menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

2014 - hoera t is winter

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Om 00:03 (ofte 21 december 2014 om 23:03 UTC) is de winter begonnen.
OK, 't gaat nu waarschijnlijk even wat kouder worden, maar daar kan je je tegen kleden. Belangrijker is dat we vanaf nu langzaam maar zeker weer meer daglicht krijgen. (En daar ging ook het oorspronkelijke zonnewendefeest om.)

Dit vooral om iedereen een hart onder de riem te steken. Aan iedereen hier: prettige zonnewende gewenst.
zondag 21 december 2014 - 01:49
pplakke

Pplakke

de start is in elk geval niet koud.
ze geven in de nacht nog tot 10 graden.
zondag 21 december 2014 - 06:20
Esem

Esem

Voor mij mag de winter zo verder gaan,de dagen beginnen terug lager te worden en nog twee maanden en we kunnen terug voorbereidingen gaan treffen voor de tuin.
Geen moeilijkheid met het verkeer, geen ijze,l geen vors,t geen sneeuw, ja ik zie het wel zitten zo.

Gr Eddy

zondag 21 december 2014 - 09:33
erice

Erice

De winter is NU pas begonnen....maar ik hoop van harte dat we net zo'n winter zullen gaan krijgen als afgelopen jaar.... Niet te koud, dus niet teveel hoeven te stoken; weinig of geen vorst, sneeuw en ijs, dus geen ellende van gladde wegen en ander ongemak.
En heerlijk snel kunnen gaan beginnen in de tuin... Nog heel even en de eerste zaadjes, de paprika's en pepers, gaan de bakjes in... hoera....
zondag 21 december 2014 - 10:50
BOSVROUW

BOSVROUW

Ja, de langste nacht!! Wij vieren dat met de buurkinderen rond de vuurmand vanavond! Met lekkere warme chocomelk, warme wijn en marsch -mellows!
zondag 21 december 2014 - 11:10
pplakke

Pplakke

voor de grond zijn structuur hier vriest het beter .
nu is puur slijk als het vriest droogt het tenminste op.
zondag 21 december 2014 - 11:39
Wannus

Wannus

Voor mij mag er rond de kerstdagen nog eens sneeuw liggen , en dan weer weg . Enkel om nog eens de sfeer op te snuiven van een witte kerst .Ik mis dat wel een beetje . We zijn bijna kerst en hier en daar worden er nog gazons gemaaid .
zondag 21 december 2014 - 11:49
minouke

Minouke

Ik ben helemaal geen wintermens, het is bovendien nog slecht voor de luchtwegen (astma bv.)Geeft mij maar de zomer mijn tuin snakt er ook naar
zondag 21 december 2014 - 13:43
Roeli

Roeli

Oh, Chantal, die ver...te harde wind vind ik nog veel erger.Die beneemt je letterlijk de adem.Als ik, na het uitlaten van Goldy , weer thuis ben heb ik heel wat tijd nodig om weer op adem te komen. Van mij mag het nu weer voorjaar worden.
In de tuin is het ook weer een grote takkenzooi. Eerst maar beter weer worden, dan ruim ik het wel op.

gr. Roeli
zondag 21 december 2014 - 14:10
Wannus

Wannus

Volgens mij is er niets gezonder bij vriesweer en een beetje zonneschijn
een wandeling of een fietstocht te doen . Ik heb dat veel liever dan iedere
dag regen zoals nu . En als we het mogen geloven gaan we komende week
nog liters krijgen . Niemand wil blijkbaar nog winter , en tijdens de zomer
klagen ze dan dat ze opgegeten zijn door de slakken . Men leest al eens
dat slakken meer en meer bestand zijn tegen vriesweer , maar er zijn wel
geen ouderwetse winters meer zoals vroeger .
zondag 21 december 2014 - 17:08
erice

Erice

Gelukkig maar dat de mens zelf niet kan kiezen tussen regen/ zon of hoge/lage temperaturen.... we hebben het maar te nemen hoe het komt..... en dat is maar goed ook......( maar we kunnen wel onze voorkeur aangeven...... )
zondag 21 december 2014 - 17:11
erice

Erice

Enne ... wat die slakken betreft....... ik zie nooit slakken in mijn tuin want alle vogels eten die snel weg.....dus dat is ook een tip.... zorg voor meer vogels in de tuin.....
zondag 21 december 2014 - 17:13
Roeli

Roeli

Inderdaad, Erice, Maar goed dat we het niet voor het zeggen hebben.
Maar daarom hoef ik er nog niet BLIJ mee te zijn.En ja, Wannes, een wandeling met vries weer en het zonnetje er bij , is gezond.Maar die snoei harde wind is voor mensen met longproblemen, op zijn zachts gezegd, niet prettig.
zondag 21 december 2014 - 17:39
Paronoto

Paronoto

"snoei harde wind is voor mensen met longproblemen"

Om maar te zwijgen over mensen met hartproblemen.....Viva de zomer zeg ik...Mijn madam en ik doen regelmatig "nen tour" van een paar uur maar dan enkel bij "wandelweer"...met 81 jaar in de ribben en wat "angina pectoris" ....
zondag 21 december 2014 - 19:51
svoffel

Svoffel

Geef mij ook maar een "zachte winter", die is hier al koud genoeg.
De sneeuwstormen, pakken sneeuw op de weg en voor de deur is niet noodzakelijk. Laten we dan al maar zwijgen van al dat zout dat ze strooien.
Maar t'is wel heel mooi. De sneeuwman is van feb. 2010. Heel mooi dat pak sneeuw, maar de winter duurde en bleef maar duren van de vrieskou spreken we liever niet meer, is hier tot -22 gegaan en in de zomer waren er toch nog veel slakken.

Hoera hoera, de dagen worden langer en de lente komt elke dag dichter bij


Tuinbabbel

maandag 22 december 2014 - 08:26
Paronoto

Paronoto

Ben deze morgen opgestaan met OORSUIZINGEN.....doet geen pijn maar is verdomd lastig en niet te genezen naar het schijnt....Is er een dokter op het Forum? De mijne is in verlof tot volgend jaar en 'k moet kilometers ver rijden voor nen andere
maandag 22 december 2014 - 17:04
leerling

Leerling

Dag Paronoto,

Lijkt me gevaarlijk om daarover advies te vragen op een tuinforum. Oorsuizen kent veel oorzaken: een gehoorgang die afgesloten is door bv. oorsmeer, bijwerking van een medicijn, hoge bloeddruk, stress, blootstelling aan te veel lawaai, ziekte van Ménière (gaat gepaard met duizeligheid), een ontsteking...

Toch maar een echte dokter gaan zoeken.
maandag 22 december 2014 - 20:48
Roeli

Roeli

Ga eerst maar eens naar een dokter, Paul.
Misschien is uitspuiten wel genoeg. Sterkte

groetjes Roeli
maandag 22 december 2014 - 21:01
Paronoto

Paronoto

" meniëre"
Hiervoor neem ik al jarenlang "Betaserc"...plus nog 7 "andere" die ik hier maar niet zal vermelden....Ben vaste klant bij de dokter + een jaarlijkse doorlichting in het Universitair Ziekenhuis + om de 4 jaar een coloscopie en af en toe het oorapparaat laten bijregelen ....maar dat kan mijn moraal (nog) niet breken
Vergeten we vooral niet dat het hier een TUINFORUM is ......
maandag 22 december 2014 - 21:34
Wannus

Wannus

Zou het toch niet beter wat vriezen in plaats van dat rotweer , wind en regen.
Ga je mij nog geen gelijk geven .
donderdag 15 januari 2015 - 11:15
Wannus

Wannus

Een beetje vriesweer is het gezondste die er bestaat om te wandelen
en te fietsen . Er is niets die beter is .
donderdag 15 januari 2015 - 11:43
svoffel

Svoffel

Roeli,
Wat een boze wind is dat, regen en bliksem ook gratis erbij. Het hangt mij voeten ook al lang uit dit weer.Sorry voor de uitdrukking
Voor morgen zouden we enkele zonnestraaltjes krijgen, de wind gaat dan wat liggen.
Morgen is weer een dag dichter bij de lente

groetjes

Simone
donderdag 15 januari 2015 - 11:45
Roeli

Roeli

Fietsen, jaaaaa, maar dan ..hem..van hierboven in de rug.
donderdag 15 januari 2015 - 11:45
svoffel

Svoffel

Dat er nog bij ....

Bij jou is er dikwijls veel schade met storm, hier is het opletten als je dan op de weg bent met al die bomen langs de kant.

Ondertussen kunnen we bijna overal pootje baden met dat water.

groetjes

donderdag 15 januari 2015 - 11:49
Roeli

Roeli

Simone, een voordeel is..... We hoeven de planten en de vogeltjes geen water te geven.
Gelukkig zit er geen blad aan de bomen, anders had ik echt weer feest gehad.
Windkracht 9. Dat is echt hard, hoor.
Ben net met mijn hond er uit geweest. Regende maar een heel klein beetje, maar waaien zo veel te meer. En daar houd Goldy echt niet van. Ik trouwens ook niet.
Was wel net op tijd, want nu spoelt het weer. Regen, sneeuw, hagel, van alles wat.
Maar ze zeggen dat het vanmiddag wat rustiger wordt.Ik hoop het.

groetjes Roeli
donderdag 15 januari 2015 - 11:58
Wannus

Wannus

Roeli
Tijdens het jaar heb ik geen verlof , ik ben enkel een aantal weken thuis tijdens de winter . Ik verlang daar steeds achter om dan mijn hobby's uit te oefenen . Zoveel mogelijk fietsen en wandelen . En met dat weer nu tegenwoordig lukt dat niet zo goed . Ik ben er toch al doorgegaan ,kletsnat geregend geweest en een verkoudheid er aan over gehouden .Laat het maar één keer in een jaar een aantal weekjes lichtjes vriezen ,
om zoveel mogelijk buiten te vertoeven .
donderdag 15 januari 2015 - 12:08
Roeli

Roeli

Vriezen, Wannus, prima, maar dan wel héél hard. -10 , - 12.
Dan een 11 stedentocht, en dan warme regen, gevolgd door het voorjaar.
Maar helaas, of gelukkig, hebben wij daar niets over te vertellen.
Maar het weer , zoals het nu is, daar wordt , volgens mij, geen mens vrolijk van.
De bollen komen ,verdorie, al boven de grond.
narcissen, sneeuwklokjes, boshyacintjes.
Zij willen ook voorjaar.
donderdag 15 januari 2015 - 12:38
leerling

Leerling

Maar het weer , zoals het nu is, daar wordt , volgens mij, geen mens vrolijk van.

En toch, Roeli:
- Op het journaal wisten ze te vertellen dat de windmolens in België nog nooit zoveel energie hebben geproduceerd.
- Onze gloednieuwe regenput geraakt stilaan gevuld.
- Ondanks het feit dat de grondwerken door onvoorziene omstandigheden serieus zijn uitgelopen, kan ik toch nog aan de heraanplanting van de tuin werken.






vrijdag 16 januari 2015 - 00:15
svoffel

Svoffel

Al een geluk dat de windmolens extra energie gemaakt hebben want met dit weer lopen de zonnepanelen een beetje achter.
Dat was het goede ogenblik voor de nieuwe regenput, heb je direct genoeg literkes water.
Wat is eigenlijk beter, beton of plastiek?Wij denken eraan dit te doen in het voorjaar.
Vandaag is het droger, maar de grond is heel nat.
groetjes

vrijdag 16 januari 2015 - 09:47
erice

Erice

En mijn vijver loopt over van al die regen....Ongeveer 30 cm gras staat rondom onder water....Ik zal vandaag of morgen weer eens moeten gaan pompen.... een paar dagen de pomp aan en het peil is dan weer zo'n 20 cm gezakt......
vrijdag 16 januari 2015 - 18:31
svoffel

Svoffel

Dag Erice,

Alles goed met jou?

Hier hebben we slechts enkele straaltjes gekregen, maar het was fijn om even geen regen te zien. Hier 6 graden, de lente is er bijna

groetjes

Simone
vrijdag 16 januari 2015 - 18:44
Roeli

Roeli

Winter........ik ben bang ( of niet natuurlijk ) dat we die kunnen vergeten.
Af en toe een plaagstootje, maar daar blijft het bij.
Ze zeggen toch dat dieren instinctmatig weten wat er gaat gebeuren.
Mijn hond is al helemaal in de verharing.
Vooral haar ondervacht, en daar moet ze de warmte toch van hebben, gaat er uit.
Dit is het resultaat van 2. echt twee, borstelbeurten.
En dan wat ze er zelf steeds weer uithaalt.

Tuinbabbel

zaterdag 17 januari 2015 - 14:37
leerling

Leerling

Bijhouden en eind februari in een blikje of bokaaltje doen en dan horizontaal neerleggen (zodat er geen regen in kan komen) in de buurt van waar vogels zich graag ophouden. Lijkt me prima nestmateriaal.
zaterdag 17 januari 2015 - 15:01
Roeli

Roeli

O, maar dat doe ik ook altijd.
Alleen is het nu wel erg vroeg.
zaterdag 17 januari 2015 - 15:21
Paronoto

Paronoto

Wat dacht u van een pruik.....ik zal wel blaffen als 't moet ....Of is het nu nog te vroeg......De rest laat ik aan uw verbeelding over
zaterdag 17 januari 2015 - 16:16
erice

Erice

Nou nee... te vroeg... haha...

lekker warm
zaterdag 17 januari 2015 - 17:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon