menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Vogelbescherming roept op om vogels niet meer te voederen

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Uit de krant Het Laatste Nieuws:

De vzw Vogelbescherming Vlaanderen raadt aan om vogels tot het begin van de winter niet meer te voederen.
"Tijdens de broedperiode is er voldoende variabel voedsel te vinden", luidt het. Het is wel aangeraden om niet plots te stoppen met voeren, maar dat geleidelijk aan te doen.

Volgens Vogelbescherming Vlaanderen is het belangrijk dat vogels hun jongen tijdens de eerste levensdagen dierlijk voedsel geven, zoals wormen, spinnen, rupsen en bladluizen.
De maag van een jong is bij de meeste vogelsoorten namelijk nog niet ingesteld op het verteren van nootjes en zaden. Als het die dan toch eet, wordt het hongergevoel onderdrukt en neemt het te weinig voedingsstoffen op.
"Jongen die zaden krijgen, hebben een lager lichaamsgewicht wanneer ze het nest verlaten waardoor hun overlevingskansen lager liggen gedurende de eerste tien dagen na het uitvliegen", luidt het.
woensdag 30 maart 2016 - 17:23
plume

Plume

Interessant om weten! Bedankt Minouke!
woensdag 30 maart 2016 - 17:29
svoffel

Svoffel

Dit wist ik niet, ga het voederen stilletjes aan afbouwen.
woensdag 30 maart 2016 - 18:20
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Gek bericht en tegenstrijdig met volgende:

https://www.natuurpunt.be/vogels-voederen
http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren/wanneer_voeren
http://www.natuurhulpcentrum.be/index.php/vogels-voederen

Dus ... ofwel heeft de journalist een beetje een te korte bocht genomen of is er ergens info gekomen vanuit wetenschappelijke hoek waar ik geen weet van heb.

Overigens zijn niet alle vogels insecteneters; bepaalde vogels hebben jaarrond een zadendieet en die zouden dus logischerwijze geen nadeel mogen hebben van het bijvoeren.

Ik voer in elk geval al jaren het hele jaar door. Vanaf het voorjaar bied ik hier voornamelijk zonnebloempitten aan en trosgierst en ook als ik dat niet doe duiken de vogels graag het kippenhok in om granen te pikken (en ik zie geen enkele manier om dat in landbouwgebied te vermijden).
http://www.rspb.org.uk/makeahomeforwildlife/advice/helpingbirds/feeding/whentofeed.aspx
Ik zie ze dit spul overigens niet aan hun jongen voeren want er gaan hier ieder jaar massa's rupsen e.d. mee naar de nestkast of naar een rij jongen op de schutting.

Vergeet niet dat het voedselaanbod in veel gebieden lager ligt dan wat "natuurlijk" is en dat niet enkel de jongen voer nodig hebben. De volwassen vogels hebben ook voer nodig.

Pinda's en vetbollen horen natuurlijk niet meer bij het eten in het voorjaar, althans dat denk ik ervan.

Groeten,

Pol
woensdag 30 maart 2016 - 18:39
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Overigens vond ik volgende, ietwat meer genuanceerde, bericht van de Vogelbescherming:
http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=634

In dit artikel wordt het standpunt wat meer uitgelicht: bijvoeren zou eigenlijk niet nodig zijn als er gezorgd wordt voor een voldoende afwisselende omgeving met natuurlijke voedselvoorzieningen.
Daar kan ik alleen maar mee akkoord zijn en in mijn tuin zijn de vogels best gelukkig, maar het gaat vaak maar om een kleine oase in een grote beton-en buxusbollenwoestijn. De tuinen van de buren zijn vooral gericht op onderhoudsvriendelijkheid en voor elke plaag bestaat wel een "vergifje". In zo'n omgeving is het voor veel vogels toch eerder moeilijk en lijkt het me nog altijd verantwoord om bij te voeren.

Maar ... ik begrijp het standpunt van de Vogelbescherming wel hoor, alleen vind ik het een beetje idealistisch .... Maar zij geven dan ook in hun eigen artikel aan dat de meningen verdeeld zijn!

Groeten,

Pol

P.S.: Overigens is een andere goede reden om te stoppen met voederen het voorkomen van ziektes:
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=16196
woensdag 30 maart 2016 - 18:48
c j de k

C j de k

Als ik mijn voerhuisje de laatste tijd bekijk merk ik op dat de vogels het zelf heel goed in de gaten hebben wat er gegeten moet worden ,
Kool en pimpelmezen komen al in geen weken meer en de spreeuw mis ik ook aan de dis.
Af en toe komt er nog eens een musje en de merel zoekt zijn kostje toch altijd al op de grond.
Kortom het voerhuisje wordt weer schoongemaakt en voorlopig weer opgeborgen.

Groetjes.
woensdag 30 maart 2016 - 19:37
Roeli

Roeli

Ook ik voer het hele jaar door.
In de zomer natuurlijk veel minder dan in de winter
Vanaf 1 april zijn vetbollen en pinda's taboe
Ook pindakaas is, als de pot leeg is, afgelopen
Dan voer ik alleen nog kippenvoer en wat bruinbrood.
En ,, natuurlijk, altijd een bak water.
Weet je, je houdt de vogeltjes ook een beetje honk vast.

gr. Roeli
woensdag 30 maart 2016 - 19:57
Polplastron

Polplastron

Brood wordt in het voorjaar wel afgeraden omdat dit wel "vult" maar weinig "voedt" en omdat het voor jonge vogels moeilijk zou zijn om het te verteren.

Wij schudden hier echter wel zowat iedere dag het (spreekwoordelijke) tafellaken uit op het gazon en de mussen weten die kleine broodkruimeltjes wel te appreciëren. Grote stukken brood en boterhammen gaan gewoon in de vuilbak (onze kippen lusten ze namelijk niet).

Groeten,

Pol
woensdag 30 maart 2016 - 20:01
minouke

Tekst aangepast

Minouke

"Grote stukken brood en boterhammen gaan gewoon in de vuilbak (onze kippen lusten ze namelijk niet)".

Andere bakker zoeken Pol.
woensdag 30 maart 2016 - 20:06
Roeli

Roeli

Hun instinct vertelt de vogeltjes straks echt wel wat ze aan hun jonkies moeten geven hoor.
Maar ze moeten zelf ook eten en daarvoor bezoeken ze dus nog de voedertafel.
Net als een vrouw echt wel weet dat je een baby geen vast voedsel moet geven.
Maar die moeder drinkt ook niet alleen melk.
woensdag 30 maart 2016 - 20:20
Polplastron

Polplastron

"Grote stukken brood en boterhammen gaan gewoon in de vuilbak (onze kippen lusten ze namelijk niet)". Andere bakker zoeken Pol.


Euh ... ik bak heel vaak zelf en gasten en gezinsleden klagen niet hoor!
woensdag 30 maart 2016 - 20:29
LT

LT

Oppassen met o.a. brood. Indien gewoon op de grond, ben je meestal de muizen en ratten aan het voeren.
Wij stellen sinds járen het hele jaar gewoon alles beschikbaar. We zien wel pieken en dalen in de verschillende zaden en pinda's. HIER maken de vogels zelf wel uit wat goed voor hun is...Kunnen ze tegenwoordig beter dan de meeste mensen zelf....
Een voorbeeld uit eigen ervaring: Bladluizen.
In vaders volière stelden we bladluizen beschikbaar aan de wildzangvogels. ALLEEN gedurende de eerste ± 10 dagen namen ze hiervan voor hun jongen. Daarna lieten ze deze links liggen.
De jongen kregen van hun ouders dan ook bijna geen ander voer. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan...
Tip: Heeft iemand een explosie van larven van de taxuskever...druk de hoofdjes stuk...leg ze op een schaaltje bij het ander voer. Hier zijn ze verzot op, of mag dit ook al niet?
Groetjes, Lou
woensdag 30 maart 2016 - 21:15
minouke

Minouke

Oei Pol, vergeet wat ik zei (schreef)
donderdag 31 maart 2016 - 07:06
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Oei Pol, vergeet wat ik zei (schreef)


Nee hoor! Geen probleem!
donderdag 31 maart 2016 - 16:50
leerling

Leerling

Hier worden er al duidelijk minder zaden gegeten.

'k Ben ondertussen terug begonnen met gedroogde meelwormen mee aan te bieden, maar die lossen het probleem niet op dat die jonge vogels ook vocht nodig hebben.

'k Ga eens proberen of je die terug wat kan hydrateren. Heeft iemand daar al mee geëxperimenteerd?
donderdag 31 maart 2016 - 21:47
LT

LT

Meelwormen.
Vroeger zelf gekweekt. Gaven ze levend als voer. De ouders laten ze meestal van links naar rechts door de snavel gaan. Hierdoor komt de inhoud in hun krop om te voeren. De citinehuid laten ze dan meestal vallen. Het gaat hun dus om de inhoud.
donderdag 31 maart 2016 - 22:18
leerling

Leerling

@LT
Mijn schoonmoeder had een horrorverhaal van een kelder vol vliegen nadat mijn schoonvader een doosje met verse meelwormen uit het oog verloren was.
Ik ken mezelf en ga me daar dus maar niet aan wagen.
donderdag 31 maart 2016 - 22:27
LT

LT

Hier zie je een moderne en veilige methode om meelwormen te kweken.

http://duurzaaminsecteneten.nl/insecten-recepten/zelf-thuis-meelwormen-kweken/

Wij deden dat vroeger héél anders....
donderdag 31 maart 2016 - 23:56
leerling

Leerling

@LT
http://duurzaaminsecteneten.nl/insecten-recepten/zelf-thuis-meelwormen-kweken/ ziet er veelbelovend uit. Ik wist niet dat er een kever-tussenstadium was.
Ik denk dat ik dit ergens opsla in geval WWIII helemaal uitbreekt.

Wij deden dat vroeger héél anders....

Nog altijd nieuwsgierig. Hoe deden jullie het?
vrijdag 1 april 2016 - 00:28
LT

LT

Bij deze een schets van een kweekkist.
Bovenin, ± 5cm van boven, een rand van glasplaat, 5cm breed. Kun je inzagen in de lange zijkanten voor hechting. Langs de korte zijden kun je ze dan in de hoeken opplakken. Hierlangs kunnen de meelwormen niet ontsnappen.
Tegen de tijd dat ze bijna volwasen zijn kun je tussen de wollen doeken wat brood, gedept in melk, leggen. Dat lokt de grootsten naar boven. Makkelijk en schoon verzamelen om te voeren.
Laat enkelen helemaal uitgroeien. Via hun krijg je, na verpopping, kevers...paren...eitjes leggen...Het feest gaat opnieuw beginnen.
Na ± 1,5 jaar zul je merken, dat je bijna het hele jaar rond kunt "oogsten".

Tuinbabbel

vrijdag 1 april 2016 - 22:52
leerling

Leerling

@LT
Krijg je met die vochtige wollen doeken geen schimmel op je zemelen?
En hoe zit het met geurhinder? Een paar mensen hadden het daarover op de website waar je naar verwees.

Ondertussen lukt het redelijk om gedroogde meelwormen terug water te laten opnemen. Morgen probeer ik eens met wat warmer water.
zaterdag 2 april 2016 - 00:26
LT

LT

@Leerling
Alleen vochtig. Door de ventilatie in het deksel hebben we nooit schimmel gehad.
Deze kist stond bij ons op zolder. Nooit iets van geur ontdekt.
Opbrengst was na verloop van tijd meerdere kilo's / jaar.
zaterdag 2 april 2016 - 08:20
leerling

Leerling

@LT

'k Hoop dat je 't niet erg vindt dat ik doorvraag, maar jouw kweekmethode ziet er een pak eenvoudiger uit dan degene die op de website beschreven staat. Daar heb je waarschijnlijk al snel een bak of tien.

Wat deden jullie met de poppen en met de kevers?

Hoe dikwijls moet je die bak verschonen?

En meel vind je in elke kruidenierszaak of supermarkt, maar hoe kom je aan zemelen?
woensdag 6 april 2016 - 23:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon