pplakke

Pplakke

hier is ook een nieuwe wagen besteld van diesel naar benzine.
maar niet door negatieve reacties maar omdat hij niet meer binnen mag.
in mechelen volgend jaar dus dan word het een verplichting .

nu als ik mocht kiezen had ik graag een waterstof gehad .
maar die kosten 60 duizend euro en je kan het nog bijna nergens tanken.

elektriciteit wil ik niet want daar verwarm ik al mee en dat slaagt altijd maar op in prijs.
en die autos heb ik al wel eens in het nieuws gezien dat ze niet de km halen die men belooft .

hoe dan ook als men nu in de krant beweert dat benzinewagens even vuil zijn.
dan is heel die switch voor niets .
en zijn ze weer gewoon de mensen op kosten aan het jagen.

als ze het echt goed voorhadden kon je zo als men nu met bedrijfswagens doet.
een groot gedeelte aftrekken van de belasting .
zo dat je nog maar 30 duizend van de 60 moest betalen.
maar dit doet men niet want dan levert het hun geen centje op.
zondag 7 mei 2017 - 11:29
Dunya

Dunya

De elektrische wagen heeft ook geen toekomst volgens mij. Net zoals de zonnepanelen. Niet vergeten dat het oplaadbare batterijen zijn en na een X aantal jaren totaal versleten.
We hebben toch ervaring genoeg met onze smartphone. Eerst gaat die 2 weken mee en na een paar jaar moet je die iedere dag opladen.
De mensen denken gewoon niet verder dan hun neus langs is.
Wat kost een nieuw accu voor een elektrische auto? Hoeveel ga je betalen om de oude accu te dumpen?
Wat gaat het kosten om je zonnepanelen na 15 jaar te vervangen?
Waterstof kan inderdaad de toekomst zijn. Daar is hoop ik geen greintje vervuiling meer aan.
maandag 8 mei 2017 - 08:27
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Waterstof kan inderdaad de toekomst zijn. Daar is hoop ik geen greintje vervuiling meer aan.


Hangt ervan af hoe het gewonnen wordt. Uit wikipedia:
Waterstofproductie is een proces dat over het algemeen koolwaterstoffen middels een chemische reactie omvormt tot waterstofgas. Deze methode wordt bijvoorbeeld toegepast bij de productie van waterstofgas als grondstof voor de productie van kunstmest (ammoniak). Hierbij komt het broeikasgas CO2 vrij.

Waterstofgas kan ook verkregen worden middels biologische waterstofproductie in een algenbioreactor, of door het gebruik van grote hoeveelheden elektriciteit (door elektrolyse), hitte (thermolyse) of een tussenvorm (hogetemperatuurelektrolyse). Deze methoden zijn op dit moment niet kosteneffectief voor grote hoeveelheden. Productie van waterstofgas uit elektriciteit is momenteel alleen interessant als er een tijdelijk overschot is aan wind- of zonne energie of waterkracht. Goedkope, massale productie met een duurzame oorsprong is een vereiste voor een gezonde waterstofeconomie.

maandag 8 mei 2017 - 20:01
pplakke

Pplakke

net daarom is waterstof zo goed.
omdat groene energie er alleen is als het er is.
de ene dag is er veel wind en zon en dan is het mistig en windstil.

als je dit dan kan opslaan in waterstof smijt je het niet weg als er teveel is.
ook halen die autos nu al 800 km en dan spreek je over grote autos.
electrice autos zijn meestal licht en klein hoe groter hoe minder het bereik.
batterijen bestaan nu al zo lang en ik geloof nooit .
dat men ze nu plots zo krachtig gaat krijgen dan was dit al veel langer gelukt.

dinsdag 9 mei 2017 - 05:28
sugar

Sugar

Het grote voordeel van waterstof is dat de petroleumindustrie dat als alternatief wil aanbieden. Waterstof produceren is enorm energie-inefficiënt, en moeilijk te transporteren en op te slaan.
De toekomst zijn volgens mij toch batterijen, maar dan één van de vele nieuwe technologieën die vandaag de dag worden getest, zoals bvb solid state batterijen die geen veroudering meer kennen.
En elektriciteit die duurder wordt, alle energie wordt duurder. En een woning op elektriciteit verwarmen is vanuit energetisch standpunt niet direct zinvol (tenzij je een warmtepomp hebt en je eigen elektriciteit produceert)
dinsdag 9 mei 2017 - 06:20
Dunya

Dunya

Diegenen die in België een waterpomp geplaatst hebben zitten flink in de rats met de torenhoge elektriciteitskosten van de afgelopen jaren.
Zoals Sugar zegt moet je dan inderdaad zelf je stroom kunnen maken. Maar daar betaal je ook op in Vlaanderen.
dinsdag 9 mei 2017 - 08:51
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

http://www.agripress.be/start/artikel/589921/nl
er is iemand gepakt die op marktplaats gif aanbood .
dat hij uit duitsland importeerde en dan doorstuurde in limonadeflessen .
het zou gaan over producten die al verboden waren.
waarschijnlijk met blokkering van kiemend onkruid of zo.


zo zie je maar we zijn er nog niet van af.
ik heb de laatste weken nog meerdere mensen men hun grote rugspuit zien lopen.
het lijkt wel of ze er trots op zijn en ik zie die niet plots hun enorme opritten gaan branden.
wat gaat dit volgend jaar geven de politie gaat enorm veel werk hebben om dit allemaal te controleren.

zaterdag 13 mei 2017 - 19:38
Dunya

Dunya

Ik zie de politie al in de woonwijken gaan rondtoeren om al die gifspuiters op de bon te zetten.
zondag 14 mei 2017 - 08:34
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

.
zondag 14 mei 2017 - 09:26
sugar

Sugar

Boerke, gewoon contact opnemen met het Vlaams Milieuagentschap. Die treden in zo'n geval op.
zondag 14 mei 2017 - 10:23
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

het is mei en de straatbeek van een 15 tal meter.
begint bij de buur precies stilaan ook weer ros te kleuren.
nu iedereen kan dit zien want het is de openbare weg .

maar naar zo een agentschap bellen is ook de oplossing niet vind ik.
want dan gaat de buur niet goed gezind zijn op de beller.
en de meeste mensen spuiten hier rustig verder.
wat maakt dat je dan afhangt of je buur er voor belt of net niet .

natuurlijk is het echte verbod (in de tuin tenminste) nog niet echt bekrachtigd denk ik.
maar de openbare ruimte is al wel een aantal jaar bezig.
en nooit is er spontane controle geweest.
als het enkel controle komt na een echte vraag van iemand .

gaat het nooit stoppen en zal men wel gif importeren .
het komt dus weer neer op dat er geen controle meer is in europa.
net als met zoveel andere producten die hier verboden zijn maar in andere delen van de eu niet.
kan men enkel oplossen met ofwel douane of alle eu landen de zelfde regels geven.
zondag 14 mei 2017 - 12:16
Roeli

Roeli

tsja, lang leve de EU.
zondag 14 mei 2017 - 12:36
sugar

Sugar

Het verbod op pesticidengebruik is er net dankzij de EU gekomen. Dus sakkeren op de EU is absoluut fout.
zondag 14 mei 2017 - 21:39
Roeli

Roeli

Waarom geldt het dan niet voor alle landen die bij de EU zijn aangesloten ?
maandag 15 mei 2017 - 06:51
pplakke

Pplakke

hier staat net dat de eu glyfosaat opnieuw voor 15 jaar wil goedkeuren .
http://www.akkerwijzer.nl/vollegrondsgroente/aardappelen/nieuws/11347/-eu-verlengt-toelating-glyfosaat-met-15-jaar-?utm_medium=website&utm_source=nieuwskoerier.nl

het verbod is er dus vooral omdat de eu lidstaten de keus geeft .
maar die keus had je ook voor de eu bestond .

hoe dan ook normaal zou je denken dat eu zijnde een grote groep landen .
zijn eigen testen zou moeten uitvoeren om te zien of iets kankerverwekkend is.
het is net daarom dat je een groep word want een klein land als belgie .
kan nooit elk product gaan testen .
nu uitkomt dat ze gewoon uitgaan van testen van de firma's zelf .
snap ik helemaal het nut nut niet van die grote groep .

maandag 15 mei 2017 - 15:33
Roeli

Roeli

Ik heb er nog nooit het nut van ingezien.
Samenwerking op vrijwillige basis......prima.
Maar gedwongen ????????
maandag 15 mei 2017 - 17:22
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

ik vind net weer een link dat men het wel degelijk in het grondwater aantreft.
spijtig genoeg gaan de boeren sowieso mogen blijven spuiten.
dus gaat het grondwater meer en meer vervuilen want het duurt jaren eer het zo diep geraakt.
wat men nu vind is van 40 jaar geleden .
en toen werd het misschien nog niet zo gigantisch veel gebruikt.
wat gaat er in zitten als we zo nog eens 40 jaar voortdoen gaan we dan gif drinken ?

http://www.volkskrant.nl/koken-en-eten/onkruidverdelgers-tasten-nederlands-drinkwater-aan~a4494476/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free
maandag 15 mei 2017 - 21:09
Wannus

Wannus

Ik zou me geen zo druk maken met die sproeistoffen , er zijn nog andere giffen waar we dagelijks van delen en die misschien nog slechter zijn en waaraan we niet meer kunnen ontsnappen . Waar is het nu nog gezond wonen . Op de buiten tussen de boeren ( niet goed) ,en in stad tussen al het verkeer ( nog slechter )
maandag 15 mei 2017 - 21:56
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

er is een datum het zou voor september of oktober zijn het verbod.
nu geven ze echt wel ruimte om op het gemak een voorraad in te slaan.


http://www.vilt.be/verbod-op-gebruik-glyfosaat-mogelijk-vanaf-najaar


maar het maakt toch niet uit want er zal toch weinig controle zijn.
in het nieuws en ivb. met geen kraantjes water sproeien.
zij de politie zelfs vlak af dat ze wel iets beters te doen hebben .
dan te mensen te beboeten voor waterverspilling .

zo zal dit met dit spuiten ook wel gaan en via import blijft het beschikbaar.
dit gifspook blijft maar opduiken en telkens als je denkt het is weg blijkt er een achterpoortje .
woensdag 21 juni 2017 - 20:35
pplakke

Pplakke

nu is het echt zo ver vanaf volgende week is het verboden te spuiten bij wet.
maar de verkoop is nog niet gedaan blijkbaar.
intussen blijven de mensen ook spuiten zo als de buurman.
een maand geleden nog rustig 20 cm door de draad spuit.
niets nieuw en waarschijnlijk heeft die al een voorraad ingeslagen voor jaren.
dit jaar is nu toch grotendeels gepasseerd.
maar volgend jaar als de verkoop ook uit de rekken is.
vraag ik me af of er ooit controle gaat komen als de politie dood gras ziet .

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/3209657/2017/07/14/Gebruik-glyfosaat-verboden-vanaf-volgende-week-maar-verkoop-mag-wel-nog.dhtml
zaterdag 15 juli 2017 - 05:11
Dunya

Dunya

In Europa gaan ze het nog 10 jaar toelaten. Frankrijk is er tegen net zoals België en Duitsland wil zich onthouden. Tegen december moeten ze definitief beslissen in het Europees parlement omdat de vergunning dan afloopt.
zaterdag 15 juli 2017 - 08:35
sugar

Sugar

PPlakke, in geval van overtreding moet je niet bij de politie zijn, maar moet je contact nemen met de VMM (Vlaamse Milieu Maatschappij), bvb wanneer iemand op openbaar terrein spuit, gif in de riolering loost,...
zaterdag 15 juli 2017 - 09:19
pplakke

Pplakke

ik bedoel meer of er spontane controle zal zijn door polite .
als ze geel gras zien en die dan de vmm. inlicht om te testen.
al is testen overbodig want glyfosaat dood tot de wortel .
en kleurt stilaan meer en meer geel.

terwijl branden en azijn producten na een dag geel zien .
en na een week opnieuw uitschieten.
en je dus eenvoudig het verschil kunt opmerken.
maar hoewel ik er tegen ben ga ik zelf niet verklikkertje gaan spelen.


ik ga wel bermbeheer toepassen wil zegen 2 keer maaien met de trimmer.
waar ik dat de afgelopen 4 jaar maandelijks deed .
ik weet ook dat het dan door de draad groeit .
maar is dat nu zo erg vroeger spoot ik met zapper stond niets gans het jaar.
maar die tijd is voorbij en aanpassen zal voor sommige moeilijk gaan.

mijn gans gazon maai ik wel wekelijks tenzij het nu zo droog is.
maar dit doe ik in 50 minuten met de zit maaier.
als ik die berm tussen de haag en draad moet doen is 55 meter.
waarbij ik ook nog eens een plank moet verzetten om de 2 meter.
zo dat het maaisel niet door de draad op de oprit vliegt.
en dan nog op opharken duurt al snel 30 minuten.


nu zou je denken hak dit stuk dan.
maar het zit zo dat hier vroeger een beek lag en die is toegesmeten .
op vraag van de buur om zijn oprit te kunnen leggen .
en een draad te plaatsen zonder veel ruimte verlies.
maar als het een onweer doet komt die stroom daar nog steeds gepasseerd.
en los gehakte grond spoelt veel harder weg dan doorworteld gras .
ook houtsnippers gaan wegspoelen dus blijven er niet veel opties over.

maar hoe dan ook zo zie je maar als je ooit foefelt .
dat dit wel eens moeilijk kan uitdraaien .
want een beek die je twee maal per jaar maait is normaal.
maar nu is het uitzicht eerder een geultje naast een oprit.
en lijkt hoog gras wat op verwaarlozing maar het gaat niet anders.
zaterdag 15 juli 2017 - 11:51
leerling

Leerling

Is weer zo'n toestand waarbij de ene regering de andere voor de voeten loopt.

Europa overweegt nog of ze glyfosaat al dan niet wil verbieden, maar het ziet ernaar uit dat ze het nog 10 jaar willen vergunnen. Uitspraak volgt in het najaar.

Individuele landen kunnen zelf beslissen of ze het willen verbieden of niet wanneer Europa het zou toelaten.

De Vlaamse Regering kan daarnaast het gebruik verbieden, maar niet de verkoop ervan.
zaterdag 15 juli 2017 - 16:24
Dunya

Dunya

Het komt er dan op neer dat je het dan mag kopen om in je tuinhuis op de plank te plaatsen?
zaterdag 15 juli 2017 - 20:38
pplakke

Pplakke

maar wallonie en brussel hadden al een verbod op gebruik.
vlaanderen is na die mails ook ineens van gedacht verandert.
dus als alle gewesten het nu eens zijn.
zou je toch moeten denken dat verkoop verbieden ook snel kan gaan.


maar hoe dan ook zelfs dan kan je nog in het buitenland er aan geraken.
ik zag zelfs op ebay de variant met 500 g/L.
is veel nog straffer dan de 360 g/L die hier gangbaar is of beter was.

ook zouden mensen met fyto licentie nog steeds mogen blijven spuiten.
terwijl zelfs bij correct gebruik het nog altijd in het grondwater terecht komt.
je moet dit zien als zand dat je in een grindbak kapt.
het zakt en je ziet het niet meer maar het is er nog wel.
en ooit zit er zo veel in het grondwater dat we drinken .
dat onze urine in glyfosaat verandert.
en dat we gewoon op de klinkers moeten plassen om het onkruid te doden.


het kan zo simpel zijn fabrieken toe en dan moet je geen verbod uitschrijven.
want op is op en nu gaat het niet op zijn ze sluiten niet aan de scheldelaan 460.
het maakt gewoon een omweg via de fyto spuiters of via internet.

zaterdag 15 juli 2017 - 20:52
pplakke

Pplakke

online staat het niet maar in de krant van het laatste nieuws .
staat dat er geen controle gaat zijn door de politie .

als je dan ook nog weet dat voor de verkoop word afgewacht wat europa gaat doen.
en daar word over gezegd dat ze het voor tien jaar zouden goed keuren .
dan is al die heisa voor niets geweest.
en is het verbod niet meer dan een stevige aanbeveling om niet te spuiten.

maar de mensen die niet meer willen spuiten doen dit al een pak langer.
ik heb zelfs op zo een post ergens onder een artikel gelezen.
van iemand die het voordien niet kende en nu gebruikt heeft.
en verschoot hoe goed het werkte en het opnieuw gaat gebruiken.
gekker kan het niet worden een verbod is eerder reclame op die manier.



en intussen lachen de spuiters weer.
want zij krijgen weer gelijk voor de zoveelste keer.

maandag 17 juli 2017 - 15:42
Thefizyx69

Thefizyx69

Vandaag naar het winkelcentrum geweest in Brugge. Waar er al een paar jaar verbod geld om op openbare plaatsen onkruidverdelger te gebruiken. Stond er vandaag doodleuk een tuinaannemer alle onkruid te bespuiten op de verharding.
Ff nog gedacht om te politie te bellen maar dacht toen tegen dat ze er zijn is hij al lang klaar.
maandag 17 juli 2017 - 20:19
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

en waarschijnlijk spuit die nog met een middel als zapper.
houd de kieming tegen en de eerste maal het regent riek je het zelfs opnieuw.
als je niet spuit is het simpel op zen minst de goten ,borduren, paaltje,en zones waar weinig geloop is .
daar staat het onkruid zo dik dat je de klinkers niet ziet staan.
staat er niets dan moet je ze elke maand zien branden .
anders dan is er gif gebruik zo simpel is het en het toont aan dat op prive en winkel terrein .
nog een hoop gesproeid word ik geloof zelfs niet meer dat er ooit een verbod komt.
na dit stukje theater van de laatste dagen.
maandag 17 juli 2017 - 21:25
pplakke

Pplakke

5 en 6 oktober dan is het zo ver dan word er beslist.
of de glyfosaat vergunning word verlengd of niet.
https://boeddhistischdagblad.nl/nieuws/93021-kans-is-groot-dat-glyfosaat-opnieuw-wordt-toegelaten/

ondertussen kwam ik dit tegen deze week in de rondom.
een winkel die javel aanraad tegen onkruid .
een middel dat verboden is als onkruid verdelger zo maar open en bloot aanraden .
dat kan toch niet houd dan niemand in die boekjes de inhoud een beetje in het oog.


nu ondertussen is er ook in vlaanderen een proces opgestart tegen het verbod op glyfosaat.
dus als europa met 10 jaar verlengd zou het wel eens goed kunnen.
dat het in belgie ook terug komt al is eigenlijk niet uit de rekken geweest tot nu toe.
langs de andere kant als ze allemaal javel gaan gebruiken.
staat de natuur er misschien nog slechter voor.
https://www.demorgen.be/economie/pesticidesector-naar-raad-van-state-tegen-verbod-op-omstreden-onkruidverdelger-b41598c0/
vrijdag 29 september 2017 - 15:26
pplakke

Pplakke

er is dus weer niets beslist blijkbaar opnieuw uitgesteld naar 23 oktober.
volgens de info zouden maar 3 landen voor een verbod zijn frankrijk,italie,oostenrijk.
ze zijn het duidelijk aan het rekken die drie landen.
want dat is nooit genoeg voor een verbod in gans de eu.
dus ziet het er naar uit dat het eind dit jaar weer 10 jaar word toegelaten.
en op die manier kan de belg het in de buurlanden ook makkelijk gaan kopen.

ik snap dat toch niet hoe dit zo lang kan aanslepen.
die drie landen kunnen toch zelf een onderzoek instellen.
en bewijzen dat het kankerverwekkend is en zo de eu verplichten tot een verbod.
maar blijkbaar kan er nog steeds niemand harde bewijzen aanvoeren.
en blijven we eeuwig en altijd en het wel niet verbod spelletje ronddraaien.


http://www.vilt.be/nieuwe-markttoelating-voor-glyfosaat-blijft-onbeslist
zaterdag 7 oktober 2017 - 04:55
pplakke
dinsdag 10 oktober 2017 - 15:31
Dunya

Dunya

Nu ook glyfosaat in ijs gevonden. Gaan we naar het volgende voedingsschandaal?
woensdag 11 oktober 2017 - 08:28
Roeli

Roeli

Volgens mij zit het in alle landbouwproducten.
Er wordt toch met glyfosaat gesproeid , dus overal zal, in heel kleine hoeveelheid, wel iets inzitten.
woensdag 11 oktober 2017 - 10:59
Dunya

Dunya

Inderdaad Roeli. Ik heb ook zo mijn vermoedens. En dan zeggen ze dat we veel groenten en fruit moeten eten om kanker te voorkomen.
donderdag 12 oktober 2017 - 08:29
pplakke

Pplakke

glyfosaat word gevonden op velden dus breekt niet af zo als ze altijd beweren.
http://www.agripress.be/start/artikel/598302/nl

nu zou er op 25 oktober gestemd worden en de eu wil doorzetten 10 jaar erbij.
http://www.agripress.be/start/artikel/598303/nl
maandag 16 oktober 2017 - 15:28
pplakke

Pplakke

http://www.vilt.be/aantal-particuliere-gebruikers-pesticiden-daalt

deze week is het hopelijk eindelijk eens zo ver als het niet weer word uitgesteld tenminste.
en gaan we weten of het 10 jaar langer te koop blijft of verdwijnt.
volgens dit artikel zou het gebruik aan het dalen zijn maar daar merk ik toch niets van.
vorige week zag ik de buurman weer rustig spuiten.
en ook onderweg nog meermaals gezien.
dus het verbod is een lege doos zo als in het artikel staat.

als europa 10 jaar verlengd en de toestand in belgie blijft het zelfde.
dus te koop en tegelijk een denkbeeldig verbruiksverbod .
dan denk ik er toch sterk aan om mijn klinkers terug te gaan spuiten.
dat is nu al 5 jaar dat ik dit volg en altijd komt het er op neer dat het gewoon te koop blijft.
er is toch al tijd genoeg geweest om de gevaren aan te tonen .
en blijkbaar is dit nog niet gelukt want anders was er wel een verbod.

ik hoop uiteraard nog liefst op een verbod .
en dan kan het onkruid tussen mijn klinkers blijven.
maar zo als het nu is mijn klinkers verdwenen onder het onkruid .
elke maand trimmen wat veel tijd kost en na een niet meer te zien is.
en de rest blijft maar spuiten alsof er geen verbod is.
dat heeft geen zin dan zal dat ene extra busje gif het verschil niet maken.
maandag 23 oktober 2017 - 05:05
Dunya

Dunya

Het zal aan je klinkers niet liggen dat ze de boel vergiftigen. Je kweekt er toch geen prei of aardappelen tussen.
Het is bij de landbouw dat ze een alternatief moeten vinden want daar slikken we het meeste vergif.
Als ze spuiten op een jong gewas en ik kom daar voorbij met de fiets dan ruik je het uren in de wind en meerdere dagen. Hatelijk spul zou ik zeggen.
maandag 23 oktober 2017 - 08:30
Patrikc

Patrikc

Ik denk dat jullie het niet willen snappen.

PPlakke, e.a.,
ik zou liever altijd bio eten, maar met de voedingswaren uit de klassieke landbouw is weinig mis, het is vooral de spuiter zelf die gevaar loopt, en relatief gezien veel minder de uiteindelijke consument van het gewas. De landbouwer wordt geacht te weten waar hij mee bezig is en zal wel de nodige voorzorgen nemen tijdens het gebruik.
De particuliere 'opritspuiter' daarentegen, die denkt dat het allemaal geen kwaad kan, en die gebruikt de spuit zonder enige bescherming, vaak zelfs in korte broek, en vaak ook nog eens op een weinig efficiente manier zodat hij nog eens wat vaker de spuit bovenhaalt...


Dus PPlakke, laat maar fijn het onkruid groeien op je oprit, dan kan je later je spuitende buurman in de kankerkliniek bezoeken.
maandag 23 oktober 2017 - 09:26
Roeli

Roeli

Als met de klassieke landbouw weinig mis is, hoe kan het dan dat er zelfs vergif wordt gevonden ijs ?????
maandag 23 oktober 2017 - 09:50
Patrikc

Patrikc

Roeli, ik zal me een beetje nuanceren: de spuiter loopt ettelijke keren meer risico dan de consument.

We kunnen misschien alle werklozen een schoffel geven, kunnen ze de boeren gaan helpen onkruid bestrijden.
maandag 23 oktober 2017 - 10:21
pplakke

Pplakke

en toch denk ik als ze nu niet doorzetten trek ik het me ook niet meer aan.
het heeft meer dan lang genoeg geduurd voor mij.

want neem nu dit voorbeeld ik heb 2 katten die vrij rondlopen.
dus als iemand glyfosaat spuit en de katten rollen volgende nacht over die oprit,of lopen door hoog bespoten gras,of tussen de mais die elk jaar bespoten word achter mij.
en ik aai die dan kan die glyfosaat of ander spul (op de mais) op die manier via mijn handen opgenomen worden.
het is nu wat ver gezocht maar het kan wel en als ze het niet verbieden.
is er gewoon niet aan te ontsnappen .

toen vroeger ik zapper nog gebruikte was dit eind mei en was een beurt per jaar voldoende.
nu is zapper niet meer te verkrijgbaar en zal er dus minsten 2 maal gespoten moeten worden.
dus in feite word je door dat verbod net meer blootgesteld al is nooit zo veel als een boer.
maar we gaan het deze week weten wat ze beslissen misschien komt het verbod er toch nog.

maandag 23 oktober 2017 - 15:42
leerling

Leerling

@Pplakke

Ik begrijp je niet.

Je schijnt ervan overtuigd dat glyfosaat schadelijk is. Er is in Vlaanderen duidelijk regelgeving die het gebruik ervan verbiedt voor particulieren. Maar als er geen Europees verbod komt, wil je dat allemaal negeren en toch weer gaan spuiten.

Je hebt eerder foto's gedeeld van een mooi tuinpad met voegen die breed genoeg zijn om allerlei groen tussen te laten groeien. Je schreef dat je het samen met je gazon kort hield door er met de grasmaaier over te rijden.

Ik snap dus niet waarom je je eigen gezondheid, die van je katten (bedenk even dat die graag aan grassen knagen en zoek dan op 'kat herbicide vergiftiging') en die van je bodemleven in gevaar wil brengen (om van de verdere impact maar te zwijgen).

Je schrijft
dan zal dat ene extra busje gif het verschil niet maken
, maar dat is dezelfde kromredenering van mensen die afval op straat gooien.
Eén sigarettenpeukje maakt het verschil niet, denken ze, maar na een jaar zijn er dat 40 miljoen in België alleen al (bron: http://communicatiejaarverslag-2013.vlaanderen.be/jaarverslag/ach-1-peukje). Soms zie je een vogel restjes plastic oppikken, want ach, wat maakte dat ene zakje. En dan duiken de volgende foto's op van kadavers met plastic en peukjes waar hun maag was.
Met gif is het net zo, alleen zijn de gevolgen veel minder direct zichtbaar.

De enige manier om dat tij te keren, is mensen bewust te maken van waar ze mee bezig zijn, hen alternatieven te geven, ze te laten zien dat een grasperkje met hondsdraf en ereprijs misschien wel mooier en alleszins boeiender is en minder tijd vraagt dan dat groene biljartlaken dat gifproducenten ons zo graag willen doen nastreven.

Op https://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/83544-onkruid-bestrijden-zonder-gif.html staat
in de bloembollenteelt wordt ongeveer 1800 ton gif per jaar gebruikt, de hoeveelheid in particuliere tuinen is ongeveer gelijk. (bron: Milieudefensie)

Waanzinnig toch?

Elke persoon die mee 'nee' zegt tegen gif, is er eentje en misschien geraken we zo ooit nog van die troep af.
maandag 23 oktober 2017 - 20:05
pplakke

Pplakke

of het nu kankerverwekkend is ja of nee weet ik niet dat moet de eu testen.
maar in al die jaren dat ik nu niet spuit hebben ze dit blijkbaar nog niet gedaan.
anders hadden ze nu toch al bewijs gehad zou je denken.
ik vind gewoon dat ze de niet spuiters belachelijk gemaakt hebben.
ze verkondigen een groot verbod aan en het blijft in de winkel gewoon te koop.
en de federale minister laat duidelijk merken dat hij de eu regels gaat volgen.
dus keurt de eu 10 jaar goed dan blijft het 10 jaar langer te koop ook in belgie.

en deze keer kunnen ze het niet op de walen of brussel steken.
de federale regering hoort toch de wil van de gewesten te volgen .
en ze zeggen alle drie dat ze een verbod willen maar toch blijft het te koop.
de meeste mensen blijven trouwens rustig door spuiten .
die buurman die bij jou door de draad spuit is die al gestopt ?
dinsdag 24 oktober 2017 - 05:28
Dunya

Dunya

Ik spuit ook niet meer en ga iedere week minstens een uur onkruid gaan wieden op mijn oprit en pad rondom het huis omdat ik op een hoek woon. Sommigen vinden mij een bezige bij maar anderen kijken mij meewarig aan en denken dat ik te gierig ben om een degelijk spuitmiddel te kopen.
dinsdag 24 oktober 2017 - 08:37
pplakke

Pplakke

bezige bij is inderdaad het juiste woord.
niet spuiten en het zelfde uitzicht houden als mensen die wel nog spuiten.
betekent uren en uren per maand meer werk en toch slechtere resultaten hebben.
als er dan steeds gezegd word dat het verboden gaat worden.
maar dit gebeurde tot nu toe nooit er is meermaals verlengd .
dan is het toch niet vreemd dat de mensen niet meer in een verbod geloven.
en uiteindelijk de terug voor de makkelijkste weg kiezen.
dinsdag 24 oktober 2017 - 15:42
leerling

Leerling

Maar het *is* verboden in Vlaanderen.
dinsdag 24 oktober 2017 - 19:33
pplakke

Pplakke

dat is nu juist het punt dat mij stoort het is inderdaad verboden.
maar tegelijk is het in elke supermarkt en doe het zelf en zo te koop.
dat is toch geen verbod zelfs hier in de webshop is het nog te koop.
https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/15610/panic-free-garden-tegen-bamboe-300-ml
de politie doet geen spontane controle als ze het zien.
enkel als een buur die ertegen is naar de vlaamse milieu maatschappij gaat bellen.
dan zijn er boetes vermoed ik als het bewezen word.

neem nu mijn buur die is de straat beek blijven spuiten gaat over een lengte van 15 meter.
is ten eerste een beek moet je dus 1 meter afblijven met glyfosaat.
en openbare berm mag al sinds 2015 niet meer bespoten worden.
wel dat ziet dan maanden geel en nooit kraait daar een haan naar.
terwijl het wel tweemaal een verboden zone is om te spuiten.
en dat al van voor het particuliere verbod dat nu geld.

de 50 cm tussen de scheidingsdraad en mijn haag heb ik nu gras.
vroeger spoot ik daar zapper en was dus altijd kaal.
maar daar spuit hij ook door nochtans maai ik het elke maand.
en ja dat is niet veel maar mijn zitmaaier past daar niet tussen .
en moet dus met de trimmer maar grote tuin 33 are heb nog werk dus kan niet meer.
maar enkel dat stuk kost mij per maand al 30 minuten extra.
dan spreek je nog niet over mijn verharding wat echt enorm veel extra tijd kost.


maar goed ik kan er over blijven doorgaan.
hopelijk weten we morgen wat de eu gaat beslissen en dan volgt de federale regering dat.
als het dan 10 jaar verlengd word dan kunnen de gewesten het weer op de eu en de federale steken.
en zal het weer 10 jaar gezaag zijn achter een verbod dat misschien nooit komt.
dinsdag 24 oktober 2017 - 21:27
Dunya

Dunya

Denk je dat de Vlaamse milieu maatschappij gaat afkomen op een particulier die zijn oprit spuit? Vergeet het maar! Ze verplaatsen zich alleen voor misdrijven tegen het mlieu van zelfstandigen en bedrijven.
Spaar maar je telefoontje.
woensdag 25 oktober 2017 - 08:29
pplakke

Pplakke

sugar heeft dat hier gepost dus zelfs al zie je een inbreuk.
als de vmm niet komt is er zeker nooit kans dat je een boete krijgt.
dus van een verbod kan je dan moeilijk spreken toch.

ondertussen is er weer niets gebeurt geen meerderheid voor verbod of verlenging.
dus weer wachten maar december loopt de vergunning af dus lang kan niet meer duren.


http://newsmonkey.be/article/83253
woensdag 25 oktober 2017 - 15:38
pplakke

Pplakke

weer een stemming en weer draait het op niets uit.
de ene helft wil blijven spuiten en de andere wil het verbieden.
maar wat als het tegen 15 december nog steeds half half is.
dan is de vergunning vervallen en moet het direct uit de rekken .

zo ver zullen de spuitende landen het niet laten komen .
ik vrees dat er weer een korte verlenging gaat komen.
zonder uitfasering en op die manier kunnen ze dit blijven herhalen.
zo als de laatste jaren al een aantal keer gebeurt is.
maar of je nu 15 jaar ineens verlengd of telkens om de 3 jaar.
een verbod is het niet en intussen blijft het opstapelen in het grondwater.


http://www.standaard.be/cnt/dmf20171109_03177925
donderdag 9 november 2017 - 15:12
pplakke

Pplakke

nieuwe grote en langdurig onafhankelijke studie op amerikaanse boeren.
vind geen bewijs van kanker door glyfosaat.
ook niet lymfeklierkanker dat in frankrijk als beroepsziekte erkent is.

dit komt toch weer juist op de goede moment voor de spuiters.
er stemmen nu 14 landen voor en 9 tegen en 5 zijn onbeslist.
als ze aan 16 kwamen was voldoende om te verlengen.
dus als ze rekening houden met dit nieuws zit een verlenging er plots veel meer in.
maar dit legt juist het probleem in europa bloot hier is het niet echt getest.
niemand heeft hier echte bewijzen.
en vandaar dat dit spelletje van ja nee al zo lang aanhoud.


https://www.volkskrant.nl/wetenschap/terwijl-eu-hoofd-breekt-over-onkruidgif-toont-nieuw-onderzoek-aan-roundup-veroorzaakt-in-ieder-geval-geen-kanker~a4534562/
zaterdag 11 november 2017 - 05:38
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

maandag is het weer zo ver een nieuwe zoveelste stemming.
of er nu beslist word of weer niet op 15 december loopt de oude vergunning af.
dus hoe dan ook gaan we in minder dan een maand te weten komen wat het word.



http://www.agripress.be/start/artikel/600365/nl

deze link heeft het over illegale verkoop op marktplaats.
ik vermoed dat ze daar grote hoeveelheden mee bedoelen.
als ik glyfosaat intik op marktplaats kom je zelfs een bus van 15 liter concentraat tegen.
wat ik ook al eerder gepost heb bayer permaclean (glyfosaat+ 6 maanden kieming onderdrukking)
wat hier in belgie al een aantal jaar niet particulier verkocht mocht worden.
kan je zonder probleem via internet uit duitsland laten komen.
dus als de eu geen totaal verbod afgekondigd.
gaat het virtueel verbodje dat nu in vlaanderen is virtueel blijven spijtig genoeg.
zaterdag 25 november 2017 - 20:07
leerling

Leerling

@Pplakke

Je hebt het over of glyfosaat nu al dan niet kankerverwekkend zou zijn voor mensen. Een belangrijke vraag, maar niet de enige. Er is ook de vraag welke schade het product toebrengt aan het millieu. Of wat de lange termijn effecten gaan zijn.

Mij maakt het niet zoveel uit of het goedje nog te krijg is/zal zijn via Internet. Ik denk dat Schauvliege, met haar verbod op het gebruik ervan, mensen er bewust van wil maken dat het niet zo onschuldig is als het lijkt.
DDT is ook nog te koop, maar ik denk dat het bij de meesten ondertussen wel is doorgedrongen hoe giftig dat spul is.

Ik erger me aan de houding van 'après moi le déluge'. (Letterlijk: 'na mij, de zondvloed'. Ofte: als ik dood ben, mag de wereld vergaan, zolang het mij maar goed gaat.)
Sommige mensen gebruiken wat ze maar in de winkelrekken vinden, zonder na te gaan wat de effecten zijn. Als hun gazon maar mooi groen is, hun verharding onkruidvrij, hun buxushaag onaangetast...
Terwijl we (ook de mensen die het ecologisch aanpakken) straks met zijn allen de prijs gaan betalen voor extra zuivering van leidingwater, verlies aan biodiversiteit, solidariteit in de ziekteverzekering...

'We did not inherit the earth from our ancestors; we borrow it from our children.'
('We hebben de Aarde niet geërfd van onze voorouders; we lenen haar van onze kinderen.')

Er zijn andere manieren van tuinieren.
zondag 26 november 2017 - 01:05
pplakke

Pplakke

het is juist dat punt dat mij stoort iedereen draagt mee de gevolgen.
ook als je zonder gif probeert te werken .
neem nu dat mijn buurman gif gespoten heeft en ik ga wieden .
maar je ziet pas na een dag of tien de gevolgen van het gif.
als je dan net binnen die tien dagen het onkruid wied naast de draad.
zit je zo maar in het gif te grijpen en word je nog meer blootgesteld dan dat je zelf spuit.

en veel mensen blijven zelfs grote stukken aarde spuiten.
terwijl ik men split en klinkers moet maaien omdat er geen alternatief is dat echt werkt.
tenzij dan azijn maar dat mag ook niet.
zondag 26 november 2017 - 12:05
Patrikc

Patrikc

Wie zegt dat azijn niet mag ?

Azijn is zelfs biologisch afbreekbaar in het menselijk lichaam, ik ga er van uit dat de miljarden schimmels en bacteriën onder mijn oprit er nog beter komaf kunnen mee maken.
zondag 26 november 2017 - 15:45
pplakke

Pplakke

azijn is inderdaad snel afbreekbaar dat weet ik uit dit document .
https://extension.umd.edu//sites/extension.umd.edu/files/_docs/programs/ipmnet/Vinegar-AnAlternativeToGlyphosate-UMD-Smith-Fiola-and-Gill.pdf


ik heb het een aantal jaar met groot succes gebruikt op verharding.
maar toen kwam het echte verbod op glyfosaat in zicht.
en gingen meer mensen dit gebruiken en kwam plots tevoorschijn dat dit ook verboden is.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170427_02854474
als reden geeft men aan dat het niet getest is in belgie (wel in amerika) en veilig daar .
maar tegelijkertijd voert men ook geen test uit hier.
terwijl er echt wel een probleem is om grote particuliere verhardingen.
onkruid vrij te houden zonder gif .

en inderdaad zo als je zegt azijn word al zeer lang gegeten dus is wel veilig zou je denken.
maar dus officieel verboden en ruikt zeer sterk zeker de eerste paar dagen.
dus ben je sneller betrapt dan met glyfosaat wat je niet ziet of ruikt .



zondag 26 november 2017 - 17:17
Patrikc

Patrikc

Je mag op je twee oren slapen: gemeentes mogen geen herbiciden gebruiken, geen enkel. Ook geen azijn.

Jij als particulier mag gerust voedingsmiddelen op je oprit spuiten.

De geur bevrijdt je dan direct mocht iemand het in zijn hoofd halen om je te beschuldigen iets te gebruiken dat wel verboden is
zondag 26 november 2017 - 18:47
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

waarom zou dit voor particulier anders zijn in belgie.
heb je daar een officiële website van gevonden waar dat op staat ?

want in nederland is wel een pagina waar op staat dat het verboden is voor iedereen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bestrijdingsmiddelen/vraag-en-antwoord/kan-ik-azijn-zout-of-chloor-gebruiken-tegen-onkruid
hier staat zelfs dat je er boetes voor kan krijgen.
https://247green.nl/onkruid-bestrijden-met-azijn-liever-niet/
dus zou het mij wel verbazen dat dit in belgie enkel voor gemeentes verboden is.


nu langs de andere kant mijn buurman heeft vorige maand zijn straatbeek .
nog met glyfosaat gespoten en de politie passeert nu en dan en beboet dit ook niet.
toen ik vroeger met azijn de oprit deed ook nooit last gehad.
en die penetrerende geur was echt dagen tot op straat te rieken.
dus al bij al veel regeltjes voor het milieu.
maar zonder enige kans op boetes gaat nooit niemand zich er aan houden.
tenzij dan ik maar dan woon je weer in verwaarloosde perceel.
wat volgens de meeste nog erger is dan sproeien met alles wat je maar vind.
zondag 26 november 2017 - 20:33
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

ik zie net op twitter dat het er door is weer 5 jaar er bij.
verdere details over na die 5 jaar staat er nog niets op.
wat een gedoe steeds uitstellen om dan toch te verlengen.
https://www.nzz.ch/wirtschaft/eu-laender-billigen-zulassung-von-glyphosat-fuer-weitere-fuenf-jahre-ld.1333017
maandag 27 november 2017 - 15:45
Roeli

Roeli

Zo kan je jaaaaaren door gaan.
maandag 27 november 2017 - 17:04
pplakke

Pplakke

inderdaad en tegen dan is het misschien al te laat.
maar de natuur gaat zelf terug vechten en er zijn al glyfosaat resistente planten.
ik weet dat er blauwe druifjes zijn en arum italicum die er niet van weten. .
maar de sterkste in deze streek is ongetwijfeld equisetum arvense.
nu heb ik hier een pagina gevonden met alle glyfosaat resistente onkruiden.
http://www.weedscience.org/Summary/MOA.aspx?MOAID=12

en vooral het italiaans raaigras lijkt interessant om te zaaien.
en in zaad te laten komen om te verspreiden.
en waarom niet stiekem wat smijten op braakland dat bespoten word.
want de beste manier om van glyfosaat af te raken is te zorgen dat het niet werkt.
en italiaans raaigras lijkt hiervoor het beste geschikt.

dit stukje tekst heb ik ergens op het net gevonden.
en blijkbaar is dit al een probleempje geweest tussen de mais.

Opslag van italiaans raaigras

Wanneer maïs na maïs wordt geteeld is door het late oogsttijdstip de keuze aan groenbemesters beperkt tot de grasachtigen. Na maïs wordt dan ook meestal rogge of italiaans raaigras gezaaid als groenbemester. Beide zijn winterharde groenbemesters. Dit vraagt een andere aanpak in het voorjaar dan bv een gele mosterd die in de winter doodgevroren is.Bij een niet-kerende bodembewerking wordt de groenbemester door de grond gemengd, bij directzaai blijft de groenbemester onaangeroerd. Om te voorkomen dat de groenbemester concurrentie wordt voor de maïs,is het aan te bevelen om te gaan spuiten met glyfosaat. Een behandeling met glyfosaat vernietigt de groenbemester.Na 7 jaar ervaring kan gesteld worden dat een behandeling met glyfosaat bij rogge een goed
bestrijdingsresultaat geeft. Italiaans raaigras lijkt veel moeilijker te zijn. Figuur 29 laat zien bij de directzaai inItaliaans raaigras er, ondanks een behandeling met glyfosaat, duidelijk meer opslag werd geteld dan waar er rogge als groenbemester werd gebruikt. Ook bij een ondiepe niet-kerend bewerking was er meer opslag dan bij de diepe niet-kerende bodembewerking. Deze laatste was vergelijkbaar met ploegen. Ervaring leert dat de
weersomstandigheden een belangrijke rol inspelen of de bespuiting goed aanlaat of niet. Het is belangrijk om deze behandeling uit te voeren vóór het injecteren van mengmest. Immers, door het injecteren kan het Italiaans raaigras tijdelijk bedekt worden waardoor het onvoldoende geraakt wordt door glyfosaat. In dat
geval verloopt de onkruidbestrijding nadien problematisch. Dit werd duidelijk aangetoond in Bottelare. Doorgaans werd de opslag van Italiaans raaigras wel goed bestreden in na-opkomst met een geschikt 32 / 43 grassenmiddel.


het gras heeft zelfs ooit een prijs gewonnen er door.
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2013/06/21/world-pesticide-resistance-prize-gaat-dit-jaar-naar-italiaans-raaigras


foto van de overleving
maandag 27 november 2017 - 21:52
pplakke

Pplakke

nu zou je denken dat het 5 jaar stil zou moeten zij hier rond.
maar blijkbaar heeft de man die voor duitsland moest stemmen.
op eigen houtje voor gestemd terwijl er was beslist dat men ging onthouden.
het zou wel geen verschil gemaakt hebben in de uitslag.
hoe langer dit zaakje duurt hoe vreemder het word.

http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10876735/duitse-politiek-woest-na-stemming-glyfosaat

gelukkig is er ook nog wat klein goed nieuws.
op de website van test aan koop stond.
dat ze eindelijk bezig zijn om het in belgie uit de rekken te halen voor particulier.
(tenminste de papierwinkel en in belgie gaat dat heel traag)
natuurlijk als je maar naar nederland of duitsland kan of via internet.
en er geen echte controle op gebruik is zal het hier dus nog niet zo snel verdwenen zijn.
https://www.test-aankoop.be/woning-energie/doehetzelf-tuin/nieuws/glyfosaat-vergunning-verlengt
woensdag 29 november 2017 - 15:31
pplakke

Pplakke

nu blijken de gemeentes en overheid ook nog 6,4 ton gif te spuiten.
waarvan 77% glyfosaat is het meeste dus terwijl ze het nu verbieden.
voor de japanse duizendknoop is er zelfs een stijging in gebruik.
als ze zelf niet volledig stoppen zullen de mensen denken dat het onmisbaar is.
en denken als ze al zelf blijven gebruiken mag ik ook importeren of hamsteren.

http://www.vilt.be/pesticidegebruik-door-overheden-daalde-met-een-kwart
vrijdag 8 december 2017 - 05:22
pplakke

Pplakke

er was een petitie tegen glyfosaat door meer dan 1,3 miljoen burgers.
en de eu heeft nu een aantal antwoorden aan hun gegeven.
en het zijn geen goede het word niet als kankerverwekkend gezien.
en er is ook geen sprake van afbouw .
enkel risico’s tijdens het spuiten willen ze verminderen.

het ziet er dus totaal niet naar uit dat er ooit een eu verbod gaat komen.
en in combinatie met het gedoogbeleid dat de politie hier van zin is.
en het internet zijn we zelfs met het verbod en het uit de handel halen.
voor particulier in belgie volgend jaar er totaal niet vanaf.



https://www.globalinfo.nl/Nieuws/eu-verwerpt-europese-petitie-tegen-glyfosaat
zaterdag 16 december 2017 - 05:17
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

nieuw schandaal uit nederland de werkelijke verkoop van glyfosaat.zou meer dan 5 keer hoger liggen dan het centraal bureau voor de statistiek weet van heeft. greenpeace heeft cijfers van nefyto gevonden waar dit in staat.5 keer dat is enorm veel dan moet je toch ook enorm veel meer produceren.die grondstoffen komen toch per boot of trein aan vermoed ik.en aangezien dit chemische stoffen zijn zou je toch verwachten dat het streng in het oog word gehouden.
https://www.duurzaamnieuws.nl/pesticidesleak-verkoop-glyfosaat-vijf-keer-hoger-dan-aangenomen/


ondertussen in belgie waar een verbod op verbruik geld van glyfosaat voor particulier.ligt het nog steeds in de rekken.op 27/04/2017 is er een artikel verschenen waar men zegt dat de verkoop verboden gaat worden .maar we zijn bijna een jaar verder en nog niets is er veranderd.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170427_02854666
zaterdag 17 februari 2018 - 21:28
Roeli

Roeli

Brussel heeft het toch de eerste jaren weer toegestaan, dus mag het verkocht en gebruikt worden.
zondag 18 februari 2018 - 16:25
leerling

Leerling

@Roeli
Europa bepaalt wat minstens moet/mag. Elke lidstaat heeft het recht om strengere regels op te leggen. In België heb je dan ook nog gewesten een gemeenschappen die nog eens strengere regels kunnen opleggen. (Vandaar de absurde situatie hier dat je glyfosaat wel mag kopen, maar in Vlaanderen niet mag gebruiken. Vlaanderen heeft geen zeggenschap over wat je al dan niet mag kopen.)
zondag 18 februari 2018 - 23:26
pplakke

Pplakke

de situatie was eerst zo enkel wallonie en brussel hadden eerst een gebruiksverbod(enkel particulier) .vlaanderen wilde eerst niet maar volgde wat later plots toch wel.op 27/04/2017 is dan gezegd door de minister van landbouw .die de verkoop wel kan verbieden dat hij dat ging doen.maar de realiteit is dat na bijna een jaar het nog steeds te koop is.er is dus iets aan de hand. de gif sector heeft denk ik een proces aangespannen.maar je hoort er weinig over.en nu de eu het intussen verlengd heeft en niet kankerverwekkend beschouwt.heeft de sector sterke argumenten om zo een proces te winnen .en dus grote kans dat dit na afloopt gewoon in de rekken blijft.als dat gebeurt worden de niet spuiters weer enorm belachelijk gemaakt.
maandag 19 februari 2018 - 05:26
pplakke

Pplakke

geen glyfosaat meer in de folder van hubo wel 5 liter azijn.de vervanger is dus ontdekt alle mieren en pieren gaan dus levend verbranden dit voorjaar.
woensdag 7 maart 2018 - 15:26
Dunya

Dunya

De azijn gaat duurder worden zeker als er zo veel vraag is.
donderdag 8 maart 2018 - 08:49
leerling

Leerling

Contact met azijnzuur kan bv. ook de vleugels van o.a. bijen beschadigen.

Benieuwd hoe snel er klachten gaan komen van gebruikers die de gebruiksaanwijzigingen niet lezen en er niet aan denken dat azijn een prima middel is om kalk op te lossen.
zondag 18 maart 2018 - 23:43
pplakke

Pplakke

iets wat op de site van velt staat over azijn. is bv.dat het niet mag gebruikt worden als er afvoergootjes zijn.waar ze die info dan halen geen idee.maar veel mensen hebben afvoergootjes.en wat als je buurman geen afvoergootjes heeft zo als bij mij.als mijn buurman overstapt dan kan ik mij verwachten aan afspoeling over 50 meter.

ik vind hoe langer hoe meer dat er maar een oplossing is. en dat is verhardingen gesloten aanleggen.met die grote klinker opritten zal er altijd schadelijke middelen gebruikt worden.omdat een voegenkrabber niet realistisch is als je met +300m² verharding zit als mijn buur.ik heb maar de helft en zelfs dat zou enorm tijd kosten nu niet omdat ik het maai.maar niemand wil de boel zien overwoekeren dus die oplossing werk enkel voor mij.
maandag 19 maart 2018 - 05:34
leerling
maandag 19 maart 2018 - 18:57
pplakke

Pplakke

nog niet gezien maar wist wel dat je niet zo maar mag verharden.dan gaan ze in de gemeente misschien wat strenger worden.maar de reden dat bij de buurman zo veel verharding is is een dubbele garage .die zich bevind tussen 40 en 50 m diep in de tuin.en strikt noodzakelijke verharding is vrijgesteld.op zich is dat wel een discriminerende regel vind ik.want wil je een extra parkeerplaats vlak aan straat mag dit niet voor wateroverlast.maar heb je een garage mag je plots half je tuin verharden zonder probleem.
dinsdag 20 maart 2018 - 05:27
pplakke

Pplakke

phytofar heeft een telefoon nummer voor vragen over sproeimiddelen.staat onderaan op deze link is zelfs zondag morgen bereikbaar. http://www.vilt.be/tuinier-zonder-als-het-kan-en-chemisch-als-het-moet

verder ook dit opvallende zinnetje in de tekst
: Door het verdwijnen van glyfosaat als onkruidbestrijder voor particulier gebruik grijpen sommigen naar azijn, zout en javel. :


daar staat dus echt in die tekst verdwijnen van glyfosaat.wat een onzin is me dat nu toch de winkels liggen vol glyfosaat en er is geen pakkans.dit is echt totaal gestoord al schrijf je miljarden keren dat het verdwenen is. dat betekent niets en ja het is al vaak gepost maar dit is toch gewoon een situatie die vierkant draait.ik vind dit zelfs erger dan toen er geen verbod was.nu is glyfosaat precies een geest die je niet kan wegslaan.hij dwaalt en dood elk onkruidje maar kan het officieel niet geweest zijn want is verboden.
zaterdag 31 maart 2018 - 22:12
leerling

Leerling

Wat citaten uit die webpagina:
Phytofar [is] de Belgische vereniging van de industrie van gewasbeschermingsmiddelen.
Echt wel de vereniging waar ik naartoe stap voor objectieve informatie.

Voor mij zijn deze beweringen grondig met elkaar in tegenspraak:
Phytofar benadrukt dat elk op de markt toegelaten gewasbeschermingsmiddel getest is op de risico’s voor mens, dier en milieu en effectief en veilig is.

Wanneer de consument het juiste product heeft gevonden, krijgt hij nog een aantal tips mee van Phytofar zoals het etiket grondig lezen, beschermende kledij (speciale handschoenen en gesloten schoeisel) dragen, nadien de handen wassen, nooit bij regen en wind spuiten, enz. (...) Spuitresten worden best verdund en verspoten op een onverhard oppervlak. Ze mogen nooit weggegoten worden in de gootsteen of riool want dat leidt tot directe watervervuiling.


Dit verklaart allicht veel:
Bron: eigen verslaggeving


Ze merken terecht op:
Door het verdwijnen van glyfosaat als onkruidbestrijder voor particulier gebruik grijpen sommigen naar azijn, zout en javel. Phytofar maakt duidelijk dat dit allesbehalve milieuvriendelijke middelen zijn.

Maar ook dat doen ze allicht eerder om mensen die gemakkelijkheidsoplossingen zoeken terug richting hun 'milieuvriendelijke' middelen te leiden.

Ik begrijp niet dat je van een heel eenvoudig en duidelijk verbod (in Vlaanderen) zo'n probleem wil maken.

Ja, je kan het nog altijd kopen (al zijn er meer en meer winkels die het niet meer aanbieden). Ja, er zijn mensen die dat verbod aan hun laars lappen. Ja, er wordt nauwelijks op gecontroleerd.
Weet je, als je wil kan je ook nog DDT kopen en gebruiken. De meeste mensen hebben ondertussen wel door dat dat niet zo'n best idee is. Maar het feit dat het nog altijd geproduceerd wordt, zegt al genoeg.

Het verbod in Vlaanderen op het gebruik van glyfosaat is er niet voor niets: de WHO heeft alle studies die mogelijk beïnvloed kunnen zijn door belanghebbende bedrijven opzij geschoven en komt op basis van wat overblijft tot de conclusie dat glyfosaat waarschijnlijk kankerverwekkend is (o.a. voor de gebruiker en zijn omgeving).
Er zijn ook studies die aantonen dat glyfosaat een gevaar vormt voor de biodiversiteit.
Alleen al o.w.v. het voorzichtighedsprincipe zou dat voldoende moeten zijn om het verbod te respecteren.
Dat sommige landen (waaronder Nederland) voor het kunnen blijven gebruiken stemden, heeft veel vragen opgeroepen over de kracht van lobbygroepen.

Je kan door je aankopen de Monsanto's van deze wereld blijven steunen.
Je kan je kop in 't zand steken en zeggen: mijn buurman doet het ook, wat maakt mijn kleine bijdrage uit. Of, zoals je hier constant lijkt de doen, (net niet?) suggereren dat anderen dat verbod ook maar moeten negeren.

Je kan ook je verstand gebruiken.
zondag 1 april 2018 - 13:30
pplakke

Pplakke

vilt is een website die draait op belasting geld van vlaanderen en de provincies.maar ook de boeren bond enz.
http://www.vilt.be/nl_BE/pages/show/reference/overVilt
ze nemen het vlaams streefbeeld zijnde glyfosaat uit de rekken. voor realiteit aan terwijl het niet zo is.dit gaat verder dan een verbod op iets dit is gewoon een pure leugen schrijven.van een site die overheidssteun krijgt zou je toch verwachten dat ze de echte situatie beschrijven.zijnde verbod maar wel nog vrije verkoop+geen pakkans. worden die gesteunde sites wel gecontroleerd of ze de waarheid schrijven duidelijk niet.


en ddt kun je echt niet zo maar kopen voor zover ik weet (misschien uit een ver land maar dan moet je het nog de europese grens over smokkelen ).neem nu bv.zapper http://newsmonkey.be/article/39761 dat is in 2015 van de markt gegaan (uitgezonderd met fytolicentie ).ik was toen al gestopt met spuiten en dat was voor mij een signaal. dat gewone glyfosaat ook wel zou volgen maar we zijn nu 2018.en we hangen vast in de gekende situatie .dus het is wel degelijk mogelijk om het uit de rekken te halen.maar blijkbaar word er deze keer voor gezorgd dat het niet snel of nooit lukt.en dat is geen goede reclame voor belgie. de gif bedrijven hebben duidelijk de macht om de wet te vertragen.of wie weet via een proces zelfs het verbod in te trekken nu europa hen niet meer kankerverwekkend vind.


zondag 1 april 2018 - 20:47
leerling

Leerling

Het artikel waar je naar verwees is een artikel op de website van VILT waar ze Phytofar vrij aan het woord laten.
Phytofar is de Belgische vereniging van de industrie van gewasbeschermingsmiddelen, een belangenvereniging.
VILT is het Vlaams infocentrum land- en tuinbouw.
Phytofar is niet hetzelfde als VILT.

Het telefoonnummer dat op die webpagina staat is van de Association Belge de l'Industrie des Produits Phyt asbl, niet dat van VILT.
zondag 1 april 2018 - 22:54
pplakke

Pplakke

ik dacht dat ze het zelf geschreven hadden omdat er eigen verslaggeving onderaan staat.maar als het rechtstreeks van phytofar komt is nog vreemder.dan lijkt het alsof de gif vereniging even komt wijsmaken aan de overheid dat het verdwenen is.en zij posten het blij over terwijl het niet zo is.

maar goed het maakt ook allemaal niet uit hoeveel keer we het herhalen. het is wat het is en we kunnen er toch niets aan doen.uiteindelijk zie je ook dat hier maar denk max 10 personen op dit topic hebben gereageerd .dat is niet veel en is ook maar een bewijs dat de meesten er niet van wakker liggen.ze hebben gehamsterd omdat ze dachten dat het ging verdwijnen maar is niet zo.en als het verdwijnt.gaan al die mensen naar azijn of nog slechter javel overschakelen.dus wat ook gebeurt het loopt sowieso slecht af voor het milieu.
maandag 2 april 2018 - 05:32
leerling

Leerling

uiteindelijk zie je ook dat hier maar denk max 10 personen op dit topic hebben gereageerd

Maar het is ondertussen wel meer dan 2180 keer bekeken. Zie maar eens op https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/33/tuinbabbel

En misschien steekt dit artikel van de Vlaamse Milieumaatschappij je ook een hart onder de riem? https://www.vmm.be/publicaties/de-vlaamse-tuin-met-of-zonder-pesticiden Volgens hun studie gebruikt 53% van de particulieren nooit pesticiden, en wil de helft van de mensen die het nog wel doen hun gebruik minderen.

Mensen worden zich meer en meer bewust dat gif niet zo vanzelfsprekend is als sommige bedrijven ons willen doen geloven. We zijn er nog lang niet, maar we zijn al wel de goede weg op.
maandag 2 april 2018 - 22:10
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

hoe kunnen ze dat zeker weten van die 53 procent.ik heb hier enkele posts terug een link gezet.daar staat in dat verkoop in nederland.5 keer hoger is dan de officiële cijfers daar. https://www.duurzaamnieuws.nl/pesticidesleak-verkoop-glyfosaat-vijf-keer-hoger-dan-aangenomen/

als je dan weet dat belgen vaak in nederlandse webwinkels kopen.en men daar 5 liter concentraat vind voor een 90 euro.https://www.kuipersagrishop.nl/onkruidbestrijding/2539-imex-glyfosaat-3-5-liter-s071245-imex-glyfosaat-3-5-liter-ter-bestrijding-van-onkruiden-gras-nieuw-opkomende-scheuten-van-afgeza-5690859700050.html?gclid=EAIaIQobChMI4P-Z8ZGd2gIVA7ftCh3wCwrCEAQYAiABEgK_evD_BwE dan zou je wel kunnen vermoeden dat dat een groot deel van die verkoop zich ook naar belgie verplaatst.en dan worden die 2180 keer bekeken misschien wel 2000 keer gehamsterd in nederland .ik zie wat ik zie gisteren zag ik al ergens iemand met een rugsproeier lopen.het kan ook azijn of javel geweest zijn maar dat mag ook niet.

neem nu de nieuwe diesels daar worden naar het schijnt de roetfilters er uit genomen.en niet terug geplaatst omdat dit zo duur is.men ziet dit niet na want kost veel tijd in de controle. dan heeft een roetfilter ook geen zin en rijd men in feite met een oude diesel.ik bedoel maar men stelt hier graag alles mooi voor maar is het ook zo ?
dinsdag 3 april 2018 - 05:36
pplakke

Pplakke



op twitter posten mensen al eens wat fotos .nu is er een foto van koeien op een bespoten veld.dit kan toch niet anders dan een overtreding zijn die koeien eten ervan.



https://twitter.com/search?q=%23glyfosaat&src=typd
maandag 9 april 2018 - 14:49
Roeli

Roeli

Zou het geen gemaaid land kunnen zijn waar mais of graan op heeft gestaan ?
Het is vast geen recente foto. Gras en bomen zijn nog groen.
maandag 9 april 2018 - 17:29
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Zou graag de originele foto zien. Dit zijn wel heel rechte lijnen...
maandag 9 april 2018 - 20:21
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

de foto is op 5 april gepost zou in achterhoek nl genomen zijn.voor de stal staan 2 bomen die al vrij groen zijn achter de stal die nog niet zo ver zijn .niet elke boom is exact op de zelfde moment in blad.dus is dit net de periode waarin het kan zijn.

is inderdaad zeer recht maar tegenwoordig hebben ze een speciale gps.en in dit filmpje kan je zien dat de persoon zelfs niet stuurt als hij rechtdoor rijd.ook worden er blokjes grijs(dit deel sproeit even niet) als de sproeier overlapt of buiten de zone komt.


https://www.youtube.com/watch?v=Tm_3S7O7VYo

maandag 9 april 2018 - 21:15
pplakke

Pplakke

http://www.vilt.be/duitsland-beperkt-glyfosaatgebruik-maar-verbiedt-niet

ook in duitsland word glyfosaat verboden voor particulier het zelfde als in belgie dus. tuinaannemers mogen het nog wel gebruiken ook boeren.wel zou het enkel op erosie gevoelige percelen mogen .in belgie is het volgens mij onbeperkt voor boeren.nochtans is hier minder erosie want zeker vlaanderen is het veel vlakker.nu word nederland een klein een giftig eilandje tussen belgie,frankrijk,en duitsland. ik vraag mij af hoe lang ze daar nog gaan volhouden.
donderdag 19 april 2018 - 21:27
pplakke

Pplakke

uit nieuwe test op ratten durende 3 maanden.blijkt dat glyfosaat dna schade veroorzaakt.dit mogen de boeren dan blijven spuiten op de velden waar ons eten word geteeld.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180516_03515227
woensdag 16 mei 2018 - 15:19
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

het is vandaag goedgekeurd vanaf begin 2019 is glyfosaat weg in belgie. geen particuliere verkoop meer wel nog professioneel.
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/milieu/roundup-binnenkort-verboden-voor-particulieren~a0bd7fa9/



het is wel heel slecht uitgevoerd vind ik.er zullen mensen zijn die vorig jaar na het verbruiksverbod. toegestane alternatieven hebben getest en op die manier ontdekt hebben dat dit niet goed werkt.en nu komt er een soort uitverkoop periode van glyfosaat voor een half jaar.je kan zo al raden dat door dit zo lang te laten aanslepen er gehamsterd gaat worden.

ik heb eens rond gekeken welke promos ik al vond.op de site van gamma vind ik een promo geldig tot 30-04-2019 dit zal de verkoopstop zijn vermoed ik.


bij gamma een promo Total Net Easy pad & terras aan €21.66 ipv.€ 30.95.
https://www.gamma.be/nl/assortiment/total-net-easy-pad-en-terras-15x8-g/p/B545373



bij pelckmans staat alles van glyfosaat in promo lijkt het .maar 1 springt er toch wel enorm uit. BAYER TOTAL NET ULTRA 250 ML aan € 6,25 ipv.€ 13,95.
https://www.pelckmans.net/nl/180934/bayer-total-net-ultra-onkruidbestrijder


bij brico online nog geen solden maar die werken meer met klevertjes in de winkel.

hubo ook geen kortingen te vinden online maar werken ook vaak met klevertjes .


dus nu al kortingen aan - 50 procent te vinden .en dat op producten die eigenlijk verboden zijn.dit is een laatste stuiptrekking maar wel 1 die voor sommige misschien wel 50 jaar gaat mee gaan.
vrijdag 25 mei 2018 - 21:45
Boerke

Boerke

En wat is het alternatief? Bio? In het volgende verslag(gaat over de dood van meesjes) kan je afleiden dat BIO ook zo gezond niet is. Eén ding staat vast. Het is er door en nu kan dit onderwerp gesloten worden. 't Wordt tijd. Mij niet verkeerd verstaan want ik ben ook tegen spuiten(in sommige gevallen).Het onkruid wied ik ook met de hand.

Het is nog niet 100% bewezen dat de dood van de meesjes en andere kleine vogeltjes door het spuiten van de Buxusmot is(via Natuurpunt gekregen) maar iedereen wijst het wel al met de vinger. Daarom ook dat ik op deze site(tuinadvies) niet veel meer reageer maar het volgende wou ik toch even melden.

Natuurpunt
22 mei om 16:01 ·
De voorbije dagen kregen we heel wat vragen en meldingen van dode meesjes in het nest. Veel mensen leggen meteen de link met bestrijdingsmiddelen tegen de buxusmot. Chemische bestrijdingsmiddelen kunnen inderdaad aan de basis liggen van zo'n mislukt broedsel. Langs de andere kant wordt er ook veel gespoten met biologische middelen, waarvan de impact op vogels nagenoeg nihil is. Die bio-middelen zijn dan weer zeer schadelijk voor waterleven en omstreden omwille van hun mogelijke impact op hommels en wilde bijen. Niet spuiten is dus veiliger!
Toch op zoek naar een manier om de buxusmot veilig te bestrijden? Op www.natuurpunt.be/buxusmot geven we 5 veilige tips.

En dit is een laatste mening over onkruid bestrijden. Als je op onze regionale zender dit weekend hoort dat ze 100 butaanflessen nodig hebben per jaar om het onkruid tegen te gaan op de wandelpaden in een park dan stel ik mij ook de vraag;Hoe gezond is dat?Als je de beelden zag? Met een mondmasker op ? En de bezoekers lopen er gewoon voorbij.??
zondag 27 mei 2018 - 14:09
pplakke

Pplakke

rook is inderdaad ongezond en branden werk eigenlijk ook niet.het komt er op uit dat er geen alternatief is dat werk.tenzij dan azijn, zout en javel maar die mogen ook niet.mensen met veel verhardingen met voegen die niets willen gebruiken.kunnen eigenlijk maar 1 of 2 dingen doen en dat is trimmen.of ganse dagen met een mesje zitten peuteren maar dat is onrealistisch.bij mij is het dus trimmen wat ook werkt is gegoten verharding .maar dan moet je weer alles vernieuwen en dit is dan weer niet goed voor de wateroverlast.maar inderdaad goed dat dit topic ten einde komt na zo lang.

trimmen gans anders uitzicht geen giftige producten buiten benzine dan.
zondag 27 mei 2018 - 20:07
leerling

Leerling

@Boerke
En wat is het alternatief?

Ik begrijp je vraag niet. Bedoel je: "Wat is het alternatief als we straks geen bestuivers meer hebben"?

Uiteraard is bio niet (noodzakelijk) beter. Bio is niet hetzelfde als ecologisch. Het wil alleen zeggen dat het niet chemisch gemaakt is en dus (waarschijnlijk) ook weer afbreekbaar.

Het alternatief is dat we ons eens serieus afvragen waar we mee bezig zijn. En hoe het anders kan.
Voor tuinliefhebbers begint dat met je realiseren dat je tuin niet stopt bij die paar cm diepte waarop je gazon groeit of waarin je verharding ligt. Dat wat je spuit op je planten, zowel in productie als bij gebruik, dikwijls veel meer dood en vernieling zaait dan het onkruid of het beestje dat je de hoek om wilde helpen.

En hoe het anders kan?
Misschien eens nadenken over de vraag waarom sommige mensen een ultragroen biljartlaken nog altijd de max vinden. Of waarom mensen nog altijd verharding willen aanleggen die ofwel veel onderhoud ofwel veel gespuit vraagt om het naar hun normen 'netjes' te houden.
Almaar meer mensen doen het anders. Voorbeelden genoeg, dunkt me. Je moet ze gewoon willen zien.
zondag 27 mei 2018 - 22:28
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

frankrijk trekt zijn staart in verbod op glyfosaat is afgekeurd.
http://www.boerenbusiness.nl/rss/algemeen/artikel/10878698/frans-glyfosaatverbod-van-de-baan

geen goed nieuws en volgens mij loopt er hier ook nog steeds een rechtszaak waar je weinig over hoort.die is toen opgestart toen wallonie met dat gebruiksverbod kwam.dus blijf ik toch nog steeds een beetje schrik hebben dat het nog terug komt in belgie.met glyfosaat weet je nooit is al bijna even hardnekkig als het onkruid zelf.
dinsdag 29 mei 2018 - 21:26
pplakke

Pplakke

nog een nieuwe techniek elektrofysisch wieden stroom door de plant jagen.dit zou de plant met wortel en al doden.iets wat de alternatieven nu dus niet kunnen.

http://www.landbouwleven.be/3121/article/2018-06-05/nieuwe-machine-gaat-onkruid-te-lijf-met-elektriciteit

https://www.mechaman.nl/landbouwmechanisatie/2018/01/02/stroom-in-plaats-van-roundup/
dinsdag 5 juni 2018 - 15:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon