menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Houtkachel

Ga naar meest recente reactie

Boerke

Boerke

Gisterenavod ook gehoord in het nieuws van 18u.?
Ze zouden weer bezig zijn met het verbieden van houtkachels door het fijn stof. Voor mij is het één zaak. Wie heeft een houtkachel? Zij die gratis aan hout kunnen geraken en daar verdienen ze in Brussel niets aan. Langs de andere kant promoten ze verwarming met mazout(?) . Is dit niet van dezelfde familie als dieselrijders ?
Nog niet te spreken van de vele ontslagen -faillissementen die hier gaan op volgen. Arbeiders zijn weer de dupe; In alle klasse ; arbeiders in de fabriek - verkopers - plaatsers - zelfs schoorsteenvegers tel ik er bij.

Maar weet je wat een faillissement opbrengt aan de staat? Wij hebben dit gisteren eens uitgerekend voor ons bedrijf. Stel dat iedere werknemer gemiddeld 20000 euro bruto krijgt. De helft gaat naar de staat dus weet je het wel zeker. Dan gaat er na alle aftrek zo'n 2470000 euro naar de staat. Weer een stukje van hun zwart gat gedicht.(dit is een simulatie want bij ons zal het nog iets hoger liggen).

Dus besluit: Alles nemen ze af van de kleine ( arme) man. Zelfs de gezelligheid van bij het knetterend vuur te zitten.

Tuinbabbel

woensdag 12 oktober 2016 - 09:23
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Wie weet hebben ze straks weer een geweldige uitvinding bedacht voor prive "brandjes". Een goede roetfilter. En dan is er weer handel en werk. Soms moeten ze wel eens een balletje opgooien om toch die CO twee uitstoot te verminderen. Want een auto één dag niet laten rijden is ook weer zo iets. Genieten van het vuurtje privé. Doe ik hier in mijn tuin ook een enkele keer.
woensdag 12 oktober 2016 - 09:52
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

Nog zo iets. Toen wij bouwden promoten ze electrische verwarming. Accumulatie en waterboiler werden verwarmt op "uitsluitend nachttarief". Dit tarief is momenteel hetzelfde als tweevoudig tarief. Wij hebben hierdoor al één electriciteitsmeter weggedaan.Want per meter moet je wel abbonnement betalen.
Aan de ene kant promoten ze nu electrische wagens en aan de andere kant "breken" ze de electrische verwarming af.
Wij hebben al enige tijd zonnepanelen en onze boiler wordt daarmee opgewarmt. Maar ik denk dat ze nog een taks gaan uitvinden zoals in de tijd toen je een TV-antenne op het dak staan had. Zo iets van een onnatuurlijke taks. Iets dat vreemd staat of een vreemd zicht is voor de natuur.
Ik zal maar stoppen want ik geef hen hier al de pap in de mond.
woensdag 12 oktober 2016 - 10:40
svoffel

Svoffel

Ze gaan altijd iets vinden om de kleine man te laten betalen. Daar maken ze dan rap een wet voor.

Wij verwarmen met een houtkachel. Een "petit godin" al jaren een goede kachel waar iederen heel tevreden van is.
Dus in het begin van het jaar wou ik die kopen, bleek dat deze niet meer mocht verkocht worden in België, wegens de nieuwe wet op de dubbele verbranding.
De Godin heeft een rendement van 73% en het moet nu 75%!
In alle andere landen mocht ze nog verkocht worden. De fabriek heeft natuurlijk ondertussen een nieuw model uitgebracht die voldoet aan de nieuwste normen, maar ja, is dan ook bijna 2000€ duurder.
Maar we hebben toch onze Petit Godin kunnen kopen, de factuur is opgemaakt alsof we de onderdelen gekocht hebben. In de dag stoken we hout en s'nacht met kolen. Heel goedkoop en een zalige warmte.
We zijn dus nog een tevreden en gelukkige gebruiker van een houtkachel.
woensdag 12 oktober 2016 - 12:17
Paronoto

Paronoto

IK doe 3 puls over elkaar aan..en 2 paar kousen.heb nooit kou plus een dikke wollen onderboek en dan zo weing mogelijk bewegen...patatten schillen mag nog en in de soep roeren ...allemaal werkjes voor 83 plussers....heb geen klagen...betaal ook geen huishuur bvb Wat kan het leven mooi zijn
Heb den oorlog meegemaakt....dat was "andere koek" of liever er waren niet eens koeken......De duitsers lagen gekazerneerd in de 3 fabieken die Ninove rijk was und Sie marsjeerden al zingend "und Wir fahren gegen Engeland"...Nu ruilen we cactussen of gaan ze ginder kopen bij weeral andere duitsers.Wass ist das Leben schön.....

Tuinbabbel

woensdag 12 oktober 2016 - 14:58
minouke
donderdag 13 oktober 2016 - 16:47
Roeli

Roeli

Hoe denk je over een crowdfunding voor die arme miljardairs.
donderdag 13 oktober 2016 - 17:45
svoffel

Svoffel

Hahahaha, Roeli, das een goeike
vrijdag 14 oktober 2016 - 08:25
minouke
vrijdag 14 oktober 2016 - 08:30
Roeli

Roeli

Sorry Boerke.
Dat was even afdwalen van het onderwerp.
vrijdag 14 oktober 2016 - 10:32
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

Roeli, Geef niet hoor. Ieder zijn zeg.
Volgende heeft ook niets met deze topic te maken.
@ Paronoto. Omdat U over de oolog spreekt,dan denk ik steeds aan een verhaal van mijn schoonmoeder. Je weet dat de Duitsers bij de boeren hun paarden ging halen? Wel bij mijn schoonmoeder thuis waren ze ook boeren en op zekere dag kwamen ze ook hun boerenpaard halen. Echt ver zijn ze ermee niet geraakt. De poort uit en op straat begon het te springen,stampen,hinniken,allé alle toeren uit te halen. Wat was nu het probleem, dat paard had schrik van de witte lijnen op straat en mijn schoonmoeders vader was de enige die wist hoe hij het paard moest kalm houden. Hij deed het hen voor en daarna mochten ze het zelf nog eens proberen. Maar na enige tijd hadden ze besloten om het paard gewoon op stal te laten omdat het hen niet lukte. En zo hadden ze hun paard terug.
vrijdag 14 oktober 2016 - 14:42
minouke
vrijdag 14 oktober 2016 - 15:02
pplakke

Pplakke

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2912589/2016/10/10/Na-het-smogalarm-nu-ook-het-stookadvies-Veel-fijn-stof-in-de-lucht-Geen-hout-stoken-voor-gezelligheid.dhtml

als je die cijfers ziet klopt er toch iets niet aan hun zogenaamde milieu taksen.
autos worden extreem zwaar belast met milieu taksen.
en vuurtje stook dat ook slecht is moet geen uitstoot taks op betaald worden.

neem nu dat je een auto van 15 jaar hebt die nog geen 2000 euro waard is.
dan vind ik 700 euro verkeersbelasting toch veel te veel .
als je dat drie jaar betaald dan zit je al over de waarde van de auto .
vrijdag 14 oktober 2016 - 15:39
Polplastron

Polplastron

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160927_02490059

Gelukkig rijden we binnenkort allemaal elektrische en is het hele probleem van fijn stof en broeikassen allemaal de wereld uit. Maar ... waar halen we de energie vandaan om die auto's te laten rijden? (Of hoe men mensen een rad voor de ogen draait ... weeral!)

Grts,
Pol
vrijdag 14 oktober 2016 - 17:41
Roeli

Roeli

Waar die energie vandaan komt ?
In het vervolg worden alle bliksemflitsen opgevangen.
Dus gratis elektriciteit. Wat wil je nog meer.
vrijdag 14 oktober 2016 - 18:48
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

het is niet alleen de elektriciteit maken.
het zit hem ook in hem kunnen opslaan in de accu.
binnenkort is het weer zo ver dan vriest het .
en dan staan er een boel diesel en benzine autos in pan omdat de accu leeg is.

maar daar heeft een tesla geen last van .
omdat omdat die in de verwarmde garage staat van de rijke eigenaar.
zet een dure nieuwe tesla in vriesweer en de batterij verliest 50% aan capaciteit .

er waren begin vorige eeuw ook al electrice autos .
maar daar is toen niets van gekomen .

op dit filmpje op deze link kan je goed zien .
http://www.dieselarmy.com/news/video-diesel-brothers-episode-four-recap/
hoe krachtig klein en efficient een diesel motor kan zijn .
die auto trekt een trein van 180 ton voort (op minuut 40 ) .

ze zijn trouwens bezig met algen maar ook met hout om er diesel van te maken.
eens ze dat lukt spreekt niemand nog over de tesla.
vrijdag 14 oktober 2016 - 21:42
garene

Garene

Hybride wagen ? vergeet het. Ik heb er een. Na 1 jaar wou ik ervan af en kreeg nog 5.000€ voor een auto van 25.000€.
In een afdaling gaat die wel tot 140 à 150km/uur maar zodra de helling er komt rijdt je nog 65 en wordt je voorbij gestoken door een Fiatje 500 of een 3-tonner.
Electrisch rijden is frustrerend, voorlopig nog, misschien beter in 10 of 15 jaar.
zondag 16 oktober 2016 - 19:56
Adrienne

Adrienne

Misschien energie maken van de koe str.nt !!! Zou dat geen idee zijn dan hebben we voor één keer eens niemand van Brussel tegen
maandag 17 oktober 2016 - 08:26
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

Adrienne, dat gebeurt al. Bij mijn schoonbroer op de boerderij levert deze electriciteit voor een deel van de stallingen.
En als iedereen dat doet zal er wel een CO-meter opkomen om taks te heffen. Zogezegd een "CO-windtaks"
Onderstaande link een verslagje van 'de dag van de landbouw' op hun boerderij in 2015.
http://www.goeiedag.be/merchtem/2015/09/gelukkige-koeien-op-koeweidehof-fotos/
maandag 17 oktober 2016 - 10:26
Roeli

Roeli

Boerke, ik zie wel kinderen in de weide, maar waar zijn de koeien ?
maandag 17 oktober 2016 - 12:52
Boerke

Boerke

Op het gras? Zijn leden van de KLJ die aan het vendelen zijn om de dag op te smukken. De melkkoeien staan op stal ( andere foto's) en die komen niet buiten.
maandag 17 oktober 2016 - 13:02
Roeli

Roeli

Arme koeien.
Hier, in mijn omgeving staan de koeien overdag nog steeds buiten. Ook de melkkoeien. Gelukkig wel. Gaan in de namiddag naar de stal om gemolken te worden en 's morgens na het melken weer naar buiten. Koeien zijn toch weide dieren. Geen staldieren.
Zal nu niet zo lang meer duren, als het kouder wordt gaan ze , natuurlijk ,wel naar binnen.
maandag 17 oktober 2016 - 13:32
Boerke

Boerke

Roeli, je zou het eens moeten zien, die koeien zijn er beter aan toe als sommige mensen hoor. Slapen op kussens, een hele dag radio, Stallen worden automatisch gereinigd,hebben een eigen massageborstel om zich tegen te schuren, die komen niets te kort. Het zijn wel geen volledig gesloten stallen , dus hebben ze wel buitenlucht.
maandag 17 oktober 2016 - 16:18
Paronoto

Paronoto

En dan worden ze nog opgeeten ook.....maar dieren kunnen niet protesteren of in Brussel gaan manifesteren tegen hun "misbehandeling"......Ik heb de Boerenbetoging in Brussel meegemaakt....'k was toen werkzaam als dispatcher bij de MIVB .....Verschrikkelijk hoe het er aan toeging tussen rijkswacht + polite en de toenmalige boeren.......maar fundamenteel is het er niet zoooooveel op vooruit gegaan. Hier moet je al een fameus stukske lopen om een boerderij te zien...hebben we (mijn vrouw en ik) ondervonden bij een "Zondagwandeling" ......(in de maak).




maandag 17 oktober 2016 - 17:10
Roeli

Roeli

Ach Boerke, ieder moet doen wat hem het beste lijkt. Daar heb ik niets mee te maken.
Ik denk alleen, zou de koe dit ook het beste vinden of zou zij liever vrij in de wei lopen.?

Maar dit is helemaal off topic. Was de bedoeling niet.
gr. Roeli
maandag 17 oktober 2016 - 17:47
Boerke

Boerke

@Roeli; off topic of wel; bij mij mag iedereen zijn gedacht zeggen hoor. Ik vind het al fijn dat je van een kachel in een stal kunt belanden.
maandag 17 oktober 2016 - 23:12
Adrienne

Adrienne

Van de kachel naar de koe. Ach ja moet kunnen ik heb nog nooit kou gehad als ik moet melken. Ook niet in de winter als het vriest. Wij zeggen altijd onze beste kachel staat niet in de woonkamer maar in de stal ha,ha. Ga maar eens tussen 2 van die grote beestjes zitten dan weet je het wel.
dinsdag 18 oktober 2016 - 20:38
Paronoto

Paronoto

"Ga maar eens tussen 2 van die grote beestjes zitten dan weet je het wel"

Met een helm op en de emmer tussen uw knieën....moet kunnen....
dinsdag 18 oktober 2016 - 21:56
Boerke

Boerke

En op een driepotig stoeltje; Nostalgie ten top.
woensdag 19 oktober 2016 - 09:20
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Boerke hier zat er maar een poot onder dat krukje. Kun je beter naar voren en zijwaarts buigen.
woensdag 19 oktober 2016 - 10:18
Boerke

Boerke

Ja, slim gezien.
woensdag 19 oktober 2016 - 10:42
Patrikc

Patrikc

Of Hollandse zuinigheid ?
woensdag 19 oktober 2016 - 12:49
Roeli

Roeli

Volgens mij moet er , zo langzamer hand, nieuw hout in de kachel.
woensdag 19 oktober 2016 - 13:22
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Foutje

woensdag 19 oktober 2016 - 18:31
deHaan

DeHaan

Is geladen.

Tuinbabbel

woensdag 19 oktober 2016 - 18:35
svoffel

Svoffel

hahahahahaha, met zo een takje kun je een mooi vuurtje stoken
donderdag 20 oktober 2016 - 18:33
Boerke

Boerke

Daar krijg je twee keer warm van. Een eerste keer bij het verwerken en een tweede keer in de kachel.
donderdag 20 oktober 2016 - 20:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon