menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat kan je in januari in de tuin doen

Ga naar meest recente reactie

pascalho

Pascalho

Hoi

Ik krijg zin om in de tuin te werken als ik het zonnetje zie.
Maar wat kan je bijvoorbeeld allemaal al stekken? Winterstek lijkt me maar ik heb dat nog nooit geprobeerd en hoor graag wat tips daarvoor.
Ik denk dat er verder niet veel te doen is. Misschien wat plannen voor het voorjaar maken.
Als je tips hebt hoor ik ze graag.

Alvast bedankt Pascal
dinsdag 27 januari 2015 - 14:29
minouke

Minouke

-Siergrassen mogen gesnoeid worden, ik doe dat liever nu want als je te lang wacht ligt de ganse tuin vol bij een harde storm. Ze zijn toch niet meer zo mooi nu.
- Dit jaar heb ik vroeger mijn KLIMrozen gesnoeid.
- Bij al de rozen gedroogde koemest gestrooid.
- Terras met hoge drukreiniger gekuist, was erg groen geworden.
- Borders die beschut liggen al opgeruimd.

ik probeer zo al wat tijd te winnen anders krijg ik niet gedaan in het voorjaar;

Groetjes
Chantal
dinsdag 27 januari 2015 - 17:39
pascalho

Pascalho

Oke bedankt dat soort dingen had ik nog niet aan gedacht.
dinsdag 27 januari 2015 - 17:46
piet1

Piet1

Ik heb de tuinkabouter uit zijn winterslaap gewekt, zo kan die ook al beginnen te werken
Nee, ik wacht nog even tot de echter winterprik voorbij is.
brrrr veel te koud en nat hier
woensdag 28 januari 2015 - 20:07
pascalho

Pascalho

Klopt met het weer van de laatste dagen zullen we maar moeten wachten tot het zonnetje er is
woensdag 28 januari 2015 - 20:31
Polplastron

Polplastron

Ik heb hier al een klein beetje onkruid verwijderd: alle beetjes helpen hé!
Ook heb ik al gecontroleerd waar winterakonieten, krokussen, e.d. beginnen uit te komen en hier de boel wat vrij gemaakt zodat ze niet gehinderd worden in hun groei.

Veel meer doe ik momenteel niet. Ik heb er overigens ook momenteel niet de tijd voor.

Groeten,

Pol
woensdag 28 januari 2015 - 20:38
pascalho

Pascalho

Dat klopt als je het onkruid nu al weg haalt dan kun je er veel tijd in de zomer mee besparen.
woensdag 28 januari 2015 - 21:15
minouke

Minouke

Gaat ook makkelijker nu de grond mals en vochtig is. Gisteren heb ik nog distels met wortel en al kunnen uittrekken.
donderdag 29 januari 2015 - 08:34
pascalho

Pascalho

Als je de distels zonder de penwortel eruit haalt dan krijg je hem er bijna niet meer uit en dan komen er vaak ook nog eens twee terug
donderdag 29 januari 2015 - 10:58
minouke

Minouke

Dat bedoel ik juist, nu is het veel gemakkelijker te doen.
donderdag 29 januari 2015 - 11:05
pascalho

Pascalho

Dat is Dan wel een voordeel van nat weer
donderdag 29 januari 2015 - 11:25
Gunsmoke007

Gunsmoke007

Hey, ik heb recentelijk een beukenhaag aangelegd. Ik heb eerst graszoden verwijderd, daarna gleuf gemaakt en aangeplant en daarna gleuf weer dicht. (samen met spandraad en paaltjes) Nu zit ik nog met het "probleem" dat door het wegdoen van graszoden ik een soort gleuf heb van +-5cm

Ik zou deze willen vullen met aarde van mijn voortuin die deze lente aangekleed zal worden (ben bezig met de oprit en tuinpad te laten betonneren en polieren zal klaar zijn rond maart ergens.
Indien nog mogelijk zou ik kortelings erna nog aanplanten, anders zullen het al een deelaanplanting worden met soorten die ik in pot zal aankopen.

Nu mijn vraagstelling: Zou het een probleem vormen om morgenvoormiddag de grond te "verleggen". Ze geven lichte vrieskou van -1 in het binnenland.
Ik wacht nu al enkele weken en steeds is het weekend OF te koud OF te nat zodat ik niets kan doen en die grond moet echt weg alvorens ik vooraan in mijn tuin zou kunnen beginnen.

Graag jullie advies of dit echt zo'n probleem is? Het zou enkel om een toplaag gaan die tegen de boompjes gelegd zou worden.
zaterdag 31 januari 2015 - 14:04
deHaan

DeHaan

Je kan het rustig aanvullen, als de beukenhaag maar niet te diep komt.
De hoogste wortels net onder de grond.
zaterdag 31 januari 2015 - 15:00
Gunsmoke007

Gunsmoke007

pfff, wat en rotweertje weeral, conclusie ik zal weer een week moeten wachten met grond verhuizen. Het is hier gewoon vollebak aan het sneeuwen (smeltende)

zondag 1 februari 2015 - 10:49
Boerke

Boerke

Zonnetje priemt lekker door de bomen en struiken . Vlug deze voormiddag de druivelaar gesnoeid. Ik moet zeggen dat het zonnetje mijn remmen bijna blokkeerde om niet te stoppen .
Verder tussendoor ook al wat onkruid gewied in januari.
maandag 2 februari 2015 - 11:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon