menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vuurkorf in de tuin: Gezellig vuur, zieke buur!

Ga naar meest recente reactie

benben

Benben

Leuk en gezellig is zo'n vuurkorf wel. Maar het is minder leuk dat je midden in de rook moet gaan zitten omdat de wind in jouw richting zit. Of dat het windstil weer is en al de rook blijft hangen. Dikke rookpluimen waaien over je tuin heen waardoor het vrijwel onmogelijk is om nog zuurstof te kunnen inademen. Wat nu? Waarom worden die dingen zo verkocht zonder enige waarschuwing?

Neem ook eens kijkje op:

http://www.platformhoutstook.nl

Tuinbabbel

dinsdag 19 april 2016 - 17:21
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Ik stel me even de vraag op welke manier deze grafiek tot stand is gekomen.
Als het gaat om de uitstoot gemeten gedurende een bepaalde tijdsduur, dan snap ik het plaatje volledig. Als men echter met deze grafiek wil aantonen wat de grootste oorzaak is van aerosol-opnames, dan denk ik dat er het een en ander fout zit (en dat is inderdaad niet de bedoeling van deze grafiek, maar zo lees jij hem, vrees ik, wel). Pas altijd op met statistieken en lees wat ze willen zeggen en interpreteer ze niet door gegevens te gebruiken voor wat JIJ wil zeggen.
(Of zoals mijn directeur ooit presteerde met een enquête of zijn enquêtes zinvol waren. 1/3 van het personeel had gereageerd op de enquête. Meer dan de helft van de mensen die de enquête beantwoord hadden, vond enquêtes zinvol. Waarna mijn directeur besloot dat het merendeel van de mensen zijn enquêtes wel zinvol vond. Statistiek was mijn buisvak, maar hier kreeg ik echt wel grijs haar van!)

Vergeet niet dat mensen die met mobiele werktuigen (bouwsector) werken of die vlak naast een drukke autoweg wonen, dagelijks worden blootgesteld aan die hoeveelheid aerosolen. Hoewel de uitstoot misschien wel een heel deel minder is dan die van een vuurhaard of sfeerverwarming, zal een langdurige en veelvoudige blootstelling wel leiden tot een hogere opname.

Laat ons er vanuit gaan dat je je sfeerverwarming of vuurhaard niet dagelijks acht uur lang laat branden en er dan vervolgens ook nog eens vlak naast gaat zitten, dan denk ik dat het effect op langere termijn nog best wel meevalt. Mensen die met machines werken zitten echter wel acht uur lang en dat vijf dagen per week naast die machine en mensen die regelmatig mogen genieten van een file doen dat ook zo'n uur of twee per dag en dat vijf dagen per week. De uitstoot van aerosolen is dan wel minder, maar door de meer langdurige en meer regelmatige blootstelling zal het effect ongetwijfeld ook hoger zijn.

Ook heb ik geen idee op welke basis de meting gebeurde. Als men de rook meet, dan zal die uitstoot inderdaad erg hoog liggen, maar meestal zetten mensen zich bij zo'n situatie eerder UIT de rook en zal de opname van aerosolen minder hoog zijn dan dat men midden IN de rook gaat zitten.

Natuurlijk blijft het altijd beter om niet in de rook van eender wel apparaat of toestel te gaan zitten. Vergeet ook niet dat het branden van wierookstokjes bijvoorbeeld ook voor een serieuze uitstoot van aerosolen zorgt en gezien dit binnen gebeurt zal de opname ervan nog hoger liggen.

Overigens zijn er meer dan genoeg voorbeelden van producten die verkocht worden die meer schade doen dan goed.
dinsdag 19 april 2016 - 20:03
pplakke

Pplakke

ik vind het ook wel vreemd dat zo een vuurkorf mag.
maar dat snoeihout op de grond verbranden niet mag.
ik heb bv. oostenrijkse dennen die laten elke herfst met de wind.
een deel dode takken vallen die dus al zeer droog zijn.
en nu heb ik daar dus al jaren een enorme hoop van omdat je niet mag stoken.
ik heb er nu wel plaats voor maar als je dan op tv ziet .
dat ze elders ganse bossen plat branden voor palmolie planten.
woensdag 20 april 2016 - 05:31
benben

Benben

Hierbij emissie waarden van het Nederlandse RIVM

Tuinbabbel

woensdag 20 april 2016 - 09:03
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

ik vind het ook wel vreemd dat zo een vuurkorf mag. maar dat snoeihout op de grond verbranden niet mag.


Die bedenking heb ik me inderdaad ook al regelmatig gemaakt. Vuur mag immers maar op een heel afstand van de bebouwing dus tuinafval verbranden kan in de meeste wijken niet, maar zo'n vuurkorf laat men wel toe (hoewel ik denk dat als men de wet letterlijk neemt ook dit misschien wel bestraft kan worden) ....

Bovenstaande tabel zegt hetzelfde als de grafiek in het begin van dit draadje.
Gaat het hier echter om een momentele emissie of gaat het hier over de totale vervuiling die het betreffende ding veroorzaakt op jaarbasis?
woensdag 20 april 2016 - 11:00
benben

Benben

Zo nu en dan een vuurkorf vind ik niet erg. Maar wel als mensen het elke dag aansteken gedurende 8 uur. Je hele woning stinkt naar de brandlucht. Verder heeft de baby er veel hinder van en die hoest zijn longen uit. Vuurkorven vind ik wel kunnen maar niet in dichtbevolkte gebieden.

Er zijn nog meer website's welke info geven:

http://www.houtrook.com
http://www.houtrook.nl
http://www.houtrookoverlast
en Stichting Houtrookvrij: http://www.houtrookvrij.nl de GGD in Nederland adviseert betere regelgeving voor houtstook.
donderdag 21 april 2016 - 12:52
Polplastron

Polplastron

Zo nu en dan een vuurkorf vind ik niet erg. Maar wel als mensen het elke dag aansteken gedurende 8 uur. Je hele woning stinkt naar de brandlucht. Verder heeft de baby er veel hinder van en die hoest zijn longen uit. Vuurkorven vind ik wel kunnen maar niet in dichtbevolkte gebieden.


Nu kom je "to the point". Natuurlijk begrijp ik dat je last hebt van de vuurkorf van je buren.
Veel hangt hierbij natuurlijk af van weersomstandigheden, aard van de bebouwing, etc. en in een dichtbevolkte wijk kan zoiets inderdaad lastig zijn.

Misschien kan je je buren eens op de koffie of thee vragen (met een koekje of gebakje) en het onderwerp op een vriendelijke, niet-verwijtende manier ter sprake brengen. Een goede buur is immers beter dan een verre vriend.

Groeten,

Pol
donderdag 21 april 2016 - 20:08
benben

Benben

Vuurkorven, houtkachels: Is het een milieuprobleem of burenruzie?

Zie onderzoek door de Rijksuniversiteit Groningen:

http://www.rug.nl/research/portal/publications/rookoverlast-houtkachels-haarden-en-vuurkorven(34ceda9a-0f1b-4405-b53a-893e2831ed57).html
vrijdag 22 april 2016 - 12:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon